Is atheïsme de nieuwe religie?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Is atheïsme de nieuwe religie?

Bericht door Maria »

Leon schreef: 20 jul 2022 18:33
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 20 jul 2022 18:09
Leon schreef: 20 jul 2022 17:48
Ik geloof nog wel in de Griekse en Romeinse Goden, met name Zeus, Poseidon en Hades, maar je mag me ook gerust atheist noemen. Ik ken bijvoorbeeld een heleboel Indiaase Goden niet. Of Azteekse Goden. Voor mij is een God een soort stamoudste, er zijn meerdere stammen. De Abrahamitische godsdienst kent hun ene God. Ik weet niet of ik een afstammeling ben van Abraham, vast niet.
Neem iemand uit dat gebied uit die tijd.
Dan is de kans vrij groot dat je van hem/haar afstamt.

Natuurlijk niet over de puur mannelijke of vrouwelijke lijn.
Dna onderzoek zegt 85,8% Noord- en West-Europees, 7% Engels 4,3% Baltisch 1,8% Fins 1,1% Oost-Europees, weinig zuidelijks
https://www.groeneveld-delft.nl/wordpre ... oorouders/
Van de aantallen voorouders, die je kunt hebben in een aantal duizenden jaren is er één voldoende om je onder afstammelingen te rangschikken.

Overigens is het gebruik van het woord "God" in deze betekenis, weer een voorbeeld van onnodige mistvorming.
Zeker nu ook met de hoofdletter geschreven.
Er is niemand dan alleen jij nu, die een god als een stamoudste ziet.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 21 jul 2022 10:37
axxyanus schreef: 20 jul 2022 13:01 Het gaat in alle die gevallen om hersenspinsels. Namelijk om zaken die uit iemands fantasie ontsproten zijn maar waarvoor verder geen epistemologische ondersteuning te vinden is. Daar gaat het mij om. Dat gelovigen zich blind staren op hoe zij een ontologisch verschil zien tussen goden en aardmannetjes is mijn probleem niet. Ik richt mij op het epistemologisch aspect.
Ben je het er dan in ieder geval mee eens, dat op de manier waarop jij hier nu de term hersenspinsel gebruikt, ook de vooruitgang tot de hersenspinsels gerekend kan worden?
Ik vind vooruitgang een te omvattende term om daar een uitspraak over te doen.

Ik wil wel een onderscheid maken tussen jonge en oude hersenspinsels. Jonge hersenspinsels plaats ik onder speculeren. Er is nog geen epistemologische ondersteuning omdat er nog geen tijd is geweest om de zaak deftig te onderzoeken. Dan wil ik wel wat milder zijn voor mensen die daar in willen geloven. Oude hersenspinsels, daarentegen zijn ideeën waarvoor --- om het met het boutade te zeggen --- de houdbaarheidsdatum overschreden is. Natuurlijk is het nooit 100% uit te sluiten dat een wetenschappelijk resultaat zo'n oud idee weer leven in blaast maar om daar in tussen tijd aan vast te blijven klampen lijkt me toch van een andere orde.

Natuurlijk zijn er ook mensen die een jong hersenspinsel zo omarmen dat ze geen oog hebben voor de uitdagingen en er lijken van uit te gaan dat de problemen als door magie een oplossing zullen vinden, dan wordt het al bedenkelijker.

axxyanus schreef: 20 jul 2022 13:01
Amerauder schreef: 20 jul 2022 11:26Een meer voor de hand liggend antwoord op de vraag of God bestaat zou zijn: “Pardon meneer, maar zolang het niet duidelijk is wat u onder God verstaat, ben ik bang ik de vraag als onzinnig moet beschouwen.”
Doe jij dat met elk onderwerp? Als iemand het heeft over zijn hond die ziek is: Ga jij dan ook reageren met de opmerking: "Pardon meneer, maar zolang het niet duidelijk is wat u onder "hond" en "ziek" verstaat, ben ik bang dat ik uw bewering als onzinnig moet beschouwen.

En stel dat iemand dan de moeite doet om te proberen dat duidelijk te maken, dan kan je toch opnieuw er woorden uitpikken en reageren met de opmerking: "Pardon meneer, maar zolang u dit niet duidelijk gemaakt hebt moet ik uw bewering als onzinnig beschouwen.
Misschien zou je voor jezelf eens na kunnen gaan welke verschillen in duidelijkheid er zijn tussen de uitspraak “Mijn hond is ziek.” En “God bestaat”. Welke redenen zouden er toch kunnen bestaan, waarom ik de eerste uitspraak (relatief!) duidelijk en concreet beschouw en de tweede niet? Dat wordt dan misschien wel vanzelf duidelijk.
De reden waarom de tweede niet duidelijk zou zijn is omdat modernere gelovigen een semantisch spelletje zijn beginnen spelen. Ze zeggen zaken op zo'n manier dat de traditionele gelovigen er mee akkoord kunnen gaan maar protesteren dan als de ongelovigen het maar onzin vinden wat ze beweren. Waarom zou ik daaraan meedoen? Waarom verwacht jij dat ik dat op een of andere manier serieus zou nemen?
Amerauder schreef: 21 jul 2022 10:37Dan nog even een andere vraag, die misschien op kan helderen waaarom ik zo ‘moeilijk doe’ over het woord bestaan:

Bestaat het getal 3?

In welke zin ‘bestaat’ het eigenlijk? Toch zeker niet als een fysiek ding in de wereld! Maar hoe dan wel? Is het een hersenspinsel? Wat als God zou bestaan, op de wijze waarop het getal 3 bestaat?
Het antwoord op die vraag is van totaal geen belang. Niemand bid tot het getal drie voor genezing. Als een moderne gelovige over het bestaan van God denkt zoals over het bestaan van het getal drie en zo over het bestaan van God spreekt dan is hij gewoon bezig met de semantische goocheltruc die ik hierboven beschreef. Hij kan openlijk het bestaan van God bevestigen en daarmee aan meer traditionele gelovigen de boodschap zenden dat hij hun geloof ondersteunt, dat hij aan hun kant staat om dan als de atheïst weerwerk bied in meer privé-omstandigheden het traditionle geloof af te zweren.

Ik doe daar niet aan mee. Als een gelovige woorden gebruikt op een manier die het traditionele geloof ondersteunen, dan moet die daarna niet af komen met alternatieve betekenissen van "bestaan".

axxyanus schreef: 20 jul 2022 13:01Ja, net zoals het gebruik van elk woord in om het even welke taal een zekere kennis van dat woord impliceert. Woorden hebben over het algemeen een redelijke duidelijk kernbetekenis met een grijze rand. Ik ga uit van het principe dat als iemand iets beweert dat ik mag terugvallen op de standaard betekenissen van de woorden die gebruikt worden.
En ik beweer, niet alleen dat zulk een ‘standaard betekenis’ in de eeste gevallen ontbreekt, maar dat het meestal zelfs een illusie is. Een illusie, en een zeer hardnekkig geloof.
Waarom doe jij dan mee aan dit forum? Blijkbaar moet er toch enige vorm van gedeelde standaardbetekenis zijn want anders is het gewoon onmogelijk om te communiceren. Ja ik weet best dat communiceren niet vanzelfsprekend is en verschillende mensen verschillende betekenissen met het zelfde woord kunnen associëren maar over het algemeen is er voldoende overlapping om enigszins effectief te kunnen communiceren, zonder dat we steeds opnieuw aan de ander moeten vragen wat juist bedoelt met dat woord.

Maar als god ter sprake komt worden plots alle registers opengezet en moeten we plots aan de betekenis van elk woord dat in die context gebruikt wordt, twijfelen. Rereformed heeft daar ooit deze bijdrage aan gewijd.
Amerauder schreef: 21 jul 2022 10:37 Leuk dat je zelf met dit woord komt, want moord is natuurlijk een perfect voorbeeld van een uiterst omstreden woord.

Als een soldaat tijdens een oorlog een burger van de tegenpartij doodt, is dat dan moord?
Dat is naast de kwestie. Ik heb een duidelijk context geschetst en dat er buiten die context grijze zone's zijn is naast de kwestie.

Kijk het kan soms best boeiend zijn om te kijken naar de grenzen van woordbetekenissen. Maar de aandacht richten op die grijze zones kan ook een vorm van misleiding zijn om te verhullen dat het oorspronkelijk gebruik van die woorden een redelijke duidelijke betekenis impliceerde. Een atheïst die een gelovige woorden hoort/ziet gebruiken die zonder probleem te interpreteren zijn als de woorden van een traditionele gelovige, hoeft niet mee te stappen in het spel van misleiding als blijkt dat het in werkelijkheid om een moderne gelovige ging.

Amerauder schreef: 21 jul 2022 10:37 Als dit geloof onder christenen vaker voorkomt dan onder niet-christenen, waarom niet? Dan is zo’n uitspraak toch juist zo empirisch als maar zijn kan?
Zelfs als het om een kleine minderheid onder de christenen gaat? Gewoon dat het meer onder christenen dan niet-christen gaat is voldoende? En als het een empirische kwestie is, heb jij dat vastgesteld dat de ideeën die volgens jouw door de atheïsten gedeeld worden, meer verspreid zijn onder atheïsten dan onder theïsten?
Amerauder schreef: 21 jul 2022 10:37Als alle Belgen die je tegenkomt rood haar hebben, en alle niet-Belgen niet, is het dan zo raar om te stellen dat Belgen rood haar hebben? Dat is juist hoe classificaties tot stand komen.
Dat hangt ervan af. Als alle Belgen die je tegengekomen bent, een familie die op reis is, was dan lijkt me dat inderdaad raar want voorbarig. Als je dan ook nog eens op een forum gewoon komt beweren dat Belgen rood haar hebben en mensen er op wijzen dat 1) Maar een minderheid van de Belgen rood haar hebbeb en 2) Ook andere nationaliteiten roodharigen hebben maar jij op een of andere manier rood toch een Belgische haarkleur wil blijven noemen omdat rood een gedeelde haarkleur onder de Belgen zou zijn, dan ben je IMO zeker raar bezig.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

Amerauder schreef: 21 jul 2022 11:44 “Nou breekt mijn klomp! Die man staat hier gewoon met droge ogen te beweren dat Zeus bestaat, hetgeen zou betekenen dat onze voorouders geen complete imbecielen waren? Dat allen die vóór het jaar 1900 geboren werden geen complete zwakzinnigen waren met het IQ van een pinda? Maar dat weet iedereen toch!”
Dus plots begin je over het iq van mensen, opnieuw dus er iets irrelevants bijsleuren datbcompleet off topic is

Nu goed, als het je gelukkiger maakt datbik eigenlijk een diepgelovig atheis5 ben zal ik je dat maar gunnen
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Nummertje Witgenstein:
6.54

My propositions serve as elucidations in the following way:
anyone who understands me eventually recognizes them as nonsensical, when he has used them—as steps—to climb beyond them. (He must, so to speak, throw away the ladder after he has climbed up it.)

He must transcend these propositions, and then he will see the world aright.
Nummertje Kruif:
Je gaat het pas zien als je het door hebt
Nummertje Heeck:
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus “Mijdt Spijt”
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Amerauder wrote: ↑21 Jul 2022 10:37
Dan nog even een andere vraag, die misschien op kan helderen waaarom ik zo ‘moeilijk doe’ over het woord bestaan:

Bestaat het getal 3?

In welke zin ‘bestaat’ het eigenlijk? Toch zeker niet als een fysiek ding in de wereld! Maar hoe dan wel? Is het een hersenspinsel? Wat als God zou bestaan, op de wijze waarop het getal 3 bestaat?
Zoals Axxyanus hierboven al aangaf slaat deze argumentatie nergens op! En bovendien, het getal 3 is een universeel iets. Het getal 3 betekend overal in het universum hetzelfde. Daar is geen discussie over! Nergens! Net als zwaartekracht, ook universeel! Wil je het bestaan van deze dingen serieus vergelijken met het bestaan van een god? Kortom, god is niet universeel en bestaat alleen tussen de oren van mensen en niet zoals het getal 3 bestaat! Maar ik hoor graag van je als je denkt dat ik het mis heb hoor! Kortom, het lukt je na 13 pagina’s nog steeds niet om hard te maken dat atheïsme de nieuwe religie is!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mag ik er op wijzen dat Zeus - volgens de Romeinen - dezelfde was als Jupiter en Jupiter bestaat, Ik heb hem nog met eigen ogen gezien toen hij zich nog in Tweelingen scheen te bevinden. (sindsdien niet meer, vanwege de staar denk ik) eerder zelfs haar manen (toen ik over een telescoopje beschikte)

Mag ik er op wijzen dat de 12 stammen van Israel waarschijnlijk altijd al een fictie waren?
In het boek Richteren zijn er maar 10 stammen. Juda en Simeon hoorden er oorspronkelijk helemaal niet bij.

Getallen zijn abstracties dat weet hopelijk iedereen. Drie zal het eerste getal zijn geweest dat specifiek door en voor tellen werd bedacht, maar abstracties zijn heel wat anders dan denkbeeldige personen.

Vooruitgang is slechts verandering met een richting. Soms is het willekeurig wat je vóór en wat je áchter noemt, vaak ook niet.

Met religie hebben al deze dingem weinig(de 12 stammen) tot niets te maken. Atheïsme wel: Het is - al heeft het soms andere betekenissen - meestal het afwijzen van religie.
Ik wens u alle goeds
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Peter van Velzen schreef: 22 jul 2022 02:06 ...
Mag ik er op wijzen dat de 12 stammen van Israel waarschijnlijk altijd al een fictie waren?
In het boek Richteren zijn er maar 10 stammen. Juda en Simeon hoorden er oorspronkelijk helemaal niet bij.
...
Stephen Fry beweert in zijn boek Mythos dat de 12 stammen van Israël hun oorsprong vinden in de 12 Griekse goden waar Zeus de baas over speelde of misschien beter, speelt. Het is allemaal een samengeraapt rommeltje van verhalen, mythes en legendes die door de menselijke geschiedenis heen zijn ontstaan en geëvolueerd naar wat het nu is.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
chromis
IT Tech. & Moderator

Bericht door chromis »

Amerauder,

Het woord "God" is allang een vervelend en beperkend cliché geworden. Het is onlosmakelijk verbonden met dat waar o.a. Axxyanus m.i. terecht tegen ageert. Dat woord boycotten is geen slecht idee. Dat woord verblindt en versterkt "beide kampen", het werpt barrières op waardoor iedereen in cirkeltjes draait in 'heerlijke' "semantische havermout met stukjes vingernagel"...

..heerlijk. heer-lijk! ;)
“But Marge, what if we chose the wrong religion? Each week we just make God madder and madder.” - Homer Simpson.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Mag ik erop wijzen, dat diverse onderwerpen met een getal 12 helemaal niets met elkaar te maken hoeven te hebben?
Vooral in de mythologie heeft het getal zijn betekenis in zichzelf.
Numerologie
Het getal twaalf wordt wel als het getal van perfectie gezien. Dit heeft waarschijnlijk ermee te maken dat 12 oorspronkelijk als grondtal werd beschouwd. Er zijn 12 maanden, 12 apostelen 12 uren per half etmaal enz. Omdat 3 en 4 volgens de christelijke leer beide heilige getallen zijn, is het product hiervan net als de som zeven extra heilig, dus perfect.
https://nl.wikipedia.org/wiki/12_(getal)#Cultuur
Bekend uit religie, oude mythen en andere verhalen.

In het engels nog uitgebreider.
https://en.wikipedia.org/wiki/12_(number)#Religion
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Maria schreef: 22 jul 2022 09:09 Mag ik erop wijzen, dat diverse onderwerpen met een getal 12 helemaal niets met elkaar te maken hoeven te hebben?
Vooral in de mythologie heeft het getal zijn betekenis in zichzelf.
Numerologie
Het getal twaalf wordt wel als het getal van perfectie gezien. Dit heeft waarschijnlijk ermee te maken dat 12 oorspronkelijk als grondtal werd beschouwd. Er zijn 12 maanden, 12 apostelen 12 uren per half etmaal enz. Omdat 3 en 4 volgens de christelijke leer beide heilige getallen zijn, is het product hiervan net als de som zeven extra heilig, dus perfect.
https://nl.wikipedia.org/wiki/12_(getal)#Cultuur
Bekend uit religie, oude mythen en andere verhalen.

In het engels nog uitgebreider.
https://en.wikipedia.org/wiki/12_(number)#Religion
Maar twaalf is wel het grondtal (basis) van het twaalftallig stelsel.

Waarschijnlijk is het twaalftallig stelsel ontstaan omdat veel mensen (er zijn er nu nog) anders op de vingers rekenden dan wij.
Ze telden de kootjes van de vingers (zonder de duim) van de rechter hand.
Dat zijn er twaalf en dan is twaalf ineens een heel mooi rond getal, waar men vaak voor kiest.
(en dus niet omdat twaalf meer delers heeft dan tien)
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 22 jul 2022 11:26 Maar twaalf is wel het grondtal (basis) van het twaalftallig stelsel.

Waarschijnlijk is het twaalftallig stelsel ontstaan omdat veel mensen (er zijn er nu nog) anders op de vingers rekenden dan wij.
Ze telden de kootjes van de vingers (zonder de duim) van de rechter hand.
Dat zijn er twaalf en dan is twaalf ineens een heel mooi rond getal, waar men vaak voor kiest.
(en dus niet omdat twaalf meer delers heeft dan tien)
Misschien.
Zo heeft in de loop van de duizenden jaren het getal mensen gefascineerd en zijn er op verschillende wijzen diverse stelsels ontstaan.
Vooral bij zg. geleerden, die vaak een bepaalde onderdelen uit een religie als basis namen voor verdere verklaringen van onverklaarbare zaken.

Goed voorbeeld van hoe men ooit eens. tot een soort heiligheid van een getal zou hebben kunnen komen.
Zo kunnen er wsl. nog meerdere redenen zijn, ons niet bekend, omdat we niet in dit soort redenaties denken en dus ook niet geloven.
Maar dus tegelijkertijd door de veelheid van verklaringen ervan, die betekenis/heiligheid van het getal absoluut niet onderstreept, zoals bepaalde groeperingen ons doen willen geloven.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

axxyanus schreef: 21 jul 2022 13:43
axxyanus schreef: 20 jul 2022 13:01 Het gaat in alle die gevallen om hersenspinsels. Namelijk om zaken die uit iemands fantasie ontsproten zijn maar waarvoor verder geen epistemologische ondersteuning te vinden is. Daar gaat het mij om. Dat gelovigen zich blind staren op hoe zij een ontologisch verschil zien tussen goden en aardmannetjes is mijn probleem niet. Ik richt mij op het epistemologisch aspect.
Ben je het er dan in ieder geval mee eens, dat op de manier waarop jij hier nu de term hersenspinsel gebruikt, ook de vooruitgang tot de hersenspinsels gerekend kan worden?
Ik vind vooruitgang een te omvattende term om daar een uitspraak over te doen.

Hee maar dat is interessant! Wat een eerbied voor een woord ineens!

Weet je welke term nog vele malen omvattender is? God. Geen probleem om daar op te spugen, maar het woordje vooruitgang, een van de heilige huisjes van de moderniteit, daar mogen we ineens niet aankomen, dat mag geen hersenspinsel genoemd worden, ondanks dat het precies aan de hier door jouzelf opgeworpen definitie voldoet. Waar is de ‘epistemologische ondersteuning’ voor deze term?

Begrijp nou toch, niet het spugen op de term God is wat ik hier aan de orde stel – doe wat je niet laten kunt! – maar juist het voor heilig verklaren van andere idealen. Laat dit voor heilig verklaren nu juist een kenmerk van religie zijn...

axxyanus schreef: 20 jul 2022 13:01
Doe jij dat met elk onderwerp? Als iemand het heeft over zijn hond die ziek is: Ga jij dan ook reageren met de opmerking: "Pardon meneer, maar zolang het niet duidelijk is wat u onder "hond" en "ziek" verstaat, ben ik bang dat ik uw bewering als onzinnig moet beschouwen.

En stel dat iemand dan de moeite doet om te proberen dat duidelijk te maken, dan kan je toch opnieuw er woorden uitpikken en reageren met de opmerking: "Pardon meneer, maar zolang u dit niet duidelijk gemaakt hebt moet ik uw bewering als onzinnig beschouwen.
Misschien zou je voor jezelf eens na kunnen gaan welke verschillen in duidelijkheid er zijn tussen de uitspraak “Mijn hond is ziek.” En “God bestaat”. Welke redenen zouden er toch kunnen bestaan, waarom ik de eerste uitspraak (relatief!) duidelijk en concreet beschouw en de tweede niet? Dat wordt dan misschien wel vanzelf duidelijk.
De reden waarom de tweede niet duidelijk zou zijn is omdat modernere gelovigen een semantisch spelletje zijn beginnen spelen. Ze zeggen zaken op zo'n manier dat de traditionele gelovigen er mee akkoord kunnen gaan maar protesteren dan als de ongelovigen het maar onzin vinden wat ze beweren.

Leuk verhaal, echt waar, en dat zulke mensen bestaan, daar twijfel ik niet aan. We zullen echter nog een paar laagjes dieper moeten gaan dan huis-tuin-en-keuken psychologie om tot een begrip te komen waarmee de miljarden gelovigen die onze wereld rijk is zich laten beschrijven.

God is een woord. Woorden verwijzen ergens naar. Waar verwijst het naar? Zoals het getal 3 verwijst het woord God naar iets ideëels, iets onempirisch, iets zonder concreet fysiek lichaam, iets waarvan ook wel gezegd wordt dat het alleen tussen onze oren bestaat.

Waar het getal 3, zoals het woord hond naar iets uiterst simpels verwijst, deze behoren tot de meest simpele concepten die we ons maar voor kunnen stellen, verwijst het woord God juist naar een uiterst complex ideëel concept. Misschien wel het meest complexe dat we ons voor kunnen stellen?

Nu wil het zo zijn dat in deze wereld mensen het over simpele dingen graag met elkaar eens zijn. Over complexe zaken, minder. Misschien is dat je nooit eerder opgevallen, nu, dat is mooi, dan leer je hier nu iets van mij, want het is nochtans erg gemakkelijk te zien en uiterst handig om te weten. Over simpele dingen bestaat minder onenigheid tussen mensen dan over complexe. Maar weinig betwijfelen dat water nat is en gras groen. Gaan we het hebben over complexe biologie op moleculair niveau, dan zie je ineens dat maar zelden twee wetenschappers het echt met elkaar eens zijn, dat ze meestal ten hoogste tot een soort compromis kunnen komen. Waarom is dat zo? Simpel. Hoe meer complexiteit, hoe meer onenigheid.

God is een uiterst complex woord waar agnosten en zwak atheïsten dan ook met recht voor terugdeinzen en zeggen: “Daar begin ik niet aan hoor! Mij niet gezien! Wie zou daar nou iets zinnigs over kunnen zeggen?”

Maar niet iedereen deinst terug! Fundamentalisten bijvoorbeeld, die menen precies te weten wat God is en wat we er mee aan moeten vangen. En, precies gelijk de fundamentalistische stromingen meent ook het sterk atheïsme God niet alleen begrepen te hebben, maar ook voor anderen te mogen invullen wat zij dan ander dat woord dienen te verstaan. “God? Geen probleem! Ik zal jou wel eens even haarfijn uitleggen wat God is! Nou, kijk, het is dus een man, met een hele mooie baard, die van de wolken op ons neerkijkt...”

Amerauder schreef: 21 jul 2022 10:37Dan nog even een andere vraag, die misschien op kan helderen waarom ik zo ‘moeilijk doe’ over het woord bestaan:

Bestaat het getal 3?

Het antwoord op die vraag is van totaal geen belang. Niemand bid tot het getal drie voor genezing. Als een moderne gelovige over het bestaan van God denkt zoals over het bestaan van het getal drie en zo over het bestaan van God spreekt dan is hij gewoon bezig met de semantische goocheltruc die ik hierboven beschreef. Hij kan openlijk het bestaan van God bevestigen en daarmee aan meer traditionele gelovigen de boodschap zenden dat hij hun geloof ondersteunt, dat hij aan hun kant staat om dan als de atheïst weerwerk bied in meer privé-omstandigheden het traditionle geloof af te zweren.

Mooie manoeuvre, en ik twijfel er ook niet aan dat we boeken vol kunnen schrijven over de avonturen van gelovigen en de streken die ze uithalen om voor gelovige dan wel niet-gelovige door het leven te gaan al naar gelang wat op dat moment het beste uitkomt, ik hang aan je lippen en sta hier met twee duimen in de lucht te zwaaien. Maar dat was niet waar het hier over ging.

De kwestie waar je zo deftig van wegmanoeuvreert is die van de betekenis van het woord ‘bestaan’. Op welke manier ‘bestaat’ de boom in mijn tuin? En op welke manier ‘bestaat’ het getal 3? Het eerste als fysiek ding in de wereld, het tweede niet. Het getal drie is een begrip dat verwijst naar een idealiteit. Een niet-fysiek bestaan. Een onempirisch bestaan. Een bestaan, waarvan wel gezegd wordt, dat het alleen tussen de oren plaats vindt.

Bepaalde fundamentalistische gelovigen miskennen dit, en spreken over God als een ding in de wereld. Misschien snappen ze het verschil niet zo goed tussen idealiteiten en fysieke objecten? Het mooie is nu, dat het sterk atheïsme, over het algemeen, en in ieder geval op de manier waarop het door jou hier getypeerd word in eerdere berichten, met de fundamentalisten mee gaat in deze kortzichtige interpretatie van het woord! Ze zeggen; “Nou, God, dat is een soort van boskabouter, maar dan met een nog mooiere baard en ongelimiteerde krachten” en voegen daar slechts aan toe: “Nou ja, zoiets bestaat dus niet.”

Zouden ze beseffen dat het enigszins vreemd is om van een ideëel concept als het getal 3 te zeggen dat het ‘niet bestaat’ zoals een roze olifant niet bestaat, omdat het twee uiterst verschillende dingen zijn, dan zouden ze moeten gaan nadenken over wat het eigenlijk is, dat ze zeggen. Om dat te voorkomen staan ze daar maar liever niet te veel bij stil verwijzen ze liever naar wat de fundamentalisten erover te zeggen hebben.

Dit is het mooie: Het sterk atheïsme deelt dus een godsbeeld met de fundamentalisten in dezen! Het vertoont een uiterst opmerkelijke overeenkomst, waarvan het uiterst plezierig is om er van opmerkzaam te zijn.

Laat het duidelijk zijn, veel van wat je schrijft getuigt van een gezonde dosis scepsis waar ik me helemaal bij aansluit. Dat is geen punt van contentie. Integendeel, ik zou zeggen dat ik consequenter ben in mijn scepsis. De tijd is nu namelijk aangebroken om deze zelfde scepsis ook op het atheïsme nog los te laten!

axxyanus schreef: 20 jul 2022 13:01Ja, net zoals het gebruik van elk woord in om het even welke taal een zekere kennis van dat woord impliceert. Woorden hebben over het algemeen een redelijke duidelijk kernbetekenis met een grijze rand. Ik ga uit van het principe dat als iemand iets beweert dat ik mag terugvallen op de standaard betekenissen van de woorden die gebruikt worden.
En ik beweer, niet alleen dat zulk een ‘standaard betekenis’ in de eeste gevallen ontbreekt, maar dat het meestal zelfs een illusie is. Een illusie, en een zeer hardnekkig geloof.
Waarom doe jij dan mee aan dit forum? Blijkbaar moet er toch enige vorm van gedeelde standaardbetekenis zijn want anders is het gewoon onmogelijk om te communiceren. Ja ik weet best dat communiceren niet vanzelfsprekend is en verschillende mensen verschillende betekenissen met het zelfde woord kunnen associëren maar over het algemeen is er voldoende overlapping om enigszins effectief te kunnen communiceren, zonder dat we steeds opnieuw aan de ander moeten vragen wat juist bedoelt met dat woord.

Dat onduidelijke termen het bespreken moeilijk zouden maken is simpelweg een conclusie die ik niet deel. Dat zou ook wel heel extreem zijn, en zo werkt het dan ook niet. Integendeel. Exactheid is helemaal geen vereiste, en de logisch positivisten zitten op een dwaalspoor.

‘Enige vorm van gedeelde standaarden’, ja, die zijn er inderdaad, maar dat is iets anders dan dat betekenis vast zou liggen, of dat woorden exact zouden zijn. Een subtiel maar belangrijk onderscheid.

Kijk, voor zover mensen het met elkaar eens zijn, is het helemaal niet erg dat woorden vaag zijn. Men wijst een beetje vaag in een richting – want dat is wat woorden doen, ze wijzen vaag in een richting – en ziet hetzelfde. Pas wanneer men het oneens is, wanneer men iets anders ziet, ontstaat hier verwarring. Dan is de onduidelijke taal niet de oorzaak van het misverstand, maar het verschil in mening, het verschil in visie, en de kans daarop is groter des te complexer de kwestie die ter sprake staat.

Daarom is een gesprek ook altijd een delicate balans. Leun je teveel naar de overeenkomsten in visie dan is er niets te bespreken en herhaal je alleen maar dingen die men zelf ook wel kan zien. Leun je teveel naar de verschillen, dan begrijpt men elkaar niet meer. Alleen op het evenwicht tussen deze twee kan een gesprek plaatsvinden.

Amerauder schreef: 21 jul 2022 10:37 Als dit geloof onder christenen vaker voorkomt dan onder niet-christenen, waarom niet? Dan is zo’n uitspraak toch juist zo empirisch als maar zijn kan?
Zelfs als het om een kleine minderheid onder de christenen gaat? Gewoon dat het meer onder christenen dan niet-christen gaat is voldoende? En als het een empirische kwestie is, heb jij dat vastgesteld dat de ideeën die volgens jouw door de atheïsten gedeeld worden, meer verspreid zijn onder atheïsten dan onder theïsten?
Amerauder schreef: 21 jul 2022 10:37Als alle Belgen die je tegenkomt rood haar hebben, en alle niet-Belgen niet, is het dan zo raar om te stellen dat Belgen rood haar hebben? Dat is juist hoe classificaties tot stand komen.
Dat hangt ervan af. Als alle Belgen die je tegengekomen bent, een familie die op reis is, was dan lijkt me dat inderdaad raar want voorbarig. Als je dan ook nog eens op een forum gewoon komt beweren dat Belgen rood haar hebben en mensen er op wijzen dat 1) Maar een minderheid van de Belgen rood haar hebbeb en 2) Ook andere nationaliteiten roodharigen hebben maar jij op een of andere manier rood toch een Belgische haarkleur wil blijven noemen omdat rood een gedeelde haarkleur onder de Belgen zou zijn, dan ben je IMO zeker raar bezig.

Ja, dat werkt allemaal prima in een ‘wat-als’ scenario waar je zelf de condities mag bepalen, maar ondertussen ziet de realiteit er anders uit. Dus doe dat maar zou ik zeggen, breng het maar terug naar de kwestie die ter sprake staat, en wijs mij er maar op dat er erg veel hindoes en moslims zijn die staan te springen om op Mars te gaan wonen, dat er veel christelijke en boeddhistische materialisten zijn? Het is speculatie, maar volgens mij geen wilde speculatie om te beweren dat het toch echt vooral de atheïsten zijn die er dat soort denkbeelden op na houden.

Een paar pagina’s terug poste heeck een artikel van National Geographic waarin een aantal statistieken werden benoemd aangaande het atheïsme. Is het werkelijk zo raar om er van uit te gaan dat onder deze groep ook meer fervente NASA en Elon Musk aanhangers te vinden zijn? Meer aanhangers van het materialisme dan onder andere groepen op Aarde?
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Amerauder schreef: . .
Een paar pagina’s terug poste heeck een artikel van National Geographic waarin een aantal statistieken werden benoemd aangaande het atheïsme.
Is het werkelijk zo raar om er van uit te gaan dat onder deze groep ook meer
fervente NASA en Elon Musk aanhangers te vinden zijn? Meer aanhangers van het materialisme dan onder andere groepen op Aarde?
Als het in dat artikel stond, dan is het niet zo raar,
Als het niet in dat artikel stond, dan is de vraag hoe je er toch aan komt en het nu nodig vindt dat artikel te noemen (als bron?)
Als het niet in dat artikel stond, dan had je beter kunnen zeggen dat dat artikel je ergens aan deed denken, namelijk dat . .
Vanzelf is het eenmaal zo gedacht ook niet raar om te bedenken dat jij bijna altijd denkt in de trant van "dat er onder deze groep ook meer fervente NASA en Elon Musk aanhangers etc.
Of iets dergelijks.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Amerauder
Ervaren pen

Bericht door Amerauder »

heeck schreef: 21 jul 2022 14:14 Nummertje Witgenstein:
6.54

My propositions serve as elucidations in the following way:
anyone who understands me eventually recognizes them as nonsensical, when he has used them—as steps—to climb beyond them. (He must, so to speak, throw away the ladder after he has climbed up it.)

He must transcend these propositions, and then he will see the world aright.
Nummertje Kruif:
Je gaat het pas zien als je het door hebt

Een tweetal prachtige citaten die mij aan het hart gaan. En hoe wil je ze verbinden met de kwestie die hier aan de orde is?

Peter van Velzen schreef: 22 jul 2022 02:06 Mag ik er op wijzen dat Zeus - volgens de Romeinen - dezelfde was als Jupiter en Jupiter bestaat, Ik heb hem nog met eigen ogen gezien

Dat is zo. En zo worden ook de Zon en de Aarde zelf voor God genomen. De meningen lopen zeer uiteen, en dat heeft als oorzaak, zoals in mijn vorige bericht beschreven, dat de kwestie God een uiterst complexe is.

Dat is dan ook het probleem van de stelling “God bestaat niet” waar dit alles op hangt, er wordt, door het zo te stellen, een concrete invulling aan de term gegeven, een bepaald godsbeeld is vereist waar het atheïsme nu juist aan voorbij lijkt te willen gaan.

Getallen zijn abstracties dat weet hopelijk iedereen. Drie zal het eerste getal zijn geweest dat specifiek door en voor tellen werd bedacht, maar abstracties zijn heel wat anders dan denkbeeldige personen.

En dat ook God een abstractie is, dat weet niet iedereen. Dat woorden per definitie abstracties zijn is iets waar maar weinig bij wordt stilgestaan. Niet voor niets noemt men God dan ook: het Woord. Iets om bij stil te staan.

Mullog schreef: 22 jul 2022 07:31 Het is allemaal een samengeraapt rommeltje van verhalen, mythes en legendes die door de menselijke geschiedenis heen zijn ontstaan en geëvolueerd naar wat het nu is.

En nu dan de hamvraag: denk je dat het atheïsme een uitzondering vormt op deze stelling, of niet?

De atheïsten die hier nu bij zichzelf denken: nee hoor, het atheïsme niet, het atheïsme is o zoveel anders dan de rest, het is heel speciaal, die atheïsten lijken in dat gedrag in ieder geval zeer op hun religieuze voorgangers.

chromis schreef: 22 jul 2022 08:58 Amerauder,

Het woord "God" is allang een vervelend en beperkend cliché geworden. Het is onlosmakelijk verbonden met dat waar o.a. Axxyanus m.i. terecht tegen ageert. Dat woord boycotten is geen slecht idee. Dat woord verblindt en versterkt "beide kampen", het werpt barrières op waardoor iedereen in cirkeltjes draait in 'heerlijke' "semantische havermout met stukjes vingernagel"...

..heerlijk. heer-lijk! ;)

Hahaha oké maar laat het duidelijk zijn, ik ben hier niet het gebruik van dit woord te verdedigen, maar juist om het aan de kaak te stellen.

Als het is zoals jij nu schetst, dan moeten we dus niet alleen religie maar vooral ook het sterk atheïsme achter ons laten, dat eigenlijk de deur naar het gebruik van het woord God wagenwijd openhoudt, en alleen nog maar agnosticisme en zwak atheïsme goedkeuren, die deze deur immers voor een oninteressante dan wel onzinnige deur verklaren.

Boycotten is juist het tegenovergestelde van wat het sterk atheïsme doet. Juist het sterk atheïsme weet met zijn ‘God bestaat niet’ maar niet over God op te houden.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57
axxyanus schreef: 21 jul 2022 13:43 Ik vind vooruitgang een te omvattende term om daar een uitspraak over te doen.
Hee maar dat is interessant! Wat een eerbied voor een woord ineens!
Ik heb helemaal geen eerbied voor dat woord. Aleen hangt het antwoord af van een boel details. Als iemand mij vraagt of een auto een betrouwbaar voertuig is, dan zal het antwoord op die vraag ook afhangen van heel wat details. Daarvoor moet je geen eerbied hebben voor dat woord of van mening zijn dat de betekenis van "auto" op een of andere manier zo moeilijk af te bakenen is dat je niet meer weet waar je het over hebt als het woord gebruikt word. Dat sommige merken betrouwbaar zijn en andere niet of dat sommige merken beter tegen ruwe omstandigheden kunnen en meer van dat soort overwegingen die het antwoord kunnen beïnvloeden op de vraag naar de betrouwbaarheid van een auto, tonen helemaal niet aan dat de betekenis van het woord "auto" op een problematische manier onzeker zou zijn.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Weet je welke term nog vele malen omvattender is? God. Geen probleem om daar op te spugen, maar het woordje vooruitgang, een van de heilige huisjes van de moderniteit, daar mogen we ineens niet aankomen, dat mag geen hersenspinsel genoemd worden, ondanks dat het precies aan de hier door jouzelf opgeworpen definitie voldoet. Waar is de ‘epistemologische ondersteuning’ voor deze term?
Waar haal jij die ‘epistemologische ondersteuning’ vandaan? "Vooruitgang" is geen object/subject. Vooruitgang is een vorm van beoordeling. Een zelfde ontwikkeling kan door de een als vooruitgang gezien worden en door een ander als achteruitgang afhankelijk van wat men belangrijk vind. Het is niet omdat er woorden zijn die eerder naar een subjectieve waardering verwijzen zoals "lekker", waar epistemologie dus geen rol in speelt dat je het allemaal maar op een hoop moet gooien.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Begrijp nou toch, niet het spugen op de term God is wat ik hier aan de orde stel – doe wat je niet laten kunt! – maar juist het voor heilig verklaren van andere idealen. Laat dit voor heilig verklaren nu juist een kenmerk van religie zijn...
Hoe nu eens op met op zo'n simplistische manier te proberen van iets een religie te maken. Wat jij hier heilig noemt is gewoon iemands vooroordeel waar die aan gehecht is. Dat is gewoon een menselijk kenmerk en niet een speciaal kenmerk van religie.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57
axxyanus schreef: 21 jul 2022 13:43De reden waarom de tweede niet duidelijk zou zijn is omdat modernere gelovigen een semantisch spelletje zijn beginnen spelen. Ze zeggen zaken op zo'n manier dat de traditionele gelovigen er mee akkoord kunnen gaan maar protesteren dan als de ongelovigen het maar onzin vinden wat ze beweren.
Leuk verhaal, echt waar, en dat zulke mensen bestaan, daar twijfel ik niet aan. We zullen echter nog een paar laagjes dieper moeten gaan dan huis-tuin-en-keuken psychologie om tot een begrip te komen waarmee de miljarden gelovigen die onze wereld rijk is zich laten beschrijven.
Voor die miljarden gelovigen moeten er helemaal geen laagjes af.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Waar het getal 3, zoals het woord hond naar iets uiterst simpels verwijst, deze behoren tot de meest simpele concepten die we ons maar voor kunnen stellen, verwijst het woord God juist naar een uiterst complex ideëel concept. Misschien wel het meest complexe dat we ons voor kunnen stellen?
Onzin. Het concept god is helemaal niet zo complex. Jij laat je gewoon verblinden door de moderne theologen. Waarbij je negeert dat wat die theologen beweren een heel recente ontwikkeling is, juist omdat meer en meer duidelijk werd dat wetenschappelijk niet te ondersteunen viel en dat de meeste gelovigen die theologen niet volgen.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Nu wil het zo zijn dat in deze wereld mensen het over simpele dingen graag met elkaar eens zijn. Over complexe zaken, minder. Misschien is dat je nooit eerder opgevallen, nu, dat is mooi, dan leer je hier nu iets van mij, want het is nochtans erg gemakkelijk te zien en uiterst handig om te weten.
Dat is helemaal niet gemakkelijk te zien. Meer nog ik vind dat een zeer twijfelachtige uitspraak. Misschien dat je eens de term "bike shed syndrom" moet opzoeken.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57De kwestie waar je zo deftig van wegmanoeuvreert is die van de betekenis van het woord ‘bestaan’. Op welke manier ‘bestaat’ de boom in mijn tuin? En op welke manier ‘bestaat’ het getal 3? Het eerste als fysiek ding in de wereld, het tweede niet. Het getal drie is een begrip dat verwijst naar een idealiteit. Een niet-fysiek bestaan. Een onempirisch bestaan. Een bestaan, waarvan wel gezegd wordt, dat het alleen tussen de oren plaats vindt.
Neen, dat is de kwestie niet. De kwestie is eerder waarom jij dat er van wil maken als het om god gaat. Over getallen spreken we normaal gezien niet in termen van bestaan of niet. Ik ben dan ook niet zomaar akkoord met de bewering dat bestaan van toepassing is op getallen. Als je het bestaan van iets moet vergelijken met het bestaan van getallen dan is dat voor mij een goede reden om te stellen dat het niet bestaat. Want als je dit gaat doortrekken dan kan je uiteindelijk van alles zeggen dat het bestaat, als je "bestaan" gaat uitbreiden tot het concept. Op die manier bestaat een perpetuum mobile dan ook.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Bepaalde fundamentalistische gelovigen miskennen dit, en spreken over God als een ding in de wereld.
Het zijn niet de fundamentalisten die iets miskennen. Het zijn niet de fundamentalisten die semantische spelletjes spelen. Het zijn ook de fundamentalisten die gewoon over hun god praten, zoals gelovigen eeuwen over hun god hebben gepraat.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Misschien snappen ze het verschil niet zo goed tussen idealiteiten en fysieke objecten? Het mooie is nu, dat het sterk atheïsme, over het algemeen, en in ieder geval op de manier waarop het door jou hier getypeerd word in eerdere berichten, met de fundamentalisten mee gaat in deze kortzichtige interpretatie van het woord! Ze zeggen; “Nou, God, dat is een soort van boskabouter, maar dan met een nog mooiere baard en ongelimiteerde krachten” en voegen daar slechts aan toe: “Nou ja, zoiets bestaat dus niet.”
Waarom is de interpretatie van de fundamentalisten kortzichtig? Waarom zou ik jou moeten geloven dat god een ideëel beeld is? Ik geloof de theologen ook niet als ze daarmee beginnen. Zeker al niet als ze dat ideëel beeld als het oorspronkelijk geloof proberen voor te stellen.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57 Dit is het mooie: Het sterk atheïsme deelt dus een godsbeeld met de fundamentalisten in dezen! Het vertoont een uiterst opmerkelijke overeenkomst, waarvan het uiterst plezierig is om er van opmerkzaam te zijn.
Het godsbeeld van de fundamentalisten, is het oorspronkelijke godsbeeld. De moderne theologen en hun volgers hebben gewoon dat woord gekaapt om er een heel eigen interpretatie aan te geven. Als iemand het zelfde met "aardmannetjes" zou doen, zou je die waarschijnlijk uitlachen maar als het om god gaat moeten we dat allemaal serieus nemen.
Amerauder schreef: 22 jul 2022 13:57Laat het duidelijk zijn, veel van wat je schrijft getuigd is een gezonde dosis scepsis waar ik me helemaal bij aansluit. Dat is geen punt van contentie. Integendeel, ik zou zeggen dat ik consequenter ben in mijn scepsis. De tijd is nu namelijk aangebroken om deze zelfde scepsis ook op het atheïsme nog los te laten!
Wie zegt dat ik dat niet doe? Je kan sceptisch zijn zonder dat dat je belet tot een (voorlopig) besluit te komen. Ik leef mijn leven alsof goden niet bestaan. Ik heb daar tot op vandaag geen problemen door ondervonden. Dus waarom zou ik er dan niet vanuit gaan dat goden niet bestaan. En neen, het concept waar de moderne theologen mee afkomen heeft wat mij betreft niets goddelijks. Het is een poging om aan het goddelijke vast te klampen nadat het concept volledig werd uitgekleed. De theologen of moderne gelovigen proberen van twee walletjes te eten. Langs de ene kant proberen ze hun geloof aan een religieuze traditie te hangen, langs de andere kant komen ze met een godsbeeld dat niets meer met traditioneel geloof te maken heeft. Ik zie geen reden om aan dat soort spelletjes mee te doen.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Plaats reactie