En dat is belangrijk denk ik, omdat onze moraal geen individuele levenskeuze is, maar gevormd wordt door de "zedelijkheid", de gewoonten, vanzelfsprekendheden en instellingen van een cultuur. Moraal is niet los verkrijgbaar. In zekere zin is moraal een individualiserende abstractie uit de zedelijkheid vandaan - een individueel residu van wat de cultuur als geheel als normen en waarden kent.
En is cultuur niet gewoon de opeenstapeling van gewoontes en gedrag van mensen, de ironie is dat het eigenlijk tegenover natuur staat, terwijl ik denk dat alle facetten van menselijk gedrag in onze natuur staat. Dat we het cultuur noemen heeft te maken met de poging van mensen om patronen te herkennen en ze te benoemen als een geheel. Hetzelfde geldt voor moraal, er is De Gulden regel die je als een gemeenschappelijke regel die je in alle mogelijke culturen archetypisch terugvind. De varianten zijn niet los verkrijgbaar maar de basis is universeel .
Sterker nog het is geen individuele levenskeuze omdat het een voorwaarde is om te overleven, veel meer natuur dan cultuur dan we waarschijnlijk door de tralies van de ethiek kunnen zien en vooral toegeven.
Geef mij maar dat wat zo dicht mogelijk bij de natuurlijke staat bevind, al is dat schier onmogelijk, ik denk dat ongeloof er nog het dichtste bij komt . Al het andere is attributie met al de attributiefouten die daarbij komen kijken.
Geloven is net als vreemdgaan, je moet veel te veel onthouden om niet als een hypocriet door de mand te vallen. Ik kan trouw zijn aan mijn semi-natuurlijke staat by proxy en ik hoef alleen maar rekening te houden met waar ik toch al rekening mee hield niet omdat dat een persoonlijke individuele mening is maar omdat ik de regels toch al in huis had .
Al die andere zaken zijn overbodige ballast, ik denk ook dat ik een apatheist blijk te zijn in hart en nieren zonder dat ik me daar druk over hoef te maken.
Ik sta voor een groot gedeelte achter Peter van Velzen, al ben ik het niet vaak eens met de manier waarop hij spelt .
Cultuur is steeds lastiger te definieeren omdat tradities niet meer zo belangrijk geacht worden te zijn, ik denk ook dat het vasthouden aan tradities een gesofisticeerde van primitief animisme is .
Waarom zou je iets veranderen wat je al jaren doet en waarbij je lekker voelt, zelfs al weet je op onbewaakte momenten dat het veel beter zou zijn als het anders zou doen en denken. Maar daar komt de natuur weer om de hoek piepen, mensen hebben een mentaal systeem dat ze hanteren alsof het onfeilbaar is , dat vertrouwen moet er zijn omdat anders helemaal niets meer zeker is voor het gevoel . En dat laatste is pas echt lastig, we moeten vertrouwen op de grond waarop we lopen, moeten er zeker van zijn dat het lichtje in de ijskast uitgaat en we moeten er zeker van zijn dat we niet voor lul op de wereld gezet zijn . Zinloosheid kan niet want dat dissoneert met dat wat cultuur ons onder de neus wrijft en wat juist ook als recursief eigenlijk de reden is van cultuur.
Culturen die weinig vrije tijd hebben omdat ze jagers/ verzamelaars zijn staan dichter bij de natuur en hebben veel minder cultuur omdat ze daar nu eenmaal geen tijd voor hebben.
Ik heb geen tijd om me te verdiepen in overbodige cultuuruitingen omdat het nogal wat is en ik veel liever naar de bron ga, ik ben gefascineerd door het verschijnsel geloof omdat daar alle feilbaarheid van het menselijke mentale systeem geconcentreerd aanwezig is .
De mens als soort doet het goed omdat we de Gulden regel zo gevarieerd mogelijk weten toe te passen en het doet het zo slecht omdat we veel te veel aandacht besteden aan ruis die door diezelfde veroorzaakt wordt.
En ruis is ook de betekenis en waarde die we hechten aan alle culturele verschillen. Er worden oorlogen over gevoerd , terwijl het eigenlijk terug te voeren is tot wat we ontkennen te zijn.
Misschien wel juist vanwege het laatste .