Geloof?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kjgm

Re: Geloof?

Bericht door kjgm »

Fjedka schreef: (er is zelfs nauwelijks iets te bespeuren van liefde voor 'zijn eigen volk'. In tegendeel. Hij geeft alleen maar straf, omdat hij, in al zijn 'alwetendheid', blijkbaar toch teleurgesteld was in de gang van zaken in zijn eigen 'perfecte' schepping.
Straffen heeft normaal gesproken met opvoeding te maken.
Bovendien heeft de mens helemaal geen recht om te leven, dat recht is verbeurd tijdens de zondeval. Elk moment van ons leven dat we wel mogen leven is dus door de genade van God.
En sinds Jezus offer, heeft God ons een mogelijkheid gegeven om weer terug in het leven te komen. Eén offer voor alle mensen, voor de mensen voor het sterven van Jezus, en voor de mensen na het sterven van Jezus.
kjgm

Bericht door kjgm »

Rereformed schreef:Het maakt mij verder niet uit hoe het christendom de wereld uit zal gaan, via verstandige redeneringen van niet-christenen of via dat de gelovigen zichzelf bespottelijk maken, maar verdwijnen zal een geloof dat geen benen heeft om op te staan.
Het zal je dan berouwen dat er wereldwijd absoluut geen sprake is van krimp in de kerk
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Kjgm schreef:Volgens je theoretische visie is het leven zinloos is het mensenleven niets waard, want atheïsme impliceert materialisme
Hoe kom je op de gedachte dat een materialist zou denken dat een mensenleven niets waard is? Dat is namelijk pertinent onwaar.
Bovendien heeft de mens helemaal geen recht om te leven, dat recht is verbeurd tijdens de zondeval. Elk moment van ons leven dat we wel mogen leven is dus door de genade van God.
Och, daar gaan we weer. Dat jij dat gelooft maakt dat nog niet waar.
Maak mij eerst eens duidelijk dat die zondeval écht heeft plaatsgevonden. Je komt er op dit forum echt niet mee weg door simpelweg uit te gaan van wat er in de bijbel staat, als zou dat de waarheid zijn. Hier wordt van je verwacht dat je beredeneert waaróm wat er in de bijbel staat op waarheid zou berusten. Het is hier geen bijbelstudieclubje en ik herhaal nog maar eens dat evangelisatie niet is toegestaan.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

kjgm schreef:Het zal je dan berouwen dat er wereldwijd absoluut geen sprake is van krimp in de kerk
In Landen waar de bevolking educatie heeft genoten krimpen de kerken. Er is een duidelijke correlatie tussen opleiding en kennis enerzijds en het verdwijnen van het bijgeloof dat religie is anderzijds. Alleen waar de mensen nog lichtgelovig zijn zijn er nog zieltjes te winnen. Vandaar dat de zendelingen naar plekken als diep donker Afrika gaan om te bekeren. In een ontwikkeld land als Nederland is er voor hen geen eer aan te behalen. Ontwikkelde mensen laten zich in het algemeen niet zo makkelijk voor de gek houden.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
TheArchitect

Bericht door TheArchitect »

Fish schreef:
doctorwho schreef:Architect,

Het is al even genoemd maar er is een nederlandse vertaling van het laatste boek van Lawrence Krauss met de fraaie titel Universum uit het niets. Op bladzijde 145 staat een leuk schema met de voorspelde abondanties van helium, deuterium,helium-3 en lithium-7 ten opzichte van die van waterstof zoals afgeleid uit het huidige oerknal model. Lees en leer hoe er ook zonder maker materie kan ontstaan. :idea:
Voor de liefhebbers, en zeker voor TheArchitect, vanavond op Nederland Drie, 20.25 De oerknal door Robbert Dijkstra.

Dijkstra, als geen ander, kan wetenschap in gewone mensentaal uitleggen.
Ik heb meer dan 10 wetenschappelijke oerknal documentaires gezien.
Eerste woorden dat bijna bij elke "wetenschappelijke"documentaire gebruikt werd was "let us assume". En dat 2 uur lang....
Zev Herzog, een archeoloog verbonden aan de Universiteit van Tel Aviv, publiceerde in november 1999 een artikel in de Maariv, waarin hij schreef dat vijftig jaar onderzoek in Israël geen bewijs heeft opgeleverd dat de verhalen in de Bijbel ondersteunt. Hij meent dat Abraham, Izaäk en Ismaël als legendarische figuren moeten worden opgevat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Abraham" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanuit een historisch-wetenschappelijke benadering kan het zelfs sterk worden betwist dat Mozes als historisch persoon heeft bestaan en worden alle verhalen rondom hem, zoals de uittocht uit Egypte, doorgaans beschouwd als mythische constructie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozes" onclick="window.open(this.href);return false;
Dus omdat ze Abraham en Isaac en Ismael niet na kunnen sporen, dan is de rest wat er staat en wat wel gevonden is ook fout?

Wat betreft Mozes, we weten niet waar hij is of wat er met hem gebeurt is, volgens de geschriften
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

kjgm schreef:Er bestaan wel degelijk inconsitenties, als jij als atheïst een normaal leven wil leiden. Want je manier van leven, je praktijkwereldbeeld is niet in overeenkomst met je theoretische wereldbeeld. Volgens je theoretische visie is het leven zinloos is het mensenleven niets waard, want atheïsme impliceert materialisme, maar in je dagelijkse leven leef je daar niet naar, want je houdt van het leven en van andere mensen, meer dan van stenen ed, terwijl er geen wezenlijk veschil is tussen die twee omdat er niets wezenlijks is volgens je theoretische visie. Geen inconsistensies misschien in de theorie (wat ik dus betwijfel), maar wel veel in je dagelijkse leven. Zomaar een voorbeeld.

Quote gerepareerd. Moderator: Fjedka.
Gekken weten alles zeker.
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Nog steeds geen reactie van onze TheArchitect over die grote botten die Genesis bewijzen.
Is iemand hier nog verbaasd?
Laatst gewijzigd door iznogoodh op 09 nov 2012 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
kjgm

Bericht door kjgm »

Fjedka schreef:Er is een duidelijke correlatie tussen opleiding en kennis enerzijds en het verdwijnen van het bijgeloof dat religie is anderzijds.
China? Zuid-Korea? Het apparaat waar jij nu op zit te type komt waarschijnlijk uit die landen, een toppunt van technologie

Quote gerepareerd Jim
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

TheArchitect schreef:
Dus omdat ze Abraham en Isaac en Ismael niet na kunnen sporen, dan is de rest wat er staat en wat wel gevonden is ook fout?
Als de basis wegvalt dan kun je inderdaad veel wegstrepen.
Wat betreft Mozes, we weten niet waar hij is of wat er met hem gebeurt is, volgens de geschriften
Ben je bekend met het werk van Wellhausen?
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

heeck schreef:Fish,

Je zal Robbert Dijkgraaf bedoelen.
Dijkstra was die van het "Pleidooi voor een platte aarde"
R.
He he. Inderdaad. Slip of the brain. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
kjgm

Bericht door kjgm »

Je komt er op dit forum echt niet mee weg door simpelweg uit te gaan van wat er in de bijbel staat, als zou dat de waarheid zijn.
Je had kritiek op de god uit de bijbel, om wat er in de bijbel staat wat Hij deed, en bovendien beoordeelde je hem aan de hand van de europese moraal die grotendeels op christelijke/joodse moraal dwz bijbelse moraal gebasseerd is. Dan is het logisch en ook gerechtvaardigd om te verdedigen vanuit precies diezelfde bron, namelijk de bijbel. Als je Bijbelse argumenten gebruikt om God als 'slecht' te betitelen, is het niet meer dan logisch dat je ook bijbelse argumenten mag gebruiken om die argumenten te ontkrachten en hoeft voor die redenering niet eerst de bijbel bewezen te worden.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

TheArchitect schreef: Dus omdat ze Abraham en Isaac en Ismael niet na kunnen sporen, dan is de rest wat er staat en wat wel gevonden is ook fout?
Zeg ik dat ergens?
Maar kom maar op met wat er 'wel gevonden is'?
TheArchitect schreef:Wat betreft Mozes, we weten niet waar hij is of wat er met hem gebeurt is, volgens de geschriften
Volgens uitgebreide onderzoekingen door joodse geleerden is het hele verhaal van de uittocht uit Egypte van 600.000 duizend mannen en hun vrouwen kinderen en dieren, verzonnen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

kjgm schreef:Nee, toen ik dat schreef had ik een citaat van Einstein in mijn hoofd:
Einstein schreef:Je kunt op twee manieren tegen het leven aankijken: Ofwel geloof je dat er geen wonderen bestaan, ofwel geloof je dat alles een wonder is.
Dat redt je bepaald niet. Je laat er enkel mee zien weinig van Einsteins gedachtengang te begrijpen. Hij wilde er mee zeggen dat allebei de uitspraken waar waren. Er bestaan helemaal geen wonderen en het hele bestaan blijft voor de mens een wonder in de zin van een onvoorstelbaar raadselachtig omdat we nog zo weinig ervan ontrafeld hebben.
Iedere atheïst kan Einstein beamen, en ook Einstein zelf zei meerdere malen dat hij expliciet niet in een persoonlijke schepper gelooft.
kjgm schreef:
Rereformed schreef:Een atheïst kan wel vragen hebben waar geen antwoord op is, maar met inconsistenties zoals waar jij mee opgescheept zit zie ik ze niet zitten
Er bestaan wel degelijk inconsitenties, als jij als atheïst een normaal leven wil leiden. Want je manier van leven, je praktijkwereldbeeld is niet in overeenkomst met je theoretische wereldbeeld. Volgens je theoretische visie is het leven zinloos is het mensenleven niets waard, want atheïsme impliceert materialisme, maar in je dagelijkse leven leef je daar niet naar, want je houdt van het leven en van andere mensen, meer dan van stenen ed, terwijl er geen wezenlijk veschil is tussen die twee omdat er niets wezenlijks is volgens je theoretische visie. Geen inconsistensies misschien in de theorie (wat ik dus betwijfel), maar wel veel in je dagelijkse leven. Zomaar een voorbeeld.
Grappig voorbeeld van prutserig denken, want hoe kom je erbij dat volgens mijn theoretisch wereldbeeld het leven zinloos is? Het is jouw opinie. Dat het leven zonder je geloof zinloos is is enkel de angst die jij hebt. En het is díe angst van je die je gelovig houdt, vandaar ook dat de rede zo weinig vat heeft op gelovigen. Jij leeft dus met de gedachte dat het leven zinloos is wanneer je God opgeeft. Je ziet niet in dat dat enkel jouw existentiële probleem is.

Ik kijk heel anders tegen het leven aan. Het leven is zoals Einstein bedoelt te zeggen een overweldigend indrukwekkende belevenis, iets waar ik met volle teugen aan mee wil doen zolang de natuur mij er de kracht voor geeft. Wanneer ik mijn mobiele telefoon aanzet wordt ik begroet door mijn motto: "Life is Amazing!"
Aan alles in het leven kan ikzelf betekenis schenken, niets is zinloos, dat is het geweldig grootse van het menselijk leven. Voor mij is menszijn iets groots en moois en enerverends, precies het tegenovergestelde van de morbide christelijke opvatting.
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

kjgm schreef:
Fjedka schreef:Er is een duidelijke correlatie tussen opleiding en kennis enerzijds en het verdwijnen van het bijgeloof dat religie is anderzijds.
China? Zuid-Korea? Het apparaat waar jij nu op zit te type komt waarschijnlijk uit die landen, een toppunt van technologie
Klopt idd. ,maar je trekt een verkeerde conclusie voor wat betreft dit onderwerp.
Je verwart hier de algemene ontwikkeling van een heel volk met de ontwikkeling van een enkeling.
Om een apparaat in elkaar te zetten hoef je bovendien niet te kunnen lezen en schrijven.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Index_van_ ... twikkeling" onclick="window.open(this.href);return false;
Oa. hier kun je zelf kijken of het klopt wat Fjedka schrijft.
Ondanks het feit dat het christendom de grootste godsdienst op aarde is en er veel aan zending wordt gedaan, daalt het percentage christenen ten opzichte van andere geloven. Terwijl de wereldbevolking met ruwweg 1,25% per jaar groeit, groeit het christendom met ongeveer 1,12 % per jaar
............
Opmerkelijk is dat de evangelische stroming binnen het christendom (pinkster- en charismatische beweging, baptisten, enz.) wel snel in aantal stijgt. Hoewel officiële cijfers ontbreken, groeien de evangelische stromingen naar schatting met zo’n 6% per jaar.
....... De snelle stijging van het aantal evangelische christenen vindt vooral plaats in Afrika.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendo ... om_vandaag" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

kjgm schreef:
Fjedka schreef: (er is zelfs nauwelijks iets te bespeuren van liefde voor 'zijn eigen volk'. In tegendeel. Hij geeft alleen maar straf, omdat hij, in al zijn 'alwetendheid', blijkbaar toch teleurgesteld was in de gang van zaken in zijn eigen 'perfecte' schepping.
Straffen heeft normaal gesproken met opvoeding te maken.
Normaal gesproken ja, dwz. wanneer een redelijk ontwikkeld mens bezig is met opvoeden.

Maar jouw bijbelgod staat hier ver beneden. In de pentateuch windt hij zich meerdere malen zo op dat hij dreigt zijn hele volk maar uit te roeien, en alleen Mozes in leven te laten, waaruit hij dan weer helemaal opnieuw zou gaan beginnen. Het is volgens het bijbelverhaal aan Mozes te danken dat hij dit voornemen toch maar niet uitvoert.
Wat eerder had God ook al eens de gehele mensheid uitgeroeid, op de familie van Noach na. Het schijnt jouw God maar moeilijk duidelijk te worden dat de mens is zoals die is en opnieuw beginnen helemaal niets beters oplevert. Zie je dan helemaal niet hoe naief die bijbelverhalen zijn?

Bovendien heeft de mens helemaal geen recht om te leven, dat recht is verbeurd tijdens de zondeval.
Wat een flauwekul. Eerst een zondeval fantaseren en je dan daar op gaan beroepen. Kom nou, we zijn hier geen kinderen. Je leest de Griekse mythen toch ook niet alsof die geschiedenis weergeven.
Menszijn is nu juist synoniem voor alles willen weten, doorgronden, en het onderscheid kunnen maken tussen goed en kwaad. Wat jij wil zeggen is dus dat de mens schuldig is omdat hij mens werd en geen aap bleef. Zelden heeft zo'n naief verhaal zo'n goed onthaal gehad in de wereld. Of wellicht kan men beter zeggen zelden is een mythe op zo'n naieve wijze opgevat, want de joden hebben nooit aan dat christelijke morbide dogma waar je mee aankomt meegedaan.
En sinds Jezus offer, heeft God ons een mogelijkheid gegeven om weer terug in het leven te komen. Eén offer voor alle mensen, voor de mensen voor het sterven van Jezus, en voor de mensen na het sterven van Jezus.
God heeft een offer nodig? Hij moet bloed zien om tevreden gesteld te worden? Je God zit vastgekleefd in een moeras van primitief denken uit de oertijd van het menselijk ras. Dat mensen zoiets in onze tijd serieus kunnen nemen is voor mij al jaren een groot raadsel.
Born OK the first time
Plaats reactie