okke schreef:Ik heb het hier over geloof in de breedste zin. Geloof dat je kind op het speelveldje blijft en niet gaat dwalen. Geloof dat er na de dood geen verschrikkelijke dingen gebeuren. Geloof dat die kwaal wel over gaat.
Aha, je bedoelt vasthouden aan het positieve, vertrouwen, hoop. Ok, maar je gebruikt geloof wel op heel wat verschillende manieren in 1 post, vandaar mijn verwarring.
In de bijbel staan inderdaad verschrikkelijke dingen. De bijbel is -volgens mij- voor veel gelovigen niet de onfeilbare allesomvattende bron van hun geloof; het wetboek dat je kan raadplegen om op elke willekeurige vraag een antwoord te vinden.
De vraag is, kun je die verschrikkelijke dingen wegdenken en is het dan nog steeds de bijbel? Ik snap heus wel dat het geen wetboek is voor alle vragen, maar.... de centrale boodschap valt toch volledig weg als je slechts de helft leest?
Nee. Ik geloof beide verhalen niet, maar ben dan ook geen bijbelchristen. Ik ben niet eens een gewoon christen.
Tja, je ontwijkt de vraag handig. Maar mijn vraag gaat hier ook niet over jou, het gaat in het algemeen over het lezen en geloven in een geschrift. Kun je geloven in de waarheid van een geschrift, als je slechts de helft overneemt?
Je bent een verbeten atheïst als je hierop wijst. Je verplicht een christen de bijbel letterlijk te nemen en als een christen dat niet doet beticht je hem ervan de bijbel niet letterlijk te nemen en dus geen goed christen te zijn.
Dat krijg ik altijd als antwoord. Mijn uitdaging is dan: geef maar een alternatief. Hoe moet ik de bijbel dan lezen, zonder de helft weg te laten, of meer dan de helft zelfs? De Bijbel is dus volgens jou niet letterlijk te nemen maar symbolisch. Nou, ik gebruik het boek van openbaringen weer als voorbeeld waarin Jezus met de wijnpers terugkomt om de ongelovigen te vermalen. Wat is daar de symboliek van? En antwoord nu a.u.b. niet weer met 'ik ben geen christen dus ik weet het niet'. Je hoeft geen christen te zijn om de bijbel te lezen en hier een idee over te hebben.
Ja. Ik hoop dat iedereen mooie verhaaltjes van het leven maakt.
Een mooi verhaaltje dat compleet onwaar is, is volgens jou dus wel prima?
Je moet de ander durven respecteren.
Eens.
Niet. Je kan het kind beide verhalen vertellen. Waarom zou je de andere kant niet willen noemen?
Wil jij je kind opvoeden met gedachten over hel en verdoemenis? Je kan een kind daar een leven lang mee tekenen en niet in positieve zin.