Breivik claimt zelfverdediging

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

siger

Re: Breivik claimt zelfverdediging

Bericht door siger »

LordDragon schreef:1 hij moet gestraft worden, dus zijn recht op zelfdoding is afgenomen, en is dus een blijvende kost voor de maatschappij. (dit heeft enkel zin indien een mogelijke herintegratie in de maatschappij goed voorbereid is)

2 als je goal is om de kosten te beperken en het recidivisme ook in te perken dan kan hij gedood worden,of krijgt hij een zwaard en mag harakiri plegen. (het maakt me niet echt uit hoe die dan sterft, alhoewel zoals je weet harakiri het behoud van de "eer" verzekeren.
LD,

Waarom zou je doel niet een combinatie mogen zijn van een aanvaardbare straf, van haalbare kosten en van minder recidive? Ik denk dat dat in de meeste samenlevingen het geval is.

Terzijde, ik zou wel de zelfmoord optie aanbieden op een humane manier, maar ik zou niet de gelegenheid bieden aan een soort B. om daarbij een martelaarschap te ensceneren. Dus geen gedoe met zwaarden, wel een bed en een spuitje.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

Waarom zou je doel niet een combinatie mogen zijn van een aanvaardbare straf, van haalbare kosten en van minder recidive? Ik denk dat dat in de meeste samenlevingen het geval is.
dan loop je toch uiteindelijk tegen het feit dat kerels of madammen die telkens weer opnieuw hervallen een eindeloze loop worden voor de maatschappij, en dus dada ermee = dood. Volgens mij kan je der ni aan onderuit.

MVG, LD.

PS; ja dat van die harakiri trachtte ik aan te breneg omdat dood dood is, of jij of iemand anders dat nu doet lijkt me niet terzake.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
siger

Bericht door siger »

Breivik is toerekeningsvatbaar en krijgt 21 jaar. Voor mij een onbegrijpelijk lage straf voor de gepleegde feiten.

Het is gewoon onbeschaafd. Dat hij later (in heel andere omstandigheden) nog verlengingen kan krijgen verandert daar natuurlijk niets aan.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

siger schreef:Breivik is toerekeningsvatbaar en krijgt 21 jaar. Voor mij een onbegrijpelijk lage straf voor de gepleegde feiten.

Het is gewoon onbeschaafd. Dat hij later (in heel andere omstandigheden) nog verlengingen kan krijgen verandert daar natuurlijk niets aan.
Je kan het onbeschaafd vinden, maar het is de wettelijke maximum straf in Noorwegen.
Je mening betreft dan dus naar ik aanneem, de wet, en niet het vonnis?

Maar in dat geval: Wie anticipeert er tijdens het maken van wetten nu op een geval als Breivik?
Getuigt de wet in deze van onbeschaafdheid, of van onwetendheid, aangezien de zaak Breivik geen precedent kent?

En kan je überhaupt een wet maken voor de ergst denkbare misdaad?

Ik denk dat het van belang is deze vragen te overdenken, alvorens te zeggen dat de straf onbeschaafd (en) laag is.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Wat ik absoluut niet begrijp is dat men moordenaars groepskorting geeft
Als iemand elke 21 jaar een aparte moord pleegt (zeg 4 x) kan hij dus 4 x 21 = 84 jaar opgesloten worden. (105 jaar oud zal het hem niet meer lukken, gok ik).
Maar als hij er 80 op een dag pleegt, komt hij met 21 jaar weg?!?
Is er dan helemaal niemand die op het simpele idee komt, om gewoonweg elke moord afzonderlijk te berechten!?!

Miijn rechtsgevoel komt hier inderdaad tegen in opstand.

Blijft het feit dat Breivik heeft aaangegeven het zo weer te willen doen.
Dus krijgen we straks 80 familieieden en partijgenoten van de slachtoffers, met geladen jachtgeweren, die hem opwachten bij zijn vrijlating, wetende dat zij uit wettige zelfverdediging handelen?

Of zou hij in de gevangenis alsnog tot inkeer komen?
Ik mag het hopen, doch wellicht niet verwachten.
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter, de meeste westerse landen kennen maximum straffen.
Dat heeft niets met "groepskorting" te maken.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jagang schreef:Peter, de meeste westerse landen kennen maximum straffen.
Groepskorting zal niet de bedoeling zijn, maar ik reken uit dat Breivik dus voor elk individu dat hij heeft vermoord 21 * 12 / 77 = drie maanden en 6 dagen gevangenisstraf heeft gekregen.

In welk land is 3 maanden en 6 dagen de maximum straf voor een moord?
Ik wens u alle goeds
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Peter van Velzen schreef:
Jagang schreef:Peter, de meeste westerse landen kennen maximum straffen.
Groepskorting zal niet de bedoeling zijn, maar ik reken uit dat Breivik dus voor elk individu dat hij heeft vermoord 21 * 12 / 77 = drie maanden en 6 dagen gevangenisstraf heeft gekregen.

In welk land is 3 maanden en 6 dagen de maximum straf voor een moord?
Ik vermoed dat het probleem is dat levenslang daar 21 jaar is. Oplossing zou kunnen zijn om iedere moord individueel te berechten, na uitzitten van de eerste straf, staat er dan nog een straf open. Nu is er ook haastig een andere wet aangenomen, die de rechtbank het recht geeft hechtenis op te leggen voor hen die nog altijd als gevaarlijk beschouwd worden voor de samenleving, of voor wie de samenleving te gevaarlijk zou zijn. Deze man komt er voorlopig niet uit is mijn vermoeden.

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
siger

Bericht door siger »

Jagang schreef:Ik denk dat het van belang is deze vragen te overdenken, alvorens te zeggen dat de straf onbeschaafd (en) laag is.
En u neemt aan dat ik dat niet gedaan heb?
siger

Bericht door siger »

Peter van Velzen schreef:Is er dan helemaal niemand die op het simpele idee komt, om gewoonweg elke moord afzonderlijk te berechten!?!
In sommige staten van de US gebeurt dit ook, en kunnen massamoordenaars veroordeeld worden tot eeuwen gevangenisstraf.

Nederland (en Frankrijk) kennen toch tenminste écht levenslang. Dus tot de veroordeelde sterft.

Wat je krijgt in Noorwegen, is dat iemand die vijf mensen heeft doodgeschoten denkt "ach what the heck" en er nog vijftig bijpakt. Gratis!
Laatst gewijzigd door siger op 25 aug 2012 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
siger

Bericht door siger »

Blues-Bob schreef:Deze man komt er voorlopig niet uit is mijn vermoeden.
Na 21 jaar is de gemoedsgesteldheid van de bevolking anders. Ook de indruk van de feiten zal vervaagd zijn. En er zullen andere dingen de aandacht van de burgers vragen. Een door de tijd steeds verder uitgedunde groep familieleden van slachtoffers, die al die tijd met de monsterachtigheid van het gebeuren hebben geleefd, zullen onthutst vaststellen dat de publieke opinie snel vergeet.

Een oordeel kan met kennis van zaken genomen worden na de daad, en 21 jaar later niet meer. Die man zal vroeg of laat weer rondlopen in de samenleving, en ik zal me omdraaien in mijn graf.
Jinny

Bericht door Jinny »

Ik denk dat je iets te pessimistisch bent Siger.
Zo snel vergeet het volk nu ook weer niet.
siger

Bericht door siger »

Jim schreef:Ik denk dat je iets te pessimistisch bent Siger.
Wat ik niet begrijp Jim, is dat iedereen er zeker van is "dat die nooit meer vrij komt". Welk nu heeft voor die mensen het opnieuw oordelen na 21, 26,31 ... jaar?

Een wet die 21 jaar voorziet als maximumstraf voor de gruwelijkste misdaad die we nog niet eens hebben kunnen verzinnen, is te veel met de dader begaan, en te weinig met de slachtoffers. Het ergert me ook hoe de massamedia steeds maar met selectieve interviewsnippets een beeld van "waardige aanvaarding" scheppen waardoor slachtoffers en nabestaanden op zich den duur schuldig (!) gaan voelen als ze zich uitspreken.

Dat Breivik er erg tevreden uit ziet begrijp ik dan wel. Een martelaar die zijn memoires aan het schrijven is in de gevangenis. Een natte droom die waarheid wordt.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

siger schreef:Wat je krijgt in Noorwegen, is dat iemand die vijf mensen heeft doodgeschoten denkt "ach what the heck" en er nog vijftig bijpakt. Gratis!
Als het Amerikaanse systeem in Noorwegen had gegolden, was Breivik vast niet bij nr. 10 gestopt om zijn celstraf te beperken.

Het Amerikaanse systeem met veel zwaardere straffen lijkt ook niet echt te werken om dit soort schietpartijen te voorkomen.

Ik vind het Noorse systeem niet zo verkeerd. De deur staat voor Breivik op een kiertje na 21 jaar, als deze man radicaal zou veranderen. Wat is hier mis mee? Als Breivik in zijn cel idioterie blijft schrijven en geweld blijft verheerlijken, zal hij gewoon levenslang zitten.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Jinny

Bericht door Jinny »

siger schreef:
Jim schreef:Ik denk dat je iets te pessimistisch bent Siger.
Wat ik niet begrijp Jim, is dat iedereen er zeker van is "dat die nooit meer vrij komt". Welk nu heeft voor die mensen het opnieuw oordelen na 21, 26,31 ... jaar?

Een wet die 21 jaar voorziet als maximumstraf voor de gruwelijkste misdaad die we nog niet eens hebben kunnen verzinnen, is te veel met de dader begaan, en te weinig met de slachtoffers. Het ergert me ook hoe de massamedia steeds maar met selectieve interviewsnippets een beeld van "waardige aanvaarding" scheppen waardoor slachtoffers en nabestaanden op zich den duur schuldig (!) gaan voelen als ze zich uitspreken.

Dat Breivik er erg tevreden uit ziet begrijp ik dan wel. Een martelaar die zijn memoires aan het schrijven is in de gevangenis. Een natte droom die waarheid wordt.
Wat je in het achterhoofd moet houden Siger, is dat de wet nooit is gemaakt met een Breivik in het vizier.
Ofwel, de wet is bedoeld voor mensen die een, twee, hooguit drie mensen vermoorden in bv een crime passioneel.
Je kunt het de wet dus niet kwalijk nemen dat hij niet langer straft.
Verder ben ik het in deze eens met Gerard dat het Amerikaanse systeem mensen ook niet tegengehouden heeft.

Als de Noorse rechters/justitie verstandig zijn zullen ze rekening houden met de ernst van het delict en een oplossing zoeken voor na 21 jaar.
Plaats reactie