B.S. schreef: ↑02 dec 2022 15:46
'Amper honderd jaar geleden hield men vliegen nog voor onmogelijk.' Amper=dat is eigenlijk 99 jaar, dat brengt ons in december 1923, en toen was vliegen met een 'vliegmachine' al twintig jaar mogelijk. De Zeppelin was er trouwens nog eerder.
Het bijwoord amper betekent volgens van Dale 'nauwelijks, ternauwernood, nog maar net'. Dat betekent mijns inziens dus 'meer dan, maar niet veel meer'. Om jouw geheel onopzettelijke misverstaan te voorkomen had ik sowieso beter kunnen schrijven":
"Amper honderd jaar geleden hield men vliegen naar de maan nog voor onmogelijk."
Daar staat tegenover dat men veel dingen voor mogelijk hield die toch onmogelijk waren.
(Ook was de afwijzing verre van algemeen.)
Wat je doet is het uitgeven van een ongedekte cheque.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu schreef: ↑02 dec 2022 11:22
Ik geef dan ook toe dat ik het beter anders had kunnen formuleren. Zoiets:
Peter van Velzen schreef:Dit is niet slechts slecht geformuleerd, het is waarschijnlijk totaal onjuist.
Wij, jij+ik, zullen het sowieso niet meemaken.
Peter van Velzen schreef:Hoe zou een Ambitieus ruimteproject dáártoe kunnen leiden?
Door een miljard ruimtevaartuigen te bouwen?
Om de mensheid voor uitsterven te behoeden hoeven geen 8 miljard mensen gered te worden, kennelijk vind jij zelf 8000 mensen al voldoende om binnen 20 generaties weer evenveel mensen ergens in de ruimte neer te zetten als er nu op aarde zijn en dat zulks hooguit 600 jaar duurt.
Peter van Velzen schreef:
Als je meer dan 8000 mensen achterlaat kunnen ze in 20 generaties weer evenveel mensen op aarde neerzetten als er nu zijn. Dat duurt hooguit 600 jaar!
Dat zou kunnen, maar het gaat er mij om de mensheid voor uitsterven te behoeden, niet om de planeet aarde te redden, want die vergaat vroeg of laat toch! Bovendien is tijdens de Coronacrisis gebleken dat de natuur zich binnen een paar maanden al aardig begint te herstellen als ze de kans krijgt.
Rigoureuze beperking van de menselijke overbevolking lijkt mij sowieso een goed plan, maar als ik jouw argument lees, dan zou het aantal inwoners beperken tot 8000 zelfs zinloos zijn. Het aantal inwoners beperken tot 3 miljard hoeven we het dan niet eens over te hebben, toch?
Volgens mij heb je niet begrepen wat Peter van Velzen bedoelde.
Ook spring je van de hak op de tak en haal je van alles door elkaar.
dikkemick schreef: ↑02 dec 2022 13:18
Feit blijft: De mens heeft (deels) de eigen toekomst in de hand. Probleem van diezelfde mens is dat als A, het 1 zegt, B natuurlijk het ander vindt (en andersom)
Vreemd ik heb eerder het gevoel dat de maatschappelijke discutie betreffende precessie fermentatie en meer algemeen de zwaar boostende synthetische biologie hoofzakelijk gekenmerkt is door een oorverdovend stilzwijgen. Tenzij je de luidkeelse antivaxxers en de zware anti-gmo propaganda aanschouwd. Maar dat als een waardige discutie te definieren?
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
dikkemick schreef: ↑02 dec 2022 13:18
Feit blijft: De mens heeft (deels) de eigen toekomst in de hand. Probleem van diezelfde mens is dat als A, het 1 zegt, B natuurlijk het ander vindt (en andersom)
Vreemd ik heb eerder het gevoel dat de maatschappelijke discutie betreffende precessie fermentatie en meer algemeen de zwaar boostende synthetische biologie hoofzakelijk gekenmerkt is door een oorverdovend stilzwijgen. Tenzij je de luidkeelse antivaxxers en de zware anti-gmo propaganda aanschouwd. Maar dat als een waardige discutie te definieren?
Geen idee waar je t over hebt
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
HierEnNu schreef: ↑03 dec 2022 08:19
Dat zou kunnen, maar het gaat er mij om de mensheid voor uitsterven te behoeden, niet om de planeet aarde te redden, want die vergaat vroeg of laat toch!
De mensheid zal ook vroeg of laat uitsterven, maar hoewel ik vermoed dat haar beste kans om dat zo lang mogelijk te vermijden hier op aarde ligt, betekent dat niet, dat andere opties zijn uitgesloten. Wat ik echter bekritiseerde was:
HierEnNu schreef: ↑01 dec 2022 13:31
Ambitieuze Ruimteprojecten echter kunnen er toe gaan leiden dat mensen emigreren naar elders in de ruimte, waardoor die aardbol niet meer overbevolkt is en aldus wat schoner zou kunnen worden.
HierEnNu schreef: ↑03 dec 2022 08:19
Dat zou kunnen, maar het gaat er mij om de mensheid voor uitsterven te behoeden, niet om de planeet aarde te redden, want die vergaat vroeg of laat toch!
De mensheid zal ook vroeg of laat uitsterven, maar hoewel ik vermoed dat haar beste kans om dat zo lang mogelijk te vermijden hier op aarde ligt, betekent dat niet, dat andere opties zijn uitgesloten. Wat ik echter bekritiseerde was:
HierEnNu schreef: ↑01 dec 2022 13:31
Ambitieuze Ruimteprojecten echter kunnen er toe gaan leiden dat mensen emigreren naar elders in de ruimte, waardoor die aardbol niet meer overbevolkt is en aldus wat schoner zou kunnen worden.
Dat lijkt mij totale onzin.
AHA! Ik had dus goed begrepen dat jou zulks totale onzin lijkt.
Ik heb er daar al op gereageerd: viewtopic.php?p=607764#p607764
Zolang mensen zoals Elon Musk het geen totale onzin vinden en bereid blijven om er veel geld in te steken vind ik zulks een ambitieuze ruimteproject en geen totale onzin, maar meer een jongens droom zoals bijvoorbeeld Jules Verne's science-fiction welke toch echt werkelijkheid werd.
HierEnNu schreef: ↑04 dec 2022 08:50
Zolang mensen zoals Elon Musk het geen totale onzin vinden en bereid blijven om er veel geld in te steken vind ik zulks een ambitieuze ruimteproject en geen totale onzin, maar meer een jongens droom zoals bijvoorbeeld Jules Verne's science-fiction welke toch echt werkelijkheid werd.
Behalve dat hij stinkend rijk is presteert Musk nauwelijks iets.
Het Jules Verne verhaal klopt van geen kant, maar ik weet dat mensen denken dat het zo is.
Nagenoeg alles wat Verne nieuw bedacht bleek onmogelijk.
De rekenarij in zijn boeken (voor bijvoorbeeld De Reis Naar De Maan) stamt niet van hem maar van een goede vriend van hem.
Die was een Prof. in de natuurkunde op de Sorbonne.
dikkemick schreef: ↑01 dec 2022 11:16
AL dat geld had de mensheid naar een hoger plan kunnen stuwen. Eten, drinken, onderdak en veiligheid voor IEDEREEN! En dat op een schone aardbol ...
Maar dat is precies wat al dat vuil geld voor de ruimtevaart reeds gedaan heeft.... niet reeds gedaan heeft maar de mogelijkheden hiervoor op tafel heeft gelegd. Zie link hierboven. En het is geen toeval natuurlijk dat de push uit de ruimtevaart kwam.
Geld is niet het probleem, maar de onwil. Weer precisie fermentatie is hier het voorbeeld bij uitstek van hoe partijen, ideologien zoals onder meer partij van de dieren verantwoordelijk zullen zijn voor het uitbuiten en vermoorden van miljoenen miljarden dieren, door hun acties.
Dien mezelf te corrigeren, heb geruchten horen vallen dat partij van de dieren dan misschien toch precisie fermentatie zou omarmen. Dit is uiterst zeer verbazend, gezien hun geschiedenis, maar kan het natuurlijk enkel toejuichen indien dat effectief waar zou blijken te zijn.
Degrowth is a civilation-killer, it's the little death that brings total annihilation. mass scale demoralization from cultural steering. growth is life, degrowth is death. it's that simple.
holog schreef: ↑04 dec 2022 10:28
Dien mezelf te corrigeren, heb geruchten horen vallen dat partij van de dieren dan misschien toch precisie fermentatie zou omarmen. Dit is uiterst zeer verbazend, gezien hun geschiedenis, maar kan het natuurlijk enkel toejuichen indien dat effectief waar zou blijken te zijn.
Ter mijne verdediging, mijn bericht was geschreven op 2 December, de allereerste blijk dat partij van de dieren , wel precisie fermentatie zou ondersteunen kwam van Marianne Thieme letterlijk op 3 December (toeval natuurlijk), gezien hun zware afkeur tegen gmo kon ik dit niet weten natuurlijk.
(Hopelijk dat andere dogmatische groenen partijen volgen.)
Het belang precisie fermentatie gaat natuurlijk veel verder dan het vervangen van vlees, maar als alternatief tov petrochemie ,enz...
Jammer dat deze topic ontaard is in niet op te lossen problemen.
Het gaat om ambitieuze ruimteprojecten.
Waarom er allemaal niets toedoende dingen bij betrokken worden is mij volstrekt onduidelijk.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
FransP schreef: ↑04 dec 2022 12:44
Waarom er allemaal niets toedoende dingen bij betrokken worden is mij volstrekt onduidelijk.
Mijn enige (imo on-topic) bijdrage was dat ik het op dit moment in deze tijd onzinnig vind om ons nog bezig te houden met dit soort projecten. Satellieten, prima, maar proeven om mars te koloniseren of een komeet van baan te veranderen, schieten nu het doel van de mensheid voorbij. Verspild geld.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
dikkemick schreef: ↑04 dec 2022 12:53
Mijn enige (imo on-topic) bijdrage was dat ik het op dit moment in deze tijd onzinnig vind om ons nog bezig te houden met dit soort projecten. Satellieten, prima, maar proeven om mars te koloniseren of een komeet van baan te veranderen, schieten nu het doel van de mensheid voorbij. Verspild geld.
Precies, mars koloniseren gaat de huidige woningnood niet oplossen, en een komeet in de juiste baan weer wel.
Miskien is t stellen van een plafond aan rijkdom een leuk project.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑04 dec 2022 09:36Nagenoeg alles wat Verne nieuw bedacht bleek onmogelijk.
Toch zal ik die boeken graag meenemen als ik van Musk mee mag op één van diens reisjes naar Mars. Heb ik wat te doen tijdens dat 60 tot een kleine 400 miljoen kilometer durende reisje.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme. .
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
FransP schreef: ↑04 dec 2022 12:44
Je hebt gelijk.
Ik vind ontaard in deze context overigens een leuke woordspeling.
Maar je hebt mijns inziens dus gelijk. Ik ga hier dan ook stoppen met reageren op reacties op mijn inbreng [Kolonisatie van de ruimte] en daar eventueel een nieuw topic over starten als ik daar behoefte aan heb, want hier dient het inderdaad over science te gaan en
dus niet over science-fiction!
Dank voor jou aanzegging[?] en mijn excuses voor eventuele overlast!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme. .
Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
.
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑04 dec 2022 09:36Nagenoeg alles wat Verne nieuw bedacht bleek onmogelijk.
Toch zal ik die boeken graag meenemen als ik van Musk mee mag op één van diens reisjes naar Mars. Heb ik wat te doen tijdens dat 60 tot een kleine 400 miljoen kilometer durende reisje.
Dan heb je waarschijnlijk tijd te kort.
Verne schreef zo'n tachtig boeken, wel zijn de laatste wat minder sterk.