is religie goed of slecht

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Ik heb die website gezien . staat (weer) een hoop onzin op.
de elementen worden weergegeven met een driehoek niet met een vierkant cirkel en halve maan.

als volgt: Water naar beneden gerichte driehoek
Aarde naar beneden gerichte driehoek met een streep
vuur naar boven gerichte driehoek
lucht naar boven gerichte diehoek met een streep
Allereerst: ik wacht nog steeds naar een linkje over zuurkool van je. Wanneer komt die nu eens? Ik heb zelf zeer weinig kennis van wat zin en onzin is en eerlijk gezegd vind ik dat ook weinig relevant welk element met welk symbool wordt aangeduidt. Het is slecht een kwestie van afspraak. Zo zal een chemicus geen enkel probleem hebben om water
O2H te noemen als hij maar kan beargumenteren waarom hij waterstof met O aanduidt en zuurstof met H. Het is slechts onhandig maar daarom niet fout oid. Dus ik wil van jou een betrouwbare referentie hebben waarom het onzin is en vooral wil ik nog steeds een linkje over die zuurkoolthese van je.
leesvoer: http://www.hydrangeaonline.nl/index.php ... egorieid=1

hekserij is geen cultus Wink
en ik heb onderand wel duidelijk gemaakt hoe ik aan mijn kennis kom. Mijn werled beeld had ik al en praktische kennis heb ik geleerd van anderen en door ervaring.
Oh, dus je wil beweren dat jouw praktische kennis 3000 jaar kan worden doorgegeven zonder verliezen, verdichtingen of andere kennisverliezen? Ik zal even een linkje van die site erbij pakken:
http://www.hydrangeaonline.nl/index.php ... gorieid=23
De Pleiaden (de zeven zusters)

"When the Pleiades, Atlas' daughters, start to rise
Begin your harvest; plough when they go down.
For forty days and nights they hide themselves,
And as the year rolls round, appear again
When you begin to sharpen sickle-blades;
This law holds on the plains and by the sea,
And in the mountain valleys, fertile lands
Far from the swelling sea."
Hesiod (c. 8e eeuw voor Chr.)
Leuk ter introductie, een gedichtje uit de oudheid, maakt het vast veel mystieker maar niet inhoudelijker.
De Pleiaden , uit de Griekse mythologie ook wel bekend als de zeven zusters, zijn een sterrengroep die al heel lang bekend zijn. Homerus noemt deze groep sterren in de Odyssee en zelfs de Bijbel refereert driemaal aan deze groep, die al vanaf 1000 voor Christus bekend is. De zeven steren en zusters zijn Maia, Electra, Alcyone, Taygete, Asterope, Celaeno en Merope, die met hun ouders Atlas en Pleione als sterren aan de hemel staan. Oppergod Zeus wilde de zusters beschermen tegen Orion, die hen al 7 jaar lang achtervolgde. Hij veranderde ze eerst in duiven en later in sterren aan de lucht, waar ze nu nog altijd op de voet worden gevolgd door het sterrenbeeld Orion , de god die hen bejaagde. De pleiaden staan tevens bekend als de 7 priesteressen die oordelen over de mens, hetgeen is afgeleid van de benaming die de Grieken gaven aan dit sterrenstelsel: kritikos, hetgeen rechter betekent.
Dit is onjuist. De pleiaden vormden het oog van de stier en die stier werd opgejaagd door Orion. Ook vraag ik me hardop af waarom er wordt gerefereert aan 7 sterren terwijl er in de ruimte maar liefst meer dan 200 zijn in dat cluster.
De Pleiaden zijn voor het blote oog zichtbaar, als je ze eens wilt bekijken. Aan de Nederlandse lucht kun je de Pleiaden het makkelijkst zien in de winter aan de oostelijke hemel in het sterrenbeeld Stier. Zij bewegen zich van Oost naar West. Met goed weer kun je alle 7 afzonderlijke sterren zien. Ze zien eruit als de steelpan van Grote Beer.
Ook hier gaan we weer de mist in, waarom moet expliciet worden vermeld dat ze van oost naar west gaan? Dat doen toch alle sterren? Overigens lijkt het maar bar weinig op de steelpan, maar goed.
Op spiritueel niveau wordt er geloofd dat sommige mensen op aarde, gereïncarneerde Pleiadiers zijn. Het zijn vaak mensen die andermans belang boven het hunne stellen, ze offeren zich met liefde op voor het groter belang. Deze wens tot het geven van geluk maakt wel, dat veel Pleiadiers last hebben van lichamelijke klachten. Zij kennen tegelijkertijd ook de kracht van de liefde en het seksuele, en zullen expressie leren door het uiten van hun goddelijke vrouwelijkheid. De Pleiadiers in ons leren hoe ze andermans mening moeten respecteren en anderen het recht te geven zelf tot antwoorden te komen zonder hun tussenkomst. Ze leren dat zij niet kunnen oordelen over hoe een ander zich voelt of de dingen wil ervaren. Als een collectief bewustzijn dat enkel liefde, harmonie en éénheid kent, kregen ze hier de kans om de "individualiteit " beter te leren kennen.
Wie of wat zijn de Pleiadiers? Sinds wanneer is reincarnatie aangetoond?
Het Pleiadische bewustzijn draait om één met God/het Al , de Schepper van Alles, en hebben een zeer sterk vertrouwen en geloof waardoor ze gemakkelijk met de stroom kunnen meestromen. Ze kennen het principe van de syncronciteit waardoor ze zich altijd één voelen met al hetgeen rondom hen gebeurt .
Leg dit eens in begrijpelijk Nederlands uit.
Pleiadische energie stimuleert de communicatieve vermogens en helpt om in je kracht te staan en je eigen waarheid te voelen en uit te drukken. Het leert je je innerlijke bron van waarheid aan te boren en helpt je die waarheid ook uit te dragen.
What the fuck moet ik me voostellen bij Pleiadische energie? What's next? Pleiadische quantumchakra healing?
De energie werkt ook in op je 5e chakra.
Ja hoor, vast wel, ik heb er nog nooit iets van gemerkt.
lees die website maar eens.
Gedaan en ik zie minstens net zo veel onzin als op die andere site, ik zie het verschil niet.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Omdat onze kennis niet in dogma's en of overgeschreven boeken vast ligt maar in de natuur gezien en gecorrigeerd kan worden hebben wij minder last van "vastgeroest" zijn en verkeerde vertalingen.
Er zal met name in de middeleeuwen vast wel kennis verloren gegaan zijn, dat heb ik nooit beweerd.

Misschien omdat de pleiaden ook wel het zeven-gesternte genoemd worden, Er zijn 7 sterren goed te zien

Dat alles van oost naar west gaat is niet voor iedereen even logisch, niet iedereen is amateur astronoom

Je rukt het verhaal uit zijn context

wat je je erbij voor moet stellen .
Zoals ik al zei Magie werkt met associaties, blijkbaar hebben een aantal mensen de pleiaden als associatie gekozen om mee te werken. voor hun heeft het dus deze betekenis en gebruiken ze het om dat gene wat er staat te bereiken.
http://www.merlinscave.tk

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Omdat onze kennis niet in dogma's en of overgeschreven boeken vast ligt maar in de natuur gezien en gecorrigeerd kan worden hebben wij minder last van "vastgeroest" zijn en verkeerde vertalingen.
Voor enige werking, zal je toch e.e.a. moeten vastleggen lijkt me. Als ik een goed geloof heb, dan is handeling X1 voor situatie Y1 en X2 voor Y2 etc. Anders kan iedereen er maar wat op los doen en werkt de religie niet.
Er zal met name in de middeleeuwen vast wel kennis verloren gegaan zijn, dat heb ik nooit beweerd.
Buiten de middeleeuwen ook hoor, dacht je nu werkelijk dat door mond op mond overbrenging er een consistente theorie uit kan groeien?
Misschien omdat de pleiaden ook wel het zeven-gesternte genoemd worden, Er zijn 7 sterren goed te zien
Ik ken diverse mensen die met gemak 9 zien, dus?
Dat alles van oost naar west gaat is niet voor iedereen even logisch, niet iedereen is amateur astronoom
Toevallig ik wel en ik beweer trouwens niet alles van oost naar west beweegt. Meteoren bijvoorbeeld compleet niet.
Je rukt het verhaal uit zijn context
Waar exact?
wat je je erbij voor moet stellen .
Zoals ik al zei Magie werkt met associaties, blijkbaar hebben een aantal mensen de pleiaden als associatie gekozen om mee te werken. voor hun heeft het dus deze betekenis en gebruiken ze het om dat gene wat er staat te bereiken.
Dan moet die associatie een causaal verband houden met wat je wil bereiken anders is het op voorhand een non sequitur redenering.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

en DAT is dus niet waar ;)

Rituelen worden vaak (ongeveer) volgens de gebruiken gedaan maar daar ben je verder volledig vrij in het gaat immers om de associatie die je legt met datgene wat je wil bereiken. Je eigen invulling van een ritueel werkt dus het beste omdat het van jezelf is.

Misschien niet maar aangezien de natuur wel ongeveer het zelfde blijft werken, kom je er vanzelf wel achter of het nog klopt.
Als je bijvoorbeeld het begin van de lente gat vieren en je merkt dat het hartje winter is, dan kan de grootste oen begrijpen dat ie wat verkeerd doet. (behalve de christenen dan die nogsteeds denken dat er midden in de winter schapen buiten lopen)

Waarom heten de pleiaden dan ook wel het zeven gesternte ?

Meteoren zijn ook geen sterren he ;)

Een associatie is iets waar je je wilskracht op richt, als datgene voor jou verband houdt met wat je bereiken wil, dan is dat verder prima. Alleen is die "koppeling" met natuurlijke associaties makkelijker te maken.

As above, so below
stemmenvorser

Bericht door stemmenvorser »

Raven schreef:en DAT is dus niet waar ;)

Rituelen worden vaak (ongeveer) volgens de gebruiken gedaan maar daar ben je verder volledig vrij in het gaat immers om de associatie die je legt met datgene wat je wil bereiken. Je eigen invulling van een ritueel werkt dus het beste omdat het van jezelf is.

Misschien niet maar aangezien de natuur wel ongeveer het zelfde blijft werken, kom je er vanzelf wel achter of het nog klopt.
Als je bijvoorbeeld het begin van de lente gat vieren en je merkt dat het hartje winter is, dan kan de grootste oen begrijpen dat ie wat verkeerd doet. (behalve de christenen dan die nogsteeds denken dat er midden in de winter schapen buiten lopen)

Een associatie is iets waar je je wilskracht op richt, als datgene voor jou verband houdt met wat je bereiken wil, dan is dat verder prima. Alleen is die "koppeling" met natuurlijke associaties makkelijker te maken.
heb je al enig idee hoe een psychiater jouw associaties en rituelen beoordeeld ? :wink:
Of ben je nog jong, naief en onervaren in praktische magie ? :twisted:
:idea: Vraag het eens aan windsurfer, die is klinisch psycholoog.
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

stemmenvorser schreef:

heb je al enig idee hoe een psychiater jouw associaties en rituelen beoordeeld ? :wink:
Ik denk dat een psycholoog misschien wel verband ziet tussen sommige dingen die heksen doen en wat ze zelf doen ( al zullen sommigen dat nooit toegeven)

As above, so below
stemmenvorser

Bericht door stemmenvorser »

Raven schreef:
stemmenvorser schreef:

Ik denk dat een psycholoog misschien wel verband ziet tussen sommige dingen die heksen doen en wat ze zelf doen ( al zullen sommigen dat nooit toegeven)
zo bedoel ik het niet. Zal nog hint geven.
Wat dacht je hoe psychiater/klinisch psycholoog de magische praktijken van b.v.
Afrikaanse medicijnenmannen beoordelen, die allerlei voorwerpen,
schelpen, knoken, stenen ect. sorteren en associatieve verbanden leggen
in een holistisch ( magisch ) wereldbeeld. :?:
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

en DAT is dus niet waar Wink

He Ja, vast hoor. Ik associeer ritueel X1 met situatie Y1 en jij doet ritueel X2 met situatie Y1, hoe in vredesnaam kan je dan je demiurg bevredigen?
Waarom heeft je demiurg dan nog aanbidding nodig?
Oh dus als er, net als vorig jaar, nog sneeuw ligt op 21 maart, dan is het nog winter en dus moet je de lente nog steeds niet vieren?

Meteoren zijn ook geen sterren he Wink
Vallende STERREN. Nee, ze zijn geen sterren in de zin van een hete gasbol aan de hemelbol op lichtjaren afstand. Overigens begin ik niet over uitsluitend sterren die van oost naar west bewegen. Jij zegt dat "Dat alles van oost naar west gaat is niet voor iedereen even logisch, niet iedereen is amateur astronoom" Ik zou als astronomische amateurastronoom zijnde zeggen dat de meeste astronomische objecten van oost naar west bewegen. Jij hebt het over "alles"
Ik associeer het begin van de lente met ridderspoor dus ik raad iedereen een uiterst dodelijk doch uiterst natuurlijk ridderspoorcomplex aan bij het aanbreken van de lente?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

stemmenvorser schreef:
Raven schreef:
stemmenvorser schreef: heb je al enig idee hoe een psychiater jouw associaties en rituelen beoordeeld ? :wink:
zo bedoel ik het niet. Zal nog hint geven.
Wat dacht je hoe psychiater/klinisch psycholoog de magische praktijken van b.v.
Afrikaanse medicijnenmannen beoordelen, die allerlei voorwerpen,
schelpen, knoken, stenen ect. sorteren en associatieve verbanden leggen
in een holistisch ( magisch ) wereldbeeld. :?:
Dat zal van persoon tot persoon verschillen ;)

overigens gooi je weer eens een aantal zaken door elkaar.
Ik zal je eens uitleggennwat heksen (ongeveer) met een associatie bedoelen.
En ik neem voor de grap een psychologisch voorbeeld.

Stel, iemand heeft hyperventilatie .. en wel zo erg dat hij het al krijgt als ie er aan denkt.
nou is er een slimme "witchdoctor" die hem ervan overtuigd dat zolang jij een steentje bij 'm draagt hij geen aanval zal krijgen. Daarmee doorbreek je dus de vicieuze cirkel.
en met een beetje geluk vind hij zijn rust terug en heeft hij er geen last meer van .. ook zonder "steentje"

DAT is hoe associaties werken..
en eigenlijk ligt hier het beginpunt van magie

As above, so below
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dat overtuigen van enig effect doet mij meer aan een placeboeffect denken. Wat is volgens jou het verschil?
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

Sararje schreef:Dat overtuigen van enig effect doet mij meer aan een placeboeffect denken. Wat is volgens jou het verschil?
Het verschil is dat je daar ook BEWUST gebruik van kan maken ;)
en als je dat BEWUST doet en je OEFENT je erin kan je veel meer dan wanneer je hoopt op een "toevalstreffer"

As above, so below
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Raven schreef:
Sararje schreef:Dat overtuigen van enig effect doet mij meer aan een placeboeffect denken. Wat is volgens jou het verschil?
en als je dat BEWUST doet en je OEFENT je erin kan je veel meer dan wanneer je hoopt op een "toevalstreffer"
Kan je dit aantonen??
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Raven
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Raven »

doctorwho schreef:
Raven schreef:
Kan je dit aantonen??
Ja, dat kan je desnoods ZELF proberen.

As above, so below
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

als je dat BEWUST doet en je OEFENT je erin kan je veel meer dan wanneer je hoopt op een "toevalstreffer
Je bedoelt allicht allerlei conditioneringen te vergelijken ( of analoog aan ) "Berserker"____of bersërk( je hebt toch iets met " wolven "?)--> krijgslust , op-pep en vechtdrift ____methodes ...?
en
waarbij ; zelfhypnose , hypnotiserend herhalen en opzwepen ,(aanwezig in alle" rites" ) binnen een besloten en hechte groep van gelijkgezinden , collectief toegepaste compulsieve zelf-conditionering , monomane en mantra-achtige concentraties ( al dan niet gecombineerd met drugs ) ...enzovoort , leiden tot (zelf ? ) opgewekte "trance"
( =verrukking / uitputtende dans en muziek parties )bewustzijnsverschuivingen , met als gevolg het beletten van het voorttijdig uitdoven van vooraf aanwezige conditioneringen en wensdenken ... ( versterkingen ) ... Nee ?

Uw voodoo "orischa riden " babalowo van de orde van de heilige Baron Samedi en zijn luipaard/ slangenmens Djambala
met vriendelijke "get my Mojoh working " groeten ...
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 05 mar 2007 13:34, 12 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Nee de bewijsvoering hiervoor ligt bij jou.

Sjabllondenken en invulling achteraf van eerdere wensen of geachten zijn geen bewijsvoering.

Misschien moet ik het eenvoudiger maken.
A. Kan een heks iets wat een niet heks niet kan? Moet wel anders was er geen onderscheid nodig tussen heks niet heks. Of is iedereen heks maar weet dit nog niet? Of niemand is heks alleen de heksen weten dit nog niet.
B. Is hier een redelijke verklaring voor buiten hekserij?

Dus nogmaals een voorbeeld graag en dan geen aspirine of berkebastverhaal want er zijn evenveel voorbeelden te verzinnen die minder goed uitpakten.

Een verzameling stoffen die momenteel veel zorgen baren zijn de zogenaamde pyrrolizidine alkaloïden, of PA's. Ze komen voor in het 'wondermiddel' smeerwortel - of, beter, in de gewone smeerwortel (Symphytum officinale L.), de ruwe smeerwortel (S. aIn een (verder redelijk betrouwbaar) boekje (Morton 1978, p. 29) over keukenkruiden wordt een salade van jonge smeerwortelen aanbevolen. Juist aan zo'n salade is een slachtoffer te wijten: een jongeman van 23, wiens lever het had begeven (Tyler 1993, p.99). sperum Lepech) en de uplandse wortel (S. uplandicum Nym.).
Smeerwortels zijn niet de enige boosdoeners - al zijn ze waarschijnlijk wel de meest populaire. Diverse kruiskruiden (Senecio) zijn ook bekend als geneeskruid, onder meer het wit askruid (S. cineraria DC), jacobskruid (S. jacobaea L.), schaduwkruiskruid of Fuchs' kruiskruid (S. nemorensis L. ssp. fuchsii Gmel.), klein kruiskruid (S. vulgaris) en het gouden kruiskruid (S. aureus L.). Ze bevatten allemaal PA's.
Andere populaire geneeskruiden die PA's bevatten zijn echte gamander (Teucrium chamaedrys L.), klein hoefblad (Tussilagio farfara L.), groot hoefblad (Petasitis hybridus G., M. et S, ook wel: P. Officinalis Moench) en heliotroop (Heliotropium) (Tyler 1989
Kalmoeskruid (Acorus calamus L.) bevat het kankerverwekkende isoasarone, een stof die bij uitstek de twaalfvingerige darm aantast. Het is een eeuwenoud middel tegen maag- en darmklachten. Bovendien wekt het de eetlust op. Een variant van de plant, A. calamus L. var. americanus (Raf) Wulff, is praktisch isoasaronevrij (Tyler 1993, p.329). Maar ook bij deze plant wordt langdurig gebruik afgeraden (Röder 1982, p.2091). Verschillende soorten pijpbloemen (leden van het geslacht Aristolochia), en dan vooral A. clematitis L., bevorderen naar verluidt het genezen van wonden en versterken de natuurlijke afweer. Ze bevatten echter ook aristolochiazuur, dat zowel kankerverwekkend is als mutageen (het veroorzaakt genetische mutaties in cellen). In Duitsland, waar men de kruidengeneeskunde over het algemeen toch goedgezind is, mogen preparaten die dit zuur bevatten niet meer worden toegepast (Röder 1982, p.2090)
Men loopt met geneeskruiden niet alleen kans op leverbeschadiging en kanker. Soms zijn de bijverschijnselen 'alleen maar' stuipen en delirium. Twee traditionele ontwormingsmiddelen, het al genoemde absintalsem (in het Engels 'wormwood' geheten) en boerenwormkruid (Chrysanthemum vulgare Bernh of Tanacetum vulgare L.) bevatten allebei alfa-thujon, de stof die verantwoordelijk wordt gesteld voor de stuipen en het delirium van absinthedrinkers - alhoewel delirium bij alcoholvergiftiging natuurlijk geen onbekend verschijnsel is. (Het zoeken naar publicaties waarin de effecten van alcohol en alfa-thujon worden gescheiden, is als het zoeken naar betrouwbare waarnemingen van ESP; een artikel in Nature gaf als bron voor de effecten van alfa-thujon het tijdschrift Playboy!) (Tyler 1993, p. 305 en 321; Castillo et al. 1975.) Alfa-thujon komt ook voor in salie (Salvia officinalis L.), maar bij jansalie denken we toch niet direct aan stuipen en delirium
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Gesloten