Cees Dekker in Woestijnruiters

Voor discussies over muziek, film en TV.

Moderator: Moderators

bad_religion

Bericht door bad_religion »

jHenosch schreef:Een gemeenschappelijk breedgedragen rechtvaardig Gods en/of mensbeeld kan een beschaving behouden voor de toekomst, terwijl een richtingsloos laissez fair-beeld van de wereld, roekeloosheid uitlokt een gemeenschap oproept waar moeilijke taken steeds vaker uit de weg gegaan worden waardoor er minder welzijn zal worden gecreëerd.
Kan jij bewijzen dat een richting loos laissez faire beeld onjuist is?

Kan jij bewijzen dat een dergelijk beeld roekeloosheid uitlokt?

En is dit beeld dan meer of minder verantwoordelijk voor de roekeloosheid en het opzij gaan van moeilijke taken waardoor de maatschappij er onder lijd, dan bijvoorbeeld de aangedragen oplossingen door jouw?
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Dan mag je het toch wel een wonder noemen dat mensen juist in moeilijke situaties God gaan aanbidden
of eens hard vloeken als ze gelovigen zijn... of zelfs ongelovig worden .... :shock: :shock:
maar ik heb daar natuurlijk ook geen eigen en voldoende groot
statistisch onderzoek of opzoekwerk naar gedaan ....jij wel ( buiten een paar anecdotes en een duimzuig ) ?
Je blijkt een wonderlijke kerel te zijn die zich erover verwonderd dat hij overal wonderen ziet of vindt ....
Leukerd ,ik zou bijna geloven dat je bij de grote jongens hoort ....ook zo'n wonder boven wonder

En opgelet
Natuurlijk ook de ad rem vragen van Bad religion NIET vergeten, hé ....
met liefst onderbouwde antwoorden, datzou pas een ecjt mirakel zijn
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
bert
Forum fan

Bericht door bert »

jHenosch schreef:Je bedoelt dat wanneer alles een beetje op rolletjes loopt in het leven je makkelijk in God kunt geloven, maar naarmate dat niet zo is je toch best wel verbitterd kunt raken naar zo'n God, die zoveel onvolmaaktheid heeft toegelaten, dan wordt zo'n christenglimlachje een beetje eng?
Als jij jezelf kunt opbeuren met leuke absurde fantasietjes, dan ben ik blij voor jou. Dat christenglimlachje wordt pas eng als je gaat vinden dat mensen maar over hun eigen miserie heen moeten door in dezelfde sprookjes als jij te geloven. Religie, het is als therapie af te wegen tegen een zware depressie. Het werkt dan op dezelfde manier als prozac dan, je kunt eraan verslaafd raken en je denkt niet meer echt nuchter.
Dan mag je het toch wel een wonder noemen dat mensen juist in moeilijke situaties God gaan aanbidden, terwijl diegenen die een relatief gemakkelijk leven kunnen leiden de God vaak (willen) vergeten.
Een wonder? Een symptoom van mensen in moeilijke situaties! Religie teert op angsten en miserie.
'In nood leert men bidden' zegt men. Bidden is een angstreactie.
Alle toverrituelen zijn er ontstaan omdat de mens oncontroleerbare dingen probeerde te kunnen beinvloeden. Bloedoffers voor een goed regenseizoen, brandoffers voor gezonde nakomelingen, bidden voor het hiernamaals.

Maar ook de wetenschap laat de hopelozen dromen.
Zie Christopher Reeve, hij hield vol dat hij ooit terug zou kunnen lopen. Deze hoop zorgde dat hij niet in een hoekje ging zitten treuren maar hield hem (bij wijze van spreken) op de been.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Religie teert op angsten en miserie
Ook bijgeloof, pseudowetenschap en wonderdokterij teren op wanhoop .... Religies( ook de persoonijke eclectische vlechtwerksjes daaruit ) zijn slechts bijgeloven en pseudo die zich beter achten dan de anderen ; de eigen
"heilige" abracadabra ,de hokus pokus , de para-en wellness -markt ,het "bovennatuuirlijk toneelspelen "en de t life-stile hypes inlcuis ..maken ze tot verkoopbare ersatz ....vol verborgen verleiders en aas in gebruik bij mensen-vissers ....
Deze memen vallen niet te vergelijken met "echte" medicatie .... wel met dingen als de proletarische ritueel en collectief- bedreven lijmsnuiverijen ,die zowel verslavend als verwoestend werken op het menselijke denkvermogen ....waar deze wonderlijke JHenosh , lijkt het , een goed voorbeeld van is ....
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Uiteraard is religie vaak verkeerd gebruikt.

Maar zeker niet altijd, vaak was het ook juist.

De missie en zending in Europa/Amerika en later de derde wereld heeft ook veel goeds gebracht.

Als je ziet hoe bepaalde foute religies/ideologieën mensen in hun greep kunnen houden, moet je je dus zeer afvragen welke religie, levensfilosofie goedaardig is en welke kwaadaardig, maar mensen baseren zich op levensovertuigingen, ook u, en over die levensovertuigingen moeten we heel direct kunnen blijven discussieren zoals hier gebeurt.

Wel moet ik zeggen dat de hoogmoed die de meeste mensen denken te beconstateren bij gods-gelovigen op dit forum, in het niet valt bij de hoogmoed van nietgodsgelovigen !

Het judeochristendom heeft wel degelijk het westerse humanisme voortgebracht, inclusief de huidige objectiverende waarachtigheidsvindende methodieken uit de wetenschap en na eeuwen van onderlinge oorlogen, de democratie.

Mensen die als Jezus bereid waren hun nek uit te steken voor een waarheid zonder een eventuele pijnlijke dood, dat daarvan het gevolg kon zijn, te schuwen.

Mensen met ballen als Jan de Witt !!!
Laatst gewijzigd door jHenosch op 11 mar 2006 13:41, 10 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Tsjok45 schreef:
Religie teert op angsten en miserie
Ook bijgeloof, pseudowetenschap en wonderdokterij teren op wanhoop .... Religies( ook de persoonijke eclectische vlechtwerksjes daaruit ) zijn slechts bijgeloven en pseudo die zich beter achten dan de anderen ; de eigen
"heilige" abracadabra ,de hokus pokus , de para-en wellness -markt ,het "bovennatuuirlijk toneelspelen "en de t life-stile hypes inlcuis ..maken ze tot verkoopbare ersatz ....vol verborgen verleiders en aas in gebruik bij mensen-vissers ....
Deze memen vallen niet te vergelijken met "echte" medicatie .... wel met dingen als de proletarische ritueel en collectief- bedreven lijmsnuiverijen ,die zowel verslavend als verwoestend werken op het menselijke denkvermogen ....waar deze wonderlijke JHenosh , lijkt het , een goed voorbeeld van is ....

Zou u er minder moeite mee hebben wanneer ik een doordacht geloof eerder (levens)filosofie had genoemd ?

Woorden zijn maar woorden, want ook binnen de evolutietheorie is er nog bijzonder veel terecht of onterecht geloof aanwezig omdat de scheiding tussen geloof en weten niet altijd even duidelijk te maken is, zelfs in de keiharde wiskunde moet men het met axioma's doen.

In die zin zou je de geloofspragmatiek uit de bijbel kunnen vergelijken met die van de wetenschap, zolang het werkt zou het wel eens waarachtig kunnen zijn.
bert
Forum fan

Bericht door bert »

jHenosch schreef:…en over die levensovertuigingen moeten we heel direct kunnen blijven discussieren zoals hier gebeurt.
Wel moet ik zeggen dat de hoogmoed die de meeste mensen denken te beconstateren bij gods-gelovigen op dit forum, in het niet valt bij de hoogmoed van nietgodsgelovigen !
Ik geef er de voorkeur aan om voorbeelden van redeneren uit te leggen als hoogmoed en niet op hoogmoedige wijze te constateren (of be-constateren, wat dat ook moge wezen?) dat de anderen hier hoogmoedig zijn, en hen bijvoorbeeld aan te spreken met ‘mijn zoon’.
Het judeochristendom heeft wel degelijk het westerse humanisme voortgebracht, inclusief de huidige objectiverende waarachtigheidsvindende methodieken uit de wetenschap en na eeuwen van onderlinge oorlogen, de democratie.
Je bent al veel langer dan ik op dit forum en zou dus ondertussen moeten weten dat er levensfilosofiën bestonden die dichter stonden bij het Westers humanisme nog voor het judeo-christendom en later in weerwil van het Christendom. Ik vermoed dat veel van die filosofiën ook geen eeuwen van oorlog nodig hadden om erachter te komen dat democratie wel eens beter kon zijn.
Misschien kan er iemand een link geven naar een uitvoeriger antwoord op de reeds beproken stelling hierboven en die hieronder? (ik vind het moeilijk om discussies die ik mij herinner terug te vinden) Alhoewel, waarom zouden we, binnen X-aantal tijd herhaalt hij dezelfde stelling.
De missie en zending in Europa/Amerika en later de derde wereld heeft ook veel goeds gebracht.
Maar ze hebben eerst hele beschavingen uit de geschiedenis weggevaagd (want daar kwam missionering vaak op neer), omdat aleen hun ‘goeds’ mocht gelden.
Het pad naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Als de missie zo dwingend was, zouden Indonesia, of Sri Lanka of Kenia of India of Nigeria nu christenlanden zijn geweest, mijn zoon !

een beetje humor is ook datgene wat de fundamentalist scheidt van de pragmatische gelover.
bert
Forum fan

Bericht door bert »

Als de missie zo dwingend was, zouden Indonesia, of Sri Lanka of Kenia of India of Nigeria nu christenlanden zijn geweest, mijn zoon !
We kunnen dus vaststellen dat in die landen de missionering is mislukt.
Wikipedia schreef:De Europese kolonisatie werd goedgekeurd door de Kerken vooral door de rooms-katholieke en Anglicaanse Kerk. Deze kolonisatie ging immers gepaard met missionering. Op deze manier werd de exploitatie van de gekoloniseerde landen gewettigd. Deze kolonisatie leidde tot de vernietiging van vele lokale culturen. Dit gebeurde in het bijzonder in Zuid-Amerika
Moet ik nu gaan opzoeken naar de manier waarop men missioneerde of heb je hetzelfde vermoeden als ik?
Geloof me, als ik geen gevoel voor humor had zou ik niet eens de moeite doen om je berichten te lezen of erop te reageren, monseigneur. Ik heb gewoon al vaker gezien dat wanneer de argumenten op zijn het makkelijk is om iemand arrogant te noemen, vandaar.
Mensen die als Jezus bereid waren hun nek uit te steken voor een waarheid zonder een eventuele pijnlijke dood, dat daarvan het gevolg kon zijn, te schuwen.
Mensen met ballen als Jan de Witt !!!
Op American Atheïsts:
THE SO-CALLED SON OF GOD'S COURAGE
"And I [Jesus] say unto you my friends, Be not afraid of them that kill the body, and after that have no more that they can do." (Luke 12:4)
"Then took they up stones to cast at him: but Jesus hid himself, and went out of the temple..." (John 8:59)
"After these things Jesus walked in Galilee: for he would not walk in Jewry, because Jews sought to kill him." (John 7:1)
A case of do as I say, not as I do!
Het pad naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Deze kolonisatie leidde tot de vernietiging van vele lokale culturen. Dit gebeurde in het bijzonder in Zuid-Amerika
Waar zou af dat goud in de kerken toch vandaan komen? 8)
In 1526 bereikten de Spanjaarden voor het eerst Ecuador onder het gezag van conquistador Francisco Pizarro. In 1531 kwam Pizarro terug voor de vele rijkdommen van Ecuador waaronder goud en zilver. Na een hevige strijd met de Inca’s bereikten ze de stad Cajamarca. De Inca leider Atualhalpa werd vervolgens gevangen genomen en later vermoord. Hiervoor werd hem nog wel even 25 ton goud afhandig gemaakt. In 1549 veroverden de Spanjaarden het gehele noordelijke Incarijk. In 1563 kreeg het huidige Ecuador de naam Real Audiencia de Quito en maakte het deel uit van Peru tot ca. 1700. In die tijd begonnen de Spanjaarden het accent te verleggen naar de plantages. Dit aangezien er in Peru en Bolivia meer goud en zilver te halen viel.

Uiteraard bleef ook veel goud 'behouden' in de landen zelf.
La Compañia de Jesús is de beroemdste kerk van Quito in Ecuador. In de periode 1605-1770 werd de kerk gebouwd door jezuïeten. Het interieur van de kerk bestaat uit vele kostbare materialen waaronder 7 ton verwerkt goud.
Cleisthenes of Clisthenes ca. 570 v. Chr. - 507 v. Chr. was een Grieks staatsman en grondlegger van de democratie van Athene. Deze vorm van democratie leek nog niet helemaal op de huidige vorm, aangezien slaven, vrouwen, vreemdelingen en armen nog niet mochten stemmen, maar is wel tot nu toe de oudste bekende democratie. De huidige democratie (Trias Politica) is een uitwerking van het idee van scheiding der machten binnen een staat. Het is een politiek systeem dat werd bedacht door de verlichte Fransman Charles Montesquieu.

De wiskunde, zoals ontstaan uit de rekenkunde, is reeds bekend in de vroegste culturen. Zo is uit Egypte de Rhynd Papyrus bekend. De Babyloniërs ontwikkelden een geavanceerd getallensysteem gebaseerd op het getal 60. Ook gebruikten zij algebraïsche formules als ab = ((a + b)2 - (a - b)2)/4 en tafels met machten om berekeningen sneller te kunnen uitvoeren. Zij kenden reeds de stelling van Pythagoras. De wiskunde als abstracte wetenschap werd het eerst beoefend in het klassieke Griekenland, waar bijvoorbeeld Euclides zijn 5 axioma's formuleerde die meer dan twintig eeuwen stand hielden. Vanuit deze axioma's bouwden hij en zijn volgelingen de meetkunde als zelfstandige tak van de wiskunde op. Met de ondergang van de Griekse cultuur kwam de ontwikkeling van de wiskunde tot stilstand. Pas in de middeleeuwen pakken Arabische wiskundigen de draad weer op. Via hen wordt bijvoorbeeld het cijfer 0 vanuit India in Europa geïntroduceerd. Een bloeiperiode begint met het werk van al-Khwarizmi rond 790 en de vertaling van Griekse teksten. Aan al-Khwarizmi wordt het ontstaan van de algebra toegeschreven. Het woord algoritme is van zijn naam afgeleid. Het duurt tot na de middeleeuwen voor Europa de leidende rol van de Arabische cultuur kan overnemen.

In de Griekse Oudheid waren er al humanistische denkbeelden, één daarvan was van Socrates. Socrates (470-399 v. Chr.) was de eerste van de drie invloedrijkste filosofen (naast Plato en Aristoteles). Hij vond het heel belangrijk dat mensen zelf nadachten over het leven. Volgens hem moet je steeds vragen durven te stellen bij alles wat je tegenkomt in de werkelijkheid. Vertrouwen op je eigen verstand is daarbij belangrijker dan geloof in god of goden. Voor die laatste opvatting werd hij aangeklaagd en ter dood veroordeeld.
In de 14de eeuw kregen enkele Italiaanse wetenschappers belangstelling voor de Klassieke Oudheid. De verspreiding van humanistische waarden werd vergemakkelijkt door het papier (uitgevonden door de Chinezen en veel beter dan het dure en broze perkament) en de boekdrukkunst (Johannes Gutenberg). De verspreiding was echter beperkt en dus elitair (de aristocraten van de geest). Ze ontwikkelden de experimentele methode waarbij de rede en de zingtuiglijke waarneming centraal stonden. Ze wilden de waarheid weten, gestaafd door bewijzen en niet meer beantwoord door de Kerk, traditie of geloof.
Wat het probleem is met religie? De mens. Voor elke heilige lopen er 2 miljoen zondaars rond - Raymond Reddington
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

jHenosch schreef: Het judeochristendom heeft wel degelijk het westerse humanisme voortgebracht, inclusief de huidige objectiverende waarachtigheidsvindende methodieken uit de wetenschap en na eeuwen van onderlinge oorlogen, de democratie.
Vertel mij eens Jhenosch; welke bijbelteksten hebben het westerse Humanisme voortgebracht; misschien het verhaal over de sprekende ezel? Of misschien toen Jezus zei: '‘Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.’ Misschien liggen deze teksten ook wel ten grondslag aan de huidige objectiverende waarachtigheidsvindende methodieken uit de wetenschap.
Welneen! beste JHenosch, er is vrijwel niets in de hele bijbel te vinden dat ooit tot iets verhevens en goeds heeft geleid.
Maar goed, ik kon het niet laten om hierop te reageren, maar ik ga nu weer helemaal off-topic. Als we hierover door willen gaan moeten we dat op een andere plek doen.

Een vriendelijke groet
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Devious schreef:
jHenosch schreef: Het judeochristendom heeft wel degelijk het westerse humanisme voortgebracht, inclusief de huidige objectiverende waarachtigheidsvindende methodieken uit de wetenschap en na eeuwen van onderlinge oorlogen, de democratie.
Vertel mij eens Jhenosch; welke bijbelteksten hebben het westerse Humanisme voortgebracht; misschien het verhaal over de sprekende ezel? Of misschien toen Jezus zei: '‘Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.’ Misschien liggen deze teksten ook wel ten grondslag aan de huidige objectiverende waarachtigheidsvindende methodieken uit de wetenschap.
Welneen! beste JHenosch, er is vrijwel niets in de hele bijbel te vinden dat ooit tot iets verhevens en goeds heeft geleid.
Maar goed, ik kon het niet laten om hierop te reageren, maar ik ga nu weer helemaal off-topic. Als we hierover door willen gaan moeten we dat op een andere plek doen.

Een vriendelijke groet
Toch is het zo dat de beste rechtvaardigheid met democratie met al haar wetenschap en technologie voortgekomen is uit de judeochristelijke wereld, no other.

Niet uit de Buddhistische, niet uit het Hindoeistische, niet uit de animismistische, niet uit de Islamitische, alleen uit de bijbelse beïnvloedde landen, en dan vooral in de protestantse landen,

how come ?

Zelfkritiek vind je vooral of eigenlijk alleen hier, vandaar dat men in het westen (de kustlanden) ook zo veel verder is dan in alle andere culturen.

Jezus heeft ook gezegd dat er heel veel tweestrijd zou zijn voordat de rechtvaardigen en zachtmoedigen de aarde zouden beërven.

Bovendien heb ik nergens gezegd dat het judeochristendom alleen verantwoordelijk is voor onze vaart der volkeren, tuurlijk behoren de wetenswaardigheden van de klassieken en andere culturen daarbij.

Buiten dat kun je toch niet ontkennen dat de vooruitgang vooral de laatste 2 tot 3 eeuwen zijn beslag heeft gekregen.
Laatst gewijzigd door jHenosch op 12 mar 2006 15:47, 2 keer totaal gewijzigd.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Jezus zei: '‘Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.’
meaning:
Het kwaad roeit zich voor het grootste deel zelf uit.

THE SO-CALLED SON OF GOD'S COURAGE
"And I [Jesus] say unto you my friends, Be not afraid of them that kill the body, and after that have no more that they can do." (Luke 12:4)
"Then took they up stones to cast at him: but Jesus hid himself, and went out of the temple..." (John 8:59)
"After these things Jesus walked in Galilee: for he would not walk in Jewry, because Jews sought to kill him." (John 7:1)
Het is zeker niet de bedoeling om je leven voor de dood te gooien, maar mocht de dood een gevolg zijn van jouw waarheidsspreken, dan moet dat dan maar.

Je vergist je met de Islamitische zelfmoordenaar, die zowiezo dood wil voor allah, via een elegant ploppetje waar hijzelf nog het eerste dood is, zonder lijden, omdattie het dan lekker gaat hebben in het paradijs.

UIteraard moet je de eventuele moord die op je gepleegd wordt zoveel mogelijk voorkomen, maar zo'n eventuele dood zal jouw waarheid in iedergeval niet voorkomen.

Goed dat Carla del Ponte vanmorgen nog even Zoran Djinjic aanhaalde als martelaar, want hij wist heel goed dat het uitleveren van dat Servische monster wel eens tot dodelijke represailles zou kunnen leiden, hetgeen ook gebeurd is.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Wat heeft dit allemaal nog met Cees Dekker en zijn optreden in woestijnruiters te maken ? :twisted: :twisted: :twisted:
Ik ben het spuugzat

Ga deze "geestelijke masturbatie fantasieen "rond de pot draaiereijen,tomeloos herkauwend gezever en ongebreidelde doordram gallop aub maar elders verder zetten ....je hoeft daarvoor niet op dit podium ( of overal waar de gelegenheid zich voordoet op dit fourm) te kruipen om de aandacht op te eisen ....
Awoert....Awoert

Nogmaals :
En opgelet
Natuurlijk ook de ad rem vragen van Bad religion NIET vergeten, hé ....
met liefst onderbouwde antwoorden, dat zou pas een echt mirakel zijn
te weten
Geplaatst: Vr Mrt 10, 2006 10:24 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

jHenosch schreef:
Een gemeenschappelijk breedgedragen rechtvaardig Gods en/of mensbeeld kan een beschaving behouden voor de toekomst, terwijl een richtingsloos laissez fair-beeld van de wereld, roekeloosheid uitlokt een gemeenschap oproept waar moeilijke taken steeds vaker uit de weg gegaan worden waardoor er minder welzijn zal worden gecreëerd.

Kan jij bewijzen dat een richting loos laissez faire beeld onjuist is?

Kan jij bewijzen dat een dergelijk beeld roekeloosheid uitlokt?

En is dit beeld dan meer of minder verantwoordelijk voor de roekeloosheid en het opzij gaan van moeilijke taken waardoor de maatschappij er onder lijd, dan bijvoorbeeld de aangedragen oplossingen door jouw?

Jhenosh ik ben uw winkel gewoon hartgrondig zat

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Ga deze "geestelijke masturbatie fantasieen "rond de pot draaiereijen,tomeloos herkauwend gezever en ongebreidelde doordram gallop aub maar elders verder zetten ....je hoeft daarvoor niet op dit podium ( of overal waar de gelegenheid zich voordoet op dit fourm) te kruipen om de aandacht op te eisen ....
Awoert....Awoert
Ben ik even blij dat u hier niet de baas bent, dan zou u mij waarschijnlijk allang in de ban gedaan hebben, want u raakt aardig gefrustreerd door mijn woorden.

In ieder geval schijn ik wel iets geraakt te hebben en dat doet me deugd.
Plaats reactie