Ik wil graag meer leren over de evolutietheorie!!

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Floris1976
Forum fan

Re: Ik wil graag meer leren over de evolutietheorie!!

Bericht door Floris1976 »

writer schreef:
Floris1976 schreef:Goeie vraag weer voor een ondeskundig iemand maar als je op google "Tussensoorten" intikt staat bovenaan de lange lijst met sites die je verder kunnen helpen:

http://www.goeievraag.nl/wetenschap/... ... en-aap-men.." onclick="window.open(this.href);return false;.

Een eenvoudige uitleg binnen 1 minuut. Wellicht roept die uitleg nog wel vragen bij je op maar dan weet je waar je over praat.

ps.
Op welk forum las je over die discussie?
De link die je gaf verwijst naar een niet bestaande pagina.

Ik weet niet meer precies waar. ik ben het meerdere keren in discussies op fora en op youtube filmpjes tegen gekomen. Soms staan er ook best leuke discussies onder de filmpjes bij reacties.

Groet Floris
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Floris
Wat stel jij je precies bij een tussensoort voor? Wanneer spreek je van een soort en wanneer van een tussensoort?
En...Hoe lang zou het duren denk je, voordat 1 soort veranderd is in een andere soort?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Floris1976 schreef:.....De link die je gaf verwijst naar een niet bestaande pagina....
Dan toch maar leren zelf googelen, ik heb al aangegeven wat je zou kunnen intikken.
Ik weet niet meer precies waar
In "geschiedenis" kun je zien welke sites er bezocht zijn, de bewaartijd is instelbaar.
NB: Doe wel en zie niet om.
Floris1976
Forum fan

dikkemick schreef:@Floris
Wat stel jij je precies bij een tussensoort voor? Wanneer spreek je van een soort en wanneer van een tussensoort?
En...Hoe lang zou het duren denk je, voordat 1 soort veranderd is in een andere soort?
Ik weet niet zo goed wat ik me er bij voor moet stellen. Ik zou denken dat een dier dat aan land komt niet zelf vinnen heeft en zijn jong ineens poten. Ik weet dat er bij mensen goed zichtbaar is hoe het veranderd, maar ik vroeg me af or er een dier is waarvan erg vel fossielen zijn gevonden zodat als je de lijn foto's naast elkaar legt het beeld goed zichtbaar is. Of is dat wishfull thinking?

Groeten Floris.
Liefde, respect en rechtvaardigheid zijn voor mij de belangrijkste zaken. Welke goede god veroordeeld mensen voor eeuwig?!
Floris1976
Forum fan

writer schreef:
Floris1976 schreef:.....De link die je gaf verwijst naar een niet bestaande pagina....
Dan toch maar leren zelf googelen, ik heb al aangegeven wat je zou kunnen intikken.
Ik weet niet meer precies waar
In "geschiedenis" kun je zien welke sites er bezocht zijn, de bewaartijd is instelbaar.
Je blijft sceptisch he? Waarom?
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tiktaalik" onclick="window.open(this.href);return false; Wordt gezien als tussenvorm
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Floris1976
Forum fan

HankS schreef:https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tiktaalik Wordt gezien als tussenvorm
De Tiktaalik ken ik inderdaad. Een mooi voorbeeld van een tussensoort. Maar wat ik eigenlijk bedoel is of er ook een soort is waar echt veel opeenvolgende soorten van gevonden zijn. Dat je de progressie goed kunt zien.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Floris1976 schreef:Ik weet niet zo goed wat ik me er bij voor moet stellen. Ik zou denken dat een dier dat aan land komt niet zelf vinnen heeft en zijn jong ineens poten. Ik weet dat er bij mensen goed zichtbaar is hoe het veranderd, maar ik vroeg me af or er een dier is waarvan erg vel fossielen zijn gevonden zodat als je de lijn foto's naast elkaar legt het beeld goed zichtbaar is. Of is dat wishfull thinking?
Dat is inderdaad wishful thinking, want nu lijkt het alsof je suggereert dat een dier zijn vinnen bewust laat verdwijnen zodra hij het land op kruipt. Maar zo werkt eveolutie niet. Er zit geen doel achter, sommige mutaties hebben nu eenmaal nut voor het voortbestaan van een soort en andere niet. Maar wat onderscheidt nu één soort van een andere? Baseer je dat op het uiterlijk, op het gedrag? Een kip en een krokodil lijken uiterlijk niet veel op elkaar, maar in het DNA hebben ze heel veel overeenkomsten. Hou dat in je achterhoofd als je zoekt naar 'tussenvormen' want elk dier is een tussenvorm, omdat de evolutie continu doorgaat. Bovendien zijn de meeste nu nog levende diersoorten ontstaan na het uitsterven van de dinosaurussen dacht ik. Zoals de soorten er nu uitzien, zijn ze enorm goed ontwikkeld, anders waren ze niet meer in leven. Kleine mutaties zullen meestal geen voordeel opleveren. Zo is een albino leeuw een slechte mutatie en overleeft zeer moeilijk in het wild, omdat zijn prooi hem al van verre zien aankomen. Dat er nu nog albino leeuwen bestaan is de schuld van de mens. Andere mutaties kunnen een voordeel opleveren. 70 miljoen jaar geleden bestonden er alleen heel kleine zoogdieren, nu zijn er veel grote zoogdieren, omdat die in het habitat een voordeel opleverden. Eilanden bijv. leveren bijna altijd enorm grote variaties van diersoorten op, zoals de beren op Kodiak en de schildpadden op de Galapagos eilanden. Voor vogels gaat dit niet op, hoewel de struisvogel wel een voorbeeld is van een soort die enorm groot is geworden, met succes, maar die niet meer kan vliegen. Er zit een limiet aan het formaat van vogel. Zo kunnen we eindeloos doorgaan. Tussensoorten vinden we meestal niet terug, omdat ze relatief gezien een zeer kleine groep vormen die bovendien niet erg succesvol was, anders hadden we ze nu nog steeds zien rondhuppelen. Dus een tussenvorm vinden is bijzonder, omdat het altijd een uitgestorven soort betreft die bovendien niet veel succes had in het overleven.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Je hebt hier kennelijk echt een volkomen verkeerd beeld van.
Je stelt jezelf voor dat een vis aan land gaat en zijn jong ineens poten heeft.
Dat gaat niet gebeuren en is ook nooit gebeurd.

Maar als je dat beeld wel voor ogen hebt, begrijp ik dat je het steeds hebt over een 'tussensoort'
Tussensoorten bestaan niet.
Evolutie gaat geleidelijk, niet in sprongen.

Maar dat is toch allemaal al eens uitgelegd ?
Het kán toch niet zo zijn dat je jezelf maandenlang in evolutie verdiept en nu nog denkt dat een vis jongen kan krijgen met poten ?!
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Floris,

lees/kijk maar eens wat over de modderduivel. Laat het maar eens op je inwerken. De fossielen en overgangen zijn onder ons....
Creationisten hebben veel meer problemen om dit te kunnen uitleggen....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Modderduivel" onclick="window.open(this.href);return false;
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Floris1976 schreef:De Tiktaalik ken ik inderdaad. Een mooi voorbeeld van een tussensoort. Maar wat ik eigenlijk bedoel is of er ook een soort is waar echt veel opeenvolgende soorten van gevonden zijn. Dat je de progressie goed kunt zien.
Zeker. Lees bijvoorbeeld dit stuk over walvisevolutie eens. Onderstaande afbeelding komt uit dit artikel. De evolutie van een op het land levend zoogdier naar walvissen komt duidelijk tot uiting in de fenotypische kenmerken van de verschillende organismen.

Afbeelding

Wat Tiktaalik betreft: de reden dat die vaak wordt opgevoerd is dat het een schoolvoorbeeld is van de voorspellende werking van de evolutietheorie. In tegenstelling tot wat leken vaak denken, is een theorie namelijk geen 'idee' of andere spontane oprisping zonder enige onderbouwing. Een theorie doet namelijk toetsbare voorspellingen. En Tiktaalik is gevonden op basis van zo'n toetsbare voorspelling. Tussen fossielen van 400 miljoen jaar en ouder zaten namelijk nog geen landdieren. In aardlagen van 350 miljoen jaar oud vonden we die wel. Er ontbraken echter nog fossielen die een duidelijke overgangsvorm tussen tussen land- en waterdieren vormden. Volgens de evolutietheorie zouden die dus in aardlagen van rond de 375 miljoen jaar oud moeten zitten. Wetenschappers zijn toen gericht gaan zoeken in zulke aardlagen op Ellesmere Island, bij Canada, en vonden daar Tiktaalik. De vondst van Tiktaalik is daarmee een schoolvoorbeeld van de voorspellende werking van een robuuste wetenschappelijke theorie.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Waarom? schreef:Floris,

lees/kijk maar eens wat over de modderduivel. Laat het maar eens op je inwerken. De fossielen en overgangen zijn onder ons....

https://nl.wikipedia.org/wiki/Modderduivel" onclick="window.open(this.href);return false;
En de slijkspringer is nog een veel mooier voorbeeld https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Periophthalmus" onclick="window.open(this.href);return false;
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

HankS schreef:
Waarom? schreef:Floris,

En de slijkspringer is nog een veel mooier voorbeeld https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Periophthalmus" onclick="window.open(this.href);return false;
Mooi voorbeeld!

Gelukkig kun je altijd nog terecht op http://logos.nl/" onclick="window.open(this.href);return false; , http://www.waaromschepping.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;, en andere sites voor het echte verhaal :? :(
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Hier: http://www.freethinker.nl/forum/memberl ... ile&u=5251" onclick="window.open(this.href);return false; nog een mooie docu Floris.
Ik bedoel dan de 2e!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

klopt denk ik niet DikkeMick
—Seth Lloyd

—Bertrand Russell
Plaats reactie