Rusland en Oekraïne

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lanier
Superposter

Re: Rusland en Oekraïne

Bericht door lanier »

Dat is het zeker.
Ik had zo'n grootschalige aanval niet verwacht, hooguit het bezetten van de Donbask regio.
Poetin heeft duidelijk afgewogen wat hij wil, en hij is bereid om daar e.e.a. voor op te offeren. Hoe zwaar de sancties ook zijn.
Laten we hopen dat er snel een einde komt aan deze waanzin.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

lanier schreef: 24 feb 2022 11:02 Ik had zo'n grootschalige aanval niet verwacht, hooguit het bezetten van de Donbask regio.
Poetin heeft duidelijk afgewogen wat hij wil, en hij is bereid om daar e.e.a. voor op te offeren. Hoe zwaar de sancties ook zijn.
Laten we hopen dat er snel een einde komt aan deze waanzin.
Dat laatste lijkt mij nu vrijwel zeker vergeefse hoop en wensdromen. Duidelijk van tevoren afwegen wat hij wil en alle consequenties ervan incalculeren brengt automatisch mee dat zo'n diktator daarmee doorgaat tot zijn einde. Om te beginnen is zijn doel de volledige instorting van Oekraïne.
Het lijkt mij waarschijnlijker dat dit een oorlog wordt zonder eind. Zeker wanneer de Europese landen en de VS wapens gaan leveren aan de Oekraïners. Zelfs in Finland wordt nu naar alle waarschijnlijkheid spoedig besloten een uitzondering te maken op de regel, waar men zich tot nu toe strikt aan gehouden heeft, dat men geen wapens mag leveren aan een land dat in oorlog gewikkeld is. Iets wat ik eerder voor onmogelijk zou hebben gehouden, gezien 77 jaar opstelling om vooral nooit iets te doen waar de grote buurman door geïrriteerd raakt.
Biden heeft al uitgesproken: "Poetin is een weloverwogen oorlog begonnen, die catastrofale gevolgen zal hebben."
Het is afgelopen met de energie uit Rusland, en Europa wordt misschien spoedig geconfronteerd met zelfs miljoenen vluchtelingen.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

De NAVO zal zich niet mengen in deze oorlog, hooguit troepen sturen naar de NAVO buurlanden. Oekraïne is geen NAVO lid en NAVO zal geen oorlog beginnen tegen een land met kernwapens. Secretaris Generaal van de NAVO Stoltenberg zegt dat nu net ook op CNN. Het gaat om preventie, niet om escalatie.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

lanier schreef: 24 feb 2022 12:31 De NAVO zal zich niet mengen in deze oorlog, hooguit troepen sturen naar de NAVO buurlanden. Oekraïne is geen NAVO lid en NAVO zal geen oorlog beginnen tegen een land met kernwapens. Secretaris Generaal van de NAVO Stoltenberg zegt dat nu net ook op CNN. Het gaat om preventie, niet om escalatie.
Ik denk dat we het punt van escalatie ondertussen voorbij zijn
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

Rereformed schreef: 24 feb 2022 12:01Het is afgelopen met de energie uit Rusland
Dat denk ik niet, aangezien dat rampzaliger voor Rusland zou zijn dan voor Europa. Maar ik vermoed dat Rusland de financiële gevolgen van deze oorlog sowieso niet meer teboven zal komen.
Zionist
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

appelfflap schreef: 24 feb 2022 12:47
lanier schreef: 24 feb 2022 12:31 De NAVO zal zich niet mengen in deze oorlog, hooguit troepen sturen naar de NAVO buurlanden. Oekraïne is geen NAVO lid en NAVO zal geen oorlog beginnen tegen een land met kernwapens. Secretaris Generaal van de NAVO Stoltenberg zegt dat nu net ook op CNN. Het gaat om preventie, niet om escalatie.
Ik denk dat we het punt van escalatie ondertussen voorbij zijn
Hij bedoelt escalatie tussen NAVO en Rusland, niet om Oekraïne.
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Gasprijs is al 27% gestegen.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Dertig jaar lang hebben Finnen opgelucht adem gehaald dat die benauwende Sowjettijd eindelijk voorbij is. Het eeuwige zwaard van Damocles dat iedere dag boven ieder Fins hoofd hing mocht het buurland besluiten dat er een eind gemaakt moest worden aan de "zogenaamde onafhankelijkheid" van Finland, kon vergeten worden. Zelfs nog een maand geleden bekeek ik op de Finse TV een nieuwe documentaire-serie over de naoorlogse jaren van Finlandisierung. Voor het eerst keek men in die documentaire met een gevoel van schaamte terug op die tijd. Ik had de laatste tien jaar ervan zelf meegemaakt en herinner me hoe diep die angst zat voor wat mogelijkerwijs gebeuren kon. Ik vond de kritiek niet helemaal gerechtvaardigd. De held uithangen wanneer je als muis naast de olifant woont is dwaas. Je moet het van slimheid hebben. En daar hoort dan ook een "verdrag van wederzijdse vriendschap en bijstand" bij. Daarvoor trek je er voor de foto zelfs nog een brede glimlach bij en geef je zelfs de lelijke gorilla Brezjnev een zoen. Het hoort erbij. Ook hoorde erbij dat alle Finnen met elkaar afgesproken hadden dat er met geen woord over gediscussieerd wordt. De grote buurman mocht nooit en tenimmer de indruk krijgen dat er Finnen zijn die fel tegen de Sowjet-Unie zijn. Enkel tegen een buitenlander zoals ik moest men soms in de sauna fluisteren dat alles een opgevoerd toneelspel is, en het gedaan wordt omdat het nu eenmaal moet. En ook dat Finland er rijk door wordt.

En op slag is vandaag die angst bij de Finnen weer terug. De president van Finland, Sauli Niinistö, 73 jaar, gaf een speech waarin hij uitsprak dat Finland volledig afkeurt wat Rusland nu doet. Hij liet horen dat het geen wonder is dat vele Finnen zich nu zeer beangstigd voelen. Maar hij stelde ze gerust door te zeggen dat er op dit moment helemaal geen dreiging is; integendeel, ook veel Russische troepen die in de buurt van Finland gestationeerd waren zijn opgeroepen naar het zuiden.
Niet dat zo'n argument veel helpt uiteraard, want het één kan in een mum van tijd leiden tot het ander. Volgde een toespraak van Sanna Marin, 36 jaar (die dus bovengenoemde tijd nooit heeft meegemaakt!), die naast hem stond en een moment later haar woord deed. Zij sprak als een moderne west-europese premier. Ook zij keurde de invasie van Rusland in sterke bewoordingen af, en liet erop volgen dat Finland Oekraïne steunt. Daarna liet ze erop volgen wat zelden voorbij komt, namelijk dat de NAVO lidmaatschapkaart op tafel ligt zodra de situatie een bedreiging voor Finland wordt. (Uit andere bronnen kan men weten dat de NAVO al heeft toegezegd dat het lidmaatschap van Finland bliksemsnel geregeld kan worden mocht de situatie het vereisen). Dat stelt mij een stuk meer gerust dan de eerste speech.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Waarom is Finland in 2004 niet toegetreden samen met de Baltische Staten?

Vergeet niet dat de NAVO een samengesteld leger is. Je kunt niet zomaar samen oorlog voeren vanwege alle zeer technische en geavanceerde wapens en communicatie. Er moet flink geoefend worden voordat je een geolied leger hebt. Finland en Zweden kunnen misschien wel snel lid worden, dat zal iig escalatie voorkomen. Hoewel ik denk dat Rusland sowieso geen plannen heef met Finland of Zweden. Het zijn namelijk al wel EU landen.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

Ondertussen houd ik mijn hart vast voor de bevolking in Ukraine en waar ze (in) leven.
We hebben bv. in Syrië gezien hoe puur misdadig Russen tegenwoordig omgaan met bevolking en bebouwing.
Zonder mededogen voor wie dan ook. Dit gaat nog veel erger worden als het even tegenzit.

Per slot van rekening is nu de beer los en treedt de mensheid binnen in het domein van de krijgsheer, die
denkt een schakende moordmachine te zijn. En ik ben ervan overtuigd dat Putin nu al zit na te denken over wat
hernieuwde actie in voormalige Sovjet-satellieten, die nu EU en/of Navo zijn....
Allemaal geleerd van Zirinovsky en WO2 door Hitler. Zirinovsky die vooral ttv. Jeltsin nog wel eens
wat ergs losliet.

Russen zijn te verslaan, zelfs op langere termijn door bv. Ukrainers. Door het verzet. De langdurige weg.
Vietnam was daar een vreselijk maar spectaculair voorbeeld van.
Zie Afghanistan waar Russen ook wat wilden. Ja, voordat de VS wat ging doen en ook mislukte, net als in Vietnam.
De supermachten hebben het zwaar met dat 'gepeupel' en krijgen vaak klop.

Moderne sancties kunnen ook destructief werken. Maar ja, je weet niet wat zo'n idioot gaat proberen als het
hem/haar benauwd wordt.

Jammer nu, dat het andere 'genie' Trump de Chinezen zo heeft afgestoten.
Anders hadden die misschien wel voor het Westen gekozen en geen gas gekocht van Putin.
Ze konden zat verdienen aan het Westen. En meer. Er is wel gas en olie in andere delen van de wereld
buiten Rusland.

Door zijn tanks en zijn raketten tegen Oekraïne in te zetten, valt Vladimir Poetin eigenlijk ook Europa al aan. Want de oorlog die er nu is uitgebroken, dreigt drie miljoen mensen uit hun land te verjagen. Tijdens de vluchtelingencrisis van 2015 was een derde van dat cijfer al genoeg om Europa in diepe verdeeldheid te storten. En dat weet de Russen verduiveld goed. https://www.hln.be/buitenland/poetins-z ... ~a9941acb/

Het Mensdom in actie... 8-[ [-o< Net of we niet wat anders aan het hoofd hebben... Getver...
** Schip naar nergens met rare snuiters.. heb engelen-geduld, begrip en compassie en wanhoop(t) niet **
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

De EU mag zich schrap zetten voor een vluchtelingenstroom
Rereformed
Moderator
Contacteer:

lanier schreef: 24 feb 2022 13:46 Waarom is Finland in 2004 niet toegetreden samen met de Baltische Staten?
Omdat men iedere dag van de zestig jaar daarvoor volledig opgeleid werd met de allesbeheersende regel op geen enkele manier Rusland te provoceren. En dat had 60 jaar vrede opgeleverd. Men had gedurende die lange tijd niet de terreur ondervonden die de Balten te verduren hebben gehad en vertrouwde erop dat het op dezelfde vreedzame voet verder kon. Ook zag men het EU-lidmaatschap als een soort garantie dat men niet alleen komt te staan mocht er zo'n crisis ontstaan. En zo is het ook tot op de dag van vandaag goed gegaan.
Vergeet niet dat de NAVO een samengesteld leger is. Je kunt niet zomaar samen oorlog voeren vanwege alle zeer technische en geavanceerde wapens en communicatie. Er moet flink geoefend worden voordat je een geolied leger hebt. Finland en Zweden kunnen misschien wel snel lid worden, dat zal iig escalatie voorkomen. Hoewel ik denk dat Rusland sowieso geen plannen heeft met Finland of Zweden. Het zijn namelijk al wel EU landen.
Finnen zijn wel slim genoeg om die zaken die je noemt zeer goed te weten. Ze zijn dus al jarenlang "NATO partner country", en bepaald niet alleen in naam. Het leger is volledig uitgerust volgens de geavanceerde westerse wapens en communicatiemiddelen, ze doen soms mee aan NAVO-legeroefeningen en hebben meegedaan aan KFOR in Kosovo en Resolute Support in Afganistan. Bovendien hebben Amerikaanse leger-freaks nog steeds een voorliefde voor Finland vanwege de Winteroorlog, en heeft Finland net een paar maanden geleden 64 nieuwe F-35 gevechtsvliegtuigen (+de opleiding die daarbij hoort) braaf uit de VS besteld. Men zou het land bijna kunnen beschouwen als meedoend aan de NAVO zonder lid te zijn, maar dat wordt onder geen beding ooit uitgesproken. :wink:
Zweden voelt de dreiging van Rusland niet zo sterk als Finland en zal minder snel toetreden.
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Bedankt voor de informatie
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Anti war protests in Moscow!
Dat had ik totaal niet verwacht. Is er toch nog een beetje hoop?
Born OK the first time
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

NOS:

Chinese buitenlandminister: 'Begrip voor Rusland'
Wang Yi, de Chinese buitenlandminister, heeft met zijn Russische evenknie Lavrov gesproken. Dat melden Chinese staatsmedia.

Lavrov zou gezegd hebben dat Rusland in feite geen keuze had, gelet op ‘westerse dreiging’ en de uitbreiding van de NAVO in de laatste decennia.

Wang toonde begrip voor Rusland’s ‘veiligheidszorgen.’ Hij stelde dat China 'altijd respect heeft voor de soevereiniteit en territoriale integriteit van alle landen'. Toch hoopt China alsnog op dialoog en onderhandeling, aldus de minister.
Plaats reactie