Strikt genomen staat een verbod op besnijdenis niet ter discussie, want dat is er al.
We hebben hier (als zo vaak) te maken met een geclaimde uitzonderingspositie door godgelovigen. Moslims en joden en sommige christenen eisen dat het grondrecht van vrijheid van godsdienst hen vrijwaart van vervolging indien zij in strijd met het bestaande verbod om (vermeende) religieuze redenen hun kinderen verminken.
Op dit punt bestaat al een duidelijke rechterlijke uitspraak. Niet in Nederland, maar in Duitsland. Aangezien we geen redenen hebben om aan te nemen dat de mensenrechten, zoals vastgelegd in het EVRM, in Duitsland anders uitpakken dan bij ons, lijkt mij deze uitspraak zeer relevant.
Het gaat om het
vonnis van het Landgericht Köln, van 7 mei 2012. (Of er daarna nog verder is doorgeprocedeerd weet ik niet). Zie voor een iets leesbaarder toelichting het perspericht van het Landgericht, van
26 juni 2012:
“Denn im Rahmen einer vorzunehmenden Abwägung überwiege das Grundrecht des Kindes auf körperliche Unversehrtheit vorliegend die Grundrechte der Eltern. Ihre Religionsfreiheit und ihr Erziehungsrecht würden nicht unzumutbar beeinträchtigt, wenn sie gehalten seien abzuwarten, ob sich das Kind später selbst für eine Beschneidung entscheidet.”
De Duitse rechter maakt een expliciete afweging tussen de grondrechten van het kind (lichamelijke integriteit en vrijheid van -latere eigen keuze van- godsdienst) en die van de ouders (vrijheid van inrichting van de -ook religieuze- opvoeding). De grondrechten van het kind prevaleren, zegt het Landgericht.
Ik acht het goed denkbaar dat de Nederlandse rechter tot hetzelfde oordeel zou komen. Het probleem is echter: wie zal het aanhangig maken? Tegen de tijd dat het kind meerderjarig is, heeft hij zijn situatie waarschijnlijk geaccepteerd en is het delict inmiddels verjaard. Volgens art 70 lid 1 Sr is de verjaringstermijn voor vervolging wegens toebrengen van zwaar lichamelijk letsel 12 jaar. Als het kind voor zijn zesde besneden wordt, gaan de daders vrijuit.
Een strafvervolging door het OM direct na de ingreep zit er ook niet in denk ik, zolang er geen grote brokken worden gemaakt bij de uitvoering van de besnijdenis. En dan nog zal het waarschijnlijk daarover gaan en niet over de vraag of de ingreep überhaupt is toegestaan.