Socratoteles schreef:
Maar een visoen die 500 mensen tegelijk zien? Dan is er mijns inziens ook gewoon echt iets bijzonders aan de hand geweest.
Het woord dat Paulus gebruikt is
ophthe, en zoals Doherty schrijft:
Even the sense of “vision” may be too strong. In a study of the meaning of ophthe here, the Theological Dictionary of the New Testament (vol. V, p. 358) points out that in this type of context the word is a technical term for being “in the presence of revelation as such, without reference to the nature of its perception.” In other words, the “seeing” may not refer to actual sensory or mental perception. Rather, it may simply be “an encounter with the risen Lord who reveals himself...they experienced his presence.” If what we have here is more an experience of Christ’s “presence” than a full-blown hallucinatory vision, this would make it easier to accept that so many individuals and even large groups could imagine they had undergone such an experience.
Het woord wordt vaker gebruikt, en daar is het zeker meer dan een gevoel van iemands aanwezigheid.
Mar 9:4 en Mat 17:3 verhalen over de verschijningen van Mozes en Elia. Even verderop staat er dan in de NBV: "Ze keken op en zagen niemand meer, Jezus was alleen." Daar gaat het dus duidelijk om een zicht op iemand.
In Lukas 1:11 gaat het weer om een duidelijk zichtbare engel die zich op een bepaalde plek in het zicht bevind (naast altaar). Aan het eind van Lukas wordt hetzelfde ophthe dan gebruikt voor Simon die Jezus heeft gezien. In Handelingen wordt nogmaals gesproken over Jezus die aan mensen is verschenen. Ook nu weer wordt ophthe gebruikt.
Het woord voor verschijnen wat Paulus gebruikt is dus niet een andere vorm van verschijnen dan de verschijningen die in de evangelien worden beschreven.
Paulus zelf schrijft ook in Filipenzen 2 over de verschenen Christus. Dan gebruikt hij echter een ander woord (εὑρίσκω). Het gaat dan om een ander verschijnen. Het gaat niet om een visoen, maar om de verschijning van Christus in de wereld. En dit lijkt me weer een belangrijk punt tegen een mythische Christus. Het is namelijk niet zo dat Christus zich aan Paulus meldt nadat hij (Christus) in een hemels rijk gekruisigd is en weer is opgestaan. Nee, Christus verschijnt, en dan vinden die dingen plaats.
Fil 2:8 En als mens verschenen, heeft hij zich vernederd en werd gehoorzaam tot in de dood – de dood aan het kruis.
Dus Jezus verschijnt, we zien hem vernederd worden, gekruisigd worden, en daarna wordt Jezus door God verhoogd.