Rereformed schreef:
Degene die negeert ben jij. Tot nu toe negeer jij alles wat ik naar voren heb gebracht.
Ik begrijp dat je die indruk hebt, maar ik ben juist bezig om op jouw opmerkingen in te gaan.
Je weet zelf dat losse teksten op zichzelf staand, weinig betekenen zonder de context. Soms biedt de paragraaf of hoofdstuk voldoende context, maar in andere gevallen moet het breder getrokken worden. De wederkomst en het Koninkrijk van God op aarde, is een enorm groot onderwerp. Dit is een van de grootste onderwerpen van de bijbel en doortrekt grote delen van de profetie. Je kunt dat niet reduceren tot een reeks losse versen. Je zult het in het grote geheel moeten plaatsen om werkelijk te begrijpen wat en waarom iets geschreven is.
En dat probeer ik met mijn posts te doen: de context beschrijven, waardoor de betekenis van die versen duidelijk worden.
Ultradispensationalisten zijn gelovigen die die eerdere pogingen hebben ontmaskerd als ondeugdelijk. High-five voor dat. Maar omdat ze toch gelovigen willen blijven hebben ze een nieuwe interpretatie verzonnen, die op z'n minst op even zwakke benen staat. Daar zijn die gelovigen echter weer blind voor.
Je onderschat wat ultra dispensationalisme is. Het is niet slechts een wat "nieuwe interpretatie" variant; iets net even in een ander licht stelt, om wat problemen te ontwijken.
Het christendom heeft zich vanaf het begin een kolossale blunder en misvatting eigen gemaakt. Niet iets dat in de loop der eeuwen verziekt is geraakt, en weer op het goede spoor moet worden gezet, zoals Luther de kerk weer naar de bijbel terug verwees. Maar het is diepgaander dan dat, Luther had het slechts over het topje van de ijsberg.
Hij ging in tegen de uitwassen die ontstaan waren, (en terecht!). Maar hoewel de sola scriptura zondermeer een belangrijke stap in de goede richting was, heeft Luther niet de werkelijke oorzaak aangewezen. Zeker, door Luther kwam de boodschap van Paulus weer naar voren (bijv. de sola gratia), maar het bleef halverwege steken. Want ook Luther heeft de eeuwen van christelijke traditie niet geheel van zich af kunnen schudden.
Dit is eenvoudig de allergrootste flauwekul die je maar kunt schrijven. De rede van Jezus over de laatste dingen is opgetekend in alle synoptische evangelies en is dus ontegenzeggelijk gemaakt door en geschreven voor christenen.
En dan denk ik: je begrijpt blijkbaar niets van wat ik schreef.
Ergens gaat er iets fout in de communicatie.
Het gevaar bestaat dat ik een woord gebruik, dat jij anders interpreteert dan ik bedoel.
Als ik het heb over 'Israël', dan bedoel ik het volk Israël: Gods volk dat apart gezet is buiten de andere volken. Afstammend van Abraham, via Isaak en Jakob. Dus binnen de bijbelse betekenis er van. Misschien denk jij aan judaïsme, zionisme of iets dergelijks (?)
Het is dus oppassen dat we elkaar goed begrijpen.
Zo ook is "christenen" en "kerk" niet iets wat zo vanzelfsprekend is, als wat het voor de oppervlakkige lezer lijkt. Het woord "Kerk" is feitelijk een gemeenschap (Eclesia). Je had ook Joodse 'eclesia'. Het is niet dat dit dus zomaar hetzelfde is als de (een) huidige christelijke kerk.
Misschien is je opgevallen dat ik vaak "huidige" gebruik om het tegenwoordige christendom aan te duiden. Misschien niet 100% consequent, maar ja. Als ik spreek over een "huidig christendom", dan geeft dat aan dat er ook een ander christen gemeenschap was. Wel een eclesia, en ook christenen, maar niet zomaar hetzelfde als het "huidig christendom".
Hoe dan ook, ik heb meermaals duidelijk genoeg gemaakt dat de evangeliën niet direct aan het "huidige christendom" gericht zijn.
Flauwekul?
Om het even plat te zeggen: je moet stront in je ogen hebben om het anders te zien.
Alles wijst er op, geen twijfel mogelijk: de evangeliën zijn aan Israël gericht.
Alleen als je het door de mallemolen van de traditionele christelijke visie haalt, ga je er uit destilleren dat het direct voor "het huidige christendom" bedoeld is. Wordt toch wakker en open je ogen.
De enige manier om de evangeliën direct op het huidige christendom van toepassing te laten zijn, is door het christendom de plaats van Israël te laten innemen.
En DAT is wat ze gedaan hebben!
Al evengrote flauwekul is wanneer je in een volgende bijdrage beweert dat de Apocalyps aan Israel is geschreven, niet aan de christelijke kerk. De Apocalyps bevat zelfs zeven brieven geschreven aan zeven christelijke kerken in Klein-Azië.
Over Welke christelijke kerk heb je het dan?
De eclesia van Israël (cq. Handelingen periode, roeping van Israël, nieuwe verbond)
Of de huidige eclesia? (cq. op basis van verborgenheid, ten gevolge van ongeloof van Israël, buiten profetie).
Maar zelfs al zou het een boodschap aan en/of over Israel zijn, het verandert eenvoudig niets aan het feit dat het geschrift eindigt met de belofte dat Jezus spoedig wederkomt. Die belofte was eenvoudig vals, en het is bijgevolg een vals geschrift.
Mag je van mij blijven vinden. Hoewel het er volgens mij anders uitziet als je consequent doordenkt volgens de beschrijving die UD aanhoudt.
UD is niet ontstaan om een oplossing voor jouw teksten te vinden. UD geeft als "bijeffect" een logisch te volgen verklaring waarom die teksten er staan en hoe die te plaatsen zijn in het grote geheel en binnen de grote context.
Deze leer wordt eenvoudig nergens in de christelijke geschriften onderwezen en is bijgevolg even buitenissig als het boek van Mormon en alle leringen van mormonen.
Dit vind ik geen eerlijke kritiek. Je weet best wel dat UD (en ik) niets te maken heeft met buiten-bijbelse openbaringen, engelen kennis of iets van dien aard. UD is fundamentalistisch. Dus waarom dit soort stemmingmakerij? Waarom van jou?
Wil je Paulus vergelijken met Joseph Smith? Kom op zeg, dit soort onzin naar mij toe is niet terecht. Ik speel open kaart, alleen de bijbel is mijn uitgangspunt, wetende dat ik de meerderheid tegen me heb.
Natuurlijk wel. Maar dan hadden de nieuw-testamentische profetieën moeten aangeven dat die wederkomst voorwaardelijk is. In plaats daarvan reppen ze niet over die mogelijkheid. Ze beklemtonen enkel dat Jezus spoedig wederkomt. Vele christelijke profetieën heb ik je voorgeschoteld waarin aangekondigd wordt dat die wederkomst spoedig zal gebeuren. Ze zijn niet uitgekomen. Bijgevolg zijn en blijven het valse beloften. Hoe lang wil je dit negeren?
Yep, ik snap je. Maar dit was Gods besluit. Al voor de aarde en alles gemaakt werd, had God dit plan gemaakt. Het moest verborgen blijven totdat Israël uit zichzelf liet blijken zich niet te bekeren. God geeft nu eenmaal ruimte aan vrije wil, ook al weet Hij alles. Het mocht daarom niet eerder bekend worden.
Jij verwijt mij iets te negeren, maar
jij negeert dit. (Israël werd aangesproken, niet de huidige kerk die had niets met de roeping en belofte van Israël te maken). Israël moest vrij kiezen.
Er is vrije wil, maar God weet welke keuze die vrije wil maakt.
Hoe zou God anders profeten kunnen vertellen wat ze moeten zeggen? God weet alles wat er gebeuren zal. Ook al is er voor de mens vrije wil.
Dat is helemaal geen probleem voor een ongelovige. Die verwarring is volkomen inherent aan het christelijk geloof, zelfs de kern ervan, is dus volkomen voorspelbaar. Het christendom is begonnen als joodse sekte die het joodse geloof tot universele godsdienst wilde maken en dat heeft vanaf het begin controverses opgeleverd. De kerk als voortzetting/vervanging van Israel of een mengvorm (eerst Israël, waar de huidige gelovigen bij ge-ent zijn) mag een hinkende oplossing zijn, maar dat is jouw zienswijze, ze tot in eeuwigheid apart te zetten, en de profetieën aangaande een spoedige wederkomst negeren, eveneens. Het feit dat ze pas na zo'n 1800 jaar christendom bedacht werd spreekt wat dat betreft ook al boekdelen.
Wat krom is kun je nu eenmaal niet rechtpraten.
Je komt daar inderdaad bij de kern van het probleem. Al direct na 70 AD werd dit de controverse hetgeen leidde naar de vervangingsleer. Maar ook voordat dit officiële leer werd, was deze controverse al de oorzaak van de problemen. Men accepteerde Paulus' nieuwe boodschap niet, men accepteerde niet dat Israël lo-ammi was geworden en er een nieuw tijdperk was begonnen. De leiders van de kerk moesten een stap terug doen en dat wilden en deden ze niet.
De prominente plaats die Israël had, moest opgegeven worden. Het vooruitzicht op het Koninkrijk van God moest opgegeven worden. Denk je dat de kerkelijke leiding daar op zat te wachten?
Dat het christelijk geloof van contradicties aan elkaar hangt is voor ongelovigen niet moeilijk om te begrijpen, en in plaats van problematisch juist wat in de verwachting ligt. Zo kun je een hoop wetenschappelijke literatuur vinden waar uitgespeld wordt hoezeer de sekte van Paulus en die van het christendom in Jeruzalem in vele opzichten tegengesteld waren, en door de schrijver van Handelingen kunstmatig aan elkaar zijn gepoogd te lijmen.
Wat jij doet is de zoveelste poging van een gelovige om alle touwtjes aan elkaar te knopen. Goedbedoeld, maar nooit gebaseerd op een eerlijk omgaan met alle teksten. Het is gebaseerd op het axioma dat de hele verzameling van verschillende geschriften een eenheid moet vormen en alles móet kloppen en je geloof bevestigen. Daar doet een helder denker niet aan.
Nee, ik ben niet bang voor de tekst van Handelingen. Het is geen touwtjes knopen. Het tegendeel is waar, deze dingen beschrijven precies waar de kerk toen mee bezig was. Dat het moeizaam past in de christelijke traditie, dat zal best. Maar wat betreft UD, is dit alles volledig in lijn met hetgeen gesteld en verwacht wordt.
Het is toch wel van belang dat je mijn woorden serieus neemt. Ik leuter maar niet om wat zaken heen, gebonden door een theologie die niet helemaal klopt en waar ik het beste van moet maken.
Dat dit niet zo simpel te begrijpen is blijkt: de traditionele visie zit in de weg, zelfs voor jou. Israël, christenen, huidige kerk. Ik hoop dat het overkomt zoals ik bedoel.
Vergeet niet dat UD niet voor niets een 'dwaalleer' genoemd wordt, dat is niet omdat het wat punten en komma's anders zet. Dit grijpt in op heel wat heilige huisjes. Als je dat niet ziet, begrijp je UD niet. UD grijpt terug op de oorspronkelijke foute richting die het christendom ingeslagen is tov. Israël. Geen nieuwe interpretatie dus, maar beoogt herstel van een heel oude (interpretatie) fout.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)