Xanders kijk op God, de Bijbel en het geloof

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

IM schreef:Precies en daarom is het goed om alvorens een uitspraak daarover te doen, te weten hoe en waarom ik die uitspraak doe; namelijk een ironisch verwijzen naar de manier waarop "atheïstische vrijdenkers" regelmatig denken te kunnen scoren op "gelovige sukkels".
...Ik denk dat jij de discussie dan niet zinvol neerzet en eigenlijk goed verwoordt waar het al misgaat; namelijk dat bepaalde mensen zich meteen tegenover elkaar stellen en dientengevolge alleen maar in een steekspel van nimmer tot elkaar komende 'ik weet het beter' blijven steken. Dat beschrijft vrij waarheidsgetrouw inhoudelijk het grootste gedeelte van dit en vergelijkbare fora.
Alweer geheel met je eens. Het is uiterst vermoeiend en vreselijk frustrerend. Ik begrijp het eigenlijk niet hoe ik dit al 5800 bijdragen lang volhoud.
Maar het is zo menselijk! Klagen helpt niet. Het zal van eeuwigheid tot eeuwigheid altijd zo zijn. That's life. We kunnen hoogstens van onszelf eisen erbovenuit te klimmen, het altijd in onszelf proberen op te merken en het dan niet te tolereren.

Streef bovendien in elke zin naar absolute helderheid van denken, zodat je zo weinig mogelijk verkeerd wordt verstaan bij een ander. Op deze manier kun je een hoop doen om bovengenoemde frustratie te vermijden. Wanneer ik verkeerd verstaan word, geef ik altijd eerst mezelf de schuld: ik had het beter moeten zeggen. Zo laat je frustratie iets positiefs doen.

Bedenk bovendien dat een ander uit een bijdrage van een paar zinnen niet kan opmaken wat voor wereld van denken er allemaal achter zit. Hij/zij vangt die paar zinnen op en leest die op de manier waar hij/zij zelf mee bekend is. Dit goed te beseffen helpt om een ander te kunnen vergeven.
En ja, ik heb religie een definitie gegeven waarbij de gehele mensheid tot religieus bestempeld wordt. Dat is bepaald niet nieuw overigens, maar daarentegen een fundamenteel onderdeel van elke wereldreligie.
Maar wanneer atheïsten ook onder die paraplu staan heeft religie teveel aan betekenis ingeboet om er nog een zinvolle discussie over te houden. Je moet het jezelf niet te moeilijk maken.
Born OK the first time
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Off-topic mischien want ik heb deze draad niet doorgelezen, wil alleen reageren op deze uitspraak
Wijs is de m.i. ieder persoon die uiteindelijk een eind op weg is in de ontmaskering van zichzelf.
Zeer diepe en mijns inziens juiste conclusie.
Want wie zichzelf ontmaskerd, die ontmaskerd het leven.

Jezus en Nietzsche liggen misschien niet toch niet eens zo ver van elkaar als je uitspraken van Jezus op de volgende manier verstaat.

Jezus die naast de volgende uitspraak: “ik ben de weg, de waarheid en het leven” ook zei dat alle mensen goden zijn.
Waarschijnlijk bedoelde Jezus te zeggen dat ieder mens de weg de waarheid en het leven in zich heeft. Jezus zei immers ook “ik ben het licht der wereld”(Joh 8:12) om ergens anders te zeggen “Gij zijt het licht der wereld” (Mt 5:14).

M.a.w. al die “ik ben” uitspraken van Jezus kunnen verstaan worden als antwoorden op de vraag : “Wie is de mens?”.

Het getuigenis dat Jezus aflegde hier op aarde over zichzelf was in feite een getuigenis van een mens die wist wie hijzelf was en daarmee ook een getuigenis aflegde wie wij zijn. Het geloof in Jezus is vooral een geloof in wie ik zelf bent.
Op die manier redt Jezus mij van mijn onwetendheid.
Maar Nietzsche kan dat ook, begrijp je wat ik bedoel het maakt niet uit wie je de ogen opent. Het is veel belangrijker dat je zelf gaat zien.dwz zeggen dat je jezelf bevrijd van illusie (die kerk ,maatschappij en al het andere buiten jou je wilt doen geloven dat je bent) en jezelf leert kennen in de kern.
'Gods Zoon is schuldeloos en zonde bestaat niet.'
[uit:Een Cursus in Wonderen H10.2:9b)
IM
Banned

Bericht door IM »

Laatste twee posts lees ik met instemming en herkenning.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

IM schreef:In mijn constatering aangaande trauma's en frustraties ligt geen hoon ten grondslag. Daar waar hoon wel een rol speelt, ligt het meer op het gebied van valse zekerheden en arrogante bekeerdrift.
De woorden 'trauma' en 'frustratie' dekken begrippen die op onvolkomenheden van het verwerken in de geest (of ziel, of instincten genaamd) van (in dit geval) de mens wijzen en als zodanig in de psychiatrie hun benamingen hebben kregen ter aanduiding daarvan!
Het plaatst degene die constateert in een positie van 'volkomenheid' die nodig is om de onvolkomenheden bij de lijders aan hun 'onvolkomenheden' te kunnen constateren!

Dat er tussen die twee posities de 'hoon' op de loer ligt, hoeft geen betoog m.i.
Valse zekerheden worden opgegradeerd tot 'zekerheden'
Zekerheden die nodig zijn voor de drang tot zelfbehoud v.d. bezitter (de aanname van een onbewezen 'zekerheid' zoals een god die toegang verschaft tot het eeuwig leven of strelend voor het zelfvertrouwen als het je tot kroon der schepping uitroept! en excuseert voor je dierlijke daden t.o.v. de rest der flora en fauna)

'Bekeerdrift' uit liefde voor een ander aan wie dat eeuwige leven ook gegund wordt?
Maar daarvoor natuurlijk in de eigen aanname van een 'zekerheid' (zoals een 'god') moet geloven om het te verkrijgen?

Eerder het idee dat vele mede-aannemers van de eigen aanname die 'aanname' waarschijnlijker lijken te maken, vermoed ik? (eendracht maakt macht als motto? [oftewel 'kudde-instinct'?])
En de 'hoon' een wapen is in de handen van die 'macht' om alles wat daarbuiten is te overwinnen? :lol:
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Pieter schreef:Jezus en Nietzsche liggen misschien niet toch niet eens zo ver van elkaar als je uitspraken van Jezus op de volgende manier verstaat.

Jezus die naast de volgende uitspraak: “ik ben de weg, de waarheid en het leven” ook zei dat alle mensen goden zijn.
Waarschijnlijk bedoelde Jezus te zeggen dat ieder mens de weg de waarheid en het leven in zich heeft. Jezus zei immers ook “ik ben het licht der wereld”(Joh 8:12) om ergens anders te zeggen “Gij zijt het licht der wereld” (Mt 5:14).

M.a.w. al die “ik ben” uitspraken van Jezus kunnen verstaan worden als antwoorden op de vraag : “Wie is de mens?”.

Het getuigenis dat Jezus aflegde hier op aarde over zichzelf was in feite een getuigenis van een mens die wist wie hijzelf was en daarmee ook een getuigenis aflegde wie wij zijn. Het geloof in Jezus is vooral een geloof in wie ik zelf ben.
Op die manier redt Jezus mij van mijn onwetendheid. Maar Nietzsche kan dat ook, begrijp je wat ik bedoel het maakt niet uit wie je de ogen opent. Het is veel belangrijker dat je zelf gaat zien.dwz zeggen dat je jezelf bevrijd van illusie (die kerk ,maatschappij en al het andere buiten jou je wilt doen geloven dat je bent) en jezelf leert kennen in de kern.
Beste Pieter,
Dat is een diepzinnige kijk op de zaak waar ik mee in kan stemmen.
En weet je wat? Toen ik schreef vanmorgen dacht ik dat jij hier vast op zou reageren.

Wat Nietzsche betreft, het is niet voor niets dat hij voortdurend in gesprek is met Jezus en het christelijk geloof. Dat was een bewuste keus van hem: zijn filosofie was dat je je vijand zorgvuldig moet kiezen en dat je een vijand moet kiezen waar je trots op kunt zijn, oftewel je moet een vijand kiezen die het beste uit jou naar voren haalt, die jou een dienst verleent, want het gaat er niet om de vijand te verslaan, maar om jezelf op te bouwen. Enkel een machtige vijand verslaan heeft waarde en is de moeite waard je krachten aan te geven. Enkel een machtige vijand is een vijand die jou een waarheid in het gezicht kan gooien die je waardig genoeg kan bevinden om je aan het denken te zetten en je wat laat leren.
Met een vijand waarvoor je enkel minachting voelt en aan wie je helemaal geen waarde geeft is het zinloos en tijdverspilling je in te laten. Al zou je hem/haar elke keer een essee lang van repliek dienen, je zou weer een one-liner of enkel haat en nijd terug krijgen.

En wanneer je dan zoals Nietzsche een leven lang in die dialoog bent met je machtige vijand krijg je er een bepaalde band mee. Je leert op den duur je vijand af en toe zonder enige moeite als vriend te kunnen beschouwen. Een ander begrijpt zoiets dan niet, maar voor jou is het volkomen natuurlijk, je hebt allang geleerd dat je totaal onafhankelijk bent geworden in je denken en een wet voor jezelf bent geworden en het dus niet meer uitmaakt wat voor capriolen je vijand uitvoert. Hij is geen bedreiging meer voor je. Enkel iemand die onzeker is en zich bedreigd voelt heeft die drang om de vijand in het zand te zien bijten. Enkel iemand die de ander als superieur ervaart uit zich in haat en nijd. Hoe onzekerder des te meer men gelooft de 'absolute waarheid' aan te hangen.

Misschien vind je dit nog interessant om te lezen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... e/I.12.htm

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

In oa hoofdstuk 8 van deel vier van Nietzsches Zarathoestraboek kun je zien op welke manier Nietzsche zijn vijand uiteindelijk versloeg: hij heeft zich ver boven zijn vijand uitgedacht en zet hem neer als armoedzaaier, een verkracht persoon die van lieverlee maar nóg een graadje naiever is geworden om het allemaal te kunnen verdragen. Maar tezelfdertijd onderhoudt hij er een bijzondere band mee, alsof hij juist die armoedzaaier innig lief heeft en heel serieus neemt. Nietzsche laat keer op keer zien dat hij Jezus veel en veel dieper begreep dan de volgelingen van Jezus. Dat is het geheim dat tijdens zijn leven alleen hij begreep.
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... e/IV.8.htm

Dezelfde boodschap zie je in het volgende hoofdstuk van dat boek, waar Nietzsche op al even verholen manier zijn band met God beschrijft. Alweer zet hij zijn vijand neer als een armzalig hoopje ellende, een person die ten einde raad is. Maar in plaats van hierover te meesmuilen en zijn vijand nu diep in het zand te laten bijten laat Nietzsche God dit tegen hemzelf zeggen: "Jou echter, o Zarathoestra, vloog en trok ik het langst achterna, en ook al hield ik me voor jou verborgen, toch was ik jouw beste Schaduw: overal waar jij hebt gezeten, daar zat ik eveneens. Met jou heb ik rondgewaard in verste, koudste werelden, als een spook dat uit vrije wil loopt over sneeuw en winterdaken.
Met jou ben ik doorgedrongen tot al wat verboden is, tot de ergste en verste dingen: en zo er iets van deugd in mij is, dan is het dat ik onbevreesd was voor enig verbod. Met jou heb ik verbroken al wat mijn hart ooit vereerde, alle grensstenen en beelden wierp ik omver, de gevaarlijkste wensen liep ik na."
Oftewel de grootste vijand van God blijkt juist degene te zijn die het meest van God begrepen heeft, die het innigst met God geleefd heeft!
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... e/IV.9.htm

Voor mij zijn al deze zaken de allerdiepste wijsheden die ik in mijn leven heb opgedaan. Ik heb me volledig geïdentificeerd hiermee en heb God, oftewel mijn diepste zelf, daarom eens heel stiekem dit over mijzelf laten uitspreken, als een vonnis dat ik mezelf heilig oplegde. In een denkbeeldig gesprek met God zegt deze: "Ik laat Johan ook zo lopen, als spook die uit vrije wil loopt over sneeuw en winterlandschappen. En hij zal moeten leren dansen op deze weg als de vlinder en de zeepbel die de Middag aankondigen." ( http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/21a.HTM ) De laatste zin is ook samengesteld uit woorden van Nietzsche. Ik heb mezelf vijf jaar geleden de taak gegeven om de allermoeilijkste weg te gaan, letterlijk had ik deze taak al zolang als ik in Finland woonde, en begreep ik daar als jong persoon ('johan') nooit wat van, maar op de helft van mijn leven, toen het leven daar mij hard en sterk genoeg gemaakt had, werd het me duidelijk, ik moest het ook nog eens in een andere zin ervaren, via het inslaan van de moeilijkste en ijselijkste weg die mijn menselijk denken maar kon inslaan, het eindeloos rereformed worden door mezelf te ontmaskeren. Beide taken heb ik mezelf opgelegd met ijzeren wil en in beide taken heb ik heilig besloten als overwinnaar tevoorschijn te komen. Dat deze uitkomst vaststaat is mijn geloofszekerheid. En nooit ben ik gelukkiger geweest dan nadat ik met resolute stap de voor mij moeilijkste weg ben opgegegaan, de weg naar het vinden van mijn diepste zelf.
Born OK the first time
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Dag Rereformed,

En weet je wat? Toen ik schreef vanmorgen dacht ik dat jij hier vast op zou reageren.
Dat moet de Heilige Geest geweest zijn. :lol:

Je ziet dat ik op mijn manier mijn weg gaat, ook ik heb besloten om helemaal alleen mijn weg te gaan. Ik heb zoiets van: Ik moet het zelf uitzoeken zonder hulp.Toen mijn angst voor god wegviel (lang verhaal) durfde ik pas alles te onderzoeken. Wat ik dadelijk hier beneden schrijf zal ik maar niet aan mijn oud gemeente kennissen laten lezen, niet dat ik dat niet durft maar ze zouden het niet begrijpen en ik heb al zoveel gezegd wat onbegrepen is.
Heel fijn om jouw reactie te lezen wat ik zelfs als een bemoediging beschouw. Misschien moet ik bij dezen jou ook maar even bemoedigen, dat kan een mens nooit genoeg doen tegenover elkaar. Knap hoor al dat schrijven daar ben ik nog niet aan toen. Het kost mij nog veel moeite om wat zinnen (zinnige) er uit te persen. Het maakt mij feitelijk niet uit als ik het niet altijd met je eens ben, wat ik zie is iemand die tot de kern wil gaan en die kern is onze gemeenschappelijke grond.
oftewel je moet een vijand kiezen die het beste uit jou naar voren haalt, die jou een dienst verleent, want het gaat er niet om de vijand te verslaan, maar om jezelf op te bouwen
]Ik zie het zelfs zo, de enige vijand die wij moeten verslaat zijn fantomen in leven gehouden door onze eigen kracht.

En Jezus uit de christelijke religie is zo’n fantoom.

Want hoe de kerk met Jezus omgaat en aanbiedt aan mensen is niets anders dan afgoden verering in de meest verderfelijke vorm. Het is niets anders dan een lege vorm die blijft leven door menselijke krachtsinspanning. Zonder de mensen zou het vervliegen tot niets.

Deze Jezus(zoals de christenheid die aanbiedt) is mijn vijand geweest, maar hij is verslagen d.w.z. ik moest zelf inzien dat hij mijn vriend niet was maar mijn eigen gecreëerde vijand verpakt in de vorm van vriend en helper. Zijn superioriteit hield mij gebonden in de kerkers van wanhoop. In mijn christelijke tijd was ik zwaar depressief hoewel ik uiterlijk heel blij al die liedjes zong van redding en vergeving. Maar iedere vergeving van zonde was niets anders dan een bevestiging van mijn zondigheid. Zo werkt dat psychologische nu eenmaal. Maar goed, om kort te gaan, deze vijand heb ik(uiteindelijk) verslagen (of ben ik net begonnen) en weet nu dat mijn kern niet zonde maar leven is.

Deze Jezus die mij plaatsvervangend met god moest verzoenen heeft gefaald en bleek dus niet in staat mij te verlossen en sterft op het moment dat ik hem niet meer ondersteun.

Ik lees dit net in een link die je gaf:
"De christelijke kerk is in Nietzsches ogen altijd de verkrachter van de persoon Jezus en zijn leer geweest".

Helemaal mee eens . Ik begrijp dit helemaal!

Nu zou ik zijn uitspraak misschien beter begrijpen: “god is dood”.
De god van de religie heeft namelijk nooit geleefd.

Over Jezus zie ik het zo:
Jezus Christus is een metafoor (een begrip) voor het leven dat gevonden wordt als je jezelf gevonden hebt.

vriendelijke groet en succes met alles,

Pieter
IM
Banned

Bericht door IM »

Pieter schreef:Ik lees dit net in een link die je gaf:
"De christelijke kerk is in Nietzsches ogen altijd de verkrachter van de persoon Jezus en zijn leer geweest".

Ik zou willen nuanceren: de institutionele religie (de kerk dus). Die god heeft inderdaad nooit geleefd. Jezus zelf had het dan ook niet voor niets over witgekalkte graven als "hij" over de spreekwoordelijke farizeeërs sprak.
Over Jezus zie ik het zo:
Jezus Christus is een metafoor (een begrip) voor het leven dat gevonden wordt als je jezelf gevonden hebt.
Zo zie ik het ook. En met ons een hele rits christelijke mystici.
Pieter
Forum fan

Bericht door Pieter »

Dag IM,

IM schreef:
Pieter schreef:Ik lees dit net in een link die je gaf:

Ik zou willen nuanceren: de institutionele religie (de kerk dus). Die god heeft inderdaad nooit geleefd. Jezus zelf had het dan ook niet voor niets over witgekalkte graven als "hij" over de spreekwoordelijke farizeeërs sprak.
Ok, institutionele religie.

Maar nog verder genuanceerd:“De institutionele religie bestaat uit mensen en mensen hebben harten en daar gebeurt het allemaal”.

Ik zie dat het niet jou insteek hier is en we begrijpen elkaar denk ik. Maar ik ben persoonlijk bij voorbaat een beetje wars ben van nuance, niet dat het op zichzelf niet goed zou zijn, maar om zijn misbruik als rookgordijn. Vaak wordt daar ingevlucht om maar niet te hoeven horen wat iemand werkelijk zegt. Het gesprek kan daarin totaal verzanden en vastlopen en is een sterke troefkaart van de institutionele religie,mensen dus, om een boodschap die hen niet bevalt in de kiem te smoren.
IM schreef:
Pieter schreef:Over Jezus zie ik het zo:
Zo zie ik het ook. En met ons een hele rits christelijke mystici.
Alleen Christelijke?

Ik zou willen nuanceren; nee hoor grapje, ik begrijp wat je bedoelt. :lol:

Je bedoelt verlichtte mensen wie het ook zijn en hoe hun boodschap ook verpakt is.

Ik meen, en ik hoor wel als het niet juist is, dat van Nietzsche de uitspraak was:"vaak willen mensen een waarheid niet aannemen louter omdat de verpakking hen niet bevalt".

Groet,
Pieter
a.r.

Bericht door a.r. »

edit
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Xander, ook jij bent relatief. :wink:
Dat is hoe ik het zie al een absolute uitspraak.
Namelijk; zijn is niet aan verandering onderhevig.
Als er had gestaan; Xander ook jij wordt relatief had het geklopt.

Natuurlijk zou je kunen zeggen dat ik veranderlijk ben.Maar dat is op zich al gewoon 'n contradictie en daarom onjuist.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Xander, wat bedoel je met 'zijn' is niet aan verandering onderhevig?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Je laat toch goed zien dat je taalgevoel nogal te wensen overlaat. Sla eens een woordenboek op, dan zul je zien dat het woord 'ziel' heel doodgewoon in een niet-christelijke (niet-religieuze) betekenis gebruikt kan worden. Een arme ziel bijvoorbeeld betekent niets meer dan 'stumper'.
In de omgangstaal heeft ziel meestal de betekenis van 'de essentie van je persoon'. Veelal gebruikt men het woord ziel wanneer men wil aangeven dat het om diepe gevoelens gaat, vandaar 'zielsverlaten', 'zielsrust'. Ik heb bijvoorbeeld een CD gemaakt met als titel Beelden van de Ziel. De betekenis hiervan is dat de muziek diepe gevoelens uitbeeldt. In het Fins heet die CD dan ook 'Sielunmaisemat', 'Zielslandschappen', hetgeen in die taal een vaststaande uitdrukking is. 'Zielsrust' betekent niets anders dan 'kalmte van gemoed'.
Het verkopen van de ziel is beeldspraak en heeft de betekenis van 'je met huid en haar voorgoed uitleveren aan', je in een positie neerzetten waaruit je niet meer weg kan komen, te zeer in termen van absoluten denken.
Ik hoop dat dit enige verheldering voor je geeft. Zoals je ziet is taal mijn hobby en houd ik daar zielsveel van.
Op zich een mooie zienswijze op het begrip ziel.
Ik zie er zelfs nog meer in.
Namelijk; Zoals ik het zie is de ziel iets wat ontstaat door & voor het samenspel van lichaam, geest, & omstandigheden. Eigenlijk van de zelvde stof waar leven van gemaakt is.Want laten we eerlijk zijn: Als men een dood lichaam ziet, is het makkelijk te zeggen & constateren `o 't heeft z'n/haar tijd gehad het dna was zo geprogrameerd dat het maar +/- 100jr kon leven. Maar dan komt de vraag op wie of wat heeft het dna zo geprogrameerd. Dat wie of wat noem ik ziel, en deze zie ik als een onderdeel van de oorsprong van alles God.
Natuurlijk een mens kan in toeval geloven.Maar waarom is ie dan bewust van oorzaak & gevolg? Natuurlijk kan er gezegd worden dat bewustzijn ( of gedachte's) maar 'n hulpmiddel is.Maar 'n hulpmiddel waarvoor dan, om wat te bereiken?
En het is het bewustzijn dat er voor zorgd dat we weten dat er iets te bereiken is.
Daarom zeg ik dat bewustzijn & ziel nau aan elkaar verbonden zijn en een besef van eeuwigheid in zich hebben.

In onze taal hebben we woorden nodig die de sterkte van verbazing uitdrukken. Hoe sterker de verbazing, des te 'waardevoller' woord we gebruiken. Dus 'asjemenou' wanneer de verbazing nog meevalt, maar lieve hemel!, what on earth!, my goodness, en Oh my God, wanneer het sterk is.
Dat je er helemaal naast zit wanneer je denkt het amerikaanse volk ermee te kunnen bestempelen laat goed zien dat je weinig met talen hebt, want de uitdrukking komt in talloze talen voor, het heeft niets met amerikaans te maken. Zo heb je in het nederlands een slangterm 'attenoje' als uitroep van opperste verbazing. Dat is van joodse oorsprong en komt van de woorden 'adonai eloheinu', mijn Heer en mijn God'. In het Fins is de uitroep van opperste verbazing overigens vaak Perkele, dat betekent Duivel! Het wordt in Finland net zoveel gehoord als het OMG in Amerika. Het is ongeveer het eerste woord wat je leert wanneer je naar Finland gaat. Maar het is dan heel belangrijk over taalgevoel te beschikken: je moet meteen erbij leren dat de Finnen die het woord gebruiken echt niet in de Duivel geloven. Het is namelijk precies andersom: iemand die het woord nooit gebruikt is vrijwel zeker een fundamentalistische christen, oftewel iemand die aan bijgeloof doet en de duivel beschouwt als een echt bestaand wezen. Het kan nog leuker! In het Fins is 'Godverdomme' het woord Jumalauta, dat is een verbastering van de woorden 'Jumala auta minua' 'God help me!'. Alweer heb je dan een hoop taalgevoel nodig om het op de juiste manier te verstaan: de mensen die de uitdrukking gebruiken zullen zeer zeker niet in goddelijke hulp geloven, en degene die de uitdrukking nooit gebruiken, omdat het een vloekwoord is, zullen naar alle waarschijnlijkheid vrome christenen zijn. Ironisch, hè?
Ja,het is erg logisch ook vanuit Christelijk oogpunt gezien dat personen die niet in God geloven eerder het woord duivel in de mond nemen.
Nu zie ik me zelf als een Christen, maar ik geloof niet in de duivel.
Ik denk niet dat die geloofwaardig is of zelfs maar een bestaansrecht heeft.
De duivel oftewel tegenstander is de vader der leugen & dat maakt 'm niks anders dan een illusie in God's koninkrijk. Aangenomen dat de realiteit alleen opgebouwd is & kan zijn uit waarheid.

Dat laatste dat godverdomme verwisseld wordt met god help me vind ik gewoon taalverkrachting of j geloofd in God ja of nee.

Iemand antwoordde jou al: ook jij bent relatief. Ik zou ook meteen gezegd hebben: zelfs ik ben relatief.
Relatief betekent niet dat het er niet toe doet, maar dat men dingen kan vergelijken met elkaar. Je kan dan zeggen dat iets mooier of lelijker, beter of slechter is dan iets anders waarmee je het vergelijkt. Wanneer jij het hebt over 'absolute waarheid' dan denk jij een absolute uitspraak te kunnen doen over het leven. Maar het leven is als het weer. Je kunt wel zeggen dat een zonovergoten zomerdag mooi is en een gure herfstdag lelijk, maar moet dan altijd meteen begrijpen dat het een kwestie van smaak is, geen absolute uitspraak. Wanneer je uitspraken doet over geloof doe je waardeoordelen. Jij vindt het waardevol, een ander vindt het waardeloos. Om dingen op waarde te bepalen gebruiken we standaarden. Eén hele belangrijke standaard voor het bepalen van waarde is na te gaan of iets 'werkelijk' bestaat. Zo is alles wat de bijbel vertelt inderdaad van het hoogste belang indien deze zaken allemaal waar zouden zijn. Maar het verandert in iets waardeloos wanneer we moeten constateren dat deze zaken in de meeste gevallen niet steekhoudend zijn en ons foutieve informatie verschaffen.
Ja tuurlijk, waardeoordelen zijn belangerijk & ook zeer persoonlijk.
En zeker relatief .Maar er is wel altijd in elke situatie iets of iemand wie of wat een waardeoordeel geeft.Het is heel simpel; appels zijn groen of rood, wat dan ook maar ze komen van een boom.De boom is dan absoluut oftewel de oorsprong.
En ik mag hopelijk aannemen dat de boom werkelijk bestaat in deze realiteit.

Dus ja, alles is relatief, maar niet alles is waardeloos. Ook geloof is relatief. Aan sommige zaken hecht ik veel waarde, dus veel geloof. Ik geloof bijvoorbeeld sterk dat niets in het leven mijn geest kan breken. Maar tezelfdertijd weet ik dat ik uiteraard niet teveel waarde moet hechten aan dit geloof. Het zou zot zijn om er een absolute uitspraak van te maken, alles is tenslotte relatief. Er zijn vanzelfsprekend denkbare situaties mogelijk die mijn geest zouden kunnen breken, zoals marteling.
Soms is het heel moeilijk om in te zien dat iets relatief is. Ik wijs bijvoorbeeld 'marteling' af als iets 'absoluut slechts' en kan enkel met de allergrootste tegenzin toegeven dat het een relatief persoonlijk waardeoordeel van mij is.
Alles is relatief is op zich al een absolute uitspraak.
Omdat het woord zijn zeker een absoluditeit in houd.
Voorbeeld; 1+1=2 Dit is waar en zal altijd waar zijn.
Ik persoonlijk vind alles wat tegen het leven in gaat slecht.
& Ook vindt ik het gewoon krankzinnig om te veronderstellen dat iemand marteling goed kan vinden.
Tuurlijk er zullen mischien voorstanders van marteling zijn.Maar zelfs zij zullen als ze heel eerlijk zijn( waar ze in die geestenstoestand waarschijnlijk niet toe in staat zijn)
niet durven zeggen dat het goed is.
Zij zullen eerder liegen en zeggen dat het goed is.
Maar zoals ik al eerder zei; liegen heeft in mijn ogen nix met de realiteit(waarheid) te maken.

Voor geloof is bijgeloof nodig?Ik snap 'm niet.

Wat is daar zo moeilijk aan om te begrijpen? Niet alle geloof is bijgeloof. Mijn mate van vertrouwen in mezelf baseer ik op de ervaring met mezelf. Ook te weten dat er grenzen zijn aan mijn vertrouwen op mezelf baseer ik daarop. Geloof is dus gebaseerd op redenen. En die redenen kunnen variëren van zeer sterk tot ondeugdelijk.
Jouw geloof heeft dezelfde sterkte als het geloof van een oude Griek in Apollo, oftewel het is m.i. ondeugdelijk. Lees dit verhaal eens, dan snap je het misschien beter: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/ ... angasarian
Zelfkennis stel je gelijk met zelfvertrouwen, want ik mag hopelijk toch aannemen dat
ervaring met jezelf verder gaat dan een paar herinneringen?
Dan zou j ook kunnen zeggen dat geloof op kennis is gebaseerd.
En kennis is toch een vorm van weten hè.
Dan spreek je je zelf tegen want in de zinnen hieronder zeg je dat geloof altijd alleenmaar op vermoeden gebouwd is.

Een geloof is altijd een vermoeden. Anders gebruiken we het woord 'weten'. Geloof is per definitie niet een 'waar geloof', want geloven houdt in dat we ergens op vertrouwen, maar daar geen zekerheid over hebben. Zodra een geloof bewaarheid wordt is het weten, geen geloven meer.
Ja, dit klopt hier ben ik het bijna mee eens.Maar alleen zie ik een verschil.
Geloof is de zekerheid over dingen die we nog niet gezien of ervaren hebben.
Wanneer we ze zien of ervaren wordt het weten.
Bijgeloof is vertrouwen zonder zekerheid.
Geloven kan per definitie nooit zekerheid zijn. Daarom hebben we het woord geloven. Als we zekerheid hebben dan gebruiken we het woord weten. Wanneer geloof gelijk wordt geschakeld aan zeker weten dan is er iets niet pluis. De uitspraak in de Hebreeënbrief is daarom volslagen onzin, oneerlijk. Deze intellectuele oneerlijkheid komt voort uit angst. Het is een poging van de psyche om onzekerheid -existentiële benauwdheid- uit te bannen. Lees dit om er meer over te kunnen lezen:
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/9.htm#twijfel
Persoonlijke kwetsende opvattingen houd ik me van weg.
Dat moet je juist nooit doen. Het is nooit leuk om de waarheid in je gezicht gegooid te krijgen, en de eerste reaktie is altijd de ontkenning ervan. Maar de mens die zo sterk is dat hij het onder ogen kan zien is wijs.
Mind you, soms wordt een rotopmerking over je gegeven uit nijd en boosheid en wraakzin, oftewel niet uit liefde voor de waarheid. Het is dus inderdaad soms zaak om je er van weg te houden. Maar denk er nu eens goed over na: geloof is altijd vermoeden. Het vermoeden baseren we op redenen, maar de redenen zijn nooit sterk genoeg om van geloof weten te kunnen maken. Te denken dat je een 'waar geloof' hebt is dus echt arrogant. Je mag het hopen, je mag zeggen dat je bijna zeker bent, maar niet zeggen dat je een waar geloof hebt.
Iemand mag niet zeggen dat ie een waar geloof heeft.Maar dat zo iemand volgens jou een kwast is is dan de waarheid?( en geen waardeoordeel?)

[/quote]Overigens had Jezus altijd de grootste moeite met die lui die alles over God allemaal al zo zeker wisten. Die lui werden in alle talen spreekwoordelijk voor schijnheiligen. [/quote]

Christus wist zelf alles zeker over God.Hij had een groot sterk geloof.
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

Kitty schreef:Xander, wat bedoel je met 'zijn' is niet aan verandering onderhevig?
Het is heel eenvoudig; zijn is een woord wat beschrijft hoe iets is.
Voor verandering wordt het woord worden gebruikt.
siger

Bericht door siger »

Xander schreef:
Kitty schreef:Xander, wat bedoel je met 'zijn' is niet aan verandering onderhevig?
Toch niet hoe iets voor altijd is?
Xander
Geregelde verschijning

Bericht door Xander »

siger schreef:
Xander schreef:
Toch niet hoe iets voor altijd is?
Kan wel.
Plaats reactie