Coalitie VVD-CDA-PvdA

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Re: Coalitie VVD-CDA-PvdA

Bericht door Kitty »

PietV. schreef:Het biedt hem ongekende voordelen. Een droomscenario voor Wilders. Lekker achteroverleunen en kijken of de PVV punten aan bod komen. Hij gijzelt de regeringscoalitie. En kan langzaam blijven groeien.
CDA en VVD maken een regeerakkoord, in dit regeerakkoord zullen punten komen die door Wilders ondersteund worden. Dat gedeelte uit het regeerakkoord waar Wilders achter staat, is het gedoogakkoord, bij deze punten zal Wilders dus voorstemmen. De punten waar Wilders niet achter staat, maar die VVD en CDA toch in hun regeerakkoord willen opnemen zullen een meerderheid hiervoor elders in de Kamer moeten zoeken, Wilders zal dus tegen stemmen bij deze punten, echter de regering niet op deze punten naar huis sturen, ook dat is een afspraak die wordt vastgelegd.

Dus er is van gijzeling door Wilders niet zoveel sprake, alleen van ondersteuning van een aantal standpunten waar Wilders achter kan staan. Natuurlijk heeft hij een aantal voorwaarden voor het verlenen van gedoogsteun aan dit kabinet. Erg veel concessie om aan Wilders punten te voldoen is niet nodig, aangezien de VVD ook staat achter de door Wilders gewenste punten, alleen met een iets ander uitgangspunt, hier moeten ze elkaar dus in gaan vinden. De enige eis van Wilders die echte aanpassing behoeft t.o.v. het VVD programma is de ouderenzorg. Maar dit lijkt mij nu niet een punt waar links over zou gaan moeten roeptoeteren indien het Wilders lukt de ouderenzorg verbeterd te krijgen. Op die manier lukt het Wilders nog een echt sociaal links element in het programma te krijgen. Daartegenover heeft Wilders dus ook zijn akkoord gegeven met het aantal miljarden bezuinigingen van de VVD.

Na vaststelling, kan er dus geregeerd gaan worden door VVD en CDA en weet men precies waar Wilders wel en waar Wilders niet achter zal staan. Waarbij de punten die hij zal steunen, zekerheden zijn voor uitvoering, en aangezien dit ook belangrijke VVD-punten betreffen, zit ook de VVD hier dus gewoon op rozen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Mike

Bericht door Mike »

Goedemiddag!

ik ben het met Kitty eens dat Wilders in een mindere gijzelaarspositie zit dan wordt gezegd. Ik denk dat hij erg blij is op deze manier in de coalitie te zitten en daarom ook niet bij het minst of geringst het kabinet naar huis stuurt. Het zelfde zal gelden voor de andere twee partijen.

Hoewel we inhoudelijk een inschatting zouden kunnen maken over wat de PVV zal doen, heb ik mijn bedenkingen over de manier waarop dat gedaan zal worden. Ik denk dat de agressieve en denigrerende houding van Wilders niet alleen negatief is voor de sfeer in ons land, maar ook schade doet aan het internationale imago van Nederland.

Om mij heen wordt ook veel beargumenteerd dat in Denemarken 'het ook werkt'. Ik denk alleen dan mensen vergeten naar de verschillen te kijken. Het aantal zetels in de Deense coalitie heeft een geheel andere distributie: twee grote partijen en een kleine pvv-achtige partij. Bij ons ligt dat wel anders. Daarbij is de huidige en aankomende periode veel complexer en hectischer dan de Deense toen die in 2001 met deze formatie startte. Daarbij heb ik begrepen dat onderwerpen als religie en opleiding van immigranten onbesproken blijven in Denemarken terwijl dit juist de strepen zijn op de vlag van de PVV.

Alles bij elkaar zal ik niet verbaasd zijn als we binnen een jaar weer moeten stemmen, wat natuurlijk ook niets oplost.
Ongeloveloos
Banned

Bericht door Ongeloveloos »

Mike schreef:Alles bij elkaar zal ik niet verbaasd zijn als we binnen een jaar weer moeten stemmen, wat natuurlijk ook niets oplost.

Dan kan er i.i.g. een meerderheids kabinet komen, met Wilders als MP.
Treat religion like your penis.
Dont show it off in public and don't shove it down your children's throat...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Met wie moet Wilders dan gaan regeren in zo'n meerderheidskabinet? Of denk je dan dat een partij als het CDA zich neer zal gaan leggen bij de denkbeelden van de PVV. Wilders zou dan wel de grootste kunnen worden, maar als niemand dan een regering met je wil vormen heeft hij net zo goed een probleem. Want er is nauwelijks een partij die met hem regeren wil.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Ongeloveloos
Banned

VVD natuurlijk
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

En je denkt dat PVV samen met VVD een meerderheid kan halen? Dat lijkt mij toch niet echt heel waarschijnlijk.

Ik denk echter wel dat links, zolang Wilders hoog staat in de peilingen, dit kabinet graag op de been houdt. Want nieuwe verkiezingen met als resultaat VVD grootste partij, zullen ze vast niet willen.

Ongeloveloos
Banned

CDA en PVdA gaan volgens de peilingen veel kiezers verliezen, ja ik zie die 2 wel een meerderheid halen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Voorlopig zou het verstandig van links zijn deze coalitie zolang mogelijk in het zadel te houden, want nieuwe verkiezingen maakt PVV inderdaad nu de grootste. Dus nog een reden waarom deze bijzondere coalitie kans van slagen heeft.

Ongeloveloos
Banned

Huilebalk Cohen zal wel weer roet in het eten gooien :evil:
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Die zie ik nog vervangen worden door Diederik Samsom.

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kitty schreef:Die zie ik nog vervangen worden door Diederik Samsom.
Ze (pvda) hebben weer standwerkers nodig, haha.
Je zou dus gelijk kunnen krijgen.
Samante

Bericht door Samante »

Enfin. Op dit moment gaat de formatie van een minderheidskabinet met VVD-CDA en gedoogsteun PVV mislukken.
De deur naar een middenkabinet met VVD-PvdA-CDA staat dan weer open.
De koningin zal denk ik voor zo'n middenkabinet een nieuwe formateur aanstellen.

Cohen zal ditmaal dusdanig draaien dat het middenkabinet er gaat komen. Alternatief is nu dat nieuwe verkiezingen worden uitgeschreven met een monsterzege voor PVV, waarbij de PvdA en CDA enorm zullen verliezen. En het zou dan best eens kunnen zijn, met nieuwe verkiezingen, dat VVD en PVV samen sterk genoeg zijn om dan een meerderheidskabinet te beginnen.

Maar voor nu zie ik dat middenkabinet er wel komen.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Denk je echt dat de VVD indien dit mislukt met de PvdA en het CDA gaat regeren? Ik denk dat de VVD de oppositie kiest, en dat het CDA ook niet meer staat te trappelen in een regering deel te nemen. Ik zie dus een onbestuurbaar land opdoemen. En indien er nieuwe verkiezingen komen, worden PVV en VVD echt niet zo groot dat ze samen een meerderheid kunnen vormen, want waar moeten ze die kiezers allemaal vandaan gaan halen? Dus ook dan heb je weer grote problemen om een coalitie te vormen met partijen die nog door een deur kunnen. Het worden dus nog spannende tijden.

fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kitty schreef:Denk je echt dat de VVD indien dit mislukt met de PvdA en het CDA gaat regeren? Ik denk dat de VVD de oppositie kiest, en dat het CDA ook niet meer staat te trappelen in een regering deel te nemen. Ik zie dus een onbestuurbaar land opdoemen. En indien er nieuwe verkiezingen komen, worden PVV en VVD echt niet zo groot dat ze samen een meerderheid kunnen vormen, want waar moeten ze die kiezers allemaal vandaan gaan halen? Dus ook dan heb je weer grote problemen om een coalitie te vormen met partijen die nog door een deur kunnen. Het worden dus nog spannende tijden.
Met het allerlangst zittende demissionaire kabinet aller tijden in het vooruitzicht! :D
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Rampzalig Rechts lijkt gelukkig van de baan.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Plaats reactie