Ik zou het zo durven stellen : het streefdoel van onze genen is om zich voort te planten. In principe is dat lichaam bijzaak. Dat wordt gewoon zo 'uitgeselecteerd' dat het lichaam de beste eigenschappen heeft opdat de genen zich kunnen voortplanten.Carla schreef:Dank je.Achnaton schreef: Welkom Carla, je antwoord klopt zolang je beschouwt dat leven die eigenschap heeft, alleen kan een mens ook bepalen dat de zin van het leven is om het zo plezierig als mogelijk te houden en wars te zijn van iedere moeilijkheid.
Zo kan deze afzien van kinderen bijvoorbeeld, en het doel zoals je die formuleerde gaat dan niet op.
Doel en zin komen voort uit persoonlijke perceptie, in feite staat dit los van de wetenschap.
Ik kan me daar wel in vinden met 1 mits: Doel staat gelijk aan functie. De functie van het lichaam is te beconcluderen uit de opbouw ervan. Een van de onderdelen van het lichaam, zijn de reproductieve delen. De logische conclusie zou dus zijn dat het lichaam gemaakt is om a: zich zelf in stand te houden en b: zich voort te planten.
Zingeving is puur persoonlijk en dat bedoelde ik te zeggen in de zin "kan zin geven aan het leven".
Het maakt de genen dus op zich niets uit of je 1 of 2 of 3 oren hebt ( mits er niet te veel energie gestoken wordt in 3 oren ).
Mvg.