Roeland, ik vond het een zeer interessante man.
Zijn gedachtengang was hoe een historicus over vijftig jaar zal terugkijken naar deze tijd.
Hij benoemt vanuit dat licht de problematiek. En dat doet ie goed, helemaal in zijn boek naar wat ik erover gelezen heb. De dingen die hij noemt m.b.t. digitalisering vallen voor mij ook onder de noemers ; "Wat is mens?" Wat vinden we belangrijk aan en voor die mens, en daarmee komen we op "instandhouding" wat willen we dan instandhouden en hoe gaan we dat aanpakken? Hij noemt bv. het verdwijnen van werk als nuttig zijn & inkomen, met de vraag hoe je dat dan gaat invullen. (die vraag had ik ook, maar 'm dan opgeworpen als
"Een wereld zonder geld").
heeck schreef: ↑19 jun 2018 16:05
Brainstormen over uitsterven van een soort en Darwins Universal Acid niet vatten.
Ik brainstorm over instandhouding! En wát we dan in stand willen houden!
Een evt. uitsterven staat daar nu eenmaal haaks op. Ik denk dat ik die Universal Acid prima begrepen heb. Zoals ik al zei, die acid heeft wel een host nodig. En die host een planeet. Wij, als host hebben nu misschien andere wensen en belangen als de overlevingsdrift van onze genen. We moeten ook nog maar zien hoe die genen overleven zonder ecosysteem of natuurlijke evolutie. Of hoe ze reageren op geknipt materiaal. Zelfs de pioniers van CRISPR waarschuwen voor [*
]onvoorziene gevolgen en pleiten voor globale monitoring.
https://blog.realinstitutoelcano.org/en ... overnance/
Jennifer A. Doudna, one of the pioneers of this technology (another is the Spaniard Francis Mojica) has written a remarkable book (A Crack in Creation. Gene Editing and the Unthinkable Power to Control Evolution, co-authored with Samuel H. Sternberg), where, while rejecting a permanent ban or moratorium on research into human gene editing, she argues for international cooperation to control such experiments.
Mijn gedachten gaan verder dan die vijftig jaar. Hij noemt hele CRISPR niet eens. Er zijn meer dingen die hij niet benoemt. Hij focust op mens en diens plek en nut in de samenleving.
Ik vond het wel schokkend om te horen dat maar 5% van de mensheid hiermee rondloopt. Vraag me af of dat echt waar is. En hoe je dan van die 5% richting
P.S.
Hij noemt het geen kwasi-probleem maar luidt de noodklok. Evenals de al genoemde Doomsday Clock klokkenluiders.
Die opluchting waar hij het over heeft als ie andere gekken ontmoet.. die snap ik dan weer heel goed.

De kans benutten om als maatschappij zélf het spoor uit te zetten i.p.v. blindelings voort te denderen op reeds bestaande sporen. Hij zei het iets anders, maar de bedoeling is denk ik wel hetzelfde.
P.S.P.S.
Ik ben overigens nog bezig met je "tart".
Het antwoord is denk ik makkelijk te vinden in onze regelgeving m.b.t. GMO's.
Ben in de EU-wetgeving aan 't neuzelen. Bereid je maar vast voor
* Om maar wat te noemen:
off target effects, maatschappelijke ongelijkheid, disproportionele effecten op mensen, verstoord ecosysteem, verstoorde evolutie etc.