Wonderbaarlijke genezingen
Moderator: Moderators
Ik wil echter nog wel wat toevoegen aan het 'wonderbaarlijke genezingsverhaal': Het was niet alleen de 'gebedsgenezer' die bad, maar ook mensen van de gemeente zelf die voor andere baden. Hierdoor was er dus geen bedrog van stiekum de broek/schoen wat verschuiven.
Hoe verklaar je dat dan?
Hoe verklaar je dat dan?
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Collectieve religieuze gekte?Apologetus schreef:Ik wil echter nog wel wat toevoegen aan het 'wonderbaarlijke genezingsverhaal': Het was niet alleen de 'gebedsgenezer' die bad, maar ook mensen van de gemeente zelf die voor andere baden. Hierdoor was er dus geen bedrog van stiekum de broek/schoen wat verschuiven.
Hoe verklaar je dat dan?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
D'r staat meestal al een kruis op! Nou nog ff raadschilderen en.......Bingo!Stanhope schreef:Dan kan het geld naar de kerk i.p.v. naar het ziekenhuis.Fenomeen schreef:Wat zeiden de huisarts en de 'bottendokter' ik weet niet hoe dat heet, na het zien van de rontgenfoto's?
Ik naam aan dat die van verbazing om zijn gevallen en de helft van hun patienten doorgestuurd hebben?
-
Theoloog
Om daar een verklaring voor te geven hebben we wat extra informatie nodigApologetus schreef:Ik wil echter nog wel wat toevoegen aan het 'wonderbaarlijke genezingsverhaal': Het was niet alleen de 'gebedsgenezer' die bad, maar ook mensen van de gemeente zelf die voor andere baden. Hierdoor was er dus geen bedrog van stiekum de broek/schoen wat verschuiven. Hoe verklaar je dat dan?
(a) Was je er bij? Heb je het zelf gezien?
(b) Werden van alle mensen, waarvoor werd gebeden, de benen gelijkgetrokken?
(c) Op welk moment werd vastgesteld dat de benen van die mensen niet even lang waren?
(d) Door wie werd vastgesteld dat de benen van die mensen niet even lang waren?
(e) Hebben de 'patiënten' eerder een medische test ondergaan om vast te stellen dat hun benen niet even lang waren?
Mensen zijn meer meegaand dan je zou geloven, apologetus. Dat blijkt alleen al uit het feit dat de proefpersonen zich zonder blikken of blozen laten vertellen dat hun benen niet even lang zijn. 'Tja, als de man van God dat zegt, dan zal dat wel zo zijn'. Als een gebedsgenezer vervolgens zegt dat 'al deze mensen aan hetzelfde lijden' (en hij heeft het truukje voorgedaan) dan willen zijn volgelingen geloven dat het zo is, en zelfs wanneer hun eigen waarneming ermee in strijd is, zullen ze niets zeggen. Ze zien immers alle mensen om hen heen bidden dat de benen gelijk zullen worden, dus al die anderen zien het kennelijk wel. Dus gewoon maar doen, want ik wil niet uit de toon vallen.
Zou iemand daadwerkelijk weigeren, dan zou de gebedsgenezer hem een standje geven vanwege zijn kleine geloof, en het truukje voordoen.
(a) Nee, ik was er niet bij. Wel twee familieleden van me (die ik goed ken).
(b) Dat weet ik niet, volgens mij werden bij iedereen de benen gelijk.
(c) Op 't moment dat ze op de grond gingen zitten met hun benen recht naast elkaar en deze ongelijk bleken.
(d) Door de mensen zelf, volgens mij.
(e) Nee, niet dat ik weet.
(b) Dat weet ik niet, volgens mij werden bij iedereen de benen gelijk.
(c) Op 't moment dat ze op de grond gingen zitten met hun benen recht naast elkaar en deze ongelijk bleken.
(d) Door de mensen zelf, volgens mij.
(e) Nee, niet dat ik weet.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Men in Black
Men in Black
-
Theoloog
Okee,prima. Maar dat betekent dus dat er allerlei onzekerheden zijn. Je was er niet bij en hebt het verhaal dus uit tweede hand.
Hoe waarschijnlijk vind je het dat er in een zaal met mensen, tien zijn van wie de benen ongelijk zijn? Hoeveel mensen ken jij van wie de benen ongelijk zijn.
Is het niet zeer waarschijnlijk dat de benen van die mensen helemaal niet ongelijk waren (zelf hadden ze dat tot dan toe nooit opgemerkt, terwijl me dat iets lijkt dat je wel ziet), maar dat ze, toen ze verteld werd dat hun benen ongelijk waren, dáchten dat dit zo was?
Lijkt mij niets wonderlijks aan.
Bovendien: wat heeft God de afgelopen decennia toch met ongelijke benen? Er zijn miljoenen mensen die lijden aan parasitaire infecties, blindheid, verlamming, AIDS, kanker, etc. etc. Waarom heeft God zo'n voorkeur voor een aandoening die verdacht veel lijkt op een kermisattractie?
Hoe waarschijnlijk vind je het dat er in een zaal met mensen, tien zijn van wie de benen ongelijk zijn? Hoeveel mensen ken jij van wie de benen ongelijk zijn.
Is het niet zeer waarschijnlijk dat de benen van die mensen helemaal niet ongelijk waren (zelf hadden ze dat tot dan toe nooit opgemerkt, terwijl me dat iets lijkt dat je wel ziet), maar dat ze, toen ze verteld werd dat hun benen ongelijk waren, dáchten dat dit zo was?
Lijkt mij niets wonderlijks aan.
Bovendien: wat heeft God de afgelopen decennia toch met ongelijke benen? Er zijn miljoenen mensen die lijden aan parasitaire infecties, blindheid, verlamming, AIDS, kanker, etc. etc. Waarom heeft God zo'n voorkeur voor een aandoening die verdacht veel lijkt op een kermisattractie?
-
Theoloog
Ach ja, we hebben hier een uitstekende (ex-)voorganger he? :P
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- collegavanerik
- Superposter
(johako op elsevier blog)Ik zeg altijd " Ik ga alles geloven, als ik in de grot van Lourdes, naast de houten benen en armen, OOK een kunstgebit zie hangen". Vat je hem?
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.