Is de vrije wil meer dan een illusie?

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Joe Hn
Bevlogen

Re: Is de vrije wil meer dan een illusie?

Bericht door Joe Hn »

Kun je dat eens toelichten ... ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn schreef:Kun je dat eens toelichten ... ?
Wil 'iets' vrijheid genieten, dan zal er manifestatie moeten zijn, een gemanifesteerde werkelijkheid waar dat iets zich als exponent in kan manifesteren.

Een volslagen chaotische werkelijkheid kan niet herkend of beleefd worden omdat er geen patronen en dus geen referenties zijn. Chaos zelf kan uitsluitend vanuit het geordende waargenomen en beleefd worden. Daarom kan een beleefbare werkelijkheid niet zonder beperkende orde en niet zonder structuur. Aan de andere kant, zonder chaos in de zin van ultieme vrijheid is er geen orde mogelijk.

Misschien zijn daarom dingen altijd een mixture van beide.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ali schreef: Wil 'iets' vrijheid genieten, dan zal er manifestatie moeten zijn, een gemanifesteerde werkelijkheid waar dat iets zich als exponent in kan manifesteren.
Dat lijkt me vanzelfsprekend. Zonder werkelijkheid is er niets, dan kan er moeilijk 'iets' zijn dat nog geniet ook. Geen werkelijkheid; geen genot of wat dan ook. Zeg dan niets.
Ali schreef: Een volslagen chaotische werkelijkheid kan niet herkend of beleefd worden omdat er geen patronen en dus geen referenties zijn. Chaos zelf kan uitsluitend vanuit het geordende waargenomen en beleefd worden. Daarom kan een beleefbare werkelijkheid niet zonder beperkende orde en niet zonder structuur. Aan de andere kant, zonder chaos in de zin van ultieme vrijheid is er geen orde mogelijk.

Misschien zijn daarom dingen altijd een mixture van beide.
Pardon ... "chaos in de zin van ultieme vrijheid" ? Je maakt het er niet duidelijker op.

Ik mis ook even het verband tussen orde, chaos en beleefbare werkelijkheid enerzijds en vrijheid die beperking nodig zou hebben.
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn, zijn er zonder orde patronen mogelijk? Informatieuitwisseling zonder afspraken en regels?
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Nee. Ja.

Orde en patroon zijn van ongeveer dezelfde orde.
Een vormloze kubus bestaat ook niet en is ook flauw.

Bacteriën maken geen afspraken en hebben geen regels. Maar ze wisselen wel degelijk informatie met anderen. Zelfs verschillende informatie voor soortgenoten of overige bacteriën. Sociale insecten geven een ander voorbeeld van informatieuitwisseling zonder afspraken en regels. Er is geen voorgeschreven plan van wie wat wanneer doet (tunnels graven, eten zoeken, wacht houden, etc). Toch kun je zeggen dat ze een goed samenwerkend geheel zijn.

Maar nu weet ik nog steeds niet wat je verhaal te maken heeft met de vrijheid die niet zonder beperking kan ?!
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn schreef: Bacteriën maken geen afspraken en hebben geen regels. Maar ze wisselen wel degelijk informatie met anderen. Zelfs verschillende informatie voor soortgenoten of overige bacteriën. Sociale insecten geven een ander voorbeeld van informatieuitwisseling zonder afspraken en regels. Er is geen voorgeschreven plan van wie wat wanneer doet (tunnels graven, eten zoeken, wacht houden, etc). Toch kun je zeggen dat ze een goed samenwerkend geheel zijn.
Daar geloof ik geen snars van. Bacteriën en insecten zijn op zich zelf beschouwd al levende en gestandaardiseerde patronen. Anders zouden ze zich niet kunnen repliceren. En berust DNA soms niet op afspraken, op info-overdracht?
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Nee;
af·spraak de; v(m) -spraken mondelinge overeenkomst: volgens ~

Maar hoe zit het met de link naar vrijheid en die volgens jou noodzakelijke beperking .... ?
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Een heel simpel voorbeeld van manifestatie door inperking: Een wit vel papier vertegenwoordigt de vrijheid om te tekenen wat je maar wil. Een zwarte of gekleurde lijn, vorm of vlak is een plaatselijke ontkenning, inperking van het wit.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn schreef:Nee;
af·spraak de; v(m) -spraken mondelinge overeenkomst: volgens ~
Alles letterlijk nemen? Vermoeiend. :roll:
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Ali schreef:Een heel simpel voorbeeld van manifestatie door inperking: Een wit vel papier vertegenwoordigt de vrijheid om te tekenen wat je maar wil. Een zwarte of gekleurde lijn, vorm of vlak is een plaatselijke ontkenning, inperking van het wit.
Wat bedoel je met "plaatselijke ontkenning" ?

Moet ik dit voorbeeld zien als een onderbouwing van de stelling "Geen vrijheid zonder beperking" ?
In dat geval mis ik 'm nog steeds ... :?
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn schreef:
Ali schreef:Een heel simpel voorbeeld van manifestatie door inperking: Een wit vel papier vertegenwoordigt de vrijheid om te tekenen wat je maar wil. Een zwarte of gekleurde lijn, vorm of vlak is een plaatselijke ontkenning, inperking van het wit.
Wat bedoel je met "plaatselijke ontkenning" ?

Moet ik dit voorbeeld zien als een onderbouwing van de stelling "Geen vrijheid zonder beperking" ?
In dat geval mis ik 'm nog steeds ... :?
Jammer van je beperking. Toch nog een hint: een '1' op een plaats in een reeks nullen en enen sluit een '0' op die zelfde plaats uit.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Mag ik zo vrij zijn het stokje van de 1 in de 0 te steken ... ?

Wellicht kan iemand die het verband wel ziet het nog eens toelichten.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Joe Hn schreef:Mag ik zo vrij zijn het stokje van de 1 in de 0 te steken ... ?

Wellicht kan iemand die het verband wel ziet het nog eens toelichten.
Leg uit.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Ali schreef:Geen vrijheid zonder beperking.
Geen onvrijheid zonder beperking.

Ofwel: open deuren intrappen kunnen we allemaal wel.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Ali
Banned

Bericht door Ali »

The Prophet schreef:
Ali schreef:Geen vrijheid zonder beperking.
Geen onvrijheid zonder beperking.

Ofwel: open deuren intrappen kunnen we allemaal wel.
Nochthans zijn er die mijn 'Geen vrijheid zonder beperking' in der eeuwigheid niet doorvroeden kunnen.

Markeert jouw 'Geen onvrijheid zonder beperking' ofwel 'geen beperking zonder beperking' wellicht de bovengrens van het voor jou intellectueel haalbare?
Gesloten