Karssenberg schreef:
Nee, voor mij ook niet. De mens is geschapen met hoofd, hart en handen d.w.z. met verstand, gevoel en vaardigheden.
Als Hij mij heeft uitgerust met verstand en gevoel zal het zeker de bedoeling zijn dat ik het gebruik.
En het christendom is een te grote aanslag op beide
Lastige vragen inderdaad. Ik weet ook niet, hoe het allemaal precies ging. Ik was er niet bij. De laatste vraag is misschien de minst moeilijke.
Ik heb het ook niet over de guppies. Wel eens geprobeerd 15 soorten walvissen mee te nemen en tientallen soorten haaien?
Ja, ook in een wereld zonder God worden dieren vaak het slachtoffer van het onverantwoorde gedrag van de mensen. Kennelijk zitten we daar als mensen niet zo mee en vinden we dat min of meer normaal en onvermijdelijk.
Enig idee hoeveel organisaties er zijn die voor dieren opkomen ? We hebben zelfs een partij voor de dieren in Nederland.
En ik heb het trouwens over mij persoonlijk en zelf vind ik het dierenleed een van de allerergste zaken die er bestaan op deze wereld. Vandaar dat mijn vrouw en ik inmiddels 21 honden hebben gehad waarvan 19 uit een asiel. Vijf daarvan komen uit Spanje waar ze werkelijk walgelijk mishandeld worden.
Maar als er een God zou zijn, dan zou Hij dat niet toelaten.
Het gaat hier niet over toelaten, het gaat er hierom dat God ontelbare dieren ombrengt voor de fouten van mensen. Niet liefdevol, niet goddelijk, voor mij alleen maar onbegrijpelijk.
Een rare kronkelgedachte, dat we in een wereld vol lijden en onvolmaaktheid en boosaardigheid opeens van de (niet bestaande) God wordt verwacht, dat die volmaakt goed zou zijn.
Nogmaals: ik geloof in het goddelijke dus het eerste argument hier zal niet tegen mij zijn gericht.
Ik verwacht inderdaad van het goddelijke dat het volmaakt is (zoals uw Vader volmaakt is staat er in de bijbel, dus daar wordt ook uitgegaan van het volmaakte goddelijke ).
Het verschil tussen jou en mij zit in het volgende:
Jij wilt het christendom en de bijbel geheel overeind houden. Alles wat daarin voorkomt is de waarheid. Alles wat daarin staat moet recht gepraat worden indien het krom is. Alle inconsistenties, tegenstrijdigheden en immoraliteiten moeten recht gepraat worden.
Ik constateer dat het niet kan kloppen ( een morele God die immorele dingen doet, jij gaat dan immorele zaken proberen recht te praten, ik constateer dat het immoreel is) en dat ik dus de ware goddelijkheid niet in de bijbel en het christendom kan vinden.