Beste Mr vd Velzen, ik schreef
ik schreef:Zijn de omstandigheden nog erger, dan zijn de bestialiteiten ook weer erger, ongeacht of iemand nu een PHD in weet ik wat heeft. Het is een laagje vernis gebouwd op welvaart, valt dat weg, dan valt (tijdelijk) de "beschaving/humaniteit" ook zeer snel weg totdat weer enigzins wat welvaart opgebouwd kan worden...
Niet veel anders dan u zegt
Peter van Velzen schreef:Het zijn de externe aspecten van onze beschaving (de voedselvoorziening met name) die hier te kort zijn geschoten.
Terug binnen de cultuur waarin ze thuishoren zullen deze mensen zich ongetwijfeld weer beschaafd - zei het getraumatiseerd - gedragen.
Hoezo beoordelingsfout??? Je kunt je wel afvragen welke je definitie van beschaving of beschaafd zijn hanteert. Maar dat is mieren neuken in dit geval.
Peter van Velzen schreef:Het laagje vernis omvat veel meer dan men gewoonlijk wel denkt, omdat men er zo aan gewend is. Het bevat taal en alles wat daarbij hoort, (glim)lachen, muziek, dansen, kleding (of andere lichaamsversierselen), allerlei ceremonies en rituelen (begravenissen!) Zaken die vrijwel elke cultuur kent, ongeacht haar welvaart, en die alleen bij ware rampen worden verontachtzaamd. Het is verkeerd te denken dat ons gedrag tijdens rampen onze ware aard onthuld. Wij worden niet door onze ouders opgevoed om rampen mee te maken.
Die aard is net zo waar als mensen die dansen, lachen, zich kleden (naar bepaalde folklore voor mijn part) tijdens vrede en welvarende tijden dan als dat mensen zich verscheuren tijdens oorlogen of rampen, kortom wanneer dat laagje vernis welvaart wegvalt. Beiden horen bij onze ware aard. Verder zouden onze "ouders" ons hier meer moeten over voorlichten, af en toe gebeurt dat ook tijdens herdenkingen en zo. Sommigen noemen deze mensen getraumatiseert omdat ze een andere kant van onze aard hebben gezien, dat komt ook omdat ze wellicht te weinig voorbereid waren, voor ons land voor onze vrijheid enz enz, maar juist die zogenaamde getraumatiseerde mensen weten wat dat PRECIES inhoud, en wat de prijs daarvan kan zijn...
NB Het recht dat ik de alle Chinesen als eerste zou willen gunnen, is het recht om hun rechten zèlf kan kiezen
Dat heeft het Chinese volk gedaan, men koos niet voor de KMT te vechten (die achter de Amerikanen liepen, maar voor de Communisten, dat was hun keuze, met alle consequenties van dien. en dat is hun keuze nog steeds, was dat niet zo, dan was er wel weer een nieuwe revolutie gekomen, ik denk niet dat u weet hoe Chinezen over China en hun regering denken, maar eerder dat u dingen (nogal logisch) vanuit een zeer westerse bril bekijkt.
Karl Jaspers; those who committed war crimes were morally guilty, and those who tolerated them without resistance were politically guilty, leading to collective guilt for all.