Jezus, historisch of mythisch?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie

Pollvraag door HenkM: "Is Jezus historisch- of mythisch"?

Hij heeft nooit bestaan, de christus figuur is een fabricage van anderen.
36
48%
Hij heeft wel bestaan, en stierf aan het kruis als een rebel/opruier.
17
23%
Hij heeft wel bestaan, de omstandigheden van zijn dood zijn onduidelijk.
15
20%
Zijn hele geschiedenis is correct beschreven in de bijbel.
7
9%
 
Totaal aantal stemmen: 75

Aton
Diehard
Berichten: 1464
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:33

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Aton »

dikkemick schreef: Wel 1 vraag: Hoeveel mythes komen van werkelijk bestaande figuren vandaan? Zijn deze niet op 1 vinger te tellen?
Een voorbeeld van zeer velen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlad_Dracula" onclick="window.open(this.href);return false;
Bram Stoker is hier de ' Paulus '.
Nog een bekend voorbeeld is Mohammed. Een zwak doorslagje van de Jezusmythe.
Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 22683
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door dikkemick »

Tja ....als ik nu al zie dat Messi een mythe is...
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2698/Spo ... rder.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik volg de discussie verder wel van buitenaf.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

dikkemick schreef:Ik volg de discussie verder wel van buitenaf.
Ga het boek van Earl Doherty lezen om meer duidelijkheid te krijgen:
Jesus: Neither God Nor Man - The Case for a Mythical Jesus

Het boek heeft overigens 800 bladzijden. Het is ook bijna geen doen om het samen te vatten.
Born OK the first time
Aton
Diehard
Berichten: 1464
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:33

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Aton »

Rereformed schreef:
dikkemick schreef:Ik volg de discussie verder wel van buitenaf.
Ga het boek van Earl Doherty lezen om meer duidelijkheid te krijgen:
Jesus: Neither God Nor Man - The Case for a Mythical Jesus

Het boek heeft overigens 800 bladzijden. Het is ook bijna geen doen om het samen te vatten.
Probleem bij Doherty stelt zich nog steeds dat hij uitgaat van de Jezus uit het N.T. en daar is natuurlijk weinig concreets te halen, enkel de reflectie van een voorafgaande geschiedenis. Tja, daar tuinen wel meer van die " scholars " in.
Gebruikersavatar
dikkemick
Adelaar
Berichten: 22683
Lid geworden op: 07 mar 2013 18:36

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door dikkemick »

Excuus dat ik zo kort op de achtergrond blijf, maar we hebben het over Jezus. Jezus die door de christenen als "zoon van", gekruisigd is en wedergeboren. De Islam ziet DEZE ZELFDE Jezus (Isa) weer heel anders, maar...Het is en blijft de persoonlijke historische Jezus waar we het over hebben. De persoon waarvan gezegd wordt dat hij op aarde heeft rondgelopen. De Islam beweert dan bovendien dat niet Jezus zelf gekruisigd is, maar iemand die er op leek...
Maar hoe anders dan door het NT kunnen we deze (fictieve?) figuur leren kennen. Andere bronnen zijn er niet of nauwelijks. Laat mij een scholar zijn, maar alvorens een mythe omtrent een werkelijk bestaande figuur ontstaat, moet er toch minstens IETS betrouwbaars over deze figuur bekend zijn? Anders kan alles naar het rijk der fabelen verwezen worden.
En als alle mythen omtrent deze figuur elkaar fundamenteel tegenspreken, dan gaat deze scholar twijfelen aan het historische bestaan van deze wonderlijke figuur. Nogmaals: Ik wil hem het voordeel van de twijfel geven, maar dan als normaal (wellicht wat opstandig) persoon welke als ieder ander persoon geboren is en is gestorven.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Aton
Diehard
Berichten: 1464
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:33

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Aton »

dikkemick schreef: Excuus dat ik zo kort op de achtergrond blijf, maar we hebben het over Jezus. Jezus die door de christenen als "zoon van", gekruisigd is en wedergeboren. De Islam ziet DEZE ZELFDE Jezus (Isa) weer heel anders, maar...Het is en blijft de persoonlijke historische Jezus waar we het over hebben. De persoon waarvan gezegd wordt dat hij op aarde heeft rondgelopen. De Islam beweert dan bovendien dat niet Jezus zelf gekruisigd is, maar iemand die er op leek...
De titel van deze topic is " Jezus, historisch of mythisch ". We hebben het dus niet enkel over de Jezus uit het later geschreven N.T., maar ook over de figuur waarop dit N.T. geïnspireerd is, m.a.w. de historische.
De Islam heeft zijn informatie uit gnostische gehelleniseerde joden die na ze als ketters werden aanzien, gevlucht zijn naar Syrië en het Arabische schiereiland. Vandaar dan weer deze variante.
De historische Jezus is door de Romeinen terecht gesteld voor opruiing en het aanzetten van opstand tegen het Rijk.
Maar hoe anders dan door het NT kunnen we deze (fictieve?) figuur leren kennen. Andere bronnen zijn er niet of nauwelijks.
Er zitten wel degelijk bruikbare gegevens in het N.T. om dit alsnog geloofwaardig te houden voor hen die nog weet van zijn bestaan hadden. Maar blijkbaar heb jij, zo goed als Rereformed, over Talpiot heen gelezen. Deze site herbergde de ossuaria van een familie die perfect de samenstelling laat zien zoals we in het N.T. kunnen lezen. Geen arme drommels uiteraard. :)
Nogmaals: Ik wil hem het voordeel van de twijfel geven, maar dan als normaal (wellicht wat opstandig) persoon welke als ieder ander persoon geboren is en is gestorven.
Je zal toch ook wel begrijpen dat de Roomse kerk er alles aan gedaan heeft om elke link met de rebel Jezus uit te wissen, zelfs als er een brandje in de bibliotheek van Alexandrië voor nodig was. Lekker hier en daar wat bijschrijven en redigeren en klaar is kees. Wat denk je wat men met de Torah heeft uitgevreten of met het schrijven van de Koran ? En toch duikt er telkens weer nieuw bewijs op hoe het werkelijk in zijn werk gegaan is.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

Aton schreef: Probleem bij Doherty stelt zich nog steeds dat hij uitgaat van de Jezus uit het N.T. en daar is natuurlijk weinig concreets te halen, enkel de reflectie van een voorafgaande geschiedenis. Tja, daar tuinen wel meer van die " scholars " in.
Dat je Rereformed niet bent is altijd duidelijk. :wink:
Voor mij worden je bijdragen veelvuldig enigszins ontsierd door de manier waarop je je eigen overtuigingen neerzet: altijd een combinatie van absolute zekerheid wat betreft je eigen opinies en een enigszins arrogante manier waarop je iedereen opzij zet die met wat anders aankomt.
Mag ik je vragen of je Doherty's boek wel eens gelezen hebt? Zijn bekwaamheid in twijfel trekken door het woordje scholar tussen aanhalingstekens te zetten vind ik meer passen bij iemand die een boeklang een tegenwoord schrijft op zijn zienswijze, waarin die omgekegeld wordt, dan bij jou die nog nooit diepgaand op Doherty is ingegaan. Overigens is het tot op heden nog door niemand gelukt de wind uit zijn zeilen weg te nemen. Bart Ehrman probeerde het, maar faalde en heeft van alle kanten kritiek gekregen op zijn veel te gemakkelijke redenaties. Doherty, aan de andere kant, wekt juist bewondering op voor het feit dat hij al zo'n vijftien jaren lang letterlijk alles wat met het onderwerp te maken heeft grondig omspit en koel en minutieus van alle kanten bekijkt en blijft doorzoeken. Veel scholars die terugdeinzen voor het hele christ-myth pakket laten toch weten dat Doherty zijn pluim verdiend heeft als serieus te nemen scholar die op vele manieren voor velen de ogen heeft geopend voor zaken waar men eeuwenlang veel te gemakkelijk overheen heeft gezien.
Indien je je aanhalingstekens van waarde wil voorzien kom dan aan met een boekbespreking van Doherty's boek waarin je uitgebreid weergeeft op welke punten hij de mist in gaat en het predikaat scholar niet verdient.

Wat je eigen stelling betreft: Doherty gaat helemaal niet uit van de Jezus in het Nieuwe Testament. Zijn stelling is juist dat er nooit een concrete Jezus geweest is.
Je stelling is bijzonder vreemd omdat jijzelf juist uitgaat van een Jezus die zogenaamd door de Romeinen gekruisigd is, oftewel uitgaat van gegevens die je uit het NT opvist.

Wat de Talpiot graftombe betreft, ik zelf sta altijd bijzonder skeptisch tov zo'n nieuwe ontdekking. Indien je al meteen geconfronteerd wordt met "though this text is not well-formed (i.e. sloppy) and highly disputed" (Wikipedia), dan zou ik er al geen conclusies meer aan verbinden. Aan de andere kant doe ik dat ook niet mbt. de Christ-myth theorie. Ik vind het laatste een interessant alternatief, maar daar blijft het bij.
Born OK the first time
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door collegavanerik »

Marcus moet toch ergens zijn verhaal op gebaseerd hebben. Zo kunnen we in de St Nicolaas-mythe ook historische bronnen terugvinden. Zelfs Sneeuwwitje en Hans en Grietje zijn gebaseerd op het historische gegeven dat in de 18e eeuw (mismaakte) kinderen in het bos werden achtergelaten.

Dat Paulus niet in de Jezus was geïnteresseerd, is een gegeven wat je uit de brieven haalt. Het ossuarium van Jacobus is waarschijnlijk vervalst: http://www.skepsis.nl/ossuarium.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

collegavanerik schreef:Marcus moet toch ergens zijn verhaal op gebaseerd hebben.
Uiteraard heeft Marcus niet alles uit het luchtledige geschapen. Vóór Marcus bestonden er twee tradities. Het geloof dat rondging in de vorm van de Christus-mythe dat we kennen via Paulus en een centrum kende in Jeruzalem, en een beweging in Galilea/Zuid-Syrië die een verzameling radikale ethische en religieuze leringen had die men tegenwoordig Q noemt en 'de verkondiging van het Koninkrijk' bevatte. Ook het geschrift Didache en evangelie van Thomas komt uit deze beweging of vertakkingen ervan. Paulus (en de andere brievenschrijvers in het NT) heeft geen weet van Q, en Q (en het evangelie van Thomas en Didache) heeft geen weet van een kruisiging en opstanding.
Marcus heeft deze twee tradities aan elkaar verbonden. Zijn kruisigingsverhaal is een literaire creatie, wat men noemt een Midrash, dwz. vrijwel alle details ervan zijn bewerkingen van passages die men in het OT kan terugvinden.
Marcus heeft wellicht via de traditie in Jeruzalem in contact gestaan met de gelovers in de hemelse Christus. Hij heeft geen direkte kennis van Paulus; zijn christologie is ook minder ontwikkeld dan die van Paulus. Hij heeft wel kennis gehad van een cultische heilige maaltijd en de mythe die in verband hiermee verteld werd. Hij heeft ook geen beschikking gehad over een kopie van de Q-bron, maar hij was wel bekend met de beweging en leer van de Q-gemeenschap, hetgeen bijvoorbeeld tot uiting komt in de prediking van het Koninkrijk en de apocalyptiek. Wellicht heeft hij er zelf toe behoord.
Marcus heeft Jezus geschapen als een persoon die achter de leringen in Q staat, en gaf hem een plaats in de geschiedenis, geeft hem een familie en plaats van afkomst en creëert de link met Jeruzalem. Hij vult de apocalyptische 'Zoon des Mensen'-uitspraken in Q aan door Jezus zijn eigen lijden, dood en opstanding in Jeruzalem te laten profeteren. Hij geeft Jezus ook de titels Zoon van God en Messias, en legt het feit dat niemand ervan weet uit door te stellen dat Jezus zijn discipelen gebood dit geheim te houden.

Zijn verhaal was oorspronkelijk als symbolisch op te vatten bedoeld. Waarheden in de vorm van een symbolisch verhaal. De Geest van Christus was te vinden in het OT en die geest gaf nieuwe inzichten, op dezelfde manier als dat Paulus zijn waarheden over een Christus direct van godswege 'geopenbaard' dacht te krijgen. Marcus' geschrift diende als een allegorisch verhaal om het geloof en de principes van de geloofsgemeente uit te dragen. Vandaar ook dat Marcus helemaal geen verhalen heeft van de verschijningen van de opgestane Jezus. Iedereen wist dat dit 'geestelijk ervaren' moet worden.

Na verloop van tijd, 20 jaar of meer, werd op twee verschillende plaatsen en door twee verschillende personen het geschrift van Marcus en de Q-bron samengevoegd. Matteus eerst, en Lucas nog veel later. Beiden creëerden nog een geboortegeschiedenis en verhalen over de opgestane Jezus erbij. Ze hadden geen weet van elkaar, vandaar dat ze op die punten veel van elkaar verschillen. Het feit dat ze ook zonder moeite de tekst van Marcus theologisch konden corrigeren laat zien dat ook zij nog niet met het idee leefden dat Marcus in alles letterlijk te nemen is, en de details heilig zijn. Het is wel mogelijk dat deze schrijvers al wel geloofden dat het passieverhaal in grote lijnen een historische gebeurtenis was. Matteus is zeer creatief door het verhaal op vele manieren via passages in het OT uit te breiden. Het is moeilijk te zeggen of ze dit alles nog steeds opvatten als symboliek, of misschien dachten dat de Geest van God hen via bijbelpassages nieuwe inzichten gaf in waargebeurde zaken aangaande de messias.
In beide nieuwe evangelies komt al tot uiting dat de geschriften dienen om bepaalde theologieën van de geloofsgemeenschap uit te dragen. Dit komt het meest tot uiting in nog een derde evangelie dat erbij wordt geschreven, die van Johannes. De geloofsgemeenschap van Johannes had een proto-gnostische kijk op de zaak en volkomen anders dan de Jezus van Marcus. Vele evangelies deden de ronde één of twee generaties na Marcus. Aangezien de Jezusbeweging fervent aan zending deed en er overal evangelisten rondgingen werd het verhaal over Jezus al gauw opgevat als letterlijk en historisch. Dit werd versterkt door het feit dat er overal verschillende leringen en verhalen rondgingen. Men moest zich kunnen beroepen op authenticiteit om te kunnen stellen dat men de juiste versie aanhing. Dat men alles letterlijk ging nemen was onvermijdelijk.
(Gang van zaken volgens Earl Doherty)
Born OK the first time
Aton
Diehard
Berichten: 1464
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:33

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Aton »

collegavanerik schreef:Marcus moet toch ergens zijn verhaal op gebaseerd hebben. Zo kunnen we in de St Nicolaas-mythe ook historische bronnen terugvinden. Zelfs Sneeuwwitje en Hans en Grietje zijn gebaseerd op het historische gegeven dat in de 18e eeuw (mismaakte) kinderen in het bos werden achtergelaten.

Dat Paulus niet in de Jezus was geïnteresseerd, is een gegeven wat je uit de brieven haalt. Het ossuarium van Jacobus is waarschijnlijk vervalst: http://www.skepsis.nl/ossuarium.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Na een proces wat zeven jaar geduurd heeft en een hele rits aan experten en labo-testen is de rechtbank tot het besluit gekomen dat het ossuarium van 'Jakobus zoon van Jozef en broer van Jezus ' geen vervalsing is.
Even de krant er nog eens bijhalen:
http://www.jpost.com/Opinion/Op-Ed-Cont ... punishment" onclick="window.open(this.href);return false;
Vermoedelijk zal je wel weten dat dit om het verdwenen ossuarium ging bij de berging van de overige negen, en later is opgedoken. Nu de skepsis tot nu toe bot hebben gevangen gaan ze nu nog ' en broer van Jezus ' in twijfel trekken. Of dit nu iets aan de zaak gaat veranderen.
Aton
Diehard
Berichten: 1464
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:33

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Aton »

Rereformed schreef:
collegavanerik schreef:Marcus moet toch ergens zijn verhaal op gebaseerd hebben.
Uiteraard heeft Marcus niet alles uit het luchtledige geschapen. Vóór Marcus bestonden er twee tradities. Het geloof dat rondging in de vorm van de Christus-mythe dat we kennen via Paulus en een centrum kende in Jeruzalem, en een beweging in Galilea/Zuid-Syrië die een verzameling radikale ethische en religieuze leringen had die men tegenwoordig Q noemt en 'de verkondiging van het Koninkrijk' bevatte. Ook het geschrift Didache en evangelie van Thomas komt uit deze beweging of vertakkingen ervan. Paulus (en de andere brievenschrijvers in het NT) heeft geen weet van Q, en Q (en het evangelie van Thomas en Didache) heeft geen weet van een kruisiging en opstanding.
Marcus heeft deze twee tradities aan elkaar verbonden. Zijn kruisigingsverhaal is een literaire creatie, wat men noemt een Midrash, dwz. vrijwel alle details ervan zijn bewerkingen van passages die men in het OT kan terugvinden.
Marcus heeft wellicht via de traditie in Jeruzalem in contact gestaan met de gelovers in de hemelse Christus. Hij heeft geen direkte kennis van Paulus; zijn christologie is ook minder ontwikkeld dan die van Paulus. Hij heeft wel kennis gehad van een cultische heilige maaltijd en de mythe die in verband hiermee verteld werd. Hij heeft ook geen beschikking gehad over een kopie van de Q-bron, maar hij was wel bekend met de beweging en leer van de Q-gemeenschap, hetgeen bijvoorbeeld tot uiting komt in de prediking van het Koninkrijk en de apocalyptiek. Wellicht heeft hij er zelf toe behoord.
Marcus heeft Jezus geschapen als een persoon die achter de leringen in Q staat, en gaf hem een plaats in de geschiedenis, geeft hem een familie en plaats van afkomst en creëert de link met Jeruzalem. Hij vult de apocalyptische 'Zoon des Mensen'-uitspraken in Q aan door Jezus zijn eigen lijden, dood en opstanding in Jeruzalem te laten profeteren. Hij geeft Jezus ook de titels Zoon van God en Messias, en legt het feit dat niemand ervan weet uit door te stellen dat Jezus zijn discipelen gebood dit geheim te houden.

Zijn verhaal was oorspronkelijk als symbolisch op te vatten bedoeld. Waarheden in de vorm van een symbolisch verhaal. De Geest van Christus was te vinden in het OT en die geest gaf nieuwe inzichten, op dezelfde manier als dat Paulus zijn waarheden over een Christus direct van godswege 'geopenbaard' dacht te krijgen. Marcus' geschrift diende als een allegorisch verhaal om het geloof en de principes van de geloofsgemeente uit te dragen. Vandaar ook dat Marcus helemaal geen verhalen heeft van de verschijningen van de opgestane Jezus. Iedereen wist dat dit 'geestelijk ervaren' moet worden.

Na verloop van tijd, 20 jaar of meer, werd op twee verschillende plaatsen en door twee verschillende personen het geschrift van Marcus en de Q-bron samengevoegd. Matteus eerst, en Lucas nog veel later. Beiden creëerden nog een geboortegeschiedenis en verhalen over de opgestane Jezus erbij. Ze hadden geen weet van elkaar, vandaar dat ze op die punten veel van elkaar verschillen. Het feit dat ze ook zonder moeite de tekst van Marcus theologisch konden corrigeren laat zien dat ook zij nog niet met het idee leefden dat Marcus in alles letterlijk te nemen is, en de details heilig zijn. Het is wel mogelijk dat deze schrijvers al wel geloofden dat het passieverhaal in grote lijnen een historische gebeurtenis was. Matteus is zeer creatief door het verhaal op vele manieren via passages in het OT uit te breiden. Het is moeilijk te zeggen of ze dit alles nog steeds opvatten als symboliek, of misschien dachten dat de Geest van God hen via bijbelpassages nieuwe inzichten gaf in waargebeurde zaken aangaande de messias.
In beide nieuwe evangelies komt al tot uiting dat de geschriften dienen om bepaalde theologieën van de geloofsgemeenschap uit te dragen. Dit komt het meest tot uiting in nog een derde evangelie dat erbij wordt geschreven, die van Johannes. De geloofsgemeenschap van Johannes had een proto-gnostische kijk op de zaak en volkomen anders dan de Jezus van Marcus. Vele evangelies deden de ronde één of twee generaties na Marcus. Aangezien de Jezusbeweging fervent aan zending deed en er overal evangelisten rondgingen werd het verhaal over Jezus al gauw opgevat als letterlijk en historisch. Dit werd versterkt door het feit dat er overal verschillende leringen en verhalen rondgingen. Men moest zich kunnen beroepen op authenticiteit om te kunnen stellen dat men de juiste versie aanhing. Dat men alles letterlijk ging nemen was onvermijdelijk.
(Gang van zaken volgens Earl Doherty)
Voor mij worden je bijdragen veelvuldig enigszins ontsierd door de manier waarop je je eigen overtuigingen neerzet: altijd een combinatie van absolute zekerheid wat betreft je eigen opinies en een enigszins arrogante manier waarop je iedereen opzij zet die met wat anders aankomt.
Gebruikersavatar
Rereformed
Moderator
Berichten: 18251
Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
Locatie: Finland
Contacteer:

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Rereformed »

Aton schreef:Voor mij worden je bijdragen veelvuldig enigszins ontsierd door de manier waarop je je eigen overtuigingen neerzet: altijd een combinatie van absolute zekerheid wat betreft je eigen opinies en een enigszins arrogante manier waarop je iedereen opzij zet die met wat anders aankomt.
Blijkbaar lees je wat anderen schrijven maar bar slecht. Ik gaf een uiteenzetting in de notendop van wat Earl Doherty antwoordt op wat CvE naar voren bracht. Je kan het terugvinden in hoofdstuk 27 van Doherty's lijvige boek. Ik heb vandaag ook al laten weten dat ik geen uiteindelijke conclusie trek omtrent deze zaak. Ik vind Earl Doherty's zienswijze wel het boeiendste wat over het onstaan van het christelijk geloof naar voren is gebracht. Ik heb hetzelfde ook al drie jaar geleden in dit topic gezegd: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 42#p225642" onclick="window.open(this.href);return false;

Dat jij moeilijk kritiek kan incasseren is mij bekend. Het valt je ook te moeilijk om toe te geven dat je Doherty niet gelezen hebt. :wink:
Born OK the first time
Aton
Diehard
Berichten: 1464
Lid geworden op: 07 jan 2011 11:33

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Aton »

Rereformed schreef: Dat jij moeilijk kritiek kan incasseren is mij bekend.
Dit is nu net wat ik bij jou ervaar. Op het ogenblik dat hier iets geschreven wordt wat indruist tegen jouw mening gaat er haast automatisch een rood licht branden. Het boek van Doherty is verschenen in 2009, terwijl de uitspraak omtrent de rechtszaak omtrent het vermeende vervalste Jakobus-ossuarium dateert van 2012. Dit kon Doherty in 2009 nog niet hebben geweten. Dit houdt dan ook in dat de ossuaria uit de Talpiot-tombe een cluster bevatten die exact overeen stemmen met de familie van Yeshua bar Jehosef. Als men enkel de ossuaria 80/503, 504, 505 en 509 in de kansberekening opneemt, zit men al torenhoog boven de mogelijkheid dat deze combinatie zich tweemaal hebben kunnen plaatsvinden. En weer is dit niet mijn mening als je dit weer eens zou denken.
Gebruikersavatar
collegavanerik
Superposter
Berichten: 6347
Lid geworden op: 31 mar 2005 22:59
Locatie: Zuid Holland

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door collegavanerik »

Dank Aron,

Wat achtergrondinformatie over de Jezusdynastie in het Talpiotgraf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Graf_van_Talpiot" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
Gebruikersavatar
Peter van Velzen
Site Admin
Berichten: 21029
Lid geworden op: 02 mei 2010 10:51
Locatie: ampre muang trang thailand

Re: Jezus, historisch of mythisch?

Bericht door Peter van Velzen »

We denken allemaal wel eens dat we het beter weten. Maar is feite weten we over een historische Jezus slechts heel weinig. Aangezien de bronnen elkaar zo nu en dan tegenspreken en op andere momenten, helemaal geen onafhankelijke bronnen blijken te zijn.

Verder lopen geschiedenis en mythe altijd dooreen. Er is geschiedenis die tot mythe is bewerkt, en er is mythe die tot (valse) geschiednis is gemaakt.

Als we beseffen hoe weinig we in werkelijkheid weten, is het ontstellend te beseffen hoeveel er wel niet over dit onderwerp is geschreven. Ik zou zelf niet alles erover willen lezen, omdat ik dan misschien aan niets zinvols zou toekomen. En uiteraard baseert ieder zijn mednig op een andere deelverzameling van kennis. Ook al is die kennis vaak kennis van meningen eerder dan kennis van feiten.

Probeer er dus geen ruzie over te maken. Zo belangrijk is het nu ook weer niet. Hoe interessant ook. Ik ben heel blij dat er forumdeelnemers zijn die - veel - meer weten dan ik. Maar ik zie niet graag dat ze elkaar verwijten gaan maken. We zijn geen van alle perfect, en we zij allemaal wel eens aanmatigend.
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie