dikkemick schreef:@HJW
Probeer jij mij dan eens aan de hand van de eerste 3 boeken, om met welke interpretatie dan ook (ik geef je volledige vrijheid!) deze God te verdedigen? Of vertel mij wat ik mis als ik de literaire waarde niet kan inschatten van deze 3 eerste delen?
Je moet de teksten zien in de context van die tijd.
Ik kan ook niet alle teksten verklaren, om maar gelijk een illusie weg te werken.
Ik ken niet alle bedoelingen van de tekstschrijvers, dus de interpretatie die anderen er aan geven blijft ook allemaal giswerk, je kent het wel: hooguit met waarschijnlijkheden.
In archeologische vondsten komt blijkbaar niet naar voren dat er in die tijd een gewelddadige verovering van Kanaan heeft plaatsgevonden. Dit leidt tot de mogelijke conclusie dat de Hebreeen daar ooit zijn gaan wonen (als immigranten) en dat ze langzamerhand de heerschappij over het land hebben gekregen.
Dit staat alleraardigst beschreven in het boek "Achter Darwins horizon" van Nick Broers. Broers is bepaald geen christen, maar heeft wel de nodige kennis opgedaan blijkbaar over ontwikkelingen in die tijd.
Ik kan lastig samenvatten wat hij in 50 bladzijden opschrijft.
Hetzelfde kwam ik tegen in het boek "Wat Jezus werkelijk zei" van Boudewijn Koole. Geen gewelddadige verovering.
Als dat niet zo is, waarom zouden dan de schrijvers in die tijd die verhalen wel zo hebben verteld ? Dat blijft giswerk,
Misschien is een oplossingsrichting dat de JHWH van de joden een relatief jonge god was in die tijd.
Ontstaan uit allerlei andere stromingen.
En om een beetje een plaats te krijgen in de godenwereld van die tijd moest er blijkbaar wat grof geschut in stelling gebracht worden om hem volwaardig mee te laten doen.
Een liefdevolle god te midden van allerlei woeste stamgoden maakt natuurlijk geen kans.
Ik zeg niet dat dit de waarheid is, ik geef het aan als mogelijke verklaring.
Vervolgens zie je de god van Israel als het ware evolueren door de TeNaCH heen, het gewelddadige wordt minder, de ethiek wordt meer.
Het beeld wat mensen hebben van het bovennatuurlijke is blijkbaar aan verandering onderhevig.
Of misschien laat het goddelijke zich anders kennen naarmate de mens wat beschaafder wordt.
Voor mij is dit niet meer dan een eerste aanzet om teksten te kunnen snappen. Wat niet betekent dat ik daarmee weer in de god van Israel ga geloven, maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar het ontstaan van teksten.
Het minder vrouw vriendelijk zijn is natuurlijk geheel te plaatsen in die tijd.
Wat mij fascineert is waarom nou uitgerekend de god van de joden het heeft overleefd en de anderen niet.