Oproep Vara: geloof is een foutje van de evolutie

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: Oproep Vara: geloof is een foutje van de evolutie

Bericht door Fjedka »

F001 schreef:Nee, ik schrijf dat er geen bewijs voor zo'n link met een aapachtige is aangetroffen.
Ja, dat beweer je al de hele tijd.
Maar wat je precies schreef kunnen we hierboven in dit topic teruglezen, namelijk dat de verwantschap tussen Homo Sapiens (MET EEN S) en Neanderthaler DUS... betekent dat er geen link is tussen Neanderthalers en apen.
DAT schrijf je:
Onderzoek wees uit dat de neanderthaler verwant was aan de mens, maar een andere tak betrof. Recent onderzoek wees uit dat beide soorten wel terdege met elkaar hebben vermengd. Dus er bestaat geen directe link tussen de neanderthaler en apen.
Die DUS van je IS geen dus. Je maakt een ongeoorloofde gevolgtrekking.
Misschien dat een voorbeeld dit duidelijk maakt:

"Een stoel heeft meestal vier poten, DUS... een tafel is meestal ook een stoel."

Ook dit is een foutieve gevolgtrekking van dezelfde orde.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

@F001
Waar blijft uw gedetailleerde "kritiek" op de twee artikels van Marnix Medema ?
Daar hebben we tenminste iets aan ...
Vergeten zeker ?

De voortdurende herhaling dat er geen "bewijs " is ..., is niet voldoende , het is slechts een creationistische mantra
Kom ter zake ...

Neen ik leg je geen woorden in de mond
Ik eis een uiteenzetting van jouw theorie ...
Waar komt de mens ook alweer vandaan ?
Vertel het maar kerel ....

Sommige wetenschappers noemen zulke kleine veranderingen Micro-evolutie.
*Het zijn vooral de creationisten die het onderscheid tussen micro en macro evolutie aanhouden : dat zijn dus niet sommige" wetenschappers ":maar religieuze apologeten die niet noodzakelijk vaklui zijn in de evolutie-biologie ....

*Als je van Amsterdam naar Breda reist kan je dat micro-evolutie noemen ( je blijft in Nederland ) ... maar als je dan vanuit Breda vertrekt kan je verder reizen naar Parijs ( niet meer in Nederland ) en daar het vliegtruig nemen naar japan... je kan dat laatste macro-reisjes ( veel verder dus ) noemen ...

Micro-revolutie is een paar stappen in de afstammingslijn : macro -evolutie is gewoon heel wat meer stappen ...Het is eigenlijk hetzelfde :

Micro -evolutie noemt de evolutie -bioloog het onstaan van rassen binnen een soort : evolutien in actie
en ring-species ...dat kan geleidelijk over gaan in soortvorming ( of plots wanneer bijvoorbeeld andere populaties verongelukken )

Macro evolutie is zelfs niet het moment dat een paar zelfstandig leefbare populaties( een deme ) van een soort genetisch zijn geisoleerd geraakt van hun verwanten
-Zo kunnen links en rechtdraaiende huisjes van bepaalde hermafrodiete slakken niet met elkaar paren , maar toch behoren ze nog tot dezelfde "soort " zelfs in dezelfde biotoop en arealen ...
-Chihuahua en sint bernardhond kunnen niet "natuurlijk" pâren , om evidente redenen ...toch behoren ze tot dezelfde soort

Een nieuwe soort in wording( meestal een geisoleerde popuilatie van een "soort ") ,ontwikkeld soms totaal nieuwe organen en capaciteiten ( en zelfs instinktief gedrag ) ...Er zijn daar voorbeelden van

Een vrij recent geval van de ontwikkeling van nieuwe (verterings-)organen in een geisoleerde populatie is deze --->
http://www.bloggen.be/evodisku/archief.php?ID=97
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 09 sep 2010 20:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Exortion,
Ongetwijfeld heb je een betere verklaring dan degene die je denkt onderuit te halen ?
Als je je achter Antoon schaart, dan hoef je geen betere verklaring aan te dragen, want dan is bekend waar klok en klepel hangen.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

F001

Ik krijg een steeds ernstiger vermoeden, mede naar aanleiding van de fout die je hierboven begaat, dat je werkelijk geen enkel idee hebt van zelfs de meest basale werking van evolutie.
Neem mijn goede raad a.u.b. ter harte en lees je eerst voldoende in in de materie, om toekomstige blunders zoals je hierboven begaat voor te zijn.

Ik raad je met name dit boek aan
http://www.nieuwamsterdam.nl/het-verhaa ... voorouders

edit
Ik sluit me aan bij Tsjok45 hierboven. Er staan een aantal vragen open waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat je die beantwoordt.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Exortion.

Alleen creationisten zien een verschil tussen micro en macroevolutie.
Je claimt ten onrechte dat wetenschappers dit beweren.
Mijn vraag dientengevolge is dan ook, welke wetenschappers verkondigen die onzin dan wel volgens jou.

M.vr.gr.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Exortion schreef
Veel wetenschappers hebben opgemerkt dat de afstammelingen van levende wezens in de loop van de tijd enigszins kunnen veranderen. zo kunnen door selectie honden gefokt worden met kortere poten of langer haar dan hun voorouders. Sommige wetenschappers noemen zulke kleine veranderingen Micro-evolutie.
Wetenschappers noemen het kruisen en selecteren geen micro-evolutie.

''Volgens Charles Darwin bijvoorbeeld betekenen de kleine veranderingen die wij kunnen waarnemen dat veel grotere veranderingen ( die niemand heeft waargenomen) ook mogelijk zijn.'' Hij was van mening dat veel grotere veranderingen ( die niemand heeft waargenomen) ook mogelijk zijn.
Yep en zo heeft ook niemand met eigen ogen het ontstaan van graniet en gnijs gezien.
Je maakt de fout door te willen begrijpen dat grote wijzigingen ineens optreden. Geleidelijke wijziging kan uiteindelijk bij een heel andere vorm uitkomen.
Vele vinden deze stelling redelijk klinken. ze redeneren: als zich binnen een soort kleine veranderingen kunnen voordoen, waarom zouden er dan gedurende lange tijdsperiodes door evolutie geen grote veranderingen kunnen ontstaan? )
[/quote]
Ja stapje voor stapje naar grote veranderingen toe maar geen grote veranderingen in een stap.

Mutaties verschaffen het ruwe materiaal voor het creëren van nieuwe soorten.
De leer van de macro-evolutie is gebaseerd op de stelling dat door mutaties - willekeurig veranderingen in de genetische code van planten en dieren - niet alleen nieuwe soorten maar ook volledig nieuwe families van planten en dieren kunnen ontstaan.
nb buiten mutaties zijn er een aantal andere mechanismen die ten grondslag liggen aan evolutie. Blijkbaar ken jij deze niet of bent vergeten ze hier te noemen.
De rest van je verhaal is een tijdje geleden al eens aan de orde geweest op dit forum.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

antoon schreef:Je kan het eenvoudig ook zo stellen of omdraaien, de alhier locaal aanwezige evolutionisten mogen uitleggen waarom zij in evolutie geloven, dit ondanks dat doorslaggevende bewijsvoering ontbreekt.
Zo bezien scheppingsgelovigen het vaak.

IK zeg mogen er is natuurlijk geen enkele dwang bij
Als op geen enkele wijze een bijbelse Schepper houdbaar ten tonele kan worden gevoerd, dan moet er dientengevolge dus wel wat anders aan de hand zijn.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Exortion

Bericht door Exortion »

als eerste sorry voor de trage reactie, er was een probleem met mijn internet
Er was mij een aantal vragen gesteld.

onder andere de bronnen die ik voor de feiten en fabels heb.

ik kan je ook nog laten zien welk stuk waar hoort. maar dat zou niet veel ter zaken doen en veel ruimte in beslag nemen voor een verhaal wat je toch kan na lezen.

Alle aanhalingen in dit stuk zijn van vooraanstaande Evolutionisten.
als je dit geweten had. wist je ook dat het niet de zogenaamde creationisten die totaal geen moeite ooit hebben gedaan voor het begrijpen van de klassieke talen waarin de bijbel is geschreven.
beste man. kom reele weerlegingen. en niet zomaar iets van de hand slaan met uitspraken van meelopers die waaien in de wind, en knappen bij het kleinste stootje.
Alleen van mensen die werkelijk enig verstand hebben van zaken zoals

Dr Henry Gee (b. 1962 in London, England) is a British paleontologist and evolutionary biologist.

1. Natural History, Darwin & Evolution - The ilusion of Dsing Richard Dawkins,November 2005 Blz.37
2. Origin of Species, Charles Darwin
3. Nobel Lectures, Physiology or Medicine.1949-1962, 1990, ,,The Production of mutations H.J.Muller, 1946 Blz.162
4. Mutation breeding, Evolution, and the law of Recurrent Variation, Wolf-Ekkard Lönning,Expectations in mutation breeding 2005
5. Science and Creationism- A View from the National Academy of Sciences, ,,Evidence Supporting Biological Evolution 1999
6. Scientiffic American, ,,Natural Selection and Darwin finches, Peter R.Grant, oktober 1991 Blz.87
7. Science and creationism - A View From the National Academy of Sciences, tweede druk, ,, Evidence Supporting Biological Evolution , Blz 14
8. The Triumph of Evolution and the Failure of Creationism, Niles Eldredge, 2000, Blz.49,85.
9. The New York Review of Books, ,,Billions and Billions of Demons, Richard C.Lewontin 9 januari 1997, Blz28-32
10. Scientific American, ,,Scientists and Religion in America, Edward J. Larson en Larry Witham, september 1990, Blz.91.
Laatst gewijzigd door Exortion op 10 sep 2010 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Exortion

Bericht door Exortion »

Ten eerste. Aan alle evolutionisten.
Ik wil me in alles verantwoorden.
Ik kan je bijna Alles uit de bijbel uitleggen. Vergeet Nooit dat je de Nederlandse taal in de bijbel letterlijk kan nemen, aangezien de oorspronkelijke taal Hebreeuws Aramees en Grieks is. deze talen bevatten woorden die in verschillende talen omgezet kunnen worden

Maar als ook maar een persoon die enig verstand van evolutionisme heeft. Zullen zij graag voor iedereen hier op dit forum deze vraag kunnen beantwoorden.

Stamt al het leven af van één gemeenschappelijke voorouder?

Leveren fossielen bewijzen voor OOK MAAR 1 OVERGANG van vis mens dier of insect naar een ander soortgelijk wezen?

Is er nu de discusie onder historicie of de neanderthaler misschien wel een Echt mensen ras was zoals je een nederlander en duitser en ''ras'' kunt noemen

Hoeveel fragmenten van de film over evolutie van National geographic zijn in de motage kamer verwijdert?

Hoe vaak zijn berichten over ontbrekende schakels ook daadwerkelijk echt waar?! Neem maar eens het voorbeeld van Ida dat in 2009 de titel Ontbrekende schakel en baanbrekend werd genoemd.

Wanneer iemand mij deze vragen kan beantwoorden. zal ik je kunnen vertellen aan de hand van bronnen wat en waar staat welke personen dit hebben aangehaald.
En wat waar is.

Ook wil ik jullie aanmoedigen om enkele bronnen aan te halen bij jullie antwoorden. zoals ik straks ook zal doen.

Geloof me, en begrijp me niet verkeerd. ik wil niemand afkraken of beledigen. Maar in Gods naam. denk na voordat je iets aanneem. en onderzoek het daadwerkelijk ook

Ik heb de bijbel gelezen, ik heb opleiding van over de evolutie theorie gevolgd.
en daar blijkt alleen maar uit, dat Alles nog een theorie is. en dat wordt aanbevolen dat wetenschappers los van god moeten staan om goed onderzoek te kunnen doen.

Dáárom wordt er nogsteeds in de evolutie theorie geloofd.
Zijn er inderdaad bewijzen. Voer ze a.u.b. aan.

verlicht mijn geest, Amen.
Juan
Forum fan

Bericht door Juan »

Exortion schreef: ik heb opleiding van over de evolutie theorie gevolgd.
Welke opleiding was dat, waar (naam instituut?), door wie werd deze opleiding gegeven, en kan ik deze ook volgen?
Why has not anyone seen that fossils alone gave birth to a theory about the formation of the earth, that without them, no one would have ever dreamed that there were successive epochs in the formation of the globe.
G. Cuvier (1769-1832)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Exortion,
Alles is een theorie en de bijbel biedt nog minder.
Het verschil kan niet vaak genoeg worden herhaald:

Reli-geloof neemt dingen aan en daarmee staan ze vast, want de bijbel biedt vaste antwoorden. Wat vaak weerstand tegen onderzoek geeft die de vastigheid verbrokkelt.
Ratio-geloof is ongeveer zoiets als een wetenschappelijke theorie constant aanpassende en verbeterende.
Wat er nu verklaard is met die theorie valt niet meer omver te blazen.
Want er is een goed kloppende verklaring voor wat er valt waar te nemen en als iemand die verklaring weet te verbeteren en in overeenstemming weet te brengen met er allemaal valt waar te nemen dan gaat de verzamelde kennis vooruit.
Voorbeelden aanhalen van gaten in de kennis over evolutie slaat biedt je geen soulaas door naar je wonderboek te verwijzen dat niet in overeenstemming valt te brengen met wat waar valt te nemen.
Alle inspanningen van Antoon ten spijt.

http://evolution.berkeley.edu/evolibrar ... 01_bedbugs
http://evolution.berkeley.edu/evolibrary/home.php
http://evolution.berkeley.edu/evolibrar ... opic_id=46
http://www.evolutietheorie.ugent.be/faq

Reli-geloof stoot de neus onvoldoende aan de werkelijkheid en daarom blijft het bestaan, want het is simpeler aan te nemen dan de verrassende en gecompliceerde werkelijke verklaring.
Zie reli-razor van Occam.

Roeland
Exortion

Bericht door Exortion »

heeck schreef:Reli-geloof neemt dingen aan en daarmee staan ze vast, want de bijbel biedt vaste antwoorden. Wat vaak weerstand tegen onderzoek geeft die de vastigheid verbrokkelt.
Ratio-geloof is ongeveer zoiets als een wetenschappelijke theorie constant aanpassende en verbeterende.
Het is waar dat religieus geloof dat gebaseerd is op de bijbel dingen aanneemt, en dat ze die aannamen vasthouden.
dat je hier aanhaalt dat geloof is, ongeveer zoals iets als een wetenschappelijke theorie die constant aanpassend en verbeterende is, is maar deels waar.
waar je rekening mee moet houden met de informatie die in de bijbel staat.
Gek genoeg toch steeds hetzelfde blijft. dat is ook gebleken uit de opgravingen van oude tekstek * complete boeken uit de bijbel die dateren tot zestig jaar na de dood van de laatste profeet.

wat wél veranderd is onze kennis over de klassieken geschriften, maar dat is slechts telkens een beetje bij beetje. je kan je af vragen. wat is er veranderd?
bijvoorbeeld het gebruikt van het kruis. het Griekse woord dat gewoonlijk met kruis wordt vertaald is stau'ros en betekend rechtop staande houten paal of staak * en nooit twee stukken hout die dwars over elkaar liggen.Of dat Jezus ooit in december geboren is is ook een fabel.
Dit is een zeer cruciale verandering voor de meeste christenen, en de kerken hebben deze informatie ook gewoon genegeerd.
Ik ben het dus inderdaad met je eens dat je niet moet vertrouwen op wat de mensen zeggen, dat blijven mensen. OOK vind ik dat religie erg gevaarlijk is voor de samenleving. het kan goede dingen doen... maar kijk ook naar de geschiedenis vind ik.

Maar wat het met de bijbel is. Historici hebben nooit ook maar 1 tekst kunnen weerleggen uit de bijbel.
De koningen die worden aangehaald worden gevonden. geldstukken, gebeurtenissen, technologie in al deze diegenen heeft de bijbel nooit gefaald.
er werd al duizenden jaren geleden gezegd dat de aarde rond was. dat ze aan niets hangt. dat de haas een herkauwer is. hygiëne en quarantaine. vreemd genoeg is de bijbel niet alleen historisch gezien 100% correct maar ook op het gebied van wetenschap 100%.
Daarnaast is het een boek van praktische wijsheid, en hierin is de bijbel ook nooit verbeterd.
Dus ja je zegt heel terecht dat de bijbel vaste antwoorden geeft.

zo ook met de volgorde van de oorsprong van het leven, wat lijkt dat evolutionisten zomaar hebben overgenomen:

In het begin schiep god de hemel en de aarde
hemel is ouder dan de aarde.
nu zij god. er kome licht, toen was er licht. bla bla bla
ontstaan van zon en dergelijke
De aarde bleek nu vormloos en woest te zijn en er lag duisternis op het oppervlak van de waterdiepte
volgende punt
verder zij god er kome een uitspansel tussen de wateren en de wateren.
zoet en zout water.
toen ging god ertoe over een uitspansel te maken die boven het uitspansel maakte, en noemde dit de hemel
* begin van de atmosfeer.
de wateren onder de hemel en in een plaats verzamend worden en het droge land te voorschijn kome. en het werd zo.
* toen was er land.
En de aarde ging voortbrengen, plantengroei, bla bla bla
Verder zij god dat de hemellichten komen aan het uitspansel van de hemel om scheiding te maken tussen dag en nacht
*het licht bereikte de oppervlakte van de aarde

Voortgang van leven. eerst de wateren. toen vliegende schepselen. toen zeemonsters,er was een onderscheid van soorten * vliegende en water) wordt tot vele bla bla bla.
verder zij god laat de aarde levende zielen voortbrengen huisdieren, wild, ieder naar hun soort. bla bla bla.
toen kwam de mens, en mocht heersen over dit allen.

Geschiedenis van evolutie. : zelfde voorgang.

wat ik bedoel te zeggen. De bijbel is zeer nauwkeurig en betrouwbaar. de evolutie - theorie niet.
ik snap dat er een verschil is tussen de evolutie en de evolutie theorie, dat namelijk de evolutie ''een feit is''
en dat de theorie naar gelang aangepast mag worden wanneer dat moet. tenslotte hebben we het nog niet over kansberekeningen gehad waardoor het leven heeft moeten ontstaan (* zie DNA) en dat ze er ondertussen uit zijn. dat er niet 1 gemeenschappelijke voorouder hadden. maar verschillende.

Dus ja het is simpeler aan te nemen. Omdat geloof onderbouwd wordt door de wetenschap
De evolutie echter nog niet voldoende, maar zoals de bijbel zelf zegt
dat de bijbel zet niet aan tot oorlog en etnisch geweld, moedigt niet aan tot fanatisme en geloof zonder enig bewijs. maar leert dat bewijzen essentieel zijn voor echt geloof en dat nadenken en redeneren onmisbaar zijn voor het dienen van god. Romeinen 12:1 Hebreeën 11:1

wel laat de bijbel ruimte met all het leven dat god geschapen heeft. naar hun soort gemaakt zijn (* genesis 1 : 11,21,24)
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Ik denk niet dat je baas er blij mee is, dat je zijn naam zonder hoofdletter schrijft.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Exortion,

Neem de links eens door die ik je aanreikte, want je bent niet op de hoogte van de stand van zaken vwb de evolutietheorie.

Jouw openbaringsboek kan niet als wetenschappelijk worden gezien, want dan loop je akelig vast in het vinden van creatieve gelijkenissen die niet vallen te staven. Die openbaringen zijn een te groot aantal eeuwen niet bijgewerkt en stellen daarom wetenschappelijk geen fluit voor.
Evenzo creatief zou ik Winnie de Poeh kunnen aanhalen om te tonen hoe daar de evolutie-theorie in verborgen zit.

Misschien ben je bekend met http://www.sterrenstof.info , waar een evangelisch gelovende bioloog*) tot het inzicht is gekomen dat er aan de evolutietheorie echt niet valt te pulken. Onderussen wil hij ook de bijbel serieus blijven nemen en dat levert aardige spartelpartijen op waar je misschien iets van kunt opsteken.
Als het te gek wordt dan zet Gerdien de Jong, die wat beter geschoold is, nog wel eens een correctie neer.
Evenzo ene ex-christelijke Bart Klink, die heeft doorgekregen dat de bijbel geen goede bron is.

Roeland
*) Geen onbekende op dit forum: Rene Fransen
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Tsjok45 schreef:Een vrij recent geval van de ontwikkeling van nieuwe (verterings-)organen in een geisoleerde populatie is deze --->
http://www.bloggen.be/evodisku/archief.php?ID=97
Tsjok, wat ik mij wel eens afvraag, waarom biologen nog niet geprobeerd hebben om evolutie te forceren in een laboratorium omgeving.
Neem een zich snel voortplantend dier, vier of vijf generaties per jaar.
Verander het mileu en voedsel aanbod, dus voedsel en manier van aanbieden veranderen.
Je kan zo vaneen muis een boomdier maken dat bijvoorbeeld van fruit leeft.
Maar slimme studenten kunnen natuurlijk wel interessantere omstandigheden scheppen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Plaats reactie