Gods liefde en almacht versus hel en vrije wil

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
writer
Bevlogen

Re: Gods liefde en almacht versus hel en vrije wil

Bericht door writer »

Die man in het filmpje die er zeker van is dat ongelovigen naar een brandende hel gaan is hoofddocent TUA.
Belangrijke argumenten dat Jezus het niet over zo'n hel heeft maar dat de bijbelvertalers alle nare oorden hebben vertaald door éen en het zelfde woord hel moet deze man toch ook kennen?
Wat mij bij dominee's die graag over de hel preken opvalt is dat zij van hun toehoorders precies weten wanneer ze in de hel komen. Op de vraag of alle onwetende ook in de hel komen hoor je dan dat God barmhartig en rechtvaardig is.
Zijn oordeel is per definitie correct. Daar kon ik vroeger al helemaal niks mee. Kwam een inboorling uit Afrika nu wel of niet in de hel. Ik wilde dat niet aan God overlaten, ik wilde het gewoon weten omdat men van mij ook precies wist wat ik moest doen om de hel te ontlopen. Ik zag als kind voor me dat de hemel mij geweigerd werd omdat ik niet bekeerd was terwijl een zwartje die nergens van wist tot zijn grote verbazing zo maar door mocht lopen. Dat wilde er bij mij niet in. M.J.Kater zegt dat je alleen in de hemel komt als je in Jezus Christus gelooft. Ik vroeg me altijd af hoe Koning David als een man naar Gods hart in de hemel was gekomen terwijl hij nooit van J.C. gehoord had.
Psalm 32 begint als volgt:
Een onderwijzing van David. Welgelukzalig is hij, wiens overtreding vergeven, wiens zonde bedekt is.
Welgelukzalig is de mens, dien de HEERE de ongerechtigheid niet toerekent, en in wiens geest geen bedrog is.
Hij praat hier over vergeving en tegelijkertijd over eerlijk zijn. Dat een ander zijn straf heeft gedragen kwam ik nergens tegen. Hooguit wat schuldbekenning tegenover God, lekker makkelijk. Bovendien had David geen keus want de profeet Nathan stond constant bij hem op de stoep. In mijn puberteit ben ik destijds naar iemand met die vraag gegaan van wie bekend was dat hij bekeerd was. Ik nam alle bijbelverhalen toen nog letterlijk en serieus. Een teleurstellend bezoek. Hij kwam niet veel verder dan dat David het geloof in zijn hart had, beetje vaag allemaal. Dan was David de grote uitverkorene en de massa ging naar de hel? Ik kreeg als antwoord dat ik me beter druk kon maken om het behoud van mijn eigen ziel, nu was ik nog in het "heden", de tijd van de "aanbieding"
Gelukkig waren mijn vragen en mijn onzekerheid snel voorbij toen ik het geloof van me kon afschudden, ik zag steeds meer dingen in wat de kerk verkondigde die ik niet kom rijmen. Maar volgens het filmpje is het ruim een halve eeuw later nog steeds allemaal waar, wie van J.C heeft gehoord en niet in Hem gelooft gaat naar de hel.
NB: Doe wel en zie niet om.
Waarom?
Bevlogen

Re: Gods liefde en almacht versus hel en vrije wil

Bericht door Waarom? »

writer schreef:Die man in het filmpje die er zeker van is dat ongelovigen naar een brandende hel gaan is hoofddocent TUA.
Belangrijke argumenten dat Jezus het niet over zo'n hel heeft maar dat de bijbelvertalers alle nare oorden hebben vertaald door éen en het zelfde woord hel moet deze man toch ook kennen?
Wat mij bij dominee's die graag over de hel preken opvalt is dat zij van hun toehoorders precies weten wanneer ze in de hel komen. Op de vraag of alle onwetende ook in de hel komen hoor je dan dat God barmhartig en rechtvaardig is.
Writer,

Ken deze docent en de TUA "goed". Zij zullen alles van "moderne theologie" verwerpen. Dat is theologie die door de "Verlichting" is besmet en is ook theologie die ingaat tegen de bijbel zoals verwoordt in de belijdenis geschriften.

Er wordt ondertussen gewerkt om de TUA en de TUK in Kampen te gaan samenvoegen in een nieuwe universiteit. De Gereformeerde Theologische universiteit. ( GTU ) . En liefst dat ook de Gereformeerde Bond ( PKN ) meedoet en de HHK. Die hebben nog niet veel zin......en terecht....vrijwillig je hoofd in een wespennest steken........ doen niet veel mensen.....

Uiteraard begint nu al de discussie opnieuw te woeden of binding aan de belijdenis geen inperking van de academische vrijheid is. Ik heb eigenlijk geen zin om dit hier te gaan uitspitten maar de stropoppen vliegen je om de oren....

http://www.refdag.nl/opinie/theologenbl ... d_1_982537" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.refdag.nl/opinie/theologenbl ... k_1_985762" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Plaats reactie