Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
writer
Bevlogen

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door writer »

Karssenberg schreef: Ik ben gehuwd met één vrouw en als iemand tegen mij zegt: waarom juist die? wij zien geen principieel verschil tussen haar en al die andere vrouwen, dan ga ik met zulke lieden niet in discussie.
Maar ik vrees dat ook deze analogie weer misverstanden op zal roepen, dus ik stop nu maar.
Een veel slechter vergelijk kon je inderdaad niet bedenken.
Je geeft hiermee toe dat er meerdere goden zijn en dat jouw keuze tot die ene God louter gevoelsmatig is.
Jij voelt je tot Hem aangetrokken en dat gaat goed totdat bij éen van jullie de liefde overgaat en je gedwongen wordt een ander te zoeken, achteraf gezien misschien een nog betere, ook weer alleen in jouw ogen.
Bij mij ging de liefde over, ik zag niets meer in Hem, had zelfs schoon genoeg van alle religies.
En Hij vond het allemaal best, heb daarna, al bijna een halve eeuw lang, niets meer van Hem vernomen, Hij had waarschijnlijk genoeg anderen in jouw vergelijk.
Laatst gewijzigd door writer op 06 dec 2014 08:56, 5 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

vegan-revolution schreef:
Karssenberg schreef:de God van de bijbel heb ik niet bedacht en zou ik niet bedacht kunnen hebben. Wil je dat van mij aannemen?
De vraag was gesteld aan Peter, maar ik wil het wel van je aannemen. En denk je om die reden dat het onmogelijk is dat andere mensen de God van de bijbel wel bedacht hebben?

Er bestaat de mogelijkheid dat mensen bedenksels van andere mensen voor waar aannemen ook al ligt het niet in hun eigen aard om zoiets te bedenken. Er zijn daarvan in de geschiedenis voorbeelden van te over, dus zoiets zou je niet hoeven te verbazen.
Ja, dat laatste ontken ik niet. Maar ik acht het onmogelijk, dat de God van de bijbel door mensen bedacht is. Alleen al, hoe de bijbel begint en met de deur in huis valt om zo te zeggen. God is er 'gewoon', Hij wordt niet geïntroduceerd of gedefinieerd. Het Nieuwe Testament begint analoog.

Het wil er bij mij niet in, dat dit door mensen bedacht is. De bijbel zegt zelf ook, dat dit 'in geen mensenhart is opgeklommen'.

Overigens heb ik aan de moderatoren gevraagd om dit topic te evalueren, gezien de vele irrelevante posts van gisteren en eerder. Maar daar bedoel ik jou en Peter niet mee. Maar ik weet nog niet, of en hoe het topic verder gaat.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Karssenberg schreef:Ja, dat laatste ontken ik niet. Maar ik acht het onmogelijk, dat de God van de bijbel door mensen bedacht is.
Alleen al hoe zwak (mijns inziens) het zondeval-verhaal in elkaar zit doet mij concluderen dat het allemaal wel door mensen verzonnen moet zijn.

En dat "met de deur in huis" is nou ook bepaald niet een heldere afspiegeling van hoe men nu denkt dat de volgorde is waarin zaken in de geschiedenis volgens de huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek ontstaan zijn.

Daar bovenop komt dan nog eens dat bepaalde archeologische vondsten strijdig zijn met bijbelverhalen.

Op die manier blijft er voor mij maar weinig over van de geloofwaardigheid van de bijbel.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Karssenberg
Banned

Cluny schreef: Jouw analogieën hier op Freethinker gepresenteerd zijn over het algemeen van een bedroevend slechte kwaliteit.
Je kan wel verongelijkt of gespeeld verongelijkt doen dat ze je niet begrijpen maar dat probleem ligt toch echt bij jezelf.
(Blinde) liefde voor je vrouw is onvergelijkbaar met (blinde) liefde voor jouw religie.
Ja, dat misverstand had ik al wel voorzien. Het enige wat ik duidelijk wilde maken is, dat ik niet denk in het schema: 'geen god' versus 'één of meer goden'. Zo denken jullie wel, omdat steeds weer de vraag komt: waarom die ene God en waarom is die beter dan de andere? Of iets anders: een gelovige is eigenlijk ook bijna een atheïst, want hij verwerpt maar één god minder dan de atheïst. Dat vind ik een onzin-redenering. Zoiets als: een gehuwde is eigenlijk ook voor 99% ongehuwd.
Mijn schema is: 'één God' versus 'meer of minder dan één God'. Mijn God is niet het resultaat van het afstrepen van alle andere kandidaat-goden. Zoals mijn vrouw niet is overgebleven door alle andere af te strepen. Dat was de analogie, niet meer en niet minder.
Laatst gewijzigd door Karssenberg op 06 dec 2014 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

Door deze uitleg van jou wordt de door jou gehanteerde analogie wel een stuk helderder mijns inziens, Karssenberg.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Karssenberg schreef: Ja, dat laatste ontken ik niet. Maar ik acht het onmogelijk, dat de God van de bijbel door mensen bedacht is. Alleen al, hoe de bijbel begint en met de deur in huis valt om zo te zeggen. God is er 'gewoon', Hij wordt niet geïntroduceerd of gedefinieerd.
Als je Genesis met het begin van de Bijbel bedoeld en met de deur in huis valt, wel, dit komt omdat dit deel zelfs niet door de Judeeërs bedacht is, maar door de Babyloniërs, op hun beurt overgenomen van de Sumeriërs. Deze mythen waren toen reeds gemeen goed en hoefden zelfs geen voorwoord.
Het wil er bij mij niet in, dat dit door mensen bedacht is.
Maar daarom niet minder waar. Je moet wel effe de moeite doen de geschiedenis hierover erop naslaan.
http://www.ancienttexts.org/library/mes ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Het web staat bol met soortgelijke informatie.
Karssenberg
Banned

Karssenberg schreef:Ja, dat laatste ontken ik niet. Maar ik acht het onmogelijk, dat de God van de bijbel door mensen bedacht is.
Alleen al hoe zwak (mijns inziens) het zondeval-verhaal in elkaar zit doet mij concluderen dat het allemaal wel door mensen verzonnen moet zijn.

En dat "met de deur in huis" is nou ook bepaald niet een heldere afspiegeling van hoe men nu denkt dat de volgorde is waarin zaken in de geschiedenis volgens de huidige stand van het wetenschappelijk onderzoek ontstaan zijn.

Daar bovenop komt dan nog eens dat bepaalde archeologische vondsten strijdig zijn met bijbelverhalen.

Op die manier blijft er voor mij maar weinig over van de geloofwaardigheid van de bijbel.
Ja, daar verschillen we dan in en daar zullen we ook niet uitkomen. Als ik het zondeval-verhaal hoor dan herken ik juist heel veel wat ik om mij heen zie en ervaar bij mensen (ook bij mijzelf) en ook m.b.t. de grote gebeurtenissen in de wereld, zoals oorlogen, aardbevingen, rampen. Daarmee zijn echt niet alle vragen verdwenen, maar ik kan ze wel beter plaatsen. Dat is overigens geen enkel argument om (de gevolgen van) dit soort rampen te helpen voorkomen en bestrijden.
vegan-revolution
Superposter

Karssenberg schreef:Als ik het zondeval-verhaal hoor dan herken ik juist heel veel wat ik om mij heen zie en ervaar
Maar zie je dan niet een tegenstrijdigheid in een machtige God die niet kan voorzien hoe Adam en Eva zullen reageren? Vind je niet dat daar een nogal kinderlijke voorstelling in schuil gaat (die wel enigszins te verklaren is vanuit hoe er in meer primitieve volken gedacht werd) ?
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:.... Als ik het zondeval-verhaal hoor dan herken ik juist heel veel wat ik om mij heen zie en ervaar bij mensen (ook bij mijzelf) en ook m.b.t. de grote gebeurtenissen in de wereld, zoals oorlogen, aardbevingen, rampen....
Omdat de auteur van Genesis de ingrediënten van bestaande mythes overgoten heeft met zijn eigen Godsbeeld zodat menigeen net als de schrijver zichzelf in dat verhaal kan herkennen zou die God ineens een bestaande God zijn.
Omdat het verhaal zo "mooi" in elkaar is geknutseld.
De slang zal overwonnen worden.

Dank je wel auteur, wij christenen konden die slang mooi gebruiken voor de satan en zijn overwinnaar is onze Jezus geworden.
Zoiets kan toch geen mens bedenken?
Of toch wel?

Vergat de auteur niet te vermelden waarom God Eva niet tegenhield?
De christenen hebben dit tekort voor de goedgelovigen gelukkig zelf aangevuld, Eva had een vrije wil en was geen robot.

Vergat de auteur niet te vermelden of God de zondeval niet kon voorzien?
De christenen hebben dit tekort aangevuld als zijnde zijn eeuwig raadsbesluit.

Vergat de auteur niet te vermelden welke straf de satan kreeg?
Nee, dat vergat hij niet, de auteur kende alleen maar de slang uit de tot zijn beschikking staande mythes en strafte daarom het dier door het zijn pootjes te ontnemen waardoor de satan tot op de dag van vandaag nog vrij op aarde kan rondlopen, de veroorzaker van alle kwaad.
Toen God achter de boom tevoorschijn kwam om Eva ter verantwoording te roepen had de satan al lang de benen genomen.

Best een leuk verhaal waar je lang over kunt praten maar om daar nu een religie aan op te hangen lijkt mij wat ver gezocht.
Laatst gewijzigd door writer op 06 dec 2014 09:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Karssenberg schreef: Mijn schema is: 'één God' versus 'meer of minder dan één God'. Mijn God is niet het resultaat van het afstrepen van alle andere kandidaat-goden.
Ik stel me dan wel de vraag hoe je die 'overige goden ' gaat afstrepen. Je kan je wel eerst de vraag stellen hoe die Judeeërs aan hun god gekomen zijn. Palestina was eeuwen onder Egyptisch bewind en later onder Assyrisch en Babylonisch bewind om uiteindelijk onder Grieks bewind te vallen: De 4 beesten uit de bijbel.
De god van de Judeeërs is deels van Egyptische oorsprong door farao Achnaton ingevoerd. Nog steeds een grote misvatting is dat Egypte een polytheïstische religie had, maar dat is niet zo. Men had EL met zijn honderd-en-een neteru.
Een netjer, netcher of neter, nṯr, (meervoud netjeru, neteru) was in de Egyptische mythologie de term om het concept natuurlijke en bovennatuurlijke drijfkrachten, wetmatigheden en principes aan te duiden die in de hele kosmos functioneren. De term werd later, bij gebrek aan een betere, door de Grieken vertaald als θέος, theos. Daarom werd de term in de westerse cultuur als 'god' of 'goden' gezien.
Achnaton heeft deze rits neteru teruggebracht op één enkel symbool voor EL, de zon. In de 4e eeuw heeft men JHWH nog steeds 3 neteru toegekend, of zie je dit ook als aparte goden ?
Maar dit is nog niet het hele verhaal.
Noord Palestina neemt onder Assyrische invloed het Mazdaïsme over. Ook een monotheïstische religie gesticht onder Zarathoestra in de 14e eeuw, net voordat Achnaton met zijn versie kwam. Toeval? Uit de Amarna brieven zien we een duidelijk verband. Het symbool voor de Zoroasters was het vuur, wat stond voor licht ( kaarsjes in de kerk zijn dat nog steeds ) en waarheid. Aureool ( zon ) en licht ( kaarsjes ) kent men nog steeds in het christendom. Onder Cyrus de Grote wordt deze religie ook geïntroduceerd in Babylon, terwijl de judeeërs daar nog in ballingschap leefden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Cyrus_II_de_Grote" onclick="window.open(this.href);return false;
De eerste tempel in JeruzALem zou in opdracht van Cyrus zijn gebouwd en deze Cyrus werd daardoor als een soort messias gezien.
Het is de optelling van deze ( monotheïstische ) religies wat in de 6e eeuw v.C. geresulteerd heeft tot het joods monotheïsme. De rest zijn historische verfraaiingen door mensen geschreven.
http://www.scienceguide.nl/201007/hoe-d ... -werd.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Karssenberg
Banned

Karssenberg schreef:Als ik het zondeval-verhaal hoor dan herken ik juist heel veel wat ik om mij heen zie en ervaar
Maar zie je dan niet een tegenstrijdigheid in een machtige God die niet kan voorzien hoe Adam en Eva zullen reageren? Vind je niet dat daar een nogal kinderlijke voorstelling in schuil gaat (die wel enigszins te verklaren is vanuit hoe er in meer primitieve volken gedacht werd) ?
Nee, juist een verzonnen verhaal zou die tegenstrijdigheid onderkennen en benoemen en misschien proberen te verklaren. Het is namelijk een zeer voor de hand liggende gedachte voor mensen van alle tijden en plaatsen. Ook in de Heidelbergse Catechismus (belijdenisgeschrift van de Protestantse Kerken) worden soortgelijke vragen gesteld, maar ook beantwoord.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef: Ook in de Heidelbergse Catechismus (belijdenisgeschrift van de Protestantse Kerken) worden soortgelijke vragen gesteld, maar ook beantwoord.
Dus niet in Genesis of elders in de bijbel ( die door Gods Geest zou zijn geïnspireerd) duidelijk beantwoord maar pas veel later door de gevestigde kerk!!!!!!!
En die kerk had een heel boekwerk tot haar beschikking om er naar willekeur de haar passende teksten uit te ontlenen!!!!
Laatst gewijzigd door writer op 06 dec 2014 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
vegan-revolution
Superposter

Karssenberg schreef:
Nee, juist een verzonnen verhaal zou die tegenstrijdigheid onderkennen en benoemen en misschien proberen te verklaren.
Het kan ook zijn dat het twijfelen aan gezaghebbende verhalen vroeger onderdrukt werd. En in beginsel hoeft die tegenstrijdigheid aanvankelijk niet eens zozeer te zijn opgevallen. Waar het hier wel om gaat is dat dit een onoverkomelijke tegenstrijdigheid lijkt te zijn.
Karssenberg schreef:Het is namelijk een zeer voor de hand liggende gedachte voor mensen van alle tijden en plaatsen. Ook in de Heidelbergse Catechismus (belijdenisgeschrift van de Protestantse Kerken) worden soortgelijke vragen gesteld, maar ook beantwoord.
Ik zie in de Heidelbergse Catechismus daar geen helder en overtuigend antwoord op geformuleerd worden. Op welk antwoord doel je hier zelf?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ik neem aan dat er geen top 10 / 15 komt PRO-chr. geloof?
Dan ga ik door voor een top 20.
Negeer-ze!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"dikkemick"]"1 Nieuwe punten om het chr. geloof aan te vallen.

1. Het christelijk geloof beleid je naar alle waarschijnlijkheid omdat je in een chr. gemeente bent opgegroeid bij Chr. ouders in deze tijd. Een enkeling komt via andere weg tot bepaalde inzichten (maar dit geldt ook voor andere religies)
2. De bijbel, waar het geloof op gebaseerd is en waar bovendien van beweerd wordt (afhankelijk van de gelovige) dat het door God geschreven/geinspireerd is, vertoont te veel fouten, incongruenties, discrepanties, onvolkomenheden en overeenkomsten met oudere religies. Het is TE onduidelijk of passages goddelijk, letterlijk, figuurlijk, mythisch geinterpreteerd dienen te worden.
3. God heeft zichzelf ontzettend slecht (en laat) bekend gemaakt terwijl er toch behoorlijk wat vanaf blijkt te hangen als je het niet gelooft. Een goede God zou zoiets bij mijn weten niet op deze manier aanpakken.
4. Er is geen verklaring van een christen met de bijbel in de hand, welke niet beter door de wetenschap uitgelegd kan worden. Zelfs zaken als moraal zijn wetenschappelijk duidelijker uit te leggen.

5. Het gedachtegoed van de zonde en verlossing vind ik uitermate verderfelijk. Het feit dat God ons eerst 100.000 jaar laat aanmodderen (in angst en ziekte, oorlog en natuurverwoestende omstandigheden) om vervolgens in een woestijn zichzelf bekend te maken en eindelijk in te grijpen op een volledig immorele manier. (Natuurlijk zegt dit punt niets over waarheidsgehalten in de bijbel)...
6. Ik vind het schadelijk dat kinderen wordt bijgebracht dat geloven op zich een deugd is. Geloof is iets verderfelijks juist omdat het geen rechtvaardiging vereist en zich niets gedegen laat liggen aan argumenten. Het feit dat jonge kinderen vertrouwd raken met het axioma ‘dat er nu eenmaal zaken zijn die je gewoon MOET geloven’ betekent een gevaarlijke misvorming in hun vermogen om logisch en rationeel te denken en te handelen. Kinderen van Joodse ouders geloven m.b.t. Jezus iets anders dan kinderen van Christelijke of Moslim ouders. Maar alle 3 hebben gelijk! Kan dat?
7.Wetenschappelijke theorieën kunnen (gelukkig!) aangepast, verworpen of verbeterd worden. Het is NIET gebaseerd op autoriteit of overlevering en/of dogma’s. Iedereen mag, als hij/zij er toe in staat is een wetenschappelijke theorie ontkrachten/aanpassen/wijzigen. De wetenschap heeft niet gezegd dat er geen God bestaat, maar ze heeft de God uit de (heilige) boeken steeds meer totaal overbodig en onwaarschijnlijk gemaakt.

8. Epicurus: “Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?

9. Gerelateerd aan punt 5 en 8: Zonde en leed m.n. in de vorm van natuurrampen. Het lijkt wel of God willekeurig mensen laat lijden tijdens natuurrampen. Ongeacht de religie of overtuiging en ongeacht leeftijd/geslacht vallen er slachtoffers tijdens de diverse natuurrampen.
10. De "bewijzen" van Zijn bestaan beperken zich tot "je moet er voor open staan", "je moet het geloven", "ik VOEL dat Hij bestaat" Wat dat laatste betreft geeft God nogal tegenstrijdige berichten door. Mensen "voelen" de meest uiteenlopende "bewijzen" voor Zijn (of Iemand anders goddelijke) bestaan.

11. De enige info. die we hebben omtrent Jezus zijn de gospels die aan alle kanten rammelen. Geen van de gospelschrijvers is bij naam bekend. Ze hebben Jezus nooit gekend en van horen-zeggen is het decennia later pas opgeschreven en almaar "fraaier", goddelijker gemaakt. Eerst 200 jaar later werden er namen aan de gospels toegedicht. Bovendien komen er thema's in terug welke op z'n zachtst gezegd geleend zijn van oudere religies. Steeds minder mensen nemen de opstanding van Jezus als historisch feit aan! Dat mensen dit toch nog geloven hebben we te "danken" aan de inquisitie! Over de hemelvaart wordt al helemaal niets geschreven: Ook pas 200 jaar later in Markus! 1 Zin in Lucas: "And was carried up into heaven" maar dit komt in geen bijbelboek terug. Ook dit is later toegevoegd omdat Lukas wrschl. de auteur van acts 1.9-11 was
Bekijk: https://www.youtube.com/watch?v=qbe3Bw72G-4" onclick="window.open(this.href);return false;

12. Goden lijken te veel op mensen. DE VADER(!!!) Mensen zijn sterfelijk, goden onsterfelijk. Mensen maken fouten, goden niet. Mensen weten niet alles, goden wel. Ethiopiërs zeggen dat hun God een platte neus heeft en zwart is, Thraciers ( Indo-Europees volk) hadden een God met blauwe ogen en rood haar.

13. Je kunt een overtuiging, filosofie, religie (Chr. geloof) niet rechtvaardigen met "faith". Er is geen geldige reden om dit te kunnen gebruiken. Als 1 persoon het kan om zijn religieuze traditie te verdedigen met "faith" dan kan de ander dat ook! Dit kan dan een compleet andere en incompatible religie zijn. Met "faith" kun je derhalve alles claimen.

14. Je kunt geen uitspraken doen over het bovennatuurlijke/onkenbare! Opmerkingen als buiten tijd en ruimte staan, slaan dan ook nergens op.

15. Archeologisch/historisch blijkt m.n. van het OT vrijwel niets te kloppen. (here is no evidence for the existence of Abraham, or any of the Patriarchs; ditto for Moses and the Exodus; and the same goes for the whole period of Judges and the united monarchy of David and Solomon. In fact, the authors argue that it is impossible to say much of anything about ancient Israel until the seventh century B.C) Uit: The Bible Unearthed - Archaeology's New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts
16 De aarde IS 4,5 miljard jaar oud, of je nu wel of niet in Adam en Eva wil geloven. Waarom zou een Ingenieur miljarden jaren en miljarden sterrenstelsels met nog meer sterren als er zandkorrels op de gehele aarde zijn scheppen?
Een complete waste of energy (grootheidswaanzin?).
Tenzij(!) dit alles (zoals ongetwijfeld zal gaan blijken) een natuurlijk verschijnsel is. Leven hoeft in zo'n zandkorrel-universum maar 1X te ontstaan uit de ingrediënten. Een loterij kent immers ook een winnaar. Zelfde geldt dus voor evolutie. Tijd is nodig en tijd hebben we ZAT! Bewijzen te over. NIET voor een God!
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Gesloten