gerard_m schreef: ↑31 aug 2021 10:55
Als je alle religies als één pot nat ziet, begrijp ik deze opmerking. Maar ik zie toch echt wat anders. De islam heeft een (uniek) stelsel van wetten dat de samenleving inricht, de sharia. Daarin ligt o.a. vast wat de positie van ongelovigen is: achterstelling. Het is niet zo vreemd dat een deel van de islamitische landen de islamitische wetten toepast en dat dit invloed heeft op de samenleving. De factor "islam" daarin negeren, klopt gewoon niet.
Je hebt het nog steeds over de uitwerking van het basisprincipe.
De sharia is deel van de uitwerking. En de interpretatie ervan verschilt van land tot land en van en van regio tot regio en van groep tot groep.
Het leidende thema: gehoorzaamheid en de axioma’s die daarbij horen liggen een niveau dieper.
En wat betreft de factor “islam”: Je hebt gelijk, maar wat dacht je van de factor “christendom” in onze eigen westerse wereld, zelfs in ons eigen kleine landje. Of de factor “jodendom” in Israel. Deze landen pretenderen seculier te zijn. Maar niet heus. Als we daar nou eens mee beginnen.
gerard_m schreef: ↑31 aug 2021 10:55Daarbij is het oppakken van de leiders en het ontwikkelen van een land nu wel genoeg geprobeerd (Irak, Afghanistan) en steeds pijnlijk mislukt.
Nog niet genoeg en op de verkeerde manier, maar ik geef toe dat het een herculisch karwei is dat een hele lange adem vergt. Wij in het Westen hebben er ook heel lang over gedaan om zover te komen als we nu zijn. En we zijn er nog (lang) niet
gerard_m schreef: ↑31 aug 2021 10:55 Ik stel vast dat minderheden in alle islamitische landen worden achtergesteld, zonder dat dit tot geweld leidt. Andersom zie je helaas toch regelmatig geweld van moslimminderheden (en meerderheden). Dat lijkt me geen toeval, zeker als dit precies is wat de koran voorschrijft.
Ik zie dit dus echt anders, maar we gaan hiermee off topic.
Niet in alle islamitische landen. En niet alleen in islamitische landen, maar inderdaad: off topic
gerard_m schreef: ↑30 aug 2021 10:00Je redenatie klopt niet. Je somt enkele overeenkomsten op, en concludeert dus dat alle religies dezelfde uitgangspunten kennen.
In de trant van: alle politieke partijen zijn één pot nat, want ze hebben allemaal een partijleider, een of meer leden en doen allemaal mee aan de verkiezingen.
Je zit nog steeds aan de oppervlakte. Je moet veel dieper kijken,
Als je politiek dan met alle geweld met godsdienst wilt vergelijken, doe het dan goed. Nu vergelijk je appels met peren.
Dé vergelijking moet natuurlijk zijn het basisprincipe waarop alle politieke partijen gebaseerd zijn: democratie met alle vrijheden en mensenrechten, maar ook met alle verplichtingen en verantwoordelijkheden die daarbij horen tegenover het basisprincipe in de godsdienst: gehoorzaamheid. De uitwerking verschilt van partij tot partij, precies zoals dat in de godsdienst ook het geval is.
gerard_m schreef: ↑31 aug 2021 10:55Er zijn in de basis fundamentele verschillen tussen religies en hun oorsprong.
Bijvoorbeeld boeddhisme en islam verschillen fundamenteel in de vraag of er één juiste weg is. Waarin de islam onderwerping aan Allah en zijn profeet de enige weg is, laat het boeddhisme dit juist open en kun je zelfs verlichting vinden zonder boeddhist te zijn. Het is maar één van de voorbeelden.
Nee, die zijn er niet. Niet in de basis. Je kijkt nog steeds niet verder dan de uitwerking van het basisprincipe.
Dat basisprincipe vindt zijn oorsprong in het animisme en het magisch denken uit de kindertijd van de menselijke soort, toen hij nog een traag en zwak wezen was in een gevaarlijke onbegrepen en angstaanjagende wereld en de hulp van geesten en goden nodig had om de confrontatie met die wereld aan te gaan.. Door de millennia heen hebben de verschillende volkeren allemaal hun eigen pantheons ontwikkeld uitgebreid, samengevoegd, ingekrompen en afgezworen tot er uiteindelijk de nu bestaande godsdiensten overbleven. Maar het is nog steeds hetzelfde magisch denken van toen en nog steeds moeten de goden gunstig gestemd worden, wat in de abrahamitische stromingen onvoorwaardelijke gehoorzaamheid betekent (en onverdraagzaamheid tegenover andersdenkenden).
Ook bij het boeddhisme is gehoorzaamheid de basis van het denken en doen:
Gautama Boeddha zei dat de morele kwaliteit van iemands gedrag (karma) grote invloed uitoefent op de kwaliteit van zijn volgende (weder)geboorte. Het geregeld niet volgens de vijf voorschriften handelen leidt tot een slechte wedergeboorte (in een hel, als geest of dier). Ook geboorte als mens (in slechte levensomstandigheden) is mogelijk. Moreel goed gedrag leidt tot een wedergeboorte in een hemel, of een wedergeboorte als mens in een goede omgeving. (Wikipedia)