Ik kan me heel erg vinden in je verhaal A.R..Ik ook ben heel erg sceptisch geworden wat betreft de "autoriteiten" maar probeer nog wel steeds met een open mind naar de wereld te kijken. En dat levert me een karrevracht aan interessante kennis op!a.r. schreef:Mypos, we worden overspoeld met berichten, verhalen, documentaires en films over "buitengewone/bovennatuurlijke" gebeurtenissen en het gros der mensheid slikt het allemaal voor zoete koek. Ikzelf heb dat ook jarenlang iig deels gedaan....ik dacht er iig niet diep genoeg over na, verwonderde mij, maar onderzocht bij lange na niet al die "buitengewone/bovennatuurlijke" claims. Ik zag zo'n docu of las zo'n verhaal en dacht bijv..."als mensen die zo'n diep verdriet hebben over het kind dat ze verloren hebben daar nu vrede door kunnen vinden, laat ze dat dan maar geloven, het neemt hun pijn iig een beetje weg". Maar wat nog veel erger was dat ik als kind ingepeperd had gekregen dat ik autoriteiten... zoals ouders, leraren, artsen, journalisten, professoren, bazen....kortom Leiders op hun woord moest geloven...ZIJ waren immers ouder, wijzer en/of hadden er immers voor geleerd, ZIJ hadden er verstand van dus....en ik niet! Het wrong op een bepaalde manier ALTIJD....er was altijd een duveltje in mijn kop aanwezig dat fluisterde....er klopt iets niet, ga eens werkelijk op zoek, maar ik had (gunde mij) geen tijd......druk met mijn kinderen/gezin, met vrijwilligerswerk, met zorgen voor mijn naasten. Tot er een moment kwam waarop ik wel op onderzoek MOEST gaan en bleek dat ZOVEEL een farce was. Er zijn nog steeds mensen die ik hoog heb zitten, maar niet meer OMDAT ze bijv een titel voor hun naam hebben staan....titels en/of autoriteit zijn tamelijk gemakkelijk te verkrijgen namelijk. Wat veel belangrijker is, is intellectuele eerlijkheid en dat ontbreekt bij nogal veel mensen. Er is GEEN ENKEL mens die altijd gelijk heeft, maar wanneer een mens een titel voor zijn of haar naam heeft of op een andere manier een hotemetoot is geworden of claimt te zijn, dan buigen de meeste mensen als een knipmes...dáár MOETEN wij respect voor hebben. Ik geef een paar voorbeelden:Mypos schreef:Vind het ook zeker een interessant forum! Merk alleen wel dat de meesten hier vrij sceptisch zijn inderdaad. Dat vind ik wel een beetje jammer maar geeft ook wel weer stof tot het scherpen van mijn denkbeelden.a.r. schreef:Wanneer je de zoekfunctie gebruikt mypos, dan vind je alleen al op dit forum al zoveel:
391 onderwerpen waarin het woord bde voorkomt: http://www.freethinker.nl/forum/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;
150 onderwerpen waarin de woorden vorige levens voorkomen: http://www.freethinker.nl/forum/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;
2623 onderwerpen waarin het woord ziel voorkomt: http://www.freethinker.nl/forum/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;
En nog is het voor sommigen nog steeds niet genoeg, maar dan kun je altijd hier nog verder zoeken naar een flinke dosis skepsis!![]()
http://www.skepsis.nl/bde.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skepsis.nl/cover.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Pim_van_Lommel" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.skepsis.nl/faseruimte.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Ouweneel" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=5798" onclick="window.open(this.href);return false;
Beide zijn op dit forum al diverse malen stevig onder de loep (zoek maar op hun namen) genomen en Rereformed heeft aan Professor dr. W.J. Ouweneel zelfs een heel boekwerk gewijd:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... lindex.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Om al bovenstaande redenen heb ik (eindelijk) geleerd dat men niet automatisch respect moet hebben voor mensen met een titel, ouders, journalisten, leraren, professoren, of andere hotemetoten, maar dat er mensen zijn, ook ouders, journalisten, leraren, professoren en andere hotemetoten die wél diep respect verdienen om hun onderzoekende geest en intellectuele eerlijkheid. Wordt wakker, ga op onderzoek uit, zoek betrouwbare bronnen en ontmasker zwatelaars en autoritaire praatjesmakers!
Bestaat de ziel?
Moderator: Moderators
Re: Bestaat de ziel?
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”
-
a.r.
Nou, mi ben je bij lange na niet kritisch genoeg.Ik kan me heel erg vinden in je verhaal A.R..Ik ook ben heel erg sceptisch geworden wat betreft de "autoriteiten" maar probeer nog wel steeds met een open mind naar de wereld te kijken. En dat levert me een karrevracht aan interessante kennis op!
Ik heb me zojuist tranen gelachen om het stukje dat Heeck aan je schreef en zit er nog steeds over te schuddebuiken. Niet om jou uit te lachen, maar omdat hij zo buitengewoon treffend wist te verwoorden, wat ik bedoelde te zeggen.
“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”a.r. schreef:Nou, mi ben je bij lange na niet kritisch genoeg.Ik kan me heel erg vinden in je verhaal A.R..Ik ook ben heel erg sceptisch geworden wat betreft de "autoriteiten" maar probeer nog wel steeds met een open mind naar de wereld te kijken. En dat levert me een karrevracht aan interessante kennis op!
Ik heb me zojuist tranen gelachen om het stukje dat Heeck aan je schreef en zit er nog steeds over te schuddebuiken. Niet om jou uit te lachen, maar omdat hij zo buitengewoon treffend wist te verwoorden, wat ik bedoelde te zeggen.
“The intuitive mind is a sacred gift and the rational mind is a faithful servant. We have created a society that honors the servant and has forgotten the gift.”
-
siger
Nee, onzin is objectief te herkennen en te onderscheiden van zijn tegendeel, redelijkheid.Mypos schreef:En het is onzin omdat? Het in jouw opinie niet klopt? Jij maakt nu een mening op basis van dat je die man niet vertrouwt en het niet wetenschappelijk onderbouwt is. Das toch wel apart.
Wanneer een bewering met geen enkele waarneming of ervaring strookt, en in de plaats daarvan enkel steunt op verhalen die niet nagegaan kunnen worden, is het een onzinnige bewering. Een bewering daarentegen die ondersteund wordt door ervaringen en waarnemingen die grotendeels nagegaan kunnen worden, is een zinnige bewering. Zinnige beweringen zijn een feit als ze altijd stroken met voldoende waarnemingen.
De beweringen die je maakt spreken elkaar tegen en steunen niet op waarnemingen die nagegaan kunnen worden; ze zijn zelfs koppig in strijd met wat miljoenen mensen dagelijks wél waarnemen: dat men nooit meer wat hoort van gestorvenen, en dat de vorm van alles waarmee ze leefden en zich uitdrukten vergaat en ontbindt: voeten, handen, hersenen, ogen, oren...
Dus, Mypos, het heeft niets met voorkeuren te maken, maar met de vraag of we mogen denken wat ons uitkomt, of dat we de werkelijkheid moeten volgen.
Dat is opzichzelf weer een stelling die niet steunt op waarneming.Mypos schreef:Ik snap niet zo goed waarom mensen opeens als een bron wetenschappelijk genoemd wordt iets wel opeens geloven en anders niet. De wetenschap is een hele beperkte kijk naar dingen. Er wordt met oogkleppen op gekeken en als er iemand is die out of the box denkt dan wordt ie afgemaakt (zowel letterlijk als figuurlijk).
Er is niets wat buiten de wetenschap valt, want alles wat waargenomen kan worden kan onderzocht worden, en onderzoek is hetzelfde als wetenschap. Alleen, de moderne wetenschap wil dat alle (ook de eigen) beweringen nagegaan worden, en een mening wordt slechts een wetenschappelijk feit als er voldoende waarnemingen zijn, én als geen enkele waarneming de mening tegenspreekt. Over zulke zaken biedt de wetenschap zekerheid, tot er andere waarnemingen zijn. Over al het andere biedt de wetenschap twijfel die leidt tot meer onderzoek.
De wetenschap heeft dus geen beperkte kijk op de dingen, maar wel een kritische kijk. Dat maakt net dat ze verschilt van mythes en sprookjes.
Ik hoop dat je niet het gevoel hebt dat je hier wordt "afgemaakt". Ik heb niets tegen je persoon en voor je interesses heb ik best begrip. Alleen, het is zoals in het restaurant: ik eet liever waar de kok weet wat hij doet en regelmatig proeft, dan een waar de kok meent dat alles kan en willekeur verwart met kreativiteit.
-
a.r.
Dat ligt er wél heel erg aan WIE wát zegt. Degene die deze woorden sprak, gebruikte ze in een volkomen andere context, dan dat jij ze nu bedoelt!Mypos schreef:“First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.”a.r. schreef:Nou, mi ben je bij lange na niet kritisch genoeg.Ik kan me heel erg vinden in je verhaal A.R..Ik ook ben heel erg sceptisch geworden wat betreft de "autoriteiten" maar probeer nog wel steeds met een open mind naar de wereld te kijken. En dat levert me een karrevracht aan interessante kennis op!
Dus, Mypos, het heeft niets met voorkeuren te maken, maar met de vraag of we mogen denken wat ons uitkomt, of dat we de werkelijkheid moeten volgen.siger schreef:Nee, onzin is objectief te herkennen en te onderscheiden van zijn tegendeel, redelijkheid.Mypos schreef:En het is onzin omdat? Het in jouw opinie niet klopt? Jij maakt nu een mening op basis van dat je die man niet vertrouwt en het niet wetenschappelijk onderbouwt is. Das toch wel apart.
Wanneer een bewering met geen enkele waarneming of ervaring strookt, en in de plaats daarvan enkel steunt op verhalen die niet nagegaan kunnen worden, is het een onzinnige bewering. Een bewering daarentegen die ondersteund wordt door ervaringen en waarnemingen die grotendeels nagegaan kunnen worden, is een zinnige bewering. Zinnige beweringen zijn een feit als ze altijd stroken met voldoende waarnemingen.
De beweringen die je maakt spreken elkaar tegen en steunen niet op waarnemingen die nagegaan kunnen worden; ze zijn zelfs koppig in strijd met wat miljoenen mensen dagelijks wél waarnemen: dat men nooit meer wat hoort van gestorvenen, en dat de vorm van alles waarmee ze leefden en zich uitdrukten vergaat en ontbindt: voeten, handen, hersenen, ogen, oren...[
Op de eerste plaats ben ik zelf gelukkig vrij om te denken wat mij uitkomt of dat ik de (in het licht van de meeste mensen geziene mensen) "werkelijkheid" wil volgen.
Dus als jij een ervaring hebt waarbij je een buitenaards wezen ziet en je doet daarna de bewering dat er buitenaardse wezens rondlopen op aarde is het een onzinnige bewering. Dat is toch wat je zegt? Dat lijkt me niet echt een fijn gevoel als je ooit eens een ervaring krijgt die je niet onder een "normale" ervaring kunt schikken.
-
siger
Niemand belet je. Maar wind je dan ook niet op als anderen sceptisch zijn.Mypos schreef:Op de eerste plaats ben ik zelf gelukkig vrij om te denken wat mij uitkomt of dat ik de (in het licht van de meeste mensen geziene mensen) "werkelijkheid" wil volgen.![]()
Natuurlijk.Mypos schreef:Dus als jij een ervaring hebt waarbij je een buitenaards wezen ziet en je doet daarna de bewering dat er buitenaardse wezens rondlopen op aarde is het een onzinnige bewering.
Het is niet omdat ik een buitenaards wezen zie, dat er buitenaardse wezens rondlopen op aarde.
Als niemand anders hetzelfde ziet, het zich niet herhaalt met andere getuigen en het geen sporen nalaat, mag ik wel aannemen van niet.
Dan neem ik aan dat ik het me wel ingebeeld zal hebben. Tenzij ik een wereldtournee wil maken onder de lichgelovigen.
Vind je ook niet dat als er éénmaal in jaren een buitenaards wezen gesignaleerd wordt door één persoon, en dat wezen geen enkele invloed heeft op enige gebeurtenis, dat niets is om aandacht aan te besteden?
Ik verzeker je dat ik regelmatig onverwachte dingen ervaar. Tot mijn grote vreugde.Mypos schreef:Dat lijkt me niet echt een fijn gevoel als je ooit eens een ervaring krijgt die je niet onder een "normale" ervaring kunt schikken.
Wow das toch wel het toppunt van skeptisch zijn, om je eigen ervaringen niet als echt te bestempelen totdat er meer mensen zijn met dezelfde ervaring. Dat is het ultieme voorbeeld van wat wij "wakkere" mensen (en ik bedoel dit niet om je te kwetsen ofzo) het toppunt van de Sheep mentaliteit noemen. Jouw werkelijkheid bestaat alleen uit wat de meeste mensen geloven of ervaren.siger schreef:Niemand belet je. Maar wind je dan ook niet op als anderen sceptisch zijn.Mypos schreef:Op de eerste plaats ben ik zelf gelukkig vrij om te denken wat mij uitkomt of dat ik de (in het licht van de meeste mensen geziene mensen) "werkelijkheid" wil volgen.![]()
Natuurlijk.Mypos schreef:Dus als jij een ervaring hebt waarbij je een buitenaards wezen ziet en je doet daarna de bewering dat er buitenaardse wezens rondlopen op aarde is het een onzinnige bewering.
Het is niet omdat ik een buitenaards wezen zie, dat er buitenaardse wezens rondlopen op aarde.
Als niemand anders hetzelfde ziet, het zich niet herhaalt met andere getuigen en het geen sporen nalaat, mag ik wel aannemen van niet.
Dan neem ik aan dat ik het me wel ingebeeld zal hebben. Tenzij ik een wereldtournee wil maken onder de lichgelovigen.
Vind je ook niet dat als er éénmaal in jaren een buitenaards wezen gesignaleerd wordt door één persoon, en dat wezen geen enkele invloed heeft op enige gebeurtenis, dat niets is om aandacht aan te besteden?
Ik verzeker je dat ik regelmatig onverwachte dingen ervaar. Tot mijn grote vreugde.Mypos schreef:Dat lijkt me niet echt een fijn gevoel als je ooit eens een ervaring krijgt die je niet onder een "normale" ervaring kunt schikken.
p.s. Je zou eens moeten kijken hoe ongelofelijk veel verhalen er zijn van mensen die in contact zijn geweest met buitenaardse wezens of hoeveel mensen UFO's hebben gezien (waaronder een aantal vrienden van me), hoeveel graancirkels er zijn opgedoken (maar jij denkt vast dat die allemaal gemaakt zijn door een paar dronken pubers). Ervaring op ervaring op ervaring. Zelf in officiele onderzoeken van bv de USA is aangetoond dat er UFO waarnemingen zijn geweest die niet te verklaren waren.
Nee hoor, dat is een teken van gezond verstand. Kwestie van een open geest te hebben zonder dat je hersens er uit donderen.Mypos schreef:[…] Wow das toch wel het toppunt van skeptisch zijn, om je eigen ervaringen niet als echt te bestempelen totdat er meer mensen zijn met dezelfde ervaring. Dat is het ultieme voorbeeld van wat wij "wakkere" mensen (en ik bedoel dit niet om je te kwetsen ofzo) het toppunt van de Sheep mentaliteit noemen. […]
Ni dieu, ni maître.
En dan? Dan moeten het dus wel échte UFO's zijn? Wat een kromme redenering.Mypos schreef:[…] Zelf in officiele onderzoeken van bv de USA is aangetoond dat er UFO waarnemingen zijn geweest die niet te verklaren waren.
Ni dieu, ni maître.
Wat is nu die sheep mentaliteit van je? Je claimt dat je tot een groep wakkere mensen behoort die elkaar keurig napraten zonder ooit eens skeptisch te zijn over de eigen "waarnemingen". Het gaat er helemaal niet om om wat demeeste mensen geloven of ervaren, dat laten we aan jouw over, het gaat erom om onze ideeën en waarnemingen te controleren voordat wij allerlei ongegronde en niet te bewijzen conclusies aannemen. Dat laatste is de "sheep"mentaliteit van de zogeheten "wakkere"mensen die onder het genot van een borreltje elkaar gek lopen te maken met allerlei "would be tories". Bijgelovigheid is niet een teken van wakker zijn maar een teken van geestelijk lui conformisme....Wow das toch wel het toppunt van skeptisch zijn, om je eigen ervaringen niet als echt te bestempelen totdat er meer mensen zijn met dezelfde ervaring. Dat is het ultieme voorbeeld van wat wij "wakkere" mensen (en ik bedoel dit niet om je te kwetsen ofzo) het toppunt van de Sheep mentaliteit noemen. Jouw werkelijkheid bestaat alleen uit wat de meeste mensen geloven of ervaren.
I dare you God to challenge me. On these wild and stormy seas. A spirit spoke, a spirit cursed this ship. To dwell eternaly. Across the seven seas, she dwells eternally. Help me, join me. On my endless voyage.
-
siger
Tegenwoordig is het toch wel gebruikelijk een onderscheid te maken tussen de waarneming of ervaring en het onderwerp dat waargenomen wordt (subject/object, noësis/noema etc...).Mypos schreef:Wow das toch wel het toppunt van skeptisch zijn, om je eigen ervaringen niet als echt te bestempelen totdat er meer mensen zijn met dezelfde ervaring.
Sinds dat gebruikelijk is, is de angst voor demonen en klopgeesten zienderogen afgenomen, en zijn we in staat om een film te zien zonder hopeloos in verwarring te raken. Zo zijn we ook te weten gekomen dat de aarde niet plat is en de maan geen stuk kwijt, al ziet het er wel zo uit.
In dit geval dus ontken ik niet de echtheid van mijn waarnemen, maar heb ik wel voldoende aanleiding gevonden om te onderzoeken of het waargenomene geen zinsbegoocheling is.
Dit herinnert me aan een Spaanse tuinbouwer enkele jaren geleden, die het gelaat van Jezus ontdekte in de druppels op een serre. Eerst kwamen zijn buren kijken, dan de plaatselijke krant en zelfs de plaatselijke tv-zender... nog voor het nieuws nationaal werd was zijn volledige oogst vertrappeld door gelovigen. Maar dat was een afgelegen, onontwikkeld dorp. Wij aan de andere kant weten dat het verstandig is je waarnemingen niet al te snel voor waarheid te nemen.
Ik ben inderdaad nog boos op jou en overweeg daarom om je te negeren, zolang je je aantijgingen (in een ander topic) niet punt voor punt, helder en welonderscheiden duidelijk maakt of expliciet terugneemt.MNb schreef:Geen idee. Ik ben niet zo intelligent. Ik weet alleen maar dat Bentham mij in mijn dagelijkse problemen sterk van nut is.Marinus_M schreef:Welke geheel nieuwe filosofie stel jij voor overigens? Wanneer je betere voorstellen hebt, met betrekking tot het bepalen van 'de menselijke maat', dan verneem ik die graag.
Wel constateer ik dat je mijn vragen niet beantwoord hebt. Uiteraard verwacht ik dat je de laatste vraag met nee zult beantwoorden. Komen ze weer.
En hoe precies kan het Aristotelisch zielsbegrip de menselijke maat herstellen, de mens het gevoel teruggeven (als hij dat ooit heeft gehad, een vraag waar de romantici zich nooit om hebben bekommerd) het lot in eigen handen te hebben, de vervreemding opheffen?
Hoe succesvol kan de filosofie zijn van iemand, die niet verder keek dan zijn recente verleden van Griekse stadsstaten, terwijl de wereld om hem heen al volstrekt anders in elkaar zat (dankzij zijn leerling Alexander de Grote notabene, oh ironie)?
Ben je niet eigenlijk net zo'n reactionair als die romantici, alleen ga je nog dik een millennium verder terug?
Vraagt de moderne wereld met al zijn technologische ontwikkelingen niet om een geheel nieuwe filosofie, toegesneden op diens eigenschappen?
Waarom zou juist metafysica geschikt zijn om dit probleem aan te pakken?
Kortom, is Aristoteles ook aangaande dit probleem niet doodgewoon achterhaald?
Als aanvulling heb ik er nog één.
Maakt Margaret Boden Aristoteles niet overbodig als het om de ziel gaat?
Of ben je te boos om antwoord te geven?
Je gebazel over Aristoteles en Alexander en over de Romantiek is volgens mij op geen enkele manier ter zake.
Je vraagt "hoe precies Aristoteles' zielsbegrip de menselijke maat kan herstellen". (Ik heb dit al eerder proberen aan te geven, maar het kan wellicht geen kwaad om hierop weer in te gaan.) Volgens mij is zijn zielsbegrip nooit afwezig geweest in onze Westerse cultuur. Alleen staat het thans minder in de belangstelling. Maar daarom kan het niet minder impliciet werkzaam zijn.
Wanneer een arts moet kiezen tussen een middel ter bestrijding van een ziekte met als mogelijk effect een levensverlenging, terwijl de kwaliteit van leven door de behandeling daarmee vermindert, of een middel ter bestrijding van nare symptomen van de ziekte, maar zonder effect op de verdere ontwikkeling ervan, dan kan die de mate van lichamelijk lijden bij beide middelen en de kans van slagen van het eerste middel als criteria nemen. Ogenschijnlijk maakt hij dan misschien een zorgvuldige afweging.
Maar een goede arts doet mijns inziens iets anders dan die afweging maken. Om een afweging te maken zal die de persoon bij de afweging betrekken. -Niet zozeer om de kansrekeningen aan de patient voor te houden, hoewel dat vereenvoudigd zal kunnen. -Maar vooral om te vragen naar wat deze persoon bezielt. Welke doeleinden heeft het leven van deze patient? Mogelijk wil de persoon in goede doen afscheid kunnen nemen van geliefden en vrienden. Bij deze voltooiing van leven hoort een zekere mate van kwaliteit en niet per se het kwantitatief rekken. Mogelijk wil de persoon nog de geboorte van een kleinkind meemaken. Bij deze voltooiing van leven hoort nu juist wel de verlenging, ook wanneer daarbij lichamelijk lijden moet worden verduurd. In beide gevallen gaat het om kennis van de ziel in Aristotelische zin, die helpt om vast te stellen wat hier de menselijke maat is voor de medische behandeling. Arts noch patient hoeft hierbij een expliciet idee van metafysica te hebben, daarom is het zielsbegrip impliciet niet minder werkzaam. Goede zorg voor het leven deelt de bezieling van datzelfde leven, zonder dat woord 'ziel' te gebruiken.
Maar er zijn ook voorbeelden te geven waarbij de explicatie zelf zinvol wordt. Zo is in de moderne ethiek die zich bezig houdt met verdelende rechtvaardigheid lange tijd geen aandacht geweest voor de capaciteiten (potenties) die men heeft in onderscheid van de middelen waarover men beschikt. Een rechtvaardige verdeling van middelen (inkomen, welvaart, kansen) is mogelijk onrechtvaardig gelet op de vermogens om doeleinden te bereiken. Wie over middelen beschikt kan ze lang niet altijd goed gebruiken. Sommigen zullen meer of betere middelen nodig hebben om een gebrek aan vermogen te compenseren of te verhelpen. Maar wat hier vooral van belang is, is dat we om relevante capaciteiten te onderscheiden we moeten vragen naar de doeleinden en dus naar de bezieling van mensen.
De technische middel-doel verhouding is een andere dan de relatie tussen vermogen en doeleinde. Je hebt een auto, een fiets of een stel benen om je te verplaatsen. Maar je gebruikt die middelen ter verplaatsing bij voorbeeld om iemand te ontmoeten of om je zicht te verruimen. Het vermogen om je te verplaatsen vindt voltooiing in de ontmoeting of in verruiming van het zicht. Deze sprong van technisch doel naar gewaardeerd doel is niet modern wetenschappelijk te objectiveren of zelfs maar interessant te noemen. Het gaat om waarden-realisaties die niet vanuit de technische doel-middel verhouding zijn te begrijpen. Om daarop vat te krijgen moet je vragen naar wat iemand bezielt. Wanneer je weet wat de verschillende mensen in een samenleving bezielt, dan kan je deze beter met het oog daarop inrichten.
A. Sen ontwikkelt een capaciteiten-ethiek in The idea of justice, waar hij Aristotelische kritiek formuleert op onder andere Rawls' A theory of justice. Ik meen dat deze expliciete kritiek van groot politiek belang is, juist waar we een politiek naar menselijke maat wensen.
Uiteraard, maar dat is geen indicatie dat een ziel bestaat (het topic).Marinus-M schreef:Om daarop vat te krijgen moet je vragen naar wat iemand bezielt.
Als je zou hebben geschreven:
"Om daarop vat te krijgen moet je vragen naar wat iemand motiveert."
dan heb je met de context van de rest van je bericht een duidelijk nieuw onderwerp dat los van het wel/niet bestaan van een ziel levensvatbaar is.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
De vraag was naar de relatie tussen het zielsbegrip en de menselijke maat. Het bestaan bleef hierbij evenheeck schreef:Uiteraard, maar dat is geen indicatie dat een ziel bestaat (het topic).Marinus-M schreef:Om daarop vat te krijgen moet je vragen naar wat iemand bezielt.
Als je zou hebben geschreven:
"Om daarop vat te krijgen moet je vragen naar wat iemand motiveert."
dan heb je met de context van de rest van je bericht een duidelijk nieuw onderwerp dat los van het wel/niet bestaan van een ziel levensvatbaar is.
Roeland
buiten beschouwing.
Wanneer je de ziel van het menselijk lichaam begrijpt als datgene waartoe het lichaam fungeert, bij voorbeeld een beschouwelijk leven met intellectueel inzicht of een zorgzaam leven met goede relaties, dan bestaat ze minstens als doeloorzaak. Het woord 'motivatie' legt de nadruk op de beweging die het lichaam daardoor krijgt. Maar deze motivatie is daarom niet minder een ziel, doeloorzaak die het leven richting (vorm) geeft (dus ook als vormoorzaak).
Die bestaat uiteraard niet als verklaringsprincipe van verschijnselen voor zover die object kunnen zijn van natuurwetenschap, maar ze bestaat wel als criterium voor ons handelen, waarmee wij dat de menselijke maat kunnen nemen. 'Bestaan' is een relatief begrip, als gerelateerd aan het gezichtspunt dat je inneemt.
Het is onjuist de verklaringsmodellen die de moderne wetenschap produceert zelfs maar een hogere vorm van bestaan toe te dichten, dan de doeloorzaken, die in metafysisch perspectief worden begrepen, zouden hebben. Het gaat om diverse bestaansvormen, die toegankelijk worden afhankelijk van de uitgangspunten van je denken en handelen.