Ali schreef:Toch kan ik een uitvoerige tekst van Jezus opvoeren waarin ondubbelzinnig gezegd wordt dat het geen ene donder uitmaakt of je gelooft in J. of niet.
Ja, iedereen kan wel een tekst van zijn/haar gading uit een hoge hoed trekken.
Wat zegt één verhaaltje dan nog?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Ah, daar ben je weer, Ali. Ik neem aan dat je hiermee je verdediging hervat!?
Ik lees dit topic nog eens door en herhaal het volgende verzoek in het bijzonder van mij aan jou nog maar eens: Verklaar je claim (rationeel uiteraard) op de onaantoonbaarheid van God.
Tot mijn schande moet ik bekennen dat, na het herhaaldelijk stellen van dit redelijke verzoek aan jou
tot onderbouwing van deze stelling, ik later in dit topic 'for the sake of argument' zomaar stelde
het hierover met je eens te zijn, terwijl ik het dat niet was/ben.
In retrospectief zou je kunnen stellen dat dat 'leugentje om bestwil' op dat moment de (voor mij, althans)
bevredigende wending in de discussie en het verdere verloop hiervan bleek te zijn dat je daarvan natuurlijk achteraf mag verhopen, want het gaf me een verruimend kijkje op Ali's geloof omtrent haar 'ziel' en 'het buitennatuurlijke', maar nu terugkijkend echter wil ik nogmaals stipuleren dat juist deze absurde claim aan de basis ligt van deze (Ali's in dit geval) vermeend rationele, maar in de grond irrationele basis achter haar huidige 'geëvolueerde' godsbeeld.
Irrationeel?
Ja. Want:
Hoe kun je nu claimen dat god niet aantoonbaar is? En hoe en waarom denkt Ali dit te weten/claimen?
(Omdat, speciaal wanneer zoiets vergezochts, maar algemeen (vooralsnog) verondersteld 'iets' zoals "God"
klaarblijkelijk niet te bewijzen valt, er 'dus' (bij gebrek aan rede/logica) dan maar teruggevallen wordt op
het gelovige/theologische motto:
"De bal is rond, en daar goochelen we dan maar mee"..
..en omdat een gelovige, bij totaal gebrek aan bewijs, mede te danken aan de, door gelovigen als oprukkend ervaren (want in tegenspraak met allerhande geloofswaan) objectieve wetenschap, dan maar liever 'kiest' voor het argumentum ad ignorantum dat ook bovenstaande claim in feite zal blijken te zijn, in plaats van het accepteren van minder subjectieve en zelfs 'puur' objectieve wetenschappelijke feiten.
(Voor de goede/logische verstaander: Deze claim zegt meer over de irrationaliteit van Ali's godsbeeld
dan zijzelf vooralsnog doorhad/heeft))
Om kort te gaan, Ali; toon ons de logica achter je boude claim op de onaantoonbaarheid van god.
P.S. Wanneer mijn schrijven in jou wederom 'de neiging zou doen opkomen' om te herhalen wat je al zo vaak hebt beweerd in relatie tot dit specifieke verzoek mijnerzijds aan jouw adres in dit topic, namelijk:
"Ik heb al gezegd dat ik het bestaan van "God" (of "Jezus") niet kan aantonen (en dat is niet interessant, zeg je)",
dan zeg ik je bij deze alvast dat DAT geen logisch verantwoord antwoord hierop is en je daarmee blijk geeft van het feit de logica achter mijn vraag op jouw claim/stelling niet goed begrepen te hebben en daarmee tevens aangeeft fundamenteel begrip van logica/ratio te ontberen, en/of, eventueel, irrationeel te compartimenteren (lees: (religieus (wat is het verschil?)) schizofreen) en raad ik je dienovereenkomstig aan alle geopperde woorden, zinnen en betogen in het algemeen en in dit topic in het bijzonder nog eens goed te heroverwegen in het voor jou klaarblijkelijk nieuwe 'Licht der Logica' (ook wel: "verlichting", in dit verband), om zodoende hopelijk te helpen bij het voorkomen van nog langere verkondiging zulks onzindelijks, laat staan cognitief dissonante referentie aan bilnaden,
nu en in de toekomst. (Kanpai!, Iechyd da!)
P.P.S. "Wovon man nicht sprechen kann, darüber muss man schweigen", schreef Wittgenstein.
Ik ben zo vrij dit te vertalen als: "Stop met het uitdragen van wanen, gelovigen, in (v)redesnaam!".
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Ali schreef:
Toch kan ik een uitvoerige tekst van Jezus opvoeren waarin ondubbelzinnig gezegd wordt dat het geen ene donder uitmaakt of je gelooft in J. of niet.
Kom maar op! Laat die uitvoerige tekst maar zien dan.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Ik zou ook erg graag willen weten waar dit staat, in mijn bijbel ben ik dit nog nooit tegengekomen.
Het zou alles een stuk makkelijker maken als Jezus dit inderdaad gezegd heeft. Ik moet nu nog bijna elke zondag aanhoren dat niet geloven als consequentie heeft dat je naar de hel gaat/geen deel krijgt aan de nieuwe hemel en aarde.
Dus Ali, graag een tekst, dan kan ik dat gebruiken om mijn geliefden hoop te geven dat het misschien toch nog wel goed afloopt voor mij.
Ali schreef:Toch kan ik een uitvoerige tekst van Jezus opvoeren waarin ondubbelzinnig gezegd wordt dat het geen ene donder uitmaakt of je gelooft in J. of niet.
Ja, iedereen kan wel een tekst van zijn/haar gading uit een hoge hoed trekken.
Wat zegt één verhaaltje dan nog?
Dan nodig ik je per ommegaand uit een tekst van Jezus, van jouw gading en die mijn claim ondersteunt uit je hoge hoed te toveren. Want als iedereen dat kan, dan moet jij Jagang het ook kunnen.
Je probeert je er nu wel érg makkelijk vanaf te maken Ali! Jij hebt als eerste beweert dat JC zegt dat geloof in hem geen donder uitmaakt, dus mag jij je claim staven met een bijbeltekst als onderbouwing.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Ali schreef:
Toch kan ik een uitvoerige tekst van Jezus opvoeren waarin ondubbelzinnig gezegd wordt dat het geen ene donder uitmaakt of je gelooft in J. of niet.
Kom maar op! Laat die uitvoerige tekst maar zien dan.
Ik wacht daar nog even mee Kochimodo. Voorals nog stel ik ondertussen fijntjes glimlachend vast dat sommige deelnemende topic klanten hun bijbelkennis klaarblijkelijk aan de wat, zeg maar schraalhanzerige kant is. In schril contrast met de muil die zij menen te kunnen opensperren.
Kochimodo schreef:Je probeert je er nu wel érg makkelijk vanaf te maken Ali! Jij hebt als eerste beweert dat JC zegt dat geloof in hem geen donder uitmaakt, dus mag jij je claim staven met een bijbeltekst als onderbouwing.
Ach Kochimodo, mag ik grootspreker Jagang aub svp heel even lik op stuk geven misschien? Een vers geurend koekje van eigen deeg onder de neus douwen?
En ik kom heus wel af met die vetgafe tekst van me. Écht wel.
Cluny schreef:[ Link.
En ik kan je verzekeren dat de mederwerkers allemaal trots zijn op hun goed functionerend bullshitfilter.
Ik denk dat jij een heel goede state of the art bullshitfilter heb. Felicitados! Wat moet dat fijn zijn.
Plant dat BS filter ook eens just for fun op de eigen bilnaad.
Je hebt grofweg 2 soorten reacties als iemand op een slecht of ontbrekend bullshitfilter gewezen wordt.
Mij verbaast het niets dat jij juist je best gaat doen om een compleet foute reactie als deze te schrijven.
Die meneer van jou, Hans Gerding, is een infantiele paranormaal babbelaar zonder bullshitfilter.
Hoe komt het dat jij dat niet ziet, Ali?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Fjedka schreef:On-topic,graag, Ali.
Er staan nog vragen aan je open.
Ik heb effe geen puf om je openstaande vragen op te zoeken.
Maar misschien kun je het hiermee doen. Ik ben in principe agnost. Of God bestaat weet ik niet. Of Jezus claims waar zijn weet ik niet. En of hij daadwerkelijk bestaan heeft dat denk ik persoonlijk wel maar ben ik ook niet geheel zeker van. Ik kán die dingen ook niet zeker weten.
Kijk, jij gelooft absoluut niet in God's bestaan en niet in de claims van Jezus. Dus kun jij eigenlijk ook geen standpunt innemen tav de eigenschappen die God wel of niet zou hebben. Als je niet in een roze spaggettimonster gelooft dan ga je toch ook niet steggelen over de eigenschappen van dat monster nietwaar?
Het Nieuwe Testament is de voornaamste bron want daar spreekt Jezus zelf over God. J. rekent daar toch echt af met de God der Wrake uit het Oude Testament. Volgens J. oordeelt God niet eens. ('Want hij laat het regenen over de slechten en de goeden'). Nee, hij zegt 'Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde; want met het oordeel waarmede gij oordeelt, zult ge geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet zal U gemeten worden'. Verder zet J. het beeld neer van een perfecte en onvoorwaardelijk liefhebbende vader.
Of dit waar is of niet, ik aanvaard uitsluitend kwa normen en waarden datgene waar ik het mee eens kan zijn. Wat ik vind, is het belangrijkste. Ik moet zeggen dat ondermeer de tekst over het oordeel mij heel rechtvaardig lijkt. Ik heb hier wel eens vermeld dat ik een paar duizend BDE's gelezen heb. Daar komt in bepaalde stadia unaniem in naar voren dat wij onszelf inderdaad oordelen en te voelen krijgen wat anderen voelden die wij onheus behandelden. En het Licht heeft in al die BDE's inderdaad zonder uitzondering onvoorwaardelijk lief.
Dan heb ik zelf nog mijn eigen 'heel bijzondere ervaringen'. Daarom denk ik wel dat 'er wat van aan is'