Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Wat is jouw politieke voorkeur, je kunt het hier kwijt!

Moderator: Moderators

Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door Uncle Rat »

Nietweten en Geweten schreef:Het onderstreepte in de bovenstaande quote van Uncle Rat, met name in verband "te tolerant", is bedoeld om te wijzen op de zogenaamde paradox van de tolerantie: een samenleving die tolerantie hooghoudt en hoog wil houden kan intolerantie niet tolereren. Wanneer een samenleving 'te tolerant' wordt - onbeperkt, grenzeloos of absoluut tolerant - en intolerantie niet bestraft, wordt de tolerantie ondergraven en uiteindelijk vernietigd. De toleranten in een tolerante samenleving dienen er voor te zorgen dat de intoleranten juridische en/of andere problemen krijgen door intolerantie buiten de wet te plaatsen en zelfs oproepen tot intolerantie als misdadig te beschouwen, om zodoende hun gewaardeerde tolerantie te behouden. Voor mensen in een tolerante samenleving is het obligaat - (Kramers:) verplicht, onverbrekelijk met iets verbonden- om in naam van tolerantie het recht op te eisen om het intolerante niet te tolereren.

Ere wie ere toekomt: deze paradox van de tolerantie heb ik niet verzonnen, maar ontdekt in Popper's «Open Society and Its Enemies» (hfdst. 5 en 24 en bijbehorende voetnoten) en hierboven in eigen woorden trachten uit te leggen.
De paradox van Popper is bekend en duikt al jaren met regelmaat op in het islamdebat.
Met die paradox is iets vreemds aan de hand. Daarom is het dan ook een paradox zou je zeggen, maar dat bedoel ik niet.
De paradox van Popper is een meertrapsraket.
We moeten - in de naam van de tolerantie - het recht claimen om intolerantie niet te tolereren.
Tot dusver is er niets aan de hand: om ons principe van tolerantie te beschermen moeten we intolerant zijn jegens intolerantie.

Maar dan komt het: dan zijn we intolerant. En tegen intolerantie mag worden opgetreden. Dat legitimeert intolerantie tov intolerantie jegens intolerantie.
En dat is precies wat er gebeurt: islamofielen beschuldigen islamofoben ervan net zo erg te zijn als hetgeen ze bestrijden.
Islamofielen nemen dus ook het recht om intolerant te zijn tov intolerantie.
De islamofielen begrijpen natuurlijk ook wel dat intolerantie tov intolerantie tov intolerantie een niet te verdedigen constructie is, maar dat ondervangen ze door de primaire intolerantie, die van de islam, weg te redeneren door met definities te gaan jongleren zodat het lijkt alsof de secondaire intolerantie, die van de islamofoben, intolerantie tov mensen, een religie of 'het vreemde' is.
Less well known is the paradox of tolerance: Unlimited tolerance must lead to the disappearance of tolerance. If we extend unlimited tolerance even to those who are intolerant, if we are not prepared to defend a tolerant society against the onslaught of the intolerant, then the tolerant will be destroyed, and tolerance with them. — In this formulation, I do not imply, for instance, that we should always suppress the utterance of intolerant philosophies; as long as we can counter them by rational argument and keep them in check by public opinion, suppression would certainly be unwise. But we should claim the right to suppress them if necessary even by force; for it may easily turn out that they are not prepared to meet us on the level of rational argument, but begin by denouncing all argument; they may forbid their followers to listen to rational argument, because it is deceptive, and teach them to answer arguments by the use of their fists or pistols. We should therefore claim, in the name of tolerance, the right not to tolerate the intolerant. We should claim that any movement preaching intolerance places itself outside the law, and we should consider incitement to intolerance and persecution as criminal, in the same way as we should consider incitement to murder, or to kidnapping, or to the revival of the slave trade, as criminal.

* Vol. 1, Notes to the Chapters: Ch. 7, Note 4
bron
Of Popper de valkuil die in zijn paradox verscholen zit, zelf heeft onderkend, weet ik niet.
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door Nietweten en Geweten »

Voor zover ik weet heeft Popper deze 'valkuil' (van een soort oneindige regressie naar intolerantie tov intolerantie) niet onderkend maar ondervangen door heldere wetenschappelijke definities van begrippen en hoeft deze zo niet hoeven onderkennen, omdat het een ware paradox is en geen schijnbare tegenspraak. De vorm van tolerantie die deze wetenschapsfilosofische grondlegger van het 'kritisch rationalisme' voor ogen heeft is het rationalisme met de wetenschappelijke houding van (onpartijdige) objectiviteit, het rationalisme als geloof in de eigen rede en (zo niet meer) in de rede van anderen binnen de wetenschappelijke gemeenschap die de objectiviteit organiseert in communicatiemedia waar de taal der beargumenteerde rede wordt gebezigd en waar bereidheid bestaat om te leren van kritiek en van eigen en andermans fouten. De (kritisch) rationalist, zo stelt Popper al een eind op weg in zijn begripsdefinities van de tegenstelling van rationalisme en irrationalisme (die sinds de Griekse Oudheid bestaat binnen de Westerse cultuur tot in zijn tijd van WO-II), is doordrongen van het besef dat rationalisten alleen kunnen leren van kritiek op eigen en andermans fouten indien men de anderen en hun argumenten serieus neemt en vervolgt dan:
"Het rationalisme gaat daarom gepaard met het idee dat de ander het recht heeft gehoord te worden en zijn argumenten te verdedigen. Het impliceert dus de erkenning van een aanspraak op tolerantie, althans jegens allen die zelf niet intolerant zijn. Je schiet iemand niet dood als je ervan uitgaat dat je eerst naar zijn argumenten moet luisteren" (De open Samenleving en haar vijanden, 2007, hfdst. 24, p. 486-87)

En tegenwoordig geldt ook: een rationalist maakt iemand niet monddood in het islamdebat dmv demonisering als je ervan uitgaat dat de je eerst naar zijn argumenten en kritiek moet luisteren. In voetnoot 18 bij het woord 'tolerantie' in de laatstge-quote passage verwijst Popper naar voetnoot 4 bij hfdst 7 (hierboven in het Engels ge-quote door Uncle Rat) waarin de paradox van tolerantie is uitgelegd en waarin duidelijk wordt dat het (kritisch) rationalisme aanspraak maakt op tolerantie en het irrationalisme intolerant is wanneer het "[is] not prepared to meet us on the level of rational argument, but begin by denouncing all argument; they may forbid their followers to listen to rational argument, because it is deceptive, and teach them to answer arguments by the use of their fists or pistols."

Uncle Rat over de 'valkuil' in de paradox van tolerantie:
We moeten - in de naam van de tolerantie - het recht claimen om intolerantie niet te tolereren.
Tot dusver is er niets aan de hand: om ons principe van tolerantie te beschermen moeten we intolerant zijn jegens intolerantie. Maar dan komt het: dan zijn we intolerant. En tegen intolerantie mag worden opgetreden. Dat legitimeert intolerantie tov intolerantie jegens intolerantie. En dat is precies wat er gebeurt: islamofielen beschuldigen islamofoben ervan net zo erg te zijn als hetgeen ze bestrijden. Islamofielen nemen dus ook het recht om intolerant te zijn tov intolerantie. De islamofielen begrijpen natuurlijk ook wel dat intolerantie tov intolerantie tov intolerantie een niet te verdedigen constructie is, maar dat ondervangen ze door de primaire intolerantie, die van de islam, weg te redeneren door met definities te gaan jongleren zodat het lijkt alsof de secondaire intolerantie, die van de islamofoben, intolerantie tov mensen, een religie of 'het vreemde' is.
De rationalisten in een tolerante samenleving moeten dus in naam der tolerantie het recht claimen om intolerantie van irrationalisten niet te tolereren. Om de aanspraak van het rationalisme op tolerantie te beschermen moeten rationalisten intolerant zijn tegen intolerante irrationalisten die niet meer bereid zijn om rationeel te argumenteren en er eerst mee beginnen de 'bedrieglijke' argumentaties van de anderen te verwerpen en voor de irrationalisme-aanhangers te verbieden en voor hen uiteindelijk zelfs het gebruik van geweld aan te raden tegenover de bedrieglijke anderen.
De (islamofiele en islamofobe) rationalisten in een tolerante multiculturele/multireligieuze samenleving die het rationele principe van (culturele/religieuze) tolerantie beschermen dienen rationeel intolerant te zijn tegenover irrationele intolerantie - net als de politie burgers beschermt tegen 'irrationeel geweld' van misdadigers en daartoe binnen de wet indien nodig 'rationeel gelegitimeerd' geweld gebruikt tegen de irrationeel gewelddadigen buiten de wet. Door Popper's paradox van tolerantie zo te begrijpen in zijn bredere kader van de tegenstelling of het binnenculturele conflict tussen het (kritisch) rationalisme en het irrationalisme (of historicisme) wordt de 'valkuil' van legitieme intolerantie tov (secundaire) intolerantie jegens (primaire) intolerantie voorkomen.
Dus de 'islamofiele' rationalisten en de 'islamofobe' rationalisten in een open tolerante samenleving worden vanuit het rationele tolerantieprincipe verplicht om het recht te claimen rationeel intolerant te zijn in het openbare kritische proces van hun samenleving tegenover (1) de (primaire) intolerantie van de zuivere islam van irrationele moslims, dmv religiekritiek en rationele argumentaties en bereidheid te leren van eigen en andermans fouten en elkanders kritiek en argumentaties serieus te nemen.

Het 'islamofiele' cultuurrelativisme is doorgeschoten in de onbeperkte/onbegrensde/onverschillige tolerantie die irrationeel is omdat behalve tolerantie ook deze intolerante islam wordt getolereerd en er niet gereageerd wordt op deze intolerante vorm van politieke religie - terwijl het rationele tolerantieprincipe gebiedt om het recht te claimen op religiekritiek. De islamofiele irrationalisten van het onbeperkt-tolerante cultuurrelativisme verkwanselen bewust het recht op het kritiseren van intolerante vormen van religie, dat het rationele tolerantieprincipe juist vereist bij opkomst ervan, en doen aan begripsjongleren om maar zich maar niet met religie/islamkritiek te hoeven bezighouden en bezigen bedrieglijke (pseudo-rationele) argumentaties waarin islamofobe islamkritici te voorschijn komen als intolerante irrationalisten die even demonisch intolerant zijn als de intolerante islam van irrationele islamisten die ze met kritische woorden (maar itt de islamisten niet tevens met echte wapens) bestrijden.

De islamofiele rationalisten en de islamofobe rationalisten reageren volgens het rationele tolerantieprincipe beide rationeel intolerant middels openbare kritiek op de intolerante islam van irrationele islamisten en zijn in principe bondgenoten/partners in religieuze intolerantie-bestrijding, maar de islamkritiek van 'islamofiele' rationalisten wordt nauwelijks serieus genomen als 'te genuanceerd' en 'zogenaamd wetenschappelijk' door de 'islamofobe' rationalisten en de uitgestoken islamofielenhand van mogelijke bondgenoten in het wetenschappelijke definitiewerk tbv de islamkritiek wordt vaak al snel afgeslagen door de islamofoben die in hun islamkritiek volharden in ongegeneerd harde taal waar nuance en wetenschappelijkheid afbreuk aan zouden doen.

Wanneer het werkelijk het geval is dat bepaalde islamofobe islamkritici niet bereid zijn om de islamofiele rationalisten tegemoet te komen 'on the level of rational argument' in wetenschappelijk-genuanceerde taal en de rationele argumentaties van de islamofiele rationalisten beginnen te verwerpen als 'bedrieglijke' begrippen-spielerei en hun 'wetenschap' misprijzend te verbieden voor alle ware islamofoben, dan tonen zij zich islamofobe irrationalisten met gematigde intolerantie (want niet gewelddadig) tegenover de wetenschappelijke rationaliteit van islamofiele islamkritici: het islamofobe irrationalisme vergunt in dit geval de islamofiele ander (nauwelijks of al snel) niet (meer) eerst het recht om gehoord te worden en zijn argumenten te verdedigen, want het luistert op voorhand al niet serieus naar 'bedrieglijke' argumentaties en 'softe'/'laffe' kritiek van islamofiele islamkritici op hun snoeiharde/moedige islamkritiek; en het is schijnbaar overtuigd van eigen onfeilbaarheid die geen kritiek op mogelijke eigen fouten door andere rationalisten in de wetenschappelijke gemeenschap nodig blijkt te hebben, aangezien het islamofobe irrationalisme zulke kritiek niet tolereert en onverstoorbaar negeert. Islamofobe irrationalisten en islamofiele irrationalisten met gematigde intolerantie demoniseren elkaar en verwijten elkaar irrationele demonisering, misrepresentaties en ander taalwapengebruik en hebben het geloof/vertrouwen verloren in de rationaliteit en wetenschappelijkheid en tolerantie van de ander.

De 'islamofiele' rationalisten en de 'islamofobe' rationalisten komen volgens het rationele tolerantiebeginsel overeen in de rationele reactie met kritiek op (1) de intolerante islam van irrationele islamisten maar
verschillen in hun respectievelijke 'filische' en 'fobische' reactie op (2) de tolerante islam van rationele moslims. Welke van beide rationeel en welke irrationeel reageert op (2) wordt aan de namen 'islamofilie' en 'islamofobie' in eerste instantie niet duidelijk aangezien zowel liefdesgevoelens als angstgevoelens in wezen irrationeel zijn en alleen dankzij tussenkomst van de rede rationeel kunnen worden, maar volgens het rationele tolerantieprincipe is het rationeel om tolerant te reageren op tolerante vormen van religie en is het irrationeel om intolerant te reageren op tolerante religie(s),
waardoor het (mijns inziens) rationeel is om 'filisch' te reageren op (2) de tolerante religie van rationele moslims en in ernst te luisteren naar hun rationele argumentaties en verdedigingen van religieuze tolerantie tegen islamitische intolerantie
en irrationeel om daar 'fobisch' op te reageren en de rationele moslim-ander niet dàt recht te vergunnen om eerst - vrij van irrationeel bovenmatige angstgevoelens - gehoord te worden als ernstgenomen redeliefhebber waardoor het (kritisch) rationalisme precies aanspraak maakt op tolerantie.

Het is precies het conflict tussen het aan elkaar tegengestelde tolerante rationalisme en intolerante irrationalisme dat volgens Popper sinds de Griekse Oudheid binnen de Westerse cultuurtraditie gaande is, waarvan 'islamofiele' rationalisten als ik ook het bestaan erkennen binnen de Islamitische cultuurtraditie na Mohammed tot heden als het conflict tussen (1) het intolerante irrationalisme en (2) het tolerante rationalisme
maar dat 'islamofobe' rationalisten plegen weg te redenen door vast te blijven houden aan het jihad & sharia-essentialistische islambegrip waardoor (1) de intolerante/irrationele islam, waarvoor angst inderdaad rationeel gerechtvaardigd is, de ware en enige echte islam is en (2) de tolerante/rationele islam, waarvoor angst niet reëel is, zo de onware schijnislam blijft (zonder eigen rationaliteits- & tolerantie-essentie) en het binnenculturele conflict van de islam slechts ter sprake te brengen ter illustratie van de evidente intolerantie van (1) jegens (2).
Een goede rationele argumentatie van islamofobe rationalisten achter hun begrippelijke negatie en hun relativeren van de tolerantie, rationaliteit en überhaupt het belang of de relevantie van (2) en de rationale van het wegdenken van het oude conflict (1) vs (2) binnen de Islamitische cultuurtraditie tot heden moet ik nog horen. De islamofoben kenmerken zich wat betreft (2) niet door de beweeglijkheid van het 'jongleren met begrippen' dat filosofen typeert, maar blijven angstvallig vasthouden aan de begrippen die onverstoorbaar de islamkritiek onophoudelijk zijn enige relevante focus op (1) doen behouden en zich niet laten hinderen door of verleiden tot enige irrelevante onderzoeksaandacht voor (2). Dat was nodig toen de islamofielen nog bijna allemaal cultuurrelativistische irrationalisten waren in hun onverschillige reactie op (1), maar nu de islamofiele rationalisten een steeds grote meerderheid worden waarvan openlijke religiekritiek op de intolerante jihad & sharia-islam (=rationale intolerantie) hoorbaar is - voor wie ernstig en eerlijk luistert, is het eerder nodig islamofobe rationalisten zich net als de islamofobe rationalisten behalve met rationele intolerantie tov het intolerante (1) ook gaan focussen op rationele tolerantie tov het tolerante (2).

Trouwens, is een filosoof verwijten met begrippen te 'jongleren' - of beter: eerst beginnen hun gebruiksbetekenis te analyseren en treffende definities te geven - niet zoiets als een voetballer verwijten een bal te passen of koppen naar een teamgenoot of op doel te schieten? (Dat is mi een retorische vraag).
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door Uncle Rat »

Nietweten en Geweten schreef:...
En tegenwoordig geldt ook: een rationalist maakt iemand niet monddood in het islamdebat dmv demonisering als je ervan uitgaat dat de je eerst naar zijn argumenten en kritiek moet luisteren. In voetnoot 18 bij het woord 'tolerantie' in de laatstge-quote passage verwijst Popper naar voetnoot 4 bij hfdst 7 (hierboven in het Engels ge-quote door Uncle Rat) waarin de paradox van tolerantie is uitgelegd en waarin duidelijk wordt dat het (kritisch) rationalisme aanspraak maakt op tolerantie en het irrationalisme intolerant is wanneer het "[is] not prepared to meet us on the level of rational argument, but begin by denouncing all argument; they may forbid their followers to listen to rational argument, because it is deceptive, and teach them to answer arguments by the use of their fists or pistols."
Eh ja. Maar dit verplaatst het probleem slechts. Want wie maakt uit wat rationeel is?

De islamofiel zal zeggen dat de standpunten van de islamofoob irrationeel zijn (want het door de islamofoob geschetste beeld van de islam is niet in overeenstemming met de werkelijkheid: de islam kan en mag immers niet zo zwart zijn als het wordt afgeschilderd) en de islamofoob zal zeggen dat de standpunten van de islamofiel irrationeel zijn (want het lukt de islamofiel slechts het gekoesterde beeld van de islam, de wensdroom, in stand te houden door de pijnlijke feiten te negeren).

Of:
De islamofiel zal zeggen dat de standpunten van de islamofoob irrationeel zijn (want het door de islamofoob geschetste beeld van de islam is niet in overeenstemming met de werkelijkheid: de kenmerken van de fundamentalistische stromingen binnen de islam op de gehele islam plakken is niet alleen dom en kwaadaardig, maar tevens een belediging voor alle goedwillende moslims) en de islamofoob zal zeggen dat de standpunten van de islamofiel irrationeel zijn (want van een islamofiel kun je geen rationeel standpunt verwachten: die is reeds lang van de realiteit losgezongen en wil het gevaar maar niet zien).

Wie gaat er voor scheidsrechter spelen en het predicaat 'rationeel' verlenen aan de standpunten?
Uncle Rat over de 'valkuil' in de paradox van tolerantie:
We moeten..<snip>..of 'het vreemde' is.

De rationalisten in een tolerante samenleving moeten dus in naam der tolerantie het recht claimen om intolerantie van irrationalisten niet te tolereren. Om de aanspraak van het rationalisme op tolerantie te beschermen moeten rationalisten intolerant zijn tegen intolerante irrationalisten die niet meer bereid zijn om rationeel te argumenteren en er eerst mee beginnen de 'bedrieglijke' argumentaties van de anderen te verwerpen en voor de irrationalisme-aanhangers te verbieden en voor hen uiteindelijk zelfs het gebruik van geweld aan te raden tegenover de bedrieglijke anderen.
De (islamofiele en islamofobe) rationalisten in een tolerante multiculturele/multireligieuze samenleving die het rationele principe van (culturele/religieuze) tolerantie beschermen dienen rationeel intolerant te zijn tegenover irrationele intolerantie - net als de politie burgers beschermt tegen 'irrationeel geweld' van misdadigers en daartoe binnen de wet indien nodig 'rationeel gelegitimeerd' geweld gebruikt tegen de irrationeel gewelddadigen buiten de wet. Door Popper's paradox van tolerantie zo te begrijpen in zijn bredere kader van de tegenstelling of het binnenculturele conflict tussen het (kritisch) rationalisme en het irrationalisme (of historicisme) wordt de 'valkuil' van legitieme intolerantie tov (secundaire) intolerantie jegens (primaire) intolerantie voorkomen.
Dus de 'islamofiele' rationalisten en de 'islamofobe' rationalisten in een open tolerante samenleving worden vanuit het rationele tolerantieprincipe verplicht om het recht te claimen rationeel intolerant te zijn in het openbare kritische proces van hun samenleving tegenover (1) de (primaire) intolerantie van de zuivere islam van irrationele moslims, dmv religiekritiek en rationele argumentaties en bereidheid te leren van eigen en andermans fouten en elkanders kritiek en argumentaties serieus te nemen.
Er is dus nood aan een 'rationaliteitspolitie'. We zijn benieuwd wie die rol gaat vervullen.
Het 'islamofiele' cultuurrelativisme is doorgeschoten in de onbeperkte/onbegrensde/onverschillige tolerantie die irrationeel is omdat behalve tolerantie ook deze intolerante islam wordt getolereerd en er niet gereageerd wordt op deze intolerante vorm van politieke religie - terwijl het rationele tolerantieprincipe gebiedt om het recht te claimen op religiekritiek. De islamofiele irrationalisten van het onbeperkt-tolerante cultuurrelativisme verkwanselen bewust het recht op het kritiseren van intolerante vormen van religie, dat het rationele tolerantieprincipe juist vereist bij opkomst ervan, en doen aan begripsjongleren om maar zich maar niet met religie/islamkritiek te hoeven bezighouden en bezigen bedrieglijke (pseudo-rationele) argumentaties waarin islamofobe islamkritici te voorschijn komen als intolerante irrationalisten die even demonisch intolerant zijn als de intolerante islam van irrationele islamisten die ze met kritische woorden (maar itt de islamisten niet tevens met echte wapens) bestrijden.
Cultuurrelativisme is weer een geheel andere tak van sport.
Cultuurrelativisten gaan er van uit dat er helemaal geen kritiek geleverd kan worden.
Cultuurrelativisme is principieel tolerant. Dus nooit intolerant.
De islamofiele rationalisten en de islamofobe rationalisten reageren volgens het rationele tolerantieprincipe beide rationeel intolerant middels openbare kritiek op de intolerante islam van irrationele islamisten en zijn in principe bondgenoten/partners in religieuze intolerantie-bestrijding, maar de islamkritiek van 'islamofiele' rationalisten wordt nauwelijks serieus genomen als 'te genuanceerd' en 'zogenaamd wetenschappelijk' door de 'islamofobe' rationalisten en de uitgestoken islamofielenhand van mogelijke bondgenoten in het wetenschappelijke definitiewerk tbv de islamkritiek wordt vaak al snel afgeslagen door de islamofoben die in hun islamkritiek volharden in ongegeneerd harde taal waar nuance en wetenschappelijkheid afbreuk aan zouden doen.
Het, al of niet voorgewende, gebrek aan feitenkennis bij de islamofielen maakt het gezamenlijk bedrijven van 'islamwetenschap' van meet af aan een hachelijke onderneming.
Nuance waar er niets te nuanceren valt of waar de nuance het oordeel slechts bevestigt, hoeft ook niet nodeloos toegepast te worden.
De uitgestoken hand wordt ervaren als een manipulerende, sturende hand die slecht toegereikt wordt om de discussie op de islamofiele rijstrook te trekken.
Wanneer het werkelijk het geval is dat bepaalde islamofobe islamkritici niet bereid zijn om de islamofiele rationalisten tegemoet te komen 'on the level of rational argument' in wetenschappelijk-genuanceerde taal en de rationele argumentaties van de islamofiele rationalisten beginnen te verwerpen als 'bedrieglijke' begrippen-spielerei en hun 'wetenschap' misprijzend te verbieden voor alle ware islamofoben, dan tonen zij zich islamofobe irrationalisten met gematigde intolerantie (want niet gewelddadig) tegenover de wetenschappelijke rationaliteit van islamofiele islamkritici: het islamofobe irrationalisme vergunt in dit geval de islamofiele ander (nauwelijks of al snel) niet (meer) eerst het recht om gehoord te worden en zijn argumenten te verdedigen, want het luistert op voorhand al niet serieus naar 'bedrieglijke' argumentaties en 'softe'/'laffe' kritiek van islamofiele islamkritici op hun snoeiharde/moedige islamkritiek; en het is schijnbaar overtuigd van eigen onfeilbaarheid die geen kritiek op mogelijke eigen fouten door andere rationalisten in de wetenschappelijke gemeenschap nodig blijkt te hebben, aangezien het islamofobe irrationalisme zulke kritiek niet tolereert en onverstoorbaar negeert. Islamofobe irrationalisten en islamofiele irrationalisten met gematigde intolerantie demoniseren elkaar en verwijten elkaar irrationele demonisering, misrepresentaties en ander taalwapengebruik en hebben het geloof/vertrouwen verloren in de rationaliteit en wetenschappelijkheid en tolerantie van de ander.
De islamofiele rationalisten meten zich het wetenschappelijke, rationele pak wel erg gemakkelijk aan. Het pak is een paar maatjes te groot, dunkt mij.
De 'islamofiele' rationalisten en de 'islamofobe' rationalisten komen volgens het rationele tolerantiebeginsel overeen in de rationele reactie met kritiek op (1) de intolerante islam van irrationele islamisten maar
verschillen in hun respectievelijke 'filische' en 'fobische' reactie op (2) de tolerante islam van rationele moslims. Welke van beide rationeel en welke irrationeel reageert op (2) wordt aan de namen 'islamofilie' en 'islamofobie' in eerste instantie niet duidelijk aangezien zowel liefdesgevoelens als angstgevoelens in wezen irrationeel zijn en alleen dankzij tussenkomst van de rede rationeel kunnen worden, maar volgens het rationele tolerantieprincipe is het rationeel om tolerant te reageren op tolerante vormen van religie en is het irrationeel om intolerant te reageren op tolerante religie(s),
waardoor het (mijns inziens) rationeel is om 'filisch' te reageren op (2) de tolerante religie van rationele moslims en in ernst te luisteren naar hun rationele argumentaties en verdedigingen van religieuze tolerantie tegen islamitische intolerantie
en irrationeel om daar 'fobisch' op te reageren en de rationele moslim-ander niet dàt recht te vergunnen om eerst - vrij van irrationeel bovenmatige angstgevoelens - gehoord te worden als ernstgenomen redeliefhebber waardoor het (kritisch) rationalisme precies aanspraak maakt op tolerantie.
Hier wordt de islamofoob zonder een spoor van bewijs een fobische vooringenomenheid tov de 'tolerante religie van rationele moslims' in de schoenen geschoven.
Het is precies het conflict tussen het aan elkaar tegengestelde tolerante rationalisme en intolerante irrationalisme dat volgens Popper sinds de Griekse Oudheid binnen de Westerse cultuurtraditie gaande is, waarvan 'islamofiele' rationalisten als ik ook het bestaan erkennen binnen de Islamitische cultuurtraditie na Mohammed tot heden als het conflict tussen (1) het intolerante irrationalisme en (2) het tolerante rationalisme
maar dat 'islamofobe' rationalisten plegen weg te redenen door vast te blijven houden aan het jihad & sharia-essentialistische islambegrip waardoor (1) de intolerante/irrationele islam, waarvoor angst inderdaad rationeel gerechtvaardigd is, de ware en enige echte islam is en (2) de tolerante/rationele islam, waarvoor angst niet reëel is, zo de onware schijnislam blijft (zonder eigen rationaliteits- & tolerantie-essentie) en het binnenculturele conflict van de islam slechts ter sprake te brengen ter illustratie van de evidente intolerantie van (1) jegens (2).
Opnieuw een onjuiste voorstelling van zaken, die alleen maar vol te houden is door (3) stelselmatig te negeren. De (3) die in het begin van de posting van Nietweten en Geweten dd 09 apr 2010 02:06 nog even opdook om daarna een stille dood te sterven.
Een goede rationele argumentatie van islamofobe rationalisten achter hun begrippelijke negatie en hun relativeren van de tolerantie, rationaliteit en überhaupt het belang of de relevantie van (2) en de rationale van het wegdenken van het oude conflict (1) vs (2) binnen de Islamitische cultuurtraditie tot heden moet ik nog horen. De islamofoben kenmerken zich wat betreft (2) niet door de beweeglijkheid van het 'jongleren met begrippen' dat filosofen typeert, maar blijven angstvallig vasthouden aan de begrippen die onverstoorbaar de islamkritiek onophoudelijk zijn enige relevante focus op (1) doen behouden en zich niet laten hinderen door of verleiden tot enige irrelevante onderzoeksaandacht voor (2). Dat was nodig toen de islamofielen nog bijna allemaal cultuurrelativistische irrationalisten waren in hun onverschillige reactie op (1), maar nu de islamofiele rationalisten een steeds grote meerderheid worden waarvan openlijke religiekritiek op de intolerante jihad & sharia-islam (=rationale intolerantie) hoorbaar is - voor wie ernstig en eerlijk luistert, is het eerder nodig islamofobe rationalisten zich net als de islamofobe rationalisten behalve met rationele intolerantie tov het intolerante (1) ook gaan focussen op rationele tolerantie tov het tolerante (2).
(3) zit gruwelijk in de weg in het wereldbeeld van de rationele islamofiel. De opdeling in (1) en (2) maakt het geheel immers veel overzichtelijker: zwart en wit, slecht en goed, irrationele jihadisten en rationele liberale moslims. De islamofiel zit niet te wachten op een immense onbestemde middengroep die wel eens - the horror! the horror! - grotendeels veel (1)-iger dan (2)-ig zou kunnen zijn. Dus: weg met die (3)! Zodat de islamofiel zijn theoretische bespiegelingen kan beperken tot de marginale groepen aan de beide uiteinden van het spectrum. Tot (1) en (2). Want met die jongens weet je wat je aan ze hebt.
(3) daarentegen is een onoverkomelijk probleem. (3) faciliteert (1) en maakt, door z'n omvang, de taak van (2) onmogelijk.
Trouwens, is een filosoof verwijten met begrippen te 'jongleren' - of beter: eerst beginnen hun gebruiksbetekenis te analyseren en treffende definities te geven - niet zoiets als een voetballer verwijten een bal te passen of koppen naar een teamgenoot of op doel te schieten? (Dat is mi een retorische vraag).
Een retorische vraag. Ik vind het best hoor.

Maar met de kanttekening dat de voetballer er met trots voor uitkomt dat de schijnbeweging, de tackle en zelfs de Schwalbe tot zijn repertoire behoren.
fbs33
Bevlogen
Berichten: 3364
Lid geworden op: 28 feb 2006 19:11

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door fbs33 »

NW&GW schreef:Het is precies het conflict tussen het aan elkaar tegengestelde tolerante rationalisme en intolerante irrationalisme dat volgens Popper sinds de Griekse Oudheid binnen de Westerse cultuurtraditie gaande is, waarvan 'islamofiele' rationalisten als ik ook het bestaan erkennen binnen de Islamitische cultuurtraditie na Mohammed tot heden als het conflict tussen (1) het intolerante irrationalisme en (2) het tolerante rationalisme
Hoe kun je islamofilie in één adem noemen (en verbinden!) aan het woord 'rationalisme' waar er op z'n minst zeer grote twijfel moet bestaan aan goden?
En in 'allah' in dit geval, in het bijzonder als er sprake is van islamofilie?
Dat plaatst zowel (1) als (2) in de hoek waar mensen van de verkeerde (of op z'n minst van onbewijsbare) starre onveranderlijke aannamen (de goden) uitgaan om er hun leven op te baseren!
De no.1-groep om compromis-loos de starheid der van god gegeven wetten op te leggen- - de no.2-groep al ijverend om juist dáár een compromis te bereiken met die starheid d.m.v. interpretatie der regels en wetten die namens de goden zijn opgelegd? (en hopende zó af te drijven naar een verlichte islam?)

Zowel (1) als (2) als geisoleerde eilandjes ronddrijven in de grote poel (3) van mensen die pretenderen dat ze islamiet zijn? (zonder meér te weten dat allah bestaat en M. zijn profeet is, er 5x p/dag gebeden moet worden en slechts met blote gewassen voeten de moskee betreden mag worden [en nog en paar van dat soort regeltjes - -en dat de man de baas is, natuurlijk] )
Geregeerd door dierlijke angst voor verdoemenis en sterfelijkheid (waar de meeste religies uitkomst en troost bieden daarvoor?
Is zoiets rationeel te noemen? Moet je tolerant zijn voor de slogan "Gaat heen en vermenigvuldigt U"?
Moet je 'zoiets' tolerant accepteren als een aangeschoven nieuw bevolkingsdeel met een cultuur die een anders geordende maatschappij van binnenuit uitholt en uit elkaar doet vallen? (hogere belastingen waar je als burger steeds minder voor terug krijgt?)
Een cultuur bovendien die iedere poging tot "Verlichting" categorisch afwijst (tenzij in pecunia ter verlichting der financiële nood, haha) zoals bv. afwijzen van een imamopleiding in Nederland?

Al; analyserend eigenlijk gedwongen word tot de vaststelling dat islamofilie slechts irratoneel idealisme inhoudt van hetzelfde laken een pak dat Beethoven deed besluiten tot het componeren van zijn 9e symfonie
(Alle Menschen werden Brüder)
Een ideaal dat al verstoord werd toen Kain zijn broer Abel de hersens insloeg!(en nog héél wat keren meer als je het O.T. aandachtig doorspit! [ of de koran in dit! geval.)
siger

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door siger »

Ik heb nooit van christofielen of hindoefielen gehoord die het debat over het christendom, hinduisme etc... beheersten...

Hoe komt het dat de islam niet door moslims, maar door buitenstanders verdedigd wordt? Ik bedoel dan intellectueel verdedigd, niet met geweld. De vraag dringt zich op of moslims het wel eens zijn met de islamofielen, of dat ze ze gewoon niet terzake of zelfs nuttige idioten vinden.
fbs33
Bevlogen
Berichten: 3364
Lid geworden op: 28 feb 2006 19:11

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door fbs33 »

siger schreef:Ik heb nooit van christofielen of hindoefielen gehoord die het debat over het christendom, hinduisme etc... beheersten...

Hoe komt het dat de islam niet door moslims, maar door buitenstanders verdedigd wordt? Ik bedoel dan intellectueel verdedigd, niet met geweld. De vraag dringt zich op of moslims het wel eens zijn met de islamofielen, of dat ze ze gewoon niet terzake of zelfs nuttige idioten vinden.
Een vraag die veel aspecten inhoudt en een scala aan invalshoeken die bv. raken aan de verschillen (die er op aankomen) tussen de diverse religies alsmede sec! hun verdedigbaarheid t.o.v. andere overtuigingen/religies. (voer voor exegeten,haha)

Intellectuele buitenstaanders staan binnen de groep die overtuigd moet worden en worden als medestanders beschouwd door die groep! (hetgeen hen een grote voorsprong geeft (in het vertrouwen!) op intellectuele predikers buiten die groep!

Er komt (m.i.) echter wél geweld aan te pas om de gewenste intellectuele verdedigers te scheiden (en daarna te bevoordelen met extra aandacht v.d. media bv.)- - van de intellectuele aanvallers van het te berde gebrachte concept (islam) d.m.v. politieke dreiging die eventueel gevolgd kan worden met een reële invulling! (zoals Denemarken ondervond toen d.m.v. cartoons, de vrije meningsuiting verdedigd werd!)
Olie en boter zijn de krachtdadige elementen, en niet te vergeten, de vele millioenen mensen die overborrelen uit de kookpotten der islamitische landen terwijl hier het intellectuele steekspel voort blijft gaan.

Met dubbele paspoorten die de resp. thuislanden het recht lijken te geven om in Europa te interveniëren naar hun goeddunken, maar niet thuis geven als je ze eventueel aan zou spreken om de sociale lasten die hun mensen niet kunnen verdienen met werken, aan te vullen!

Het zijn maar enkele aspecten, en met intellect en ratio hebben ze niet van doen zolang je die menselijke mogelijkheid in dienst stelt v.d. menselijke buik i.p.v. de tegenovergestelde weg in te slaan!
siger

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door siger »

Stel een doorsnee moslimgezin zit naar de TV te kijken. Daar zien ze een niet-moslim hemel en aarde verzetten om uit te leggen dat moslims hier thuishoren, dat ze gewone gelovigen zijn en dat daar toch niets mis mee is, dat ze een braaf leven trachten te leiden etc...etc....

Na tien minuutjes gaat de moeder van het gezin nog eens rond met de koekjes en zegt achteloos: "Goeie kerel. Hij zal voor eeuwig branden in de hel met onnoemelijke pijnen. Maar daar kunnen wij niets aan doen. En Allah is rechvaardig."
Gebruikersavatar
Maria
Moderator
Berichten: 17138
Lid geworden op: 05 jul 2009 15:41
Locatie: Zeeland

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door Maria »

siger schreef: Na tien minuutjes gaat de moeder van het gezin nog eens rond met de koekjes en zegt achteloos: "Goeie kerel. Hij zal voor eeuwig branden in de hel met onnoemelijke pijnen. Maar daar kunnen wij niets aan doen. En Allah is rechvaardig."
A creative mind is a joy forever. (variatie op oud gezegde)
:D
Das humor.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Uncle Rat
Ervaren pen
Berichten: 949
Lid geworden op: 05 jun 2006 00:49

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door Uncle Rat »

siger schreef:Ik heb nooit van christofielen of hindoefielen gehoord die het debat over het christendom, hinduisme etc... beheersten...
:) We, de Westerlingen, zijn blijkbaar een bemoeizuchtig volkje. Dat zal wel een onuitroeibaar koloniaal trekje zijn.
Hoe komt het dat de islam niet door moslims, maar door buitenstanders verdedigd wordt? Ik bedoel dan intellectueel verdedigd, niet met geweld.

Natuurlijk trachten ook moslims de islam intellectueel te verdedigen. Soms weten ze het aardig lang vol te houden maar meestal duurt die verdediging niet lang. Een dergelijke verdediging eindigt ofwel abrupt: de discussie wordt eenzijdig beëindigd of de moslisme verdediger verlaat scheldend en dreigend het pand of het forum.

Maar de islamofiele Westerling is inderdaad een vreemd fenomeen. Verklaringen zouden kunnen zijn:

1) Ze zijn corrupt.
Ze hebben er financieel, politiek of religieus (tbv de eigen niet-islamitische religie) belang bij om de islam te verdedigen.

2) Ze bedoelen het goed.
Het mechanisme dat ik al eerder nav de paradox van Popper heb beschreven: ze zijn intolerant jegens intolerantie. Dat ze intolerant zijn jegens intolerantie jegens de intolerante islam zien ze daarbij over het hoofd. Voor hen telt alleen dat ze intolerant zijn - en moeten zijn - jegens iets wat in hun ogen afschuwelijk is. Dat ze zich slechts concentreren op die ene intolerantie (die jegens de intolerantie van de islam) is misschien te verklaren: omdat ze niet kunnen begrijpen dat mensen met dezelfde culturele achtergrond als zijzelf (islamofoben ) zo intolerant kunnen zijn. Ze zien Westerse intolerantie jegens de islam als als een schandvlek. Als een vlek op hun blazoen. Als iets waar ze zich zoveel mogelijk van willen distantiëren.

3) Ze kunnen het niet aan.
Het idee dat er meer dan een miljard mensen zijn die allemaal, en met hart en ziel, een verwerpelijke, mensenrechtenschendende ideologie aanhangen is te grotesk om te bevatten. Om dit horrorbeeld uit de weg te ruimen trachten ze de realiteit aan te passen. Zodat het iets geworden is dat ze wél aankunnen. Ze scheppen een acceptabel concept en verkondigen het als de waarheid. Dat benodigt wel enige gedachtenacrobatiek.

Of een combinatie van deze drie. Of iets anders.
De vraag dringt zich op of moslims het wel eens zijn met de islamofielen, of dat ze ze gewoon niet terzake of zelfs nuttige idioten vinden.
Misschien begrijpen moslims het fenomeen islamofiel wel helemaal niet. Vinden ze het onbestaanbaar dat een niet-moslim voor de islam opkomt. Dat een christen of jood (het fenomeen 'atheïst' begrijpen de meeste moslims al helemaal niet; dus alle Westerse niet moslims zijn in hun ogen christenen of joden) verraad pleegt aan zijn eigen religie. En dat nog wel ongestraft.
siger

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door siger »

Uncle Rat schreef:
De vraag dringt zich op of moslims het wel eens zijn met de islamofielen, of dat ze ze gewoon niet terzake of zelfs nuttige idioten vinden.
Misschien begrijpen moslims het fenomeen islamofiel wel helemaal niet. Vinden ze het onbestaanbaar dat een niet-moslim voor de islam opkomt. Dat een christen of jood (het fenomeen 'atheïst' begrijpen de meeste moslims al helemaal niet; dus alle Westerse niet moslims zijn in hun ogen christenen of joden) verraad pleegt aan zijn eigen religie. En dat nog wel ongestraft.
Komt me erg bekend voor. Als je tegen een doorsnee moslim zegt dat je atheist bent, weigert die aanvankelijk je te geloven. Als je er in slaagt hem te overtuigen, kan hij zijn afschuw amper verbergen. Je bent in zijn ogen vies, immoreel omdat je niet in angst leeft. Erg hé?
Gebruikersavatar
Mahalingam
Ervaren pen
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 aug 2007 21:00

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door Mahalingam »

Ja, Mohammedanen kunnen prima dha'wa doen met taqquiya tegen Joden en Christenen. Dan is het voor hun een kwestie van: gewoon het verkeerde geloof en dat kan bijgesteld worden. Maar is er sprake van geen geloof zoals atheïsten dan vallen ze stil. Het is ook opvallend hoe vaak ze zich tegen Christelijk Europa wenden terwijl het merendeel van de bevolking helemaal geen Christen meer is. Het aanvallen op Christelijke dogma's laat de meeste Europeanen volkomen koud.
Het probleem van de Mohammedanen is: hoe bezorg je mensen geloof als ze dat niet hebben?
Het atheïsten-probleem is redelijk nieuw voor de Mohammedanen. De oplossing bedacht voor de in de kern atheïstische Buddhisten is geweest: uitmoorden.
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
Gebruikersavatar
Mahalingam
Ervaren pen
Berichten: 751
Lid geworden op: 22 aug 2007 21:00

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door Mahalingam »

Ik kom nu een video tegen die aansluit op wat ik hierboven geschreven heb.
http://www.youtube.com/watch?v=NyNQ1zc- ... r_embedded
Wie in de Islam zijn hersens gebruikt zal zijn hoofd moeten missen.
siger

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door siger »

Mahalingam schreef:Ik kom nu een video tegen die aansluit op wat ik hierboven geschreven heb.
http://www.youtube.com/watch?v=NyNQ1zc- ... r_embedded
Condell kan het goed zeggen. Ik denk dat zijn kracht is dat hij zich niet opwindt terwijl hij het allemaal overziet. Een huzarenstuk. Verplichte stof voor islamofielen, als je het mij vraagt.
fbs33
Bevlogen
Berichten: 3364
Lid geworden op: 28 feb 2006 19:11

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door fbs33 »

UR schreef:1) Ze zijn corrupt.
Ze hebben er financieel, politiek of religieus (tbv de eigen niet-islamitische religie) belang bij om de islam te verdedigen.
Ik zou daaraan willen toevoegen de angst voor consequenties indien er niet keurig aan de islamitische leiband wordt gelopen! (zodat het als 'handig en verstandig' kan worden gepresenteerd om zulks te doen![en er kiezers mee winnen]) :D
en natuurlijk de handigheid om je onder de vraag, "Wat kost deze grappenmakerij de bevolking"? uit te draaien door het 'stigmatiseren' te noemen en daarmee de fatsoenskaart te trekken als joker ipv een antwoord als kaart op tafel te leggen! :lol: :lol: :(

Verder commentaar op UR zou slechts een bevestigende herhaling van zetten opleveren, ergo?
Nietweten en Geweten
Ervaren pen
Berichten: 827
Lid geworden op: 22 nov 2008 18:09

Re: Kan de actuele politiek zonder politieke geschiedenis?

Bericht door Nietweten en Geweten »

(Een grootse voetballer die er trots op mag zijn dat deze schijnbeweging tot zijn reportoire behoort:
http://www.youtube.com/watch?v=uU6CYTs-YZ8&NR=1
Wie de schoonheid van deze schijnbeweging niet ziet, houdt niet van voetbal (durf ik te beweren)!
Wat betreft de verdedigende actie van de tackle:
een selectie van goede http://www.youtube.com/watch?v=Ep6czGrq8uM&NR=1;
een selectie van kwalijke http://www.youtube.com/watch?v=UbamHEL4b_c
Schwalbes zijn verwerpelijk spelbederf/anti-acteerkunst)

Uncle Rat over Popper's paradox van de tolerantie van het (kritisch) rationalisme:
Maar dit verplaatst het probleem slechts. Want wie maakt uit wat rationeel is?

Wie gaat er voor scheidsrechter spelen en het predicaat 'rationeel' verlenen aan de standpunten?

Er is dus nood aan een 'rationaliteitspolitie'. We zijn benieuwd wie die rol gaat vervullen.
De eerste/tweede vraag had ik al beantwoordt. In het Duitse voetbal/sport-commentaar gebruiken ze in plaats van 'Schiedsrichter' vaker nog het duidelijkere woord 'Unparteiische". De paradox van de tolerantie is bij Popper ingebed in zijn uiteenzetting van de binnenculturele strijd in het Westen tussen het aan elkaar tegengestelde rationalisme en irrationalisme. De kwestie van de 'verplaatsing' is in «The Open Society and its Enemies» al aan de orde gesteld en afgevangen met de constatering dat het rationalisme in feite een irrationele geloofshandeling veronderstelt in de zin van het geloof in het rationalistische uitgangspunt van de eigen rede en in de ratio van anderen binnen de gemeenschap der wetenschappers. De onpartijdigheid ligt in de intersubjectiviteit van de wetenschappelijke werkwijze om theorieën in de openbaarheid te presenteren en te onderwerpen aan de kritiek van anderen en zodoende een zekere mate van objectiviteit te bereiken. Iedereen is vrij om dit 'rationaliteitspolitie' te noemen, maar ik denk bij dit woord eerder aan het 'scheldwoord' dat irrationalisten gebruiken om hun afkeer te uiten en afwijzing te rechtvaardigen van de rationele eisen die wetenschap stelt aan taalgebruik/presentatie van theoriëen en onderwerping aan kritiek van andere rationalisten. Ik schreef voorafgaand aan de paradox van tolerantie (toen tussen haakjes, nu onderstreept) dan ook over de westerse context rationalisme vs irrationalisme binnen de wetenschappelijke cultuur van de open samenleving waarin Popper deze paradox naar voren bracht:
De vorm van tolerantie die deze wetenschapsfilosofische grondlegger van het 'kritisch rationalisme' voor ogen heeft is het rationalisme met de wetenschappelijke houding van onpartijdige objectiviteit, het rationalisme als geloof in de eigen rede en (zo niet meer) in de rede van anderen binnen de wetenschappelijke gemeenschap die de objectiviteit organiseert in communicatiemedia waar de taal der beargumenteerde rede wordt gebezigd en waar bereidheid bestaat om te leren van kritiek en van eigen en andermans fouten.
De rationalisten in een tolerante open samenleving hebben de plicht om in naam der tolerantie het recht te claimen om intolerantie van irrationalisten niet te tolereren. Om de aanspraak van het rationalisme op tolerantie te beschermen moeten rationalisten
-tolerant zijn tov tolerante rationalisten die geloven in de eigen rede en in de rede van anderen
-intolerant zijn tegen intolerante irrationalisten die niet meer bereid zijn om rationeel te argumenteren en die er eerst mee beginnen de 'bedrieglijke' argumentaties van de anderen te verwerpen
en deze redenaties der bedrog voor de irrationalisme-aanhangers te verbieden en
voor hen uiteindelijk zelfs het gebruik van geweld aan te raden tegenover de bedrieglijke anderen.

Uit de paradox binnen het westerse conflict rationalisme vs irrationalisme in de tolerante open multi-culturele/multireligieuze samenleving komen vier posities naar voren die kunnen worden getypeerd op grond van Fortuyn's onderzoeksdefinitie van de multiculturele samenleving waarin twee relaties tussen culturen worden onderscheiden:
"Om misverstanden te voorkomen: de dominante cultuur van de moderne wereld verhoudt zich natuurlijk ook tot andere, minder dominante culturen. Voor een deel leeft zij daarmee in een spanningsrelatie, maar voor een ander deel zijn er ook symbiotische betrekkingen. De bestudering van multiculturele samenlevingen maken beide bewegingen, spanning en symbiose, duidelijk" (De Verweesde Samenleving, 1995/2002, hfdst. 3, p. 41).


<A> Irrationele tolerantie is onbeperkte, onbegrensde, onverschillige tolerantie tov zowel tolerantie (=rationeel) als intolerantie (=irrationeel). De onverschillig tolerante irrationalisten verkwanselen het recht op religiekritiek en cultuurkritiek en ondermijnen zo de religieuze en culturele tolerantie in de samenleving omdat ze deze tolerantie niet beschermen dmv het rationeel kritiseren van irrationele intolerantie. Het cultuurrelativisme houdt enkel oog voor de symbiotische relatie tussen religies/culturen in de NLse open multiculturele en multireligieuze samenleving en negeert de spanningsrelatie.
Cultuurrelativisme is weer een geheel andere tak van sport.
Cultuurrelativisten gaan er van uit dat er helemaal geen kritiek geleverd kan worden.
Cultuurrelativisme is principieel tolerant. Dus nooit intolerant.
Precies, het cultuurrelativisme is nooit intolerant, ook niet wanneer het rationeel verantwoord is om intolerant te zijn tov het religieuze of culturele intolerante dmv religiekritiek of cultuurkritiek. Cultuurrelativisten gaan er van uit dat er helemaal geen kritiek geleverd moet worden, terwijl dat een misvatting is die in feite de tolerante samenleving ondermijnt. Fortuyn sprak zo in zijn boeken over het cultuurrelativisme als 'een veenbrand in het westerse cultuurgebied' en over het gevaar van het weerloos worden van het westen tov moslimfundamentalisme. Het is dus geen geheel andere tak van sport, het cultuurrelativisme doet aan de denksport der onverschillig toleranten van het irrationeel vermijden van rationele religiekritiek en cultuurkritiek op (1) de intolerante islam van Khomeini, Osama ect.

<B> Irrationele intolerantie is onbeperkte, onbegrensde, onverschillige intolerantie tov zowel intolerantie (=rationeel) als tolerantie (=irrationeel). De onverschillig intolerante irrationalisten zijn de extremistische islamkritici of anti-moslimse westerlingen met een extreem-rechtse/linkse politieke stellingname die in hun islamkritiek niet terugdeinsen voor het irrationele taalgebruik van religieuze of culturele discriminatie (soms spreekt men van 'cultureel racisme) en die evenmin terugdeinsen voor het irrationeel gebruik van geweld tegen moslims. Het besmeuren van een NLse moskee met varkensbloed zou kunnen uitdraaien op brandstichting ect. en draagt uitsluitend bij aan de spanningsrelatie in de NLse open multiculturele en multireligieuze samenleving: het is de totale negatie van elke symbiotische relatie tussen diverse religies en culturen.

<C> De onverschillige islamkritici staan rationeel intolerant tov (1) de intolerante islam dmv kritiek op de islamitische religie en cultuur en (niet extremistisch of extreem irrationeel maar) gematigd irrationeel tov (2) de tolerante islam dmv onverschilligheid tov het onderscheid tussen (1) in de spanningsverhouding, clash of strijd met het tolerante en tolerantieprotectionistische westen en (2) in de symbiotische verhouding of interculturele of interreligieuze dialoog met het tolerante westen. De overschillige islamkritici erkennen het onderscheid tussen (1) de intolerante zuivere shariapolitieke religie en (2) de tolerante liberale islam binnen de moslimcultuur hooguit binnen de spanningsrelatie met de moderne Westerse cultuur van de democratische rechtstaat en mensenrechten.

<D> De verschillige islamkritici staan rationeel intolerant tov (1) de intolerante islam dmv kritiek op deze 'zuivere' religie en cultuur van de irrationele moslims in de spanningsverhouding met het tolerante en rationele westen en staan rationeel tolerant tov (2) de tolerante islam die rationele moslimdenkers als Abu Zayd en Soroush eigentijds hervormen/reformeren voor beoefening in erkenning van en in symbiotische relatie met de democratische rechtstaat en mensenrechten in westerse open multiculturele en multireligieuze samenlevingen.

Uncle Rat noemde de verschillige islamkritici voorheen (nog) 'islamofielen' en de onverschillige islamkritici 'islamofoben':
De islamofiel zal zeggen dat de standpunten van de islamofoob irrationeel zijn (want het door de islamofoob geschetste beeld van de islam is niet in overeenstemming met de werkelijkheid: de islam kan en mag immers niet zo zwart zijn als het wordt afgeschilderd) en de islamofoob zal zeggen dat de standpunten van de islamofiel irrationeel zijn (want het lukt de islamofiel slechts het gekoesterde beeld van de islam, de wensdroom, in stand te houden door de pijnlijke feiten te negeren).

Of:
De islamofiel zal zeggen dat de standpunten van de islamofoob irrationeel zijn (want het door de islamofoob geschetste beeld van de islam is niet in overeenstemming met de werkelijkheid: de kenmerken van de fundamentalistische stromingen binnen de islam op de gehele islam plakken is niet alleen dom en kwaadaardig, maar tevens een belediging voor alle goedwillende moslims) en de islamofoob zal zeggen dat de standpunten van de islamofiel irrationeel zijn (want van een islamofiel kun je geen rationeel standpunt verwachten: die is reeds lang van de realiteit losgezongen en wil het gevaar maar niet zien).
De verschillige islamkriticus zegt eerder dat de islamstandpunten van de onverschillige of islamofobe islamkritici
enerzijds volstrekt rationeel intolerant zijn tov (1) de intolerante zuivere islam van irrationele moslimfundamentalisten door het recht op kritiek te claimen en te beoefenen omdat deze gevaarlijke islam waar de pijnlijke feiten op wijzen principieel op gespannen voet staat met democratie, mensenrechten en tolerantie
maar anderzijds gematigd irrationeel intolerant tov (2) de tolerante islam van rationele moslimhervormers die hun religie en cultuur reformeren in symbiose met de principes van democratie, mensenrechten en tolerantie omdat deze ongevaarlijke islam waarop hoopgevende feiten wijzen in het werk richting een gepacificeerde/tolerante religie en cultuur met toekomstmuziek in westerse open multiculturele en multireligieuze samenlevingen bij voorkeur wordt genegeerd: deze (2) liberale islam past niet in de zwarte angstdroom of het dystopische toekomstbeeld van de voltooide islamisering tot de sharia-superstaat Eurabië waar (1) de intolerante islam de macht in handen heeft gekregen en waar oorspronkelijke europeanen zijn gedhimmificeerd.
De verschillige islamkriticus gaat niet zover om de islamofobe/onverschillige islamkritici (<C>) te devalueren tot dommerikken en allerlei kwaadaardige motieven in de schoenen te schuiven alsof het extremistische islamkritici (<B>) zijn die zonder pardon gedemoniseerd mogen worden. Maar de verschillige islamkriticus verwerpt van de onverschillige inklamkriticu wel hun overdrijving van de angst voor het gevaar van (1) die geen grens vindt in (2) en hun geringe bereidheid om te denken aan en over een heden en toekomst van (2) in de symbiotische relatie in het kader van het voorkomen van de misverstanden waarvan Fortuyn spreekt in zijn onderzoeksdefinitie van zowel spanning als symbiose in multiculturele samenlevingen.

Omgekeerd zal de islamofobe/onverschillige islamkriticus waarschijnlijk zeggen dat de verschillige islamkritici in hun rationele intolerantie tov (1) in onvoldoende mate het gevaar van de intolerante islam erkennen en dat de verschillige islamkritiek in diens tolerantie tov (2) nog niet is losgekomen van het cultuurrelativisme dat uitsluitend (islamofilisch) oog heeft voor de symbiotische relatie van de islamitische cultuur en de westerse cultuur in multiculturele samenlevingen en vasthoudt aan een utopische wensdroom ipv de realiteit te zien van de spanningsrelatie. De islamofobe islamkriticus heeft er grote moeite mee om de rationele intolerantie tov (1) te erkennen die het feitelijk gemeenschappelijk heeft met de verschillige islamkritici mbt de spanningsrelatie en om dit gemeenschappelijke aspect serieus te nemen omdat de verschillige islamkritiek op de angstwekkende en gevaarlijke (1) in de spanningsverhouding niet dezelfde conclusies trekt uit dezelfde pijnlijke feiten en wetenschappelijke nuance wil brengen waar ongenuanceerde hardheid in de beoordeling van de intolerante zuivere islam eerder nodig en toepasselijker is.
Het, al of niet voorgewende, gebrek aan feitenkennis bij de islamofielen maakt het gezamenlijk bedrijven van 'islamwetenschap' van meet af aan een hachelijke onderneming.
Nuance waar er niets te nuanceren valt of waar de nuance het oordeel slechts bevestigt, hoeft ook niet nodeloos toegepast te worden.
De uitgestoken hand wordt ervaren als een manipulerende, sturende hand die slecht toegereikt wordt om de discussie op de islamofiele rijstrook te trekken.

De islamofiele rationalisten meten zich het wetenschappelijke, rationele pak wel erg gemakkelijk aan. Het pak is een paar maatjes te groot, dunkt mij.
Dus als ik het goed begrijp verkiezen onverschillige/islamofobe islamkritici de irrationele weigering om het islamwetenschappelijke pak überhaupt aan te trekken bòven het rationele streven om deze rol op zich te nemen en het pak tailor made te maken door het ontwikkelen van een islamwetenschappelijke taal waarmee met grotere nauwkeurigheid en nuance kan worden gesproken over zowel (1) de irrationeel intolerante islam in de spanningsrelatie als (2) de rationeel tolerante islam in de symbiotische relatie met democratie, mensenrechten en de tolerantie van het islamkritisch rationalisme in NL en andere westerse open multiculturele en multireligieuze samenlevingen.
Het mechanisme dat ik al eerder nav de paradox van Popper heb beschreven: ze [de 'islamofielen' of verschillige islamkritici] zijn intolerant jegens intolerantie. Dat ze intolerant zijn jegens intolerantie jegens de intolerante islam zien ze daarbij over het hoofd. Voor hen telt alleen dat ze intolerant zijn - en moeten zijn - jegens iets wat in hun ogen afschuwelijk is. Dat ze zich slechts concentreren op die ene intolerantie (die jegens de intolerantie van de islam) is misschien te verklaren: omdat ze niet kunnen begrijpen dat mensen met dezelfde culturele achtergrond als zijzelf (islamofoben ) zo intolerant kunnen zijn. Ze zien Westerse intolerantie jegens de islam als als een schandvlek. Als een vlek op hun blazoen. Als iets waar ze zich zoveel mogelijk van willen distantiëren.
De verschillige islamkriticus begrijpt Popper's paradox van het islamkritisch rationalisme dat aanspraak maakt op tolerantie in de binnenculturele context van de oude en actuele strijd tussen rationalisme en irrationalisme en heeft zo de vermeende 'meertrapsraket' van eerste veronderstellingen/uitgangspunten al voorkomen voordat deze al begon. De verschillige islamkritici zijn rationeel intolerant tov (1) de intolerante islam van irrationele moslims aan de ene kant van de spanningsverhouding èn tov het extreem irrationeel intolerante westen van extremistische islamkritici («B») aan de andere kant van de spanningsverhouding èn tov het gematigde irrationeel intolerante westen tov (2) van onverschillige of islamofobe islamkritici omdat deze niet rationeel tolerant staan tov (2) de tolerante islam van rationele moslimhervormers en democratische theedrinkers in de symbiotische verhouding van de interculturele en interreligieuze dialoog met westerse democratische theedrinkers.

fbs33:
Hoe kun je islamofilie in één adem noemen (en verbinden!) aan het woord 'rationalisme' waar er op z'n minst zeer grote twijfel moet bestaan aan goden?
Je hebt gelijk, dat woord 'islamofilie' als equivalent voor de verschillige islamkritiek in de tegenstelling tot 'islamofobie' is verwarrend, en helpt misverstanden niet voorkomen in het nodige debat over de islamitische cultuur in de spanningsrelatie zowel als in de symbiotische relatie met de westerse cultuur in open multiculturele samenlevingen. Ik had de terminologie 'islamofilie versus islamofobie' van mijn debattegenstander voor 'the sake of argument' overgenomen maar kan het beter weglaten 'for the sake of rational argument' en vervangen door verschillige versus onverschillige islamkritici.
De (3) die in het begin van de posting van Nietweten en Geweten dd 09 apr 2010 02:06 nog even opdook om daarna een stille dood te sterven.

(3) zit gruwelijk in de weg in het wereldbeeld van de rationele islamofiel. De opdeling in (1) en (2) maakt het geheel immers veel overzichtelijker: zwart en wit, slecht en goed, irrationele jihadisten en rationele liberale moslims. De islamofiel zit niet te wachten op een immense onbestemde middengroep die wel eens - the horror! the horror! - grotendeels veel (1)-iger dan (2)-ig zou kunnen zijn. Dus: weg met die (3)! Zodat de islamofiel zijn theoretische bespiegelingen kan beperken tot de marginale groepen aan de beide uiteinden van het spectrum. Tot (1) en (2). Want met die jongens weet je wat je aan ze hebt.
(3) daarentegen is een onoverkomelijk probleem. (3) faciliteert (1) en maakt, door z'n omvang, de taak van (2) onmogelijk.
Dit heb ik op het forum over de islam als gevaar op zichzelf al uitgelegd. Dat was een keuze om in de discussie stapsgewijs te werk te gaan en eerst de afzonderlijke delen (1) en (2) te bespreken voorafgaand aan (3) en de relatie daarvan met (1) en (2) in het kader van de islamitische cultuur als geheel (1, 2, 3). De grote middengroep in NL zou ook grotendeels veel (2)-iger dan (1)-iger kunnen zijn. Het gebrek aan feiten en cijfers over de loyaliteit van de NLse moslims van (3) aan (1) of aan (2) is niet alleen een probleem van de verschillige islamkritici maar ook van de onverschillige islamkritici om tot een juiste beoordeling te komen.
Alle mensen worden vrij en gelijk in waardigheid en rechten geboren. Zij zijn begiftigd met verstand en geweten, en behoren zich jegens elkander in een geest van broederschap te gedragen. Art.1 vd Universele Verklaring vd Rechten vd Mens
Plaats reactie