En jij denkt dat te kunnen doen door bovenstaande vraag te negeren?gerard_m schreef:Nee, de vraag was : hoe de radicale islam in Europa aanpakken?Axxyanus schreef:Dat was het punt niet. De vraag is in hoeverre radicalisme een algemeen probleem is dat zich in allerlei ideologieën kan manifesteren waarbij het feit dat op dit moment dat radicalisme zich meer in de islam manifesteert dan in het christendom voornamelijk een gevolg is van historische ontwikkelingen dan wel in hoeverre radicalisme een probleem is waarvoor de islam in beduidend grotere mate kwetsbaar is dan andere ideologieën
De vraag die ik hierboven stel, lijkt me een normale deelvraag van de topic titel. In dat opzicht kan het de vraag zijn die we even ter sprake willen brengen. Jouw antwoord illustreert hier voor de zoveelste maal hoe jij topics over de islam steeds probeert af te schermen, je probeert iedereen oogkleppen op te zetten door ieder keer als iemand een argument of opmerking van jou probeert at te toetsen door te vergelijken in hoe verre ze van toepassing is op andere religies, jij dat opzij schuit met de opmerking off topic Alsof je zo maar geïsoleerd ergens gegronde uitspraken over kan doen.
Meen je dat nu serieus? Je antwoord is van het zelfde kaliber als je afvragen hoe historische analyses over de aanpak van epidemieën gaan bijdragen aan de aanpak van het zikavirus.Nee, gerard_m probeert on topic te blijven. Hoe gaan je historische analyses over andere religies bijdragen aan de vraag: hoe de radicale islam in Europa aanpakken?
Dat is jouw probleem. Jij wil zo graag een oplossing dat je liever met totaal ongegronde antwoorden komt dan je te moeten neerleggen dat we op dit moment niet echt een oplossing hebben.gerard_m schreef:Natuurlijk wel, als dit kan bijdragen aan een oplossing, maar dat laatste mis ik telkens in je verhaal.Als we de radicale moslims willen aanpakken, waarom zouden we dan niet mogen zien welke factoren radicalisme in andere religies temperen dan wel aanwakkeren?
Hoe weet je dat geen enkele christen van zo'n aanpaak radicaliseert? Welke cijfers heb jij over hoe christenen zich in dergelijke situaties gedragen? Uitspraken zoals: "Geen enkele christen radicaliseert ervan" zijn IMO volstrekt ongeloofwaardig. Ze wijzen erop dat je je uitspraak baseert op je beperkte persoonlijke ervaring en niet op betrouwbare cijfers.gerard_m schreef:Laat ik dat dan zelf proberen:
Ik wil hier -voor de discussie- best in meegaan en voor het gemak aannemen dat christendom en islam vergelijkbaar zijn in radicaliseringsproblematiek. De verbetering die we in de 21e eeuw onder christenen zien komt dan waarschijnlijk van buitenaf, of christenen hebben zelf hervormingen doorgevoerd. Wat we kunnen beïnvloeden is het deel dat van buitenaf komt.
Ik kom daarmee uit op wat ik een paar bladzijden eerder al voorstelde.... Bij christenen kun je probleemloos de gewelddadige teksten uit de bijbel onder de neus drukken. Ook kun je uitwassen uit het christendom (ik noem het kindermisbruik in de katholieke kerk) benoemen en met christenen bespreken. Dit gebeurt volop, en levert debat op. Sommige christenen nemen afstand van gewelddadige teksten op theologische gronden. Sommige christenen besluiten wellicht hun religie te verlaten. Geen enkele christen radicaliseert ervan en pakt n.a.v. zulke discussies de wapens op in de strijd tegen de ongelovigen. Deze aanpak werkt dus prima.
Wil jij met de moslims debatteren, dan doe je maar. Ik hou je niet tegen. Maar welke cijfers heb jij die bevestigen dat dat een bijdrage levert tegen de radicale islam? En hoe staat dat in verhouding met andere aspecten? Hoe staat dat bv in verhouding met het gevoel dat moslims het gevoel hebben deel uit te maken van de maatschappij dan wel dat ze zich geïsoleerd voelen binnen de maatschappij? Zijn er bv cijfers die aangeven hoe het radicalisme verspreid is binnen de verschillende deelgemeenschappen, zoals de Turken, Marokkanen, Indonesiërs? Dat lijken me allemaal nuttige gegevens. Of die cijfers iets nuttigs gaan opleveren, daarover heb ik geen idee. Maar wie hier zonder cijfers denkt ook maar een begin te kunnen maken van een enigszins geloofwaardige oplossing, die maakt zichzelf iets wijs.
Daarom zul je in dit onderwerp bij mij steeds een oplossing missen. Beter toegeven, geen oplossing te hebben dan op basis van oogkleppen, eenzijdige benaderingen en persoonlijke ervaringen menen wel een oplossing te hebben.