Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
writer
Bevlogen

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door writer »

dikkemick schreef: Als ik God was, zou ik een tekst fabriceren die door mensen over de gehele aardkloot te lezen zou zijn, zonder dat dit vertaald zou moeten worden. Via een 6e zintuig o.i.d.
Ik heb al een keer gesuggereerd tekst in de regenbogen.
Ik las vandaag dat de sidderaal zijn stroom opwekt door middel van speciale cellen.
God heeft bij de schepping dus al bewezen bekend te zijn met electronica.
Laatst gewijzigd door writer op 05 dec 2014 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Labyrint schreef:
dikkemick schreef:Als ik God was, zou ik een tekst fabriceren die door mensen over de gehele aardkloot te lezen zou zijn, zonder dat dit vertaald zou moeten worden. Via een 6e zintuig o.i.d.
Ja hallo. Dan zou het toch geen geloof meer zijn?
So what? Dan weet iedereen tenminste dat ze de keuze kunnen maken om mij wel/niet te aanbidden. Ze hebben tenslotte de vrije wil.
Echter: Als mensen uit angst voor mij kiezen (om er later "warmpjes" bij te zitten) weet ik niet wat ik in mijn ALwijsheid zou besluiten. Zeker niet als ik het karakter van de God van de bijbel zou bezitten qua boosaardigheid. Ik heb dan toch het idee dat ik belazerd wordt. Maar enfin...dat WEET ik natuurlijk want ik ben alwetend.
In ieder geval: Ik zou geen verstoppertje spelen en slechts verkeerde signalen afgeven. Dat zou ik alleen doen als ik een kwaadaardige God was.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Labyrint schreef:
dikkemick schreef:Als ik God was, zou ik een tekst fabriceren die door mensen over de gehele aardkloot te lezen zou zijn, zonder dat dit vertaald zou moeten worden. Via een 6e zintuig o.i.d.
Ja hallo. Dan zou het toch geen geloof meer zijn?
Ja hallo, wat wil God nou, ons redden of ons op de proef stellen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

writer schreef:
dikkemick schreef: Als ik God was, zou ik een tekst fabriceren die door mensen over de gehele aardkloot te lezen zou zijn, zonder dat dit vertaald zou moeten worden. Via een 6e zintuig o.i.d.
Ik heb al een keer gesuggereerd tekst in de regenbogen.
Ik las vandaag dat de sidderaal zijn stroom opwekt door middel van speciale cellen.
God heeft dus al bewezen bekend te zijn met electronica.
Pas op! Dit kan nog een natuurfenomeen zijn (en mensen zien/lezen overal iets in). Of: Handige mensen met laserstralen o.i.d. Er MAG geen twijfel over bestaan!

Afbeelding
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Op welke manier kan Hij jou dan van zijn bestaan overtuigen ongelovige Thomas?
Laatst gewijzigd door writer op 05 dec 2014 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Goden vragen om geloof. Dat zijn de regels die elke religie stelt
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Labyrint schreef:Goden vragen om geloof. Dat zijn de regels die elke religie stelt
Kan het niet zo zijn dat gelovigen het fenomeen geloof zelf hebben bedacht omdat ze geen bewijzen voor hun religie hadden?
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

writer schreef:
Labyrint schreef:Goden vragen om geloof. Dat zijn de regels die elke religie stelt
Kan het niet zo zijn dat gelovigen het fenomeen geloof zelf hebben bedacht omdat ze geen bewijzen voor hun religie hadden?
Dat mag je eruit concluderen. Dat deed ik dus eigenlijk ook al he?

#-o
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

"dikkemick"1 Nieuwe punten om het chr. geloof aan te vallen.

1. Het christelijk geloof beleid je naar alle waarschijnlijkheid omdat je in een chr. gemeente bent opgegroeid bij Chr. ouders in deze tijd. Een enkeling komt via andere weg tot bepaalde inzichten (maar dit geldt ook voor andere religies)
2. De bijbel, waar het geloof op gebaseerd is en waar bovendien van beweerd wordt (afhankelijk van de gelovige) dat het door God geschreven/geinspireerd is, vertoont te veel fouten, incongruenties, discrepanties, onvolkomenheden en overeenkomsten met oudere religies. Het is TE onduidelijk of passages goddelijk, letterlijk, figuurlijk, mythisch geinterpreteerd dienen te worden.
3. God heeft zichzelf ontzettend slecht (en laat) bekend gemaakt terwijl er toch behoorlijk wat vanaf blijkt te hangen als je het niet gelooft. Een goede God zou zoiets bij mijn weten niet op deze manier aanpakken.
4. Er is geen verklaring van een christen met de bijbel in de hand, welke niet beter door de wetenschap uitgelegd kan worden. Zelfs zaken als moraal zijn wetenschappelijk duidelijker uit te leggen.

5. Het gedachtegoed van de zonde en verlossing vind ik uitermate verderfelijk. Het feit dat God ons eerst 100.000 jaar laat aanmodderen (in angst en ziekte, oorlog en natuurverwoestende omstandigheden) om vervolgens in een woestijn zichzelf bekend te maken en eindelijk in te grijpen op een volledig immorele manier. (Natuurlijk zegt dit punt niets over waarheidsgehalten in de bijbel)...
6. Ik vind het schadelijk dat kinderen wordt bijgebracht dat geloven op zich een deugd is. Geloof is iets verderfelijks juist omdat het geen rechtvaardiging vereist en zich niets gedegen laat liggen aan argumenten. Het feit dat jonge kinderen vertrouwd raken met het axioma ‘dat er nu eenmaal zaken zijn die je gewoon MOET geloven’ betekent een gevaarlijke misvorming in hun vermogen om logisch en rationeel te denken en te handelen. Kinderen van Joodse ouders geloven m.b.t. Jezus iets anders dan kinderen van Christelijke of Moslim ouders. Maar alle 3 hebben gelijk! Kan dat?
7.Wetenschappelijke theorieën kunnen (gelukkig!) aangepast, verworpen of verbeterd worden. Het is NIET gebaseerd op autoriteit of overlevering en/of dogma’s. Iedereen mag, als hij/zij er toe in staat is een wetenschappelijke theorie ontkrachten/aanpassen/wijzigen. De wetenschap heeft niet gezegd dat er geen God bestaat, maar ze heeft de God uit de (heilige) boeken steeds meer totaal overbodig en onwaarschijnlijk gemaakt.

8. Epicurus: “Is God willing to prevent evil, but not able? Then he is not omnipotent.
Is he able, but not willing? Then he is malevolent.
Is he both able and willing? Then whence cometh evil?
Is he neither able nor willing? Then why call him God?

9. Gerelateerd aan punt 5 en 8: Zonde en leed m.n. in de vorm van natuurrampen. Het lijkt wel of God willekeurig mensen laat lijden tijdens natuurrampen. Ongeacht de religie of overtuiging en ongeacht leeftijd/geslacht vallen er slachtoffers tijdens de diverse natuurrampen.
10. De "bewijzen" van Zijn bestaan beperken zich tot "je moet er voor open staan", "je moet het geloven", "ik VOEL dat Hij bestaat" Wat dat laatste betreft geeft God nogal tegenstrijdige berichten door. Mensen "voelen" de meest uiteenlopende "bewijzen" voor Zijn (of Iemand anders goddelijke) bestaan.

11. De enige info. die we hebben omtrent Jezus zijn de gospels die aan alle kanten rammelen. Geen van de gospelschrijvers is bij naam bekend. Ze hebben Jezus nooit gekend en van horen-zeggen is het decennia later pas opgeschreven en almaar "fraaier", goddelijker gemaakt. Eerst 200 jaar later werden er namen aan de gospels toegedicht. Bovendien komen er thema's in terug welke op z'n zachtst gezegd geleend zijn van oudere religies. Steeds minder mensen nemen de opstanding van Jezus als historisch feit aan! Dat mensen dit toch nog geloven hebben we te "danken" aan de inquisitie! Over de hemelvaart wordt al helemaal niets geschreven: Ook pas 200 jaar later in Markus! 1 Zin in Lucas: "And was carried up into heaven" maar dit komt in geen bijbelboek terug. Ook dit is later toegevoegd omdat Lukas wrschl. de auteur van acts 1.9-11 was
Bekijk: https://www.youtube.com/watch?v=qbe3Bw72G-4" onclick="window.open(this.href);return false;
12. Goden lijken te veel op mensen. DE VADER(!!!) Mensen zijn sterfelijk, goden onsterfelijk. Mensen maken fouten, goden niet. Mensen weten niet alles, goden wel. Ethiopiërs zeggen dat hun God een platte neus heeft en zwart is, Thraciers ( Indo-Europees volk) hadden een God met blauwe ogen en rood haar.

13. Je kunt een overtuiging, filosofie, religie (Chr. geloof) niet rechtvaardigen met "faith". Er is geen geldige reden om dit te kunnen gebruiken. Als 1 persoon het kan om zijn religieuze traditie te verdedigen met "faith" dan kan de ander dat ook! Dit kan dan een compleet andere en incompatible religie zijn. Met "faith" kun je derhalve alles claimen.

14. Je kunt geen uitspraken doen over het bovennatuurlijke/onkenbare! Opmerkingen als buiten tijd en ruimte staan, slaan dan ook nergens op.

15. Archeologisch/historisch blijkt m.n. van het OT vrijwel niets te kloppen. (here is no evidence for the existence of Abraham, or any of the Patriarchs; ditto for Moses and the Exodus; and the same goes for the whole period of Judges and the united monarchy of David and Solomon. In fact, the authors argue that it is impossible to say much of anything about ancient Israel until the seventh century B.C) Uit: The Bible Unearthed - Archaeology's New Vision of Ancient Israel and the Origin of Its Sacred Texts

16.
Einstein/Mick
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Karssenberg schreef:
Peter van Velzen schreef: Je negeert het verschil tussen jouw beeld van god en dat van joden, moslims, mormomen etcetera. Je zult moeten toegeven dat die verschillen niet door god(en) bedacht zijn maar door mensen. Hoe weet je dat dat de zaken waarin jij gelooft en die anderen niet, geen menselijke bedenksels zijn. Hoe kom je op het idee dat er in een boek überhaupt iets kan staan dat niet door een mens bedacht is?

Hou er ook rekening mee dat je in discussie bent met lieden die géén principiëel verschil zien tussen jouw god en een afgod. Die jouw god wellicht zelfs minder waarschijnlijk achten dan kabouters en in elk geval minder waarschijnlijk dan theepotten. (Ja zelfs een theepot in een baan rond de zon, NASA zou er best eens een kunnen lanceren :)
Ja, dat realiseer ik mij maar al te goed. Deze lieden (jouw woord) gooien alle religies op één hoop en doen net of geloven in de God van de bijbel net zo stom is als geloven in kabouters, Thor, Zeus, een theepot of wat dan ook. En ze beschouwen zichzelf als de enige weldenkende soort, geloof ik.

Maar ik ben niet verplicht om dit denkschema over te nemen. Ik belijd de enige ware God, die zich in zijn Woord, dat levend geworden is heeft bekendgemaakt. (Johannes 1).

Ik ben gehuwd met één vrouw en als iemand tegen mij zegt: waarom juist die? wij zien geen principieel verschil tussen haar en al die andere vrouwen, dan ga ik met zulke lieden niet in discussie.
Maar ik vrees dat ook deze analogie weer misverstanden op zal roepen, dus ik stop nu maar.
Beste Henk,
Ik probeer je niet van je vrouw af te helpen. Elk mens heeft het recht een ander mens boven allen lief te hebben. Bovendien is jouw vrouw een uniek en waardevol individu. Evenmin ontzeg ik jou het recht om in willekeurig welke god te geloven, en hem willekeurig welke eigenschappen toe te kennen. Ik wil alleen dat je ophoudt evident onrecht als recht af te schilderen. Daarmee neem je het kwaad in bescherming en beschadig je het goede in de wereld. Verwerp het kwade en kies het goede. Meer verlang ik niet, en je kunt van mij hetzelfde verlangen.
Ik wens u alle goeds
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Peter,

Ik heb mijn God niet bedacht.
Jij neemt aan, dat goden door mensen bedacht zijn. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen goden bedenken. Maar de God van de bijbel heb ik niet bedacht en zou ik niet bedacht kunnen hebben. Wil je dat van mij aannemen?
En kun jij je voorstellen, dat er een God is, die bestaat buiten de gedachten en voorstellingen van mensen om? Ook al denk je dat zelf niet.
Ik zou wel graag je eigen reactie vernemen.

Groeten, Henk
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

Karssenberg schreef:Peter,

Ik heb mijn God niet bedacht.
Jij neemt aan, dat goden door mensen bedacht zijn. Ik kan mij heel goed voorstellen dat mensen goden bedenken. Maar de God van de bijbel heb ik niet bedacht en zou ik niet bedacht kunnen hebben. Wil je dat van mij aannemen?
En kun jij je voorstellen, dat er een God is, die bestaat buiten de gedachten en voorstellingen van mensen om? Ook al denk je dat zelf niet.
Ik zou wel graag je eigen reactie vernemen.

Groeten, Henk
Peter heeft het niet over je god-verzonnen-door-de-mensen, maar over de bijbel. DAT bedoeld ie met het kwade verwerpen.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

Karssenberg schreef:de God van de bijbel heb ik niet bedacht en zou ik niet bedacht kunnen hebben. Wil je dat van mij aannemen?
De vraag was gesteld aan Peter, maar ik wil het wel van je aannemen. En denk je om die reden dat het onmogelijk is dat andere mensen de God van de bijbel wel bedacht hebben?

Er bestaat de mogelijkheid dat mensen bedenksels van andere mensen voor waar aannemen ook al ligt het niet in hun eigen aard om zoiets te bedenken. Er zijn daarvan in de geschiedenis voorbeelden van te over, dus zoiets zou je niet hoeven te verbazen.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

vegan-revolution schreef:
Karssenberg schreef:de God van de bijbel heb ik niet bedacht en zou ik niet bedacht kunnen hebben. Wil je dat van mij aannemen?
De vraag was gesteld aan Peter, maar ik wil het wel van je aannemen. En denk je om die reden dat het onmogelijk is dat andere mensen de God van de bijbel wel bedacht hebben?

Er bestaat de mogelijkheid dat mensen bedenksels van andere mensen voor waar aannemen ook al ligt het niet in hun eigen aard om zoiets te bedenken. Er zijn daarvan in de geschiedenis voorbeelden van te over, dus zoiets zou je niet hoeven te verbazen.
Waarom zou een bedenksel van de joden meer waarde hebben dan een bedenksel van Germanen of Grieken. Is me ook een raadsel.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Karssenberg schreef:
Peter van Velzen schreef: Je negeert het verschil tussen jouw beeld van god en dat van joden, moslims, mormomen etcetera. Je zult moeten toegeven dat die verschillen niet door god(en) bedacht zijn maar door mensen. Hoe weet je dat dat de zaken waarin jij gelooft en die anderen niet, geen menselijke bedenksels zijn. Hoe kom je op het idee dat er in een boek überhaupt iets kan staan dat niet door een mens bedacht is?

Hou er ook rekening mee dat je in discussie bent met lieden die géén principiëel verschil zien tussen jouw god en een afgod. Die jouw god wellicht zelfs minder waarschijnlijk achten dan kabouters en in elk geval minder waarschijnlijk dan theepotten. (Ja zelfs een theepot in een baan rond de zon, NASA zou er best eens een kunnen lanceren :)
Ja, dat realiseer ik mij maar al te goed. Deze lieden (jouw woord) gooien alle religies op één hoop en doen net of geloven in de God van de bijbel net zo stom is als geloven in kabouters, Thor, Zeus, een theepot of wat dan ook. En ze beschouwen zichzelf als de enige weldenkende soort, geloof ik.

Maar ik ben niet verplicht om dit denkschema over te nemen. Ik belijd de enige ware God, die zich in zijn Woord, dat levend geworden is heeft bekendgemaakt. (Johannes 1).

Ik ben gehuwd met één vrouw en als iemand tegen mij zegt: waarom juist die? wij zien geen principieel verschil tussen haar en al die andere vrouwen, dan ga ik met zulke lieden niet in discussie.
Maar ik vrees dat ook deze analogie weer misverstanden op zal roepen, dus ik stop nu maar.
Jouw analogieën hier op Freethinker gepresenteerd zijn over het algemeen van een bedroevend slechte kwaliteit.
Je kan wel verongelijkt of gespeeld verongelijkt doen dat ze je niet begrijpen maar dat probleem ligt toch echt bij jezelf.
(Blinde) liefde voor je vrouw is onvergelijkbaar met (blinde) liefde voor jouw religie.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Gesloten