Loekie1 schreef:[De moslim kan er niks aan doen, het zit 'm in de koran. Als de koran leidraad wordt voor politiek handelen, ontaardt dat vroeg of laat tot discriminatie, apartheid en bloedvergieten.
Wij kennen hier ook confessionele partijen, en ondanks dat wordt er hier vanuit de politiek geen bloed vergoten om religieuze kwestie's.
Kerk en staat mogen dan gescheiden zijn, maar geloof en staat zijn dat niet, en kunnen dat ook nooit zijn, aangezien alle normatieve overtuigingen uiteindelijk afhankelijk zijn van de mate waarin er in "geloofd" wordt.
Morele "waarheden" bestaan namelijk niet.
Ik ben geen vriend van confessionele partijen, en mijn stem zullen ze niet krijgen, maar wanneer je een democratisch landschap aanvaardt, aanvaard je ook de mogelijkheid dat confessionalisme hierbinnen een rol kan spelen.
Wanneer een meerderheid van een bevolking een op de een of andere manier religieuze opvatting heeft, kan je hen niet het recht ontzeggen om op een confessionele partij te stemmen.
Wel kan je het nut en de morele gevolgen bespreken binnen het democratische landschap waarvan deze partijen dan deel uitmaken.
Het Mein Kampf verhaal vind ik niet eens interessant, daar er geen enkel "heilig" boek is dat ooit verandert, en ik het opvoeren van Churchill beschouw als een beroep op een autoriteit die religie niet kent.
Het woord is nu aan de bevolking van Egypte, en zij zullen in de éérste plaats met de gevolgen van hun eigen keuze moeten leven.
Niet wij.