Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Jinny

Re: Waarom zijn dieren minder dan mensen?

Bericht door Jinny »

In doorsnee zijn mensen vooral gericht op hun eigen soort en dat is bij dieren weinig anders.
Als een mens in een troep dieren moet leven als eenling, dan is hij ook niet baas tov die dieren en zullen de dieren de mens behandelen als ze hun eigen soort behandelen als je geluk hebt, of als getolereerde indringer.
In beide gevallen zullen ze de mens zonder scrupules afmaken indien het noodzaak geeft.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Jin schreef:
In doorsnee zijn mensen vooral gericht op hun eigen soort en dat is bij dieren weinig anders.
Als een mens in een troep dieren moet leven als eenling, dan is hij ook niet baas tov die dieren en zullen de dieren de mens behandelen als ze hun eigen soort behandelen als je geluk hebt, of als getolereerde indringer.
In beide gevallen zullen ze de mens zonder scrupules afmaken indien het noodzaak geeft.
Scrupules, dan wel wreedheid in de natuur? Bestaat niet.

Maaltijd > Maaltijd.
Behoudens het zogen van jongen, die na het op pad sturen gewoon vreemden zijn worden, en eventueel hun eigen moeder in de harem opnemen, is eten de primaire doelstelling.

Maar natuurlijk willen wij, als mens, de natuur wel even bedisselen en naar eigen inzicht regelen.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Jagang
Kuru is een infectie ziekte, daarom sprak ik over het consumeren van vlees afkomstig van gezonde exemplaren. Geinfecteerd vlees eten dient immers ten alle tijden uitgesloten te worden van ons dieet.

Punt is, dat het gezondheidsideaal geen basis is voor een pleidooi voor vleeseten op basis van de tot nu toe bekende gegevens. Het gemaks-ideaal en op hedonistische gronden kun je best een pro-vlees pleidooi houden.
vegan-revolution schreef: Het blijft altijd schipperen met betrekking tot hoe te handelen in een bepaalde situatie. Er zijn wat dat betreft geen absolute bakens of grenzen aan te geven. Enige rücksicht met de wezens waarmee we onze planeet delen is wat mij betreft in ieder geval welkom. Meestal wordt dat verwoord als "het voorkomen van onnodig dierenleed", hoewel je hiermee nóg allerlei kanten op kunt. Iets beters dan dat kan ik alleen voorlopig niet bedenken.
Amen =D>
Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Blues-Bob schreef: Punt is, dat het gezondheidsideaal geen basis is voor een pleidooi voor vleeseten op basis van de tot nu toe bekende gegevens. Het gemaks-ideaal en op hedonistische gronden kun je best een pro-vlees pleidooi houden.

Bob
Volgens prof Katan, zie hierboven, dus wel.

Maar ik zal me niet meer met een veganistische discussie bemoeien.
Het onderwerp is, in vergelijking met religies, van nauwelijks belang.
Het welzijn van dieren wel, met nadruk, zolang ze aan de mens zijn toevertrouwd.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Martijn Katan zoals geciteerd door Henk schreef: "Veganistisch eten kan heel gezond zijn. Het is goed voor de lijn en voor je hart. Maar je moet heel goed weten wat je doet. Een mens is niet gemaakt om alleen maar planten te eten, dus je moet bijvoorbeeld vitamine B12 bijslikken, en heel erg goed opletten hoe je bepaalde dingen combineert, anders krijg je onvoldoende voedingsstoffen binnen
Dit betekent zoveel als:
Hierin wordt weergegeven dat diëtiek een belangrijk onderdeel is van gezond blijven. Een verkeerd dieet geldt als risicofactor voor minder jaren in voldoende kwaliteit van leven. Dat is geen onderscheidend kenmerk van een veganistisch dieet (let wel, ik sprak over vegetarisch dwz geen vlees eten, maar voor een veganistisch dieet geldt m.i. hetzelfde).

Met andere woorden, veganistisch eten kan hier vervangen worden door vegetarisch eten. Het verschil zit hem in het expliciet benoemen van het slikken van vitamine B12. Bij vleeseten had het aandachtspunt (of beter gezegd aandachtspunten) anders geweest. Het punt is dat het "goed eten" voor vleeseters reeds meer bekend is. Veganistisch of vegetarisch eten is op zich iets waarvoor je "bij moet leren" omdat dit, ook niet bij mijn kinderen, niet standaard in de opvoeding of scholing zit. Dat is meer een "gemaksargument" dan een "gezondheidsargument".

Groet,

Bob
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Katan zegt, o.m. :" Een mens is niet gemaakt om alleen maar planten te eten"

Hier houdt alle verdere discussie op.

Wanneer ons systeem (ooit) is omgebouwd naar herbivoor, praten we verder.

(voor mij einde discussie)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Volgens mij hebben we snijtanden en maalkiezen.

Snijtanden zie je bij carnivoren
Maalkiezen zie je bij herbivoren.

Kortom: De mens is gemaakt/geschapen/geevolueerd om vleesch ende planten te verorberen.

Dat iemand moeite heeft met vleesproductie kan ik me goed voorstellen. Sla als product roept immers minder negatieve associaties op dan kippen als product.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

dikkemick schreef:Volgens mij hebben we snijtanden en maalkiezen.

Snijtanden zie je bij carnivoren
Maalkiezen zie je bij herbivoren.
De lengte van onze dunne darm zit ook tussen die van een Carnifoor en die van een Herbifoor in.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Gemak, handig, prettig, biologisch-voor-de-hand-liggend, etc. zijn geen synoniemen voor gezond. Sterker nog geen vlees eten zou, indien je gezondheid beschouwt als
Hubert ea definitie schreef: ‘Health as the ability to adapt and to selfmanage, in the face of social, physical and emotional challenges
Is het niet vlees eten uit zorg voor de omgeving, wellicht heel gezond gedrag.
De suggestie dat gezondheid iets wat gelijk staat aan een biologisch dictaat vind ik echt heel bekrompen. En ter morele onderbouwing is het niet alleen bekrompen maar ook best fout.

Groet,

Bob
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Blues-Bob schreef:Gemak, handig, prettig, biologisch-voor-de-hand-liggend, etc. zijn geen synoniemen voor gezond. Sterker nog geen vlees eten zou, indien je gezondheid beschouwt als
Hubert ea definitie schreef: ‘Health as the ability to adapt and to selfmanage, in the face of social, physical and emotional challenges
Is het niet vlees eten uit zorg voor de omgeving, wellicht heel gezond gedrag.
De suggestie dat gezondheid iets wat gelijk staat aan een biologisch dictaat vind ik echt heel bekrompen. En ter morele onderbouwing is het niet alleen bekrompen maar ook best fout.

Groet,

Bob
Kijk eens: om mensen die slechts als mensen leven, dwz, inclusief vlees, eieren, melk, vis, leer en lijm weg te zetten als fout vind ik fout. Dat jij denkt om als vegetariër of veganist te kunnen leven moet jij weten.
Ieder z'n meug. Ik zeg alleen tegen je, wat ik ook tegen Breur zei: arme kinderen.

En dit is echt het allerlaatste hierover.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

HenkM schreef:Ik zeg alleen tegen je, wat ik ook tegen Breur zei: arme kinderen.
Je kunt het natuurlijk overdramatiseren als je wilt, maar dat is niet echt nodig, lijkt mij. De mens is gelukkig vindingrijk. Ook in hoe je ànders en in sommige gevallen mogelijk zelfs gezonder kunt eten. We zitten gelukkig niet vast aan het stadium waarin we zaten toen we nog holbewoners waren. Inmiddels zijn we véél verder ontwikkeld en zijn daarmee onze mogelijkheden toegenomen. Oók met betrekking tot het menu.

Over arme kinderen gesproken : er zijn genoeg arme kinderen op de wereld met vaak te weinig eten. En waar zou dàt nou mee samen kunnen hangen .......... (!).
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Jin schreef:Dat is toch gewoon Kreutzveld Jacobs?
Iets wat bij de Papoea's voorkwam omdat ze de hersenen van hun slachtoffers aten?
Nee, het lijkt op CJ, maar het is een eigen ziekte.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

@Henk
Ik ben vleeseter, mijn kinderen ook. Maar dat hindert mij niet om de motivatie van anderen te willen begrijpen. Waar je vandaan haalt dat kinderen van vegetariërs zielig zouden zijn, die ga je vast ook niet uit(kunnen) leggen.

Groet,

Bob
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Blues-Bob schreef:@Henk
Ik ben vleeseter, mijn kinderen ook. Maar dat hindert mij niet om de motivatie van anderen te willen begrijpen. Waar je vandaan haalt dat kinderen van vegetariërs zielig zouden zijn, die ga je vast ook niet uit(kunnen) leggen.

Groet,

Bob
Ik vind de kinderen zielig als het opgedrongen is. Maar dan vind ik de ouders ook zielig. Dit soort keuzen maak je weloverwogen ZELF. EN als je dan besluit vegetarier te worden...be my guest, des te meer voor mij. Helaas kunnen kinderen dit soort beslissingen doorgaans niet zo weloverwogen maken.
(Mijn dochter van 10 eet alle vlees BEHALVE kip, want DAT is zielig!) Prima. Wij respecteren dit als ouders.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

dikkemick schreef: Ik vind de kinderen zielig als het opgedrongen is. Maar dan vind ik de ouders ook zielig. Dit soort keuzen maak je weloverwogen ZELF. EN als je dan besluit vegetarier te worden...be my guest, des te meer voor mij. Helaas kunnen kinderen dit soort beslissingen doorgaans niet zo weloverwogen maken.
(Mijn dochter van 10 eet alle vlees BEHALVE kip, want DAT is zielig!) Prima. Wij respecteren dit als ouders.
Kan ik mij voorstellen en ik denk dat wij in gelijke situatie hetzelfde zouden doen (hoewel mijn broek afzakt als mijn dochters geen kip zouden eten...), maar "eten wat de pot schaft" is toch ook weer een opvoedmomentje. Het is eerder grijs dan zwart-wit denk ik.

Groet,

Bob
Plaats reactie