de bijbel goed lezen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: de bijbel goed lezen

Bericht door Devious »

Frank C schreef:
Devious schreef:Wel, wel, wel. De veronderstelde Schepper van miljarden sterrenstelsels, kiest één klein melkwegstelseltje uit, en van de honderden miljarden sterren in dat stelsel, kiest hij er één uit - ergens in een uithoek; het tipje van zo'n sliert - , en op één van de vele onbeduidende planeetjes gaat dit wezen - deze bovengalactische planetenjongleur - zich bemoeien met de koehandel van een barbaars nomadenvolkje. Hoe geloofwaardig is dat? Vraag je jezelf dat wel eens af?
Over woordacrobatiek gesproken…. :lol:
Wel, misschien kun je eens duidelijk uitleggen wat er acrobatisch aan is, en de vragen beantwoorden. De schrijver waar jij dat artikel van hebt gepost, en waarop dit een reactie is, vergoelijkte toch wel degelijk de genocides en slachtpartijen in de Bijbel. De boodschap van dat artikel komt op mij over (en gezien de reacties van Rereformed en anderen, sta ik hierin niet alleen) alsof ik wel heel erg onredelijk ben, als ik het spietsen van kinderen en massaal slachten van volkeren door de israëlieten veroordeel, en die god natuurlijk, die daarin actief deelneemt.
Dat zegt die schrijver toch ook overduidelijk? Dat die god zich actief bemoeit met de besognes van dat nomadenvolk? Wel, op zulke dwaze drogredenaties en vergoelijkingen van genocide, past enkel een reactie als deze. Wie absurde dingen roept of citeert, kan dergelijke reacties verwachten.

Misschien kun je eens serieus antwoord geven op enkele vragen.
:arrow: Was het wel oké van die Israelieten om kindertjes te spietsen en genocide te plegen?
:arrow: Verordineerde God dit, of nam hij er zélfs actief in deel?
:arrow: Zo niet? Waarom zegt de Bijbel dit dan wel?
:arrow: En in welk licht moeten we die Bijbel dan zien?
:arrow: Is de Bijbel Gods woord, of niet?
:arrow: Zo niet, waarom er dan nog zoveel energie in steken?
:arrow: Zo ja, wat is de ware betekenis van al die malle teksten, en wat moeten we daar in deze tijd mee?

Kom maar eens met concrete antwoorden, en ik vermoed dat er dan serieuze reacties komen. Probeer het eens :wink:

Een vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Frank C schreef:Je bedoelt bijbeluitleg ? Want bijbelgeschiedenis is iets geheel anders.
Dat is het probleem : jij predikt een bepaalde visie op de bijbel die je "bijbeluitleg" noemt (overigens alsof dat de enige zou zijn). In feite is dat "bijbelgebruik" in de hedendagse context. En dáár kan ik Labuschagne en jou heel goed begrijpen. Al zijn andere interpretaties even goed te verdedigen.

Maar "bijbeluitleg" in functie van de bedoelingen van de bijbelschrijvers is onlosmakelijk verbonden met bijbelgeschiedenis ! En dát verhaal staat haaks op jouw interpretatie. Dat heb ik hier op het forum al meermaals aangetoond !

En voor de rest ben ik evenzeer benieuwd naar jouw antwoorden op de vragen van Devious ! Maar dan liefst in het licht van de bijbelgeschiedenis !

Groetjes,

Digit
Laatst gewijzigd door Digit op 29 okt 2009 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is, IS !
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Frank C schreef:Axx, je begrijpt het niet.
Inderdaad Frank, ik begrijp het niet. Maar voor ik verder wil gaat, beantwoord eens de twee volgende vragen.

Is kennis over de joodse context in het bronzen tijdperk redelijk verspreid in onze samenleving?

Kan de bijbel goed begrepen worden zonder kennis van de joodse context in het bronzen tijdperk?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

frankc schreef
feite is dat ook de liefste bezigheid van God.; mensen bevrijden.En dat kun je ook constateren door de gehele bijbel. En dat vindt zijn oorsprong in een oer-ervaring: Exodus. Maar in feite is elke genezing, elke opwekking (ook uit de doden) een bevrijding. Jezus daden zijn daden van bevrijding, geheel in de geest van TeNaCH. Een bevrijding uit een situatie van onderdrukking, van benauwdheid, uit het angstrijk…Joden lezen nu Exodus als dat je zelf moet wegtrekken uit ‘Egypte’.
Kijk dat vind ik nu aardig een god die er liefhebberijen op na houdt. In dit geval mensen bevrijden. Maar waarvan bevrijden vraag ik mij dan in alle gemoede af. In de bijbel is m.i. veelal sprake van al dan niet vrijwillig tot het ware geloof bekeren . Dat dit dan achteraf allegorisch , metaforisch en contextueel gezien moet worden om tegenstrijdigheden te verdoezelen doet daar niets aan af. Het is moeilijk om hierin een bevrijding te zien. Het van ziekte bevrijden is ook vreemd, het is toch beter om te voorkomen dat er ziekten kunen ontstaan. Moet voor een beetje oppermachtige een peuleschil wezen. Maar staat dan weer de liefhebberij van het naderhand bevrijden van ziekte in de weg. Je moet je liefhebberijen koesteren. Het over de kling helpen van onwilligen anders-of niet gelovigen of oorspronkelijke bewoners van gewenste leefomgeving is ook moeilijk te duiden als bevrijding. Behalve dan bevrijding van oorspronkelijk geloof, bezit of zelfs leven. Tsja zo had ik het nog niet bekeken en er zweeft mij een aantal grote bevrijders voor de geest die naar ik nu begrijp ten onrechte onheus bejegend zijn. Maar dat is allemaal bijzaak het aardige blijft het feit volgens jou althans dat god een liefste bezigheid heeft. Heeft de almachtige ook onderwerpen die hij maar saai of vervelend vindt? Maar deze god heeft dus blijbaar behoeften en is afhankelijk van ons om ons te mogen bevrijden. Misschien tijd om uit te zien naar andere liefhebberijen en op eigen kracht verder te gaan.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Kitty,

Ik zou je nogmaals willen vragen om mijn vraag te beantwoorden ?
Heb je wel eens gehoord van het zondebokmechanisme ?
'Vooroordelen zijn de schimmels van de ziel.
En ze gedijen het beste wanneer er geen licht bij kan komen ' (A.Soetendorp).
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Frank,

Hier wordt zoveel gepost en zoveel gevraagd dat "mijn vraag" voor mij niet direct duidelijk is ! Kan je preciseren en evt. de link plaatsen ?

En kan je ook eens aangeven wie je hier concreet als partijen in het "zondebokmechanisme" ziet ?

Bedankt bij voorbaat !

Digit
Wat is, IS !
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Frank, ik kan niets met die vraag. Wat wil je horen? Ja of nee. Leg eerst maar eens uit waar je naartoe wil. God als zondenbok?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Kitty schreef:Frank, ik kan niets met die vraag. Wat wil je horen? Ja of nee. Leg eerst maar eens uit waar je naartoe wil. God als zondenbok?
Hier een verhandeling over het zondebokmechanisme http://www.theorderoftime.com/ned/leden ... ootsen#Ren

Na dat gelezen te hebben kun je Frank's vraag met ja beantwoorden
Nu maar wachten op de vervolgvraag.:D
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Kitty schreef:Frank, ik kan niets met die vraag. Wat wil je horen? Ja of nee. Leg eerst maar eens uit waar je naartoe wil. God als zondenbok?
Eerst dit lezen:
http://www.bezinningscentrum.nl/teksten ... n_Lemm.htm

Dan dit:
http://www.trouw.nl/krantenarchief/2007 ... ndebok_htm

Even nog een leuk detail. René Girard was atheïst/agnost in de '50-er jaren voordat hij deze theorieën ontwikkelde.
Bovendien ook een kenner én navolger van onze Friedrich Nietzsche.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

De links doen het niet.
Frank C
Forum fan

Bericht door Frank C »

Devious schreef:De links doen het niet.
Nu wél.
Succes!!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Frank C schreef: Even nog een leuk detail. René Girard was atheïst/agnost in de '50-er jaren voordat hij deze theorieën ontwikkelde.
Bovendien ook een kenner én navolger van onze Friedrich Nietzsche.
Ja, en?
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Ik kan het uiteraard alleen maar toejuichen wanneer gelovigen OT en NT (waar van toepassing) nú gebruiken als eye-opener voor het zondebokmechanisme. En ik kan me zelfs indenken dat bepaalde passages (vooral in het NT) inderdaad als dusdanig bedoeld waren.

Maar dat doet niets af aan het feit dat de hoofdmoot van (vooral) het OT met totaal andere bedoelingen is geschreven. Dat laatste blijkt heel duidelijk uit het afzetten van de inhoud ervan tegenover de geopolitieke context waarin de auteurs leefden !

Als onze vrienden bijbelfanaten nu eens zo fair waren om deze twee verschillende invalshoeken duidelijk van elkaar te scheiden, dan zou de discussie al een hél stuk constructiever kunnen verlopen !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Leuke links hoor, Frank, maar ik ben nu benieuwd wat we met deze informatie moeten in deze discussie. Wat is het punt dat je hiermee wilt maken, Frank? Misschien kun je dat even in eigen woorden uitleggen.
Misschien kun je ook even antwoord geven op de vragen die ik stelde.

Met vriendelijke groet.
Digit
Ervaren pen

Bericht door Digit »

Uit een link van Frank C : http://www.bezinningscentrum.nl/teksten ... n_Lemm.htm :
Robert Lemm schreef:Maar nog niet alles is verloren. Zolang de internationale organen de zorg blijven behartigen van zwakken, invaliden, onderdrukten, etcetera, blijft daarin het christendom zichtbaar, en heeft de Antichrist nog niet alles in zijn macht. Toch moet Girard constateren dat het hedonisme alom heerst, en daarmee de euthanasie, de abortus, de vrije seks, de onverschilligheid, thans vermomd achter electronica en technologie.
Daaruit blijkt duidelijk dat achter de mooie façade van "bezorgdheid om het slachtoffer" onze dierbare reliogioten nog steeds de oude agenda van demonisering en culpabilisering van andersdenkenden hanteren : niets anders dan het door henzelf aangeklaagde zondebokmechanisme ! Daardoor zijn ze natuurlijk wél verplicht om de bijzonder bloedige geschiedenis van hun sekten te maskeren door middel van het herschrijven van de geschiedenis !

Shame on them ! In Vlaanderen noemen we zoiets een "tsjevenstreek" ! In het AN "hypocrisie" !

Groetjes,

Digit
Wat is, IS !
Plaats reactie