Voordat ik alle andere posts ga lezen en eventueel beantwoorden, zie ik dat ik hier nog een antwoord op moet geven.
Tsjok45 schreef:
Nogmaals wat is uw alternatief voor de symetrie " bestaat/bestaat niet " ?
"bestaat een beetje niet ? "
of wat is
uw alternatief van de symmetrie van de oneindige lijst van alle natuurlijke negatieve getallen en alle natuurlijke positieve getallen ?
[...]
Bestaat/bestaat niet is geen symmetrie, het zijn 2 uitkomst mogelijkheden. Net zoals kop/munt de twee uitkomst mogelijkheden zijn. Bij een zuivere munt blijkt er sprake te zijn van symmetrie tussen de uitkomst mogelijkheden, maar
dit is niet vanzelfsprekend!
Niet elke munt hoeft zuiver te zijn. Dat je een lijst uitkomst mogelijkheden kan geven betekent niet dat er ook een symmetrie tussen alle uitkomsten zit.
IIk geef een voorbeeld: als je met twee dobbelstenen gooit, is er geen symmetrie tussen de uitkomst 12 en de uitkomst 6. De kans op 6 is 5x zo groot dan de kans op 12. Hoe weten we dat de symmetrie verstoord is? Door in te zien dat je met 2 dobbelstenen gooit.
Nu een ander voorbeeld. Ik heb een vaas met daarin een zooi knikkers, die of blauw, of rood of groen zijn. We weten niet wat de precieze samenstelling is. De vaas is helemaal afgesloten en je kan er niet doorheen kijken (dus je kan ook niet zien wat de samenstelling is), je kan alleen op een knopje drukken en dan komt er een knikker uit.
Hoe groot is de kans dat de knikker groen is?
Je kan poneren dat het 1/3 moet zijn, want er zijn 3 uitkomst mogelijkheden, maar het zou zomaar kunnen dat er 10 rode knikkers in zitten, 4 blauwe en maar 1 groene en dus is de kans eigenlijk 5x te groot ingeschat. Omdat de vaas helemaal afgesloten is en we de samenstelling niet bekend is, is er dus zonder een experiment te doen geen zinnig kansmodel op te stellen.
Nu over het onkenbare ben ik het met je eens dat er maar twee uitkomsten mogelijk zijn: er bestaat iets onkenbaars of het bestaat niet. Maar omdat je er en niet in kan kijken en er geen experiment mee kan doen kan je helemaal geen kansmodel opstellen. Het is net zoiets als de afgesloten vaas, alleen dan kunnen we niet eens een experiment ermee doen (terwijl we dat met de vaas wel konden doen, gewoon knikkers eruit laten komen en dan kijken naar de relatieve frequentie).
Je kan dus niet weten of er een symmetrie is tussen de mogelijke uitkomsten, daarom kan je niet zeggen dat de kans 50% is dat er iets onkenbaars is of niet.