Allereerst,
Jammer dat niet iedereen die vrij meent te denken, ook altijd even goed in staat zich in de lezer te plaatsen, teneinde zijn / haar ideeën voor de lezer begrijpelijk op schrift te stellen. Oggi, mijn vriendelijke doch dringende verzoek iets meer vanuit de lezer te schrijven. Anders is het delen van jouw gedachten niet doelmatig en gericht op samenspraak. En hoef je van mij dus verder niets te verwachten.
Nu naar een post die ik wel aan de leesbaarheidscriteria voldoet:
Klikzoi schreef:Op dit moment hebben veel verpleeghuis patiënten een erbarmelijker bestaan dan onze gevangenen. Dus als je het toch over de zwakkeren in de samenleving hebt.
Doet niet ter zake. Ook hier is er geen sprake van een wedstrijdje. Het valt me op dat dit soort rethoriek steeds vaker hier op FT gebruikt wordt. Ik ben niet voor erbarmelijke omstandigheden voor bejaarden, ik ben tegen de doodstraf.
Rehabilitatie is een term die zijn ongelijk heeft aangetoond.
Lege rethoriek. Rehabilitatie is een proces, waarbij het soms mis gaat en iemand recidiveert. Ook met de doodstraf blijft er een probleem van rehabilitatie. Levenslange opsluiting is een optie in Nederland, de recidieven onder de populatie levenslang opgeslotenen is mij onbekend, maar schat ik zeer laag.
Net zoals Net zoals Tbs-behandeling. Gevangenen komen in de regel slechter uit de gevangenis wanneer ze hun straf hebben uitgezeten. De lijst met TBS-ers die opnieuw de fout in gaan blijft groeien.
TBS is formeel geen gevangenschap. De lijst met TBS-ers die opnieuw de fout in gaan kan nooit krimpen. Of de administratie deugt niet. Een TBS-er ter dood veroordelen is immoreel, omdat de TBS-er geen straf heeft. Ik weet niet of levenslange gevangenschap en TBS een combinatie is die voor (kan) komen.
Zedendelinquenten zoals Robert M zijn ongeneeslijke monsters die wij als samenleving mogen onderhouden. In het ergste geval staat deze man binnen twintig jaar weer op straat om wederom een ernstig gevaar voor de samenleving te vormen. Over dergelijke uitzonderingen mag men de vraag stellen of de doodstraf een goedkoper en effectiever alternatief zou zijn. Dat is iets anders dan op te roepen iedereen maar de doodstraf te geven. De discussie is zoveel breder.
Robert M kan ik niets over zeggen, wegens een gebrek aan kennis over de casus en de mening van experts daarover. Robert M interesseert mij niets. Hoe snel deze op straat wel of niet op straat staat en hoe groot de risico's zijn, vind ik in dit geval doomdenken.
Dat doodstraf een goedkoper alternatief is, denk ik wel. Of het effectiever is, weet ik niet. Waar meet je de effectiviteit aan? Vergelijking met levenslange opsluiting? Een menswaardig zelfbeschikkingsrecht op eigen leven? Is Robert M een slecht wasknijper maker, en stijgt door zijn sterven de jaarlijkse productie van wasknijpers op de afdeling zedenmisdrijven?
Draaideurcriminelen met een dubbele nationaliteit dienen hun Nederlanderschap te verliezen. Daarvoor moet de wet worden gewijzigd. Want het gros wat onze gevangenis bevolkt bestaat uit mensen met een buitenlandse achtergrond. Daar draaien wij als samenleving voor op.
Doet niet ter zake, tenzij zij het Nederlanderschap moeten verliezen en ze vervolgens de doodstraf moeten krijgen. Of als je doodstraf wilt vergelijken met ballingschap.
Met de toenemende bezuinigingen en verergering van de bestaande crisis zullen dit soort vraagstukken als vanzelf op tafel komen. Leuk of niet.
Niemand heeft hier geklaagd over het vraagstuk. Er zijn echter mensen die een andere afweging maken, en dat zijn mensen die doorgaans de kans van een verkeerde conclusie van een rechter en zelfbeschikkingsrecht over eigen leven en dood zwaarder wegen, dan kosteneffectiviteit.
Groet,
Bob