Chinaman schreef:Lees af en toe mee hier, begrijp zeker niet alles. Dat vooropgestelt
Maarre, de intentie, de oorsprongelijk intentie van het "bedotten" is zulks dan Na-aap???
(Verder denk ik dat ik me nu maar snel terugtrek uit deze dicussie, sommige Delen ervan begrijp ik helemaal niet)
Dat zou ik in elk geval niet willen beweren. Wat ik stel is dat we het gedrag van andere na-apen na-apen, zonder dat we altijd de bijbehorende intenties kennen. Als je de gevolgen kent, en de intentie hebt die gevolgen te veroorzaken, dan is dat voldoende om gedrag na te bootsen.
Als dat gedrag normaliter een achtergrond heeft die bij jou ontbreekt, dan bedot je uiteraard iemand anders, die allicht denkt dat zulks bij jou wel degelijk ook het geval is. Ik stel dus dat bedriegelijk gedrag niet vereist dat je de intentie hebt om te bedriegen. Het hoeft niet zo onbewust als de manier waarop sommige planten de indruk wekken vrouwelijk insecten te zijn. Maar het is best mogelijk om bewust na te apen zonder te beseffen dat je aan het bedotten bent.
Over bedotten en na-apen gesproken.
In de straat van de kleermakers woonden en werkten vier kleermakers. Een voor een hingen ze een uithangbord op:
1e: "Beste kleermaker van de stad"
2e: "Beste kleermaker van het land"
3e: "Beste kleermaker van de wereld"
4e: "Beste kleermaker van deze straat"