Herman2 schreef:
Welk hoger doel dient Ruttes idee? Hij beweert dat holocaustontkenners via het maatschappelijk debat kunnen worden bestreden. Een beetje naief.
het idee dat het niet aan de overheid is om te beslissen wat mijn mening moet zijn.
mij ontgaat de redenering voor dergelijke wetten totaal.
we hebben hier al tragedie zien passeren: tsja, veel recenter zijn er grotere tragedies gebeurt. stalin's cijfer ligt een stuk hoger maar dat kun je probleemloos ontkennen
we hebben belediging en gekwetste gevoelens zien passeren: tsja, dan kun/mag je niets meer zeggen of denken. schrik dat er neonazigroeperingen groter worden?
Zelfs met die negationismewet zitten er in bijna alle landen wel rechtsextreme partijen die linken hebben met nazibewegingen. dus zo succesvol is die wet nu ook weer niet hé?
er is schade voor mens en maatschappij? de meest schadelijke meningen doorheen de geschiedenis zijn altijd diegenen geweest die maatschappijkritisch zijn, de meningen die de machthebbers, het estbalishment en dergelijke in vraag stelden.
en ook bij dit concept, schade lijden, zit je met een discriminerend probleem.
bvb. je hebt baby bernstein, een half jaar oud, wiens opa in de gaskamer gestorven is en je hebt Jochem, 15j oud, die net meegemaakt heeft hoe bompa verteerd werd door kanker.
ik mag, ook al snapt baby Bernstein de concepten opa, gaskamer en dergelijke niet, nooit ontkennen dat opa daar gestorven is.
maar ik mag in het bijzijn van puber Jochem wel keihard ontkennen dat zijn opa verteerd werd door kanker.
wie lijdt het meeste schade denk je? baby bernstein of puber jochem?
het probleem is de paradox dat wetten op meningsvrijheid er net toe dienen om bizar of controversieel gedachtegoed te beschermen. als we negationisme toelaten wat zijn de consequenties? er gaan een paar mensen affiches afdrukken en een paar idioten binnen pakweg blood en honour gaan een "info"sessie houden zoals nu ook gebeuert. maar voor de rest?
Herman2 schreef:
Het gaat wél om personen die een maatschappelijke of zelfs kerkelijke functie dienen en hun abjecte ideeëngoed aan hun gevolg overbrengen, zoals kort geleden nog de Britse bisschop Williamson.
als je mensen/kinderen correct informeert, leert HOE ze moeten denken en tot conclusies moeten komen dan maakt een of ander abject individu totaal geen indruk. ne keer goe lachen en that's it. Zo was het met die Bisschop hé.
Nu neemt geen kat die mens nog serieus.
Herman2 schreef:
Het is daarnaast niet ongevaarlijk als nu nog relatief kleine extreem-rechtse en fel antisemitisch ingestelde groepen die regelmatig in een optocht demonstreren straks ook demonstreren vóór de holocaust-ontkenning.
nu komen ze ook samen om de hitlergroet te brengen. een negationismewet verandert daar niets aan.
Herman2 schreef:
Op die manier kunnen zij gemakkelijk meer aanhang winnen wat tot een zeer ongewenste maatschappelijke ontwikkeling leidt. En met dit soort anarchistische groeperingen is beslist geen maatschappelijk debat mogelijk zoals Rutte zich dat voorstelt.
met nazi's en aanverwante randmongolen is nooit een debat mogelijk.
hoeveel verboden je ook instelt.
Herman2 schreef:
Ten derde kunnen radicaliserende en antisemitische islamieten, die ook in
óns land verblijven, garen spinnen bij het niet strafbaar stellen van de holocaustontkenning.
denk je nu echt dat radicalen de moslimjongeren vandaag niet indoctrineren? schaf die wet af en laat ze hun kritische vragen/opmerkingen en dergelijke stellen.
Nu kun je nauwelijks volledig op hun kritische opmerkingen ingaan omdat dat verbod altijd rondzweeft. Ge weet ook niet in welke richting die wet draait en keert. Mag je een discussie starten over aantallen als moslilms daarover beginnen? hebben bepaalde dogma's omtrent de holocaust die vanuit de Joodse gemeenschap komen een absoluut karakter of niet?
En ja, moslimradicalen hebben voor een stuk gelijk. Die wet is een achilleshiel.
een jood is gekwetst als je de holocaust ontkent dus is dat strafbaar maar de moslim moet zo'n cartoon maar slikken omwille van meningsvrijheid.
Hoe je het draait of keert maar dat klopt niet