Wat lees je nu?

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Gek genoeg mis ik bij diezelfde dan Jerzy Kozinsky (o.a. Being there, The painted bird). Zal wel komen omdat hij geemigreerd is (ja ja, :roll: )
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Mahalingam
Ervaren pen

Bericht door Mahalingam »

'The Islamist 'door Ed Husain.
Over hoe die tot die beweging kwam, hoe het was toen die erin zat en hoe die er afscheid van heeft genomen.
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

bendk schreef:Hoe de menselijke geest werkt, Steven Pinker
Hee dat heb ik hier ook liggen, maar ik ben er zelf nog niet aan begonnen.

Hoe vind jij het boek?
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Cabbage
Forum fan

Bericht door Cabbage »

Net The Great Gatsby uitgelezen, en ik ga straks in the Cather in the Rye beginnen

Ik wil de film van Gatsby eens zien :)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Op dit moment twee boeken lezende:
De gebroeders Himmler van Katrin Himmler (ja de achternicht van Heinricht). Een soort reconstructie van de familiegeschiedenis. Zeer interessant en geeft en goede achtergrondsinformatie van de beruchte Heinrich.
Fabulous Science van John Waller, gaat over allerlei anecdotische onvolkomenheden in de metingen van bekende natuurwetenschappelijke theorien. Tegenwoordig alom geprezen maar bewuste verdraaiingen en onvolledigheden bij de eerste evidenties van natuurwetenschappelijke theorien. Grappig om te lezen.

Hierna, eindelijk, Gödel, Escher, Bach an eternal golden braid van Douglas Hofstädter, ben benieuwd.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
els
Forum fan
Contacteer:

Bericht door els »

AJH.van.Buuren schreef:Stanislaw Lem is op 22 maart 2006 overleden. De website op http://www.lem.pl/ is erg informatief. Er is ook een Engelse sectie.

Stanislaw Lem en Krzysztof Kieślowski worden door veel Polen als de grootste namen na de Tweede Wereld oorlog gezien.
Bedankt, ik had dat helemaal gemist. Lem vind ik wel leuk, maar dat cryptomystieke spirituele van Kieslowski word ik meer dan akelig van. Alleen Przypadek sprak me erg aan, heel fascinerend, maar dat was dan ook meer filosofische maatschappijkritiek, wel met een boodschapje, maar dat mag van mij.
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Deze morgen net binnengekregen:

Afbeelding

De kostbare mens door Bert Boelaars

http://www.humanistischverbond.nl/cgi-b ... /boelaars1
Life is but a momentary glimpse of the wonder of the astonishing universe, and it is sad to see so many dreaming it away on spiritual fantasy.
- Carl Sagan -
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Afgelopen 2 maand gelezen:
'Het dal der beloften' Jean Auel.
'Een vuurplaats in steen' Jean Auel.
'Kinderen van Armageddon' Terry Brooks.
'Het Psalmenoproer' Maarten 't Hart.
'The lost world' Sir Arthur Conan Doyle.
'Het communistisch manifest' Karl Marx.
'Prooi' Michael Crichton.
'Conan de Barbaar' Robert E. Howard.
'De DaVinci Code'.. (ben de naam van de schrijver even vergeten :) )
'Frankenstein' Mary Shelley.
'Mila 18' Leon Uris (tip!!)
'Candide' Voltaire.
'De gebroeders Karamazow' Dostojewski. (hier komt binnenkort nog een commentaar op)

Er was nog wel wat, maar dat ben ik vergeten.

Grtz..
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Devious: ff vraagje, waarom vond jij Mila 18 een aanrader, ja ik weet waar het over gaat. Staat nog steeds op mijn wensenlijstje
Atli
Banned
Contacteer:

Bericht door Atli »

Devious schreef:'De gebroeders Karamazow' Dostojewski. (hier komt binnenkort nog een commentaar op)

Er was nog wel wat, maar dat ben ik vergeten.

Grtz..
Gaarne, staat nog steeds op m'n verlanglijstje, het is mij ten oren gekomen dat onze apologeet Ouweneel zich ook met dit boek heeft ingelaten....
robindr
Forum fan

Bericht door robindr »

Net gekocht.

Afbeelding

FANTASTISCH! Over het universum in ons hoofd
Kris Verburgh, uitgeverij Houtekiet, 2007

'Omdat we niet alles kunnen weten over iets, is het beter iets te weten over alles'
Blaise Pascal

Fantastisch! gaat voor één keer niet enkel over het heelal, of Darwin, of de hersenen, maar verenigt alle drie vakgebieden in een fantastisch verhaal dat veertien miljard jaar overspant, om een antwoord te geven op de vraag: wat is het om mens te zijn?

Fantastisch! gaat over het ontstaan van het universum en het leven, over de evolutietheorie, de werking van onze hersenen, bewustzijn, denkende computers, kwantummechanica en religie. Mede dankzij recente wetenschappelijke ontdekkingen wil Fantastisch! zelfs de laatste, ultieme vraag beantwoorden: bestaat er een opperwezen? Is er meer dan alleen maar materie en energie? Hiervoor introduceert de auteur een nieuw begrip, het contextverhaal, dat uit drie pijlers bestaat om zo de lezer zelf tot zijn ultieme besluit te laten komen.
Fantastisch! gaat niet enkel over wetenschap, maar is ook een filosofisch en spiritueel boek dat gevoelens van ontzag en verwondering wil oproepen, evenals het vermogen om onszelf te relativeren. Om zo de lezer op een andere manier tegen de werkelijkheid te laten aankijken.

Meer info over de auteur: http://www.krisverburgh.com
- Carl Sagan -
N-Rico
Technologist

Bericht door N-Rico »

Afgelopen weken Steven King - De Donkere Toren delen 1 (de Scherpschutter),2 (Het Teken Van Drie) en 3 (Het Verloren Rijk) gelezen. Nu bezig in Deel 4, Het Tovenaarsglas.

Het is alleen zo jammer dat ik iedere dag 8 kostbare leesuren moet weg gooien om naar mn werk te gaan :(
* 't giet zoals 't giet *
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

De aap en de filosoof door Frans de Waal.

Leuk boek over de grondslagen van de moraal. Nog niet uit maar tot dusverre interessant mede omdat de empathie en moraal al vaker op dit forum de revue passeerden en door religieuzen graag speciaal bedacht voor de mens aan den heere wordt toegeschreven.

'Het is het beest in ons,' horen we vaak als we iets slechts hebben gedaan. Maar
waarom zeggen we dat niet als we iets goeds hebben gedaan? In Apen en denkers gaat Frans de Waal in op deze vraag door de biologische grondslagen van een gewaardeerde eigenschap van de mens te onderzoeken: de moraal.
Volgens De Waal legt de wetenschap te veel nadruk op onze 'zelfzuchtige' genen. Dat versterkt de gewoonte de natuur er de schuld van te geven wanneer we iets slechts doen en goede dingen juist als 'menselijk' aan te merken. Doordat wetenschappers de oorsprong van de menselijke moraal niet in de evolutie zoeken maar in de cultuur van de mens, houden ze vol dat we ervoor kiezen moreel gedrag te vertonen en dat we dat niet van nature doen.
Op basis van frappant bewijs dat afkomstig is van zijn uitgebreide onderzoek naar gedrag van (mensapen) primaten, valt De Waal de 'vernistheorie' aan, die stelt dat moraal een dun laagje is over een verder kwaadaardige natuur. Hij laat zien dat er grote samenhang bestaat tussen het gedrag van mens en dier en put daartoe zowel uit darwinistische als recente wetenschappelijke inzichten. (aldus bol)
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Lex-Legis
Forum fan

Bericht door Lex-Legis »

Ik lees nu: Also sprach Zarathustra, Ein Buch für Alle und Keinen. Van Nietzsche. Een vriend vroeg me het te lezen zodat we er over konden praten. Gek genoeg ben ik er nooit toe gekomen, hoewel ik wel andere werken van hem heb gelzen.

Lex-Legis
"We never judge a statement by its author, but only on its own merit."
-Rabbi Moshe Chaim Luzzato (1707-1746)
salparadise

Bericht door salparadise »

Afgelopen weken:

Omeros, Derek Walcott
The Quest of the Holy Grail
De Hel, Dante
In the Penal Colony, Franz Kafka
Frankenstein, Mary Shelley
Heart of Darkness, Joseph Conrad