In Nederland doen de ministers van sociale en economische zaken dit. Dit om het economische verkeer strikt gescheiden te houden van het financieel-monetaire verkeer. Lijkt me ook een heel stuk wenselijker.Ali schreef:1. Het verband is het beginsel van vrijheid. De vrijheid van keuze en handelen. Die gemene deler maakt een vergelijk tussen verschillende stesels mogelijk.Sararje schreef:1) Ik vraag me hardop af hoe je tot het verband tussen democratie en vrijemarkteconoie komt. Het ene is een economisch model en het andere een politiek model. Daarnaast vraag ik waarom het beperkingen nodig heeft.
BerichtGeplaatst: Wo Okt 08, 2008 12:38 am Onderwerp:
Sararje schreef:
Omdat ik het al aanroerde maar Siger hier consequent op weigert in te gaan. Persoonlijk keur ik elke vorm van fundamentalisme af maar vind ik dat zij het recht heeft om dat vrijelijk te kunnen uiten in onze liberale democratische rechtstaat. Andersom vraag ik me heel sterk af of een gemiddelde fundamentalist zo tolerant is dat hij anderslevenden en andersdenkenden de vrijheid gunt hun leven vrijelijk in te richten naar hun wensen, normen en behoeften.
Wij keuren kapitalisme, ofwel de democratie van de vrije markt, als stelsel ook goed. Toch leggen wij het beperkingen op. Een geleid continentaal stelsel heet dat. In contrast met het Atlantische stelsel. De actualiteit bewijst hoe noodzakelijk die leiding is. Evenzo dient democratie behoedzaam geleid te worden.
2) Onveranderlijke meningen geven blijk van angst voor verandering en bieden slechts een kunstmatig houvast.Om te voorkomen dat wat naar ons oordeel ten goede verworven is en conform de rechten van de mens is vastgelegd, verloren gaat.
We leggen het beperkingen op ( inperking van de vrijheidsgraad) om ons tegen ongewenste nevenwerkingen te beschermen. Voorbeeldjes, contrôle door Centrale Bank , het verbieden van kartelvorming, vastleggen van rechten werknemers etc.
Overigens, ook binnen democratische systemen kan er sprake zijn van onvrijheid of gebrek aan vrije handel. Ik zie dus het verband dat democratie en vrije markt denken samen moeten gaan niet. Volgens mij haal je teveel bij elkaar die niet noodzakelijkerwijze iets met elkaar te maken hebben.
Ik laat kwaliteit en keuze van producten liever bepalen door de wet van vraag en aanbod. Ik zie geen enkele reden waarom de overheid daarop zou moeten controleren.2. Oh ja? Hoe gemeenzaam. Zou dat niet meer te maken hebben met de aard van die veranderingen en de wenselijkheid daarvan? Kortom met de kwaliteit die wij op z'n minst in beginsel nastreven?