Lucy schreef:''Vlees is lekker!'' (Ja, maar dat vind ik geen goede reden! Uit ervaring, omdat ik het vaak nodig heb gehad, weet ik dat middelen als morfine en Diclofenac ook erg 'lekker' voelen. Maar je gaat toch ook geen morfine en Diclofenac gebruiken, puur omdat het 'lekker' is)?
Hoewel je duidelijk een helder en intelligent betoog voert, Lucy, denk ik dat je een onderscheid moet maken tussen enerzijds een
goede reden en, anderzijds, een reden die elke andere overweging overbodig maakt. In het geval van de middelen die jij hebt ervaren zijn er natuurlijk tal van bijwerkingen die meewegen in je besluit om ze in te nemen. Met andere woorden, dat ze zo goed voelen, betekent niet automatisch dat je geen aandacht hoeft te geven aan alles wat je niet drijft tot dat euforische gevoel.. Nu, zodra je daarop focust, kun je je vast wel voorstellen op hoeveel manieren wat je lekker vindt een invloed heeft op dat waarvoor je kiest. 'Lekker' is waarom je 's avonds een reep melkchocolade bij de thee neemt, of je na een uitputtende dag in een warm bad laat glijden en de hitte door je lijf laat golven tot je zorgen verdampen, en je je in een fijn bed nestelt om weg te spoelen in de omhelsing van een diepe slaap. Terwijl je je zulke decadente genoegens toestaat, ben je je misschien ergens nog half bewust van de omvang van je ecologische voetafdruk, en ontdek je loom dat die gedachte je niet meer kan storen. Of, misschien valt ze gaandeweg volkomen weg in het intuitieve besef dat je bestaan te kort en te waardevol is om niet met elk zintuig en volle aandacht in je op te nemen.. Een goed bereid gerecht kan een zelfde soort uitwerking hebben, en je zodanig meevoeren met geuren, smaken en structuur, dat een gedachte aan het gemartelde diertje waarvan het vlees aan je vork gespietst is hooguit een aangename rilling door je lijf zendt. Want 'lekker' trekt zich wel weinig aan van goed en kwaad, ik zou haar motiverende werking niet onderschatten..
Pink Floyd schreef:The Lord is my shepherd, I shall not want
He makes me down to lie
Through pastures green He leadeth me the silent waters by
With bright knives He releaseth my soul
He maketh me to hang on hooks in high places
He converteth me to lamb cutlets
For lo, He hath great power, and great hunger
https://www.youtube.com/watch?v=tcRYdVlGXNQ" onclick="window.open(this.href);return false;