Atheïsten en agnosten meer godsdienstige kennis

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MNb
Diehard

Re: Atheïsten en agnosten meer godsdienstige kennis

Bericht door MNb »

Rereformed schreef:Ik vind het knap hoe zo iemand met zijn innerlijke chaos omgegaan is. Een titanengevecht leveren tegen alles wat je in het leven probeert kopje onder te duwen, net zoiets als wat je in Beethovens leven ziet. Voor zoiets heb ik de hoogste bewondering.
Ik niet. En deze keer heb ik wel recht van spreken, want ik heb hem gespeeld.
Rereformed schreef:Je kan heel goed bewondering voor het één hebben en afgrijzen voor het ander.
Dat vraag ik me nou af. Want Nietzsche is volgens al zijn critici (nou ja, degenen die ik ken) zo ongeveer de meest consistente filosoof in de geschiedenis van de mensheid.
Rereformed schreef:maar wel er zwiepende uitspraken over denken te kunnen maken.
Je zoekt er voor wat mij betreft te veel achter. Ik reageerde op jouw weergave van Nietzsche, één waarvan ik geen enkele reden heb te veronderstellen dat die fout is. Daarbij zij opgemerkt dat Nietzsche gedurende de Romantiek leefde, toen extreme emoties sterk bewonderd werden.
Rereformed schreef:houd het er meestal op dat ik een vat vol contradicties ben.
Daar is niet veel op tegen; ik ben het ook en heb dat ook nog eens overgedragen op mijn zoon (nu is die 15, dus dan is het nog een beetje extremer). Maar ik zou mezelf niet manisch depressief noemen.
Mijn punt is dat deze extremiteiten het menselijk geluk in de weg kunnen staan. Nou moet ieder voor zich bepalen of dat voor hem/haar het geval is; bij mij wel. En ik had de indruk, afgezien van zijn latere krankzinnigheid, dat Nietzsche evenmin erg gelukkig was.
Yours schreef:De vraag naar zingeving duikt elke keer weer op.
Er zijn ook mensen die deze vraag zes voet onder de grond begraven hebben. Ik bv.
Yours schreef:Zolang er echter geen werkelijk antwoord op de zingevingsvragen is, blijft de vraag waarom je het zou willen.
Dit verband zie ik nou niet. De enige reden waarom ik van mijn leven iets probeer te maken is dat dat bij mij ingebakken zit.
Jagang schreef zoiets ook al.
GayaH schreef:ik durf te beweren dat reïncarneren meer moed vereist dan 'dood' blijven!
Daar zit wat in. Ik voor mij vind het idee van reïncarnatie tamelijk afschrikwekkend. Toch word het idee nogal eens gepresenteerd uit angst voor de dood.
collegavanerik schreef:Wie wil nou geen oneindig aantal kansen?
Ik. Doodvermoeiend.
Ik geloof niet. In Spanje slaan alle 22 spelers een kruisje voordat ze het veld opkomen, als het werkt, zal het dus altijd een gelijkspel worden.

Johan Cruijff
siger

Bericht door siger »

MNb schreef:
GayaH schreef:ik durf te beweren dat reïncarneren meer moed vereist dan 'dood' blijven!
Daar zit wat in. Ik voor mij vind het idee van reïncarnatie tamelijk afschrikwekkend. Toch word het idee nogal eens gepresenteerd uit angst voor de dood.
collegavanerik schreef:Wie wil nou geen oneindig aantal kansen?
Ik. Doodvermoeiend.
Als de dood werkelijk zo angstaanjagend zou zijn, dan had men toch geen hel moeten uitvinden.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

MNb schreef:Nietzsche is volgens al zijn critici (nou ja, degenen die ik ken) zo ongeveer de meest consistente filosoof in de geschiedenis van de mensheid.

Ik denk dat je nu een paar filosofen met elkaar verwisselt. Nietzsche staat er juist om bekend dat hij bijzonder veel innerlijke tegenstellingen en zelfs veel contradicties heeft. http://legacy.www.nypl.org/research/chs ... nding.html

Iemand heeft zelfs zijn hele denken gekarakteriseerd als "De filosofie van contradicties" en er een boek van die titel over geschreven:
http://www.amazon.com/Nietzsche-Philoso ... 07-9114312
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bump.

Lijkt me leuk het nu te vergelijken met:'
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 2&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Plaats reactie