Breivik claimt zelfverdediging

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

siger

Re: Breivik claimt zelfverdediging

Bericht door siger »

Jim schreef:Ofwel, de wet is bedoeld voor mensen die een, twee, hooguit drie mensen vermoorden in bv een crime passioneel.
Dat is een boude bewering. Ik geloof er niets van. Er zijn ook heel wat ergere misdaden dan die van Breivik te bedenken, waarbij honderden of duizenden mensen omkomen. Hoe lang al spreekt men van nucleair terrorisme met vuile of andere bommen, hoe lang is 9/11 geleden, of de aanslag met gifgas in een Japanse metro? Dat de wetgever daar niet aan gedacht zou hebben, is gewoon onmogelijk.

Trouwens, als Breivik niet voorzien was had men de wet tijdig kunnen aanpassen.
Men heeft gewoon gekozen voor daderzorg.
Jinny

Bericht door Jinny »

Nu weet ik niet uit welk jaar deze wet stamt, maar ik vind je nu wat doorslaan Siger.
Je kunt nu eenmaal niet alles voor zijn.
Ze moeten in Noorwegen nu roeien met de riemen die ze hebben.
siger

Bericht door siger »

Jim schreef:Nu weet ik niet uit welk jaar deze wet stamt, maar ik vind je nu wat doorslaan Siger.
Je kunt nu eenmaal niet alles voor zijn.
Ze moeten in Noorwegen nu roeien met de riemen die ze hebben.
Je vergist je. Het is niet moeilijk om te beseffen dat er wel eens een misdaad zou kunnen zijn waarvoor definitief levenslang de gepaste straf is. In Frankrijk vindt men het verkrachten en vermoorden van een kind zo'n misdaad. Denk je echt dat men dat in Noorwegen niet kon bedenken?

De doodstraf is slechts in 1979 afgeschaft in Noorwegen, dus deze wet kan niet ouder zijn. Maar de wet lijdt niet aan veroudering, in tegendeel, de psychiaters en neurologen slaan ons om de oren met argumenten dat de wet net de nieuwe "wetenschappelijke" inzichten volgt, en dat Breivik er ook niet aan kan doen.

Hier wordt zelfs gejuicht ("het is een teken van beschaving"!) omdat een zevenkoppig college van psychiaters Breivik ontoerekeningsvatbaar hebben verklaard (achteraf bleken de "deskundigen" zich vergist te hebben) en wordt het schuldig verklaren van Breivik vergeleken met heksenprocessen!

En ik sla door?
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:
Jagang schreef:Ik denk dat het van belang is deze vragen te overdenken, alvorens te zeggen dat de straf onbeschaafd (en) laag is.
En u neemt aan dat ik dat niet gedaan heb?
Ik zag deze overwegingen in ieder geval niet terug in het oordeel, dus vandaar dat ik ze even naar voren bracht.

Het is niet nodig om elk commentaar meteen met een overdosis dedain te bergroeten, mister-know-it all.
Laatst gewijzigd door Jagang op 25 aug 2012 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Een door de tijd steeds verder uitgedunde groep familieleden van slachtoffers, die al die tijd met de monsterachtigheid van het gebeuren hebben geleefd, zullen onthutst vaststellen dat de publieke opinie snel vergeet.
Misschien is het aardig om hier aan te geven dat slachtoffers en familieleden van de slachtoffers over het algemeen tevreden waren met de uitspraak.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... reivik.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Misschien is het aardig om hier aan te geven dat slachtoffers en familieleden van de slachtoffers over het algemeen tevreden waren met de uitspraak.

http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... reivik.xml" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je niet vindt dat ik daarmee van teveel dédain getuig, waag ik het dit te betwijfelen. Er is net wat te veel van dat idealiseren in de pers geweest om er geen korreltje zout bij te nemen.

Ik lees in je link dat
1. mensen ervan uitgaan dat de man nooit meer vrijkomt. Dan was ik ook opgelucht, maar dan had hij definitief levenslang moeten krijgen.
2. de rechter een optie openlaat om B. na tien jaar vrij te laten.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Als je niet vindt dat ik daarmee van teveel dédain getuig, waag ik het dit te betwijfelen. Er is net wat te veel van dat idealiseren in de pers geweest om er geen korreltje zout bij te nemen.
Idealiseren?
Heb je toegang tot berichten van nabestaanden die het er niet mee eens zijn?
Ik lees in je link dat
1. mensen ervan uitgaan dat de man nooit meer vrijkomt. Dan was ik ook opgelucht, maar dan had hij definitief levenslang moeten krijgen.
Nee, want ergens van uit gaan, is niet hetzelfde als zeker weten.
Er is een heel redelijke kans dat de duidelijk publiciteitsgeile, en van alle aandacht genietende Breivik in de gevangenis zelfmoord pleegt wanneer hij op enig moment bemerkt dat hij uit het oog van de media verdwenen is.
Volgens je eigen woorden vergeet de publieke opinie nogal snel.

Ook behoren "ongelukjes" door toedoen van andere gevangenen zeer wel tot de mogelijkheden.
Over het algemeen maakt men zich als kindermoordenaar niet bijzonder populair onder medegevangenen.

Ik denk dat het niet onredelijk is om er van uit te gaan dat deze persoon niet meer vrij zal rondlopen, al is dat inderdaad niet zeker.
2. de rechter een optie openlaat om B. na tien jaar vrij te laten.
Ik vraag me af of het de rechter is die die mogelijkheid openlaat, of de wet.
Dit omdat het zou gaan om "slechts een theoretisch principe".

Ik heb geen toegang tot het Noorse wetboek van strafrecht, maar wellicht is het "tienjaars-punt" een standaard onderdeel van de maximum straf?

Zoiets is m.i. in elk geval onverdedigbaar.
Wie een vonnis hoort uitspreken, dient te weten waar hij/zij aan toe is.
Henry Ford
Plaats reactie