Het zoetwater aquarium van Noach.

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

eef schreef: Dit is de eerste keer dat ik over deze theorieecht nadenk. Vandaar dat ik eerst dacht dat er wel ijskappen waren en later tot de conclusie kwam dat die er niet waren.
Je woont niet op de veluwe?

http://www.geo.vu.nl/users/huik/ijstijd.html

Dryas octopetala - een plantje dat uitbundig bloeide in Nederland
tijdens de ijstijden.
Afbeelding
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Volgens de bijbel was de ark van Noach 300 el lang, 50 el breed en 30 el hoog. De el was een lengtemaat van ongeveer 55 centimeter. Als we dit omrekenen naar meters, dan was de ark ongeveer 165 meter lang, 27,5 meter breed en 16,5 meter hoog
Even ter vergelijking:
Uitgaande van deze afmetingen, kunnen we concluderen dat de ark maar liefst 8 keer past in een modern vliegdekschip (2 keer zo lang, 2 keer zo breed en 2 keer zo hoog). Hoe is het mogelijk om al die dieren + voedsel weg te drukken in een hoekje van zo'n schip?
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

eef

tot nu toe bestaat je bewijs voor de zondvloed uit.

1 virussen konden niet op tegen god's grootheid
eef schreef:Die virussen e.d. hebben geen schein van kans tegen de grootheid van God. Als God wil dat die dieren blijven leven en zich voortplanten zullen ze dat ook doen, dan heeft niemand wat te maken met virussen.
2 DIno's moesten niet mee want ze komen uit een andere schepping
3 De andere schepping haal je uit de term tohuw bohuw
eef schreef:Zoals ik die andere discussie heb gezet denk ik niet dat er nog dino's waren. Die leefde voordat God met de aarde aan het werk ging, op de eerste aarde. Wij leven nu op de tweede aarde.
Cathy schreef:Het klopt wat Devious zegt dat dit niet de 2e aarde is maar er zijn zeker aanwijzingen die kunnen duiden op een 2e schepping. Maar misschien bedoel je dat eef? De teksten die dat doen vermoeden zijn Gen 1:2 waar de woorden 'tohuw bohuw' *worden gebruikt die wijzen op een G.ds oordeel, zoals je kunt opmaken uit Jer 4:23, de enige plaats waar diezelfde woordencombinatie wordt gebruikt.
Cathy's stelling onderschrijf je zelf

4 ijskappen bestonden nog niet. (arme pinguïns)
eef schreef:Dit is de eerste keer dat ik over deze theorieecht nadenk. Vandaar dat ik eerst dacht dat er wel ijskappen waren en later tot de conclusie kwam dat die er niet waren.
Doe zo verder maar vergeet niet dat volgens de flat earth theorie de poolkappen essentieel zijn omdat anders het water wegloopt

ciao
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

eef schreef: Ik ben niet ineens op mijn standpunt gekomen dat dit de tweede aarde/schepping is waar we op leven. Ik vind dit sinds vorig jaar toen mn godsdienstleraar hiermee aan kwam toen ik hem wat vroeg. Ik vond dit een aantrekkelijker theorie voor dino's dan het op fouten in de wetenschap te verklaren. Ik pas mn mening aan als ik door heb dat ik fout zit. Dat is miss een paar keer nodig geweest maar nog niet door mensen die niet geloven.
Dit is de eerste keer dat ik over deze theorieecht nadenk. Vandaar dat ik eerst dacht dat er wel ijskappen waren en later tot de conclusie kwam dat die er niet waren.
Hallo Eef. Wil je deze posting van mij nog even doorlezen? http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 1280#11280

Hoewel er geen enkele bijbelse grond is om te veronderstellen dat we nu op de tweede schepping leven, anders had God er wel voor gezorgd dat dit belangrijke detail iets uitgebreider en duidelijker was beschreven. Maar de dinosauriers zijn niet eens belangrijk om aan te tonen dat het zondvloed verhaal onmogelijk gebeurd kan zijn. (voor de duidelijkheid, lees bovenstaande posting van mij nog maar eens door.)

vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Cathy schreef:Het klopt wat Devious zegt dat dit niet de 2e aarde is maar er zijn zeker aanwijzingen die kunnen duiden op een 2e schepping. Maar misschien bedoel je dat eef? De teksten die dat doen vermoeden zijn Gen 1:2 waar de woorden 'tohuw bohuw' *worden gebruikt die wijzen op een G.ds oordeel, zoals je kunt opmaken uit Jer 4:23, de enige plaats waar diezelfde woordencombinatie wordt gebruikt.

Ik heb deze posting van Cathy nergens kunnen vinden. Waar staat deze?

Grtz...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
appelfflap
Banned

hellow Devious

pagina 10
gepost Di 7 juni, 3.49 pm

ciao
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Tohuw en Bohuw betekenen gewoon 'woestheid' en 'ledigheid'. Dit heeft niets met een tweede schepping te maken.
Sommigen beweren dat er niet staat; 'de aarde was woest en ledig' maar 'de aarde werd woest en ledig'. Dit vanwege het woordje 'asah. Ik heb in het Hebrew Dictionary het woordje 'asah opgezocht, en het heeft heel veel verschillende betekenissen.
Het komt 2633 keer in de bijbel voor.
do 1333, make 653, wrought 52, deal 52, commit 49, offer 49, execute 48, keep 48, shew 43, prepare 37, work 29, do so 21, perform 18, get 14, dress 13, maker 13, maintain 7, miscellaneous 154

Betekenissen;
to produce 1a
to prepare 1a
to make (an offering) 1a
to attend to, put in order 1a
to observe, celebrate 1a
to acquire (property) 1a
to appoint, ordain, institute 1a
to bring about 1a
to use 1a
to spend, pass
(Niphal)
to be done
to be made
to be produced
to be offered
to be observed
to be used
(Pual) to be made
(Piel) to press, squeeze
http://bible.crosswalk.com/Lexicons/Heb ... earch=asah

Ik vind het erg ver gaan om vanwege dit ene kleine woordje, dat heel veel betekenissen kan hebben, er van uit te gaan dat er een tweede schepping is geweest. Als dit echt zo zou zijn geweest dan had God er voor gezorgd dat dit duidelijker beschreven werd (even hypothetiserend dat God bestaat)...

Vriendelijke groet...
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Devious schreef: Ik vind het erg ver gaan om vanwege dit ene kleine woordje, dat heel veel betekenissen kan hebben, er van uit te gaan dat er een tweede schepping is geweest. Als dit echt zo zou zijn geweest dan had God er voor gezorgd dat dit duidelijker beschreven werd (even hypothetiserend dat God bestaat)...
En jij bepaald natuurlijk wat God wel en niet schrijft...

ik heb geen bewijzen die ik aan jullie kan laten zien. Ik heb de bijbel, die j niet voor waar wordt geacht, en ik heb theorien die wetenschappelijk te bewijzen zijn die hier ook niet voor waar worden geacht. En ik moet theorien van anderen wel voor waar achten. Dit ben ik een beetje zat... Ik blijf er bij er waren geen insecten in de ark, maar als ze er wel waren dan was dat geen problee geweest, die vliegen wel ergens rond, zitten op de rug van een neushoorn. Die nemen echt niet zoveel plek in dat er een heel hok voor ze gebouwd moet worden.
Ik denk niet dat vissen mee gingen, omdat die net zo goed in het water kunnen blijven. Nu komt Tjok45 waarscheinlijk weer met het verhaal dat die dieren niet konden overlevn, maar ik denk dat je vergeet dat bij God alles kan.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
collegavanerik
Superposter

eef schreef: Ik denk niet dat vissen mee gingen, omdat die net zo goed in het water kunnen blijven. Nu komt Tjok45 waarscheinlijk weer met het verhaal dat die dieren niet konden overlevn, maar ik denk dat je vergeet dat bij God alles kan.
En dat is het enig juiste antwoord voor een orthodox
Rudyard Kipling schreef: East is east and west is west, and never the twain shall meet.....
East - orthodoxen - vrijzinnigen - ietsisten - agnosten - atheisten - West

Amen, het zij zo, discussie gesloten.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

je vergeet dat bij God alles kan
Misschien zaten al die dieren op de ark in een winterslaap ?

En vergeet toch aub de planten niet ... die zijn even gevoelig als dieren wat betreft de overlevingseisen .... ( voor woestijnscharrelaars zijn er natuurlijk niet zo erg veel planten om zich zorgen over te maken ... is het niet ? )

Een god die alles kan , had zelfs geen noach en een ark nodig ; er kon worden volstaan met een zeer uitgebreide cryogenisch bewaarde genenbank bijvoorbeeld, en een zeer geavanceerde biotechnologie ( moet toch kunnen voor een alleskunner ) die daarna weer de boel kon heropstarten

(Wel het voorgaande is natuurlijk science-fiction en ik heb zo de indruk dat je eigenlijk liever reli-fiction hebt .... )

Blijkbaar kan HIJ de juiste woorden niet vinden om misverstanden over zijn bijbel te vermijden ....

Blijkbaar moet HIJ plannetjes maken en /of gokjes wagen en doen om uberhaupt iets te kunnen verwezenlijken ( zijn doelstelling ) wat hij nodig acht of eigenlijk wel wil maar nog niet kan verwezenlijken .... Hij weet het blijkbaar niet zo goed ; en veel kan hij er ook al niet aan doen ....
De uitvoering van de plannetjes is dus niet aan hem besteed ---> 't 't is misschien eigenlijk allemaal niet meer dan nogal belabberd gepruts en geknutsel ?

En "alles" kunnen ?

dat hij eens =
een vierkante cirkel maakt ....
een steen die hij niet kan opheffen ....
zich zelfmoorden ....
enzovoort ....

Niet dat ik HEM wil commanderen hoor ; kan trouwens niet , want HIJ bestaat niet ( hij lijkt me toch niet bijster goed te kunnen horen en ik heb ook nog nooit iets wat dan ook gehoord van hem : waarschijnlijk trekt hij er zich toch geen bal van aan ? )

U bent het zat ?
'tis allleszins beter dan gewoon zot
Laatst gewijzigd door tsjok45 op 13 jun 2005 16:19, 3 keer totaal gewijzigd.
eef
Forum fan
Contacteer:

Bericht door eef »

Blijkbaar zijn de mensen niet slim genoeg om de bijbel op de juiste manier te interpeteren en zoeken ze allerlei dingen waarvan het lijkt dat het elkaar tegen spreekt. Maar als je dan wat verder kijkt dan je neus lang is, kom je er achetr dat er totaal GEEN fouten in de bijbel staan. God kan alles. Als je dat niet wil aanvaarden dan niet, maar dan kan Hij lles nog wel.
als je nooit pijn zou voelen. Hoe zou je dan weten dat ik een genezer ben? ps147:3
als je nooit door moeiten zou gaan. hoe zou je dan weten dat ik een verlosser, bevrijder ben ps91:14-19
als je nooit beproevingen zou doormaken. hou zou je jezelf dan een overwinnaar kunnen noemen. romeinen8:35-37
als je nooit verdrietig zou zijn. hoe zou je dan weten dat ik een trooster ben. jes51:12a
als je nooit een fout zou maken. hoe zou je dan weten dat ik vergevingsgezind ben. ps86:5en15
als je alles zou weten. hoe zou je dan weten dat ik je vragen zal beantwoorden. ps 138:3
als je nooit in moeiijkheden zou zijn. hoe zou je dan weten dat ik jou zal redden. ps34:7,16,20,23
als je nooit "gebroken"zou zijn. hoe zou je dan weten dat k je heel kan maken. jes 61:1
als je nooit een probleem zou hebben. hoe zou je dan weten dat ik dat kan oplossen. jeremia 32:17en27
als je nooit zou lijden. hoe zou je dan weten wat jezus heeft doorstaan. romeiene 8:17-18
als je nooit door het vuur zou gaan. hoe zou je dan puur worden. 1petr 1:6-7
als k je nooit zou corrigeren. hoe zou je dan weten dat ik van je hou. spreuken 3: 11-12
als je alle macht zou hebben hoe zou jedan leren afhankelijk van mij te zijn op mij te vertrouwen. efeze 6:10 en filemon 4:13
als je leven volmaakt zou zijn. waarvoor zou je mij dan nodig hebben. ps 138:8

Misschien helpen deze bijbel teksten een beetje om het tot je door te laten dringen.
Wat als mijn geloof niet waar is en de evolutie theorie wel? Dan verlies ik niks. Maar wat als mijn geloof wel waar is, dan heb ik niets verloren maar ben jij wel verloren...
collegavanerik
Superposter

Eef,

Een goede raad, ga nu weg, het heeft geen enkele zin.
Je zaait in onvruchtbare grond.

Atheisten komen niet in de hemel, en dat weten ze zelf ook wel.
Afbeelding Hebr 6:
appelfflap
Banned

eef schreef:En jij bepaald natuurlijk wat God wel en niet schrijft...
gewoon zien wat de bijbel zegt en vertaling opzoeken als je de oertekst hebt mag toch?
letterlijk vertalen is iets anders als interpreteren hoor.
eef schreef: ik heb geen bewijzen die ik aan jullie kan laten zien. Ik heb de bijbel, die j niet voor waar wordt geacht, en ik heb theorien die wetenschappelijk te bewijzen zijn die hier ook niet voor waar worden geacht. En ik moet theorien van anderen wel voor waar achten. Dit ben ik een beetje zat...
Je hebt geen wetenschappelijke bewijzen maar wel theoriën die wetenschappelijk te bewijzen zijn? Laat zien!
We kijken gewoon naar moeder aarde en die laat niets, niente, nada, nul en nix zien wat ook maar enigszins en eventueel op een zondvloed zou kunnen wijzen.
ben je het zat om theorieën te aanvaarden die niet in je kraam passen zonder de onderbouwingen vd foragangers te willen bestuderen? Kan ik ook niets aan doen.
Bijbel is geen bewijs want die kan op elk moment door een groepje godsgeleerden bijgewerkt worden (gebeurt regelmatig)
eef schreef:Ik blijf er bij er waren geen insecten in de ark, maar als ze er wel waren dan was dat geen problee geweest, die vliegen wel ergens rond, zitten op de rug van een neushoorn. Die nemen echt niet zoveel plek in dat er een heel hok voor ze gebouwd moet worden.
De bijbel zelf zegt dat Kruipdieren meegingen. Devious heeft dit duidelijk aangetoond. Hij kan er echt niets aan doen dat dit in de bijbel staat.
Uiteindelijk is het zondvloedidee vele maal complexer en ingewikkelder dan een primitief optelsommetje van hoe de beestjes erop krijgen en de grootte van het bootje.
Ook jij MOET dit gewoon beseffen.
eef schreef:Ik denk niet dat vissen mee gingen, omdat die net zo goed in het water kunnen blijven. Nu komt Tjok45 waarscheinlijk weer met het verhaal dat die dieren niet konden overlevn
Moest je de moeite doen en het respect opbrengen om de bijgevoegde links van Tsjok en anderen te lezen dan WIST je dit nu en zou je beseffen dat hier niet zomaar wat onzin wordt neergepend.
De bijbel is gebaseerd op de werkelijkheid van 2000 j geleden toen de werkelijkheid van de bijbelschrijvers zich beperkte tot het Midden Oosten.
eef schreef: ... ik denk dat je vergeet dat bij God alles kan.
Tsja ...

Een allerlaatste vraag.
Waarom verdedig jij met zoveel passie een totale en perfecte genocide, massamoord, uitroeiing,... (ZONDVLOED)
Heb jij daar, vanuit jouw Christelijke levensbeschouwing, geen moreel bezwaar tegen? Het systematisch uitroeien van onschuldige mensen en dieren op een dergelijk barbaarse wijze moet iedere weldenkend mens toch ten strengste afkeuren?

ciao
tsjok45

Bericht door tsjok45 »

als je nooit pijn zou voelen. Hoe zou je dan weten dat ik een genezer ben? ps147:3
als je nooit door moeiten zou gaan. hoe zou je dan weten dat ik een verlosser, bevrijder ben ps91:14-19
als je nooit beproevingen zou doormaken. hou zou je jezelf dan een overwinnaar kunnen noemen. romeinen8:35-37
als je nooit verdrietig zou zijn. hoe zou je dan weten dat ik een trooster ben. jes51:12a
als je nooit een fout zou maken. hoe zou je dan weten dat ik vergevingsgezind ben. ps86:5en15
als je alles zou weten. hoe zou je dan weten dat ik je vragen zal beantwoorden. ps 138:3
als je nooit in moeiijkheden zou zijn. hoe zou je dan weten dat ik jou zal redden. ps34:7,16,20,23
als je nooit "gebroken"zou zijn. hoe zou je dan weten dat k je heel kan maken. jes 61:1
als je nooit een probleem zou hebben. hoe zou je dan weten dat ik dat kan oplossen. jeremia 32:17en27
als je nooit zou lijden. hoe zou je dan weten wat jezus heeft doorstaan. romeiene 8:17-18
als je nooit door het vuur zou gaan. hoe zou je dan puur worden. 1petr 1:6-7
als k je nooit zou corrigeren. hoe zou je dan weten dat ik van je hou. spreuken 3: 11-12
als je alle macht zou hebben hoe zou jedan leren afhankelijk van mij te zijn op mij te vertrouwen. efeze 6:10 en filemon 4:13
als je leven volmaakt zou zijn. waarvoor zou je mij dan nodig hebben. ps 138:8

Misschien helpen deze bijbel teksten een beetje om het tot je door te laten dringen.
Vervang de woorden , verlosser , god , jezus , vader in de hemel , mij etc...
door de woorden natuur of mens/ook een deel van de natuur ( = medemens --> Naaste ) en je bent er .... een makkie

het zijn alleen maar multi-interpretabele WOORDEN ... uit een aantal bewust "gespaarde" en "verbeterde " ouderwetse en samengesprokkelde literaire werkjes ....

braak , braak
En nu ben ik het ook kotsbeu.....
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

[/quote]Blijkbaar zijn de mensen niet slim genoeg om de bijbel op de juiste manier te interpeteren en zoeken ze allerlei dingen waarvan het lijkt dat het elkaar tegen spreekt. Maar als je dan wat verder kijkt dan je neus lang is, kom je er achetr dat er totaal GEEN fouten in de bijbel staan. God kan alles. Als je dat niet wil aanvaarden dan niet, maar dan kan Hij lles nog wel.
[quote]

Blijkbaar is de Bijbel te onduidelijk om op de juiste manier te kunnen interpreteren; sterker nog, het lijkt erop dat de Bijbel juist op die manier is geschreven zodat er vele interpretaties mogelijk zijn. Gevolg is een eindeloze discussie over wat er nu werkelijk bedoeld wordt en dat is precies wat men wou.

In de fantasie van de mensen kan alles; dat was vroeger niet anders. Men dacht aan een geweldig grote boot waar alle dieren op zouden passen. Men wist toen niet welke andere dieren er leefden op de andere continenten en konden dus onmogelijk weten hoe omvangrijk en gevarieerd de natuur wel is; iets wat we nu wel weten en waardoor het verhaal zo ongeloofwaardig is geworden. Tel daarbij op dat we tegenwoordig boten bouwen (vliegdekschepen) die 8 keer zo groot zijn; dan lijkt zo'n ark toch een nietig bootje? Misschien dat er ergens eens een grote ramp is geweest en dat een boer wat schaapjes en geiten toch nog in veiligheid kon brengen m.b.v. een boot. Zo'n soort verhaal kan als inspiratie hebben gediend voor de mythe over de ark van Noach.
Plaats reactie