Bizarre uitspraken in de bijbel

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
elle
Ervaren pen

Re: Bizarre uitspraken in de bijbel

Bericht door elle »

Een bemoediging voor degenen onder ons die heet of koud zijn:

Openbaring 3:15-16 Ik weet uw werken, dat gij noch koud zijt, noch heet; och, of gij koud waart, of heet!
Zo dan, omdat gij lauw zijt, en noch koud noch heet, Ik zal u uit Mijn mond spuwen.

Lauwheid t.o.v. de bijbelse god kan de meeste Freethinkers beslist niet verweten worden.

8*)
Non sum qualis eram
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

De bijbel is als vanouds weer lekker vaag... 8-[
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Openbaringen is mijn favoriete bijbelboek. Pure psychedelica waarmee je alle kanten uitkunt. Ik ben benieuwd wat die Johannes heeft geslikt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
WPS
Forum fan

Bericht door WPS »

Getses schreef:
Peter van Velzen schreef:
Dat krijg je ervan als je slaven je niet mogen tegenspreken :lol:
Enige afgedwongen vrijwilligheid valt ook niet te ontkennen volgens Ex. 21;

5 Maar indien de slaaf nadrukkelijk zegt: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet als vrij man weggaan, 6 dan zal zijn heer hem bij de goden (?) brengen, hij zal hem bij de deur of de deurpost brengen, en zijn heer zal zijn oor met een priem doorboren en hij zal hem voor altijd dienen.
Weet iemand wat er met "de goden" in vers 6 bedoeld wordt?
"De intuïtieve geest is een heilig geschenk, en de rationele geest een trouwe dienaar. We hebben een maatschappij gecreëerd die de dienaar eert, en het geschenk is vergeten".

Albert Einstein
aton

Bericht door aton »

WPS schreef: Weet iemand wat er met "de goden" in vers 6 bedoeld wordt?
Dit is de NBG 1951 - versie. Ondertussen heeft men de volgende varianten verzonnen:
- Willibrord -vertaling : Godheid ( wordt enkelvoud )
- Statenvertaling : Rechters ( sommigen denken wel degelijk god te zijn )
- NBV : Heiligdom ( god is dood ? )

Je ziet, met de Bijbel kan je alle kanten uit, zelfs binnen de 60 jaar.
Nu blijf je wel met je vraag zitten.
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

WPS schreef:
Getses schreef:
Enige afgedwongen vrijwilligheid valt ook niet te ontkennen volgens Ex. 21;

5 Maar indien de slaaf nadrukkelijk zegt: Ik heb mijn heer, mijn vrouw en mijn kinderen lief, ik wil niet als vrij man weggaan, 6 dan zal zijn heer hem bij de goden (?) brengen, hij zal hem bij de deur of de deurpost brengen, en zijn heer zal zijn oor met een priem doorboren en hij zal hem voor altijd dienen.
Weet iemand wat er met "de goden" in vers 6 bedoeld wordt?
Met deze goden worden volgens mij de vele afgoden bedoeld die destijds zweefden tussen hemel en aarde.
Baäl, Dagon en Moloch zijn een paar bekende afgoden uit die tijd en ook nog een paar godinnen zoals Astarte, Venus en Diana (Artemis).
Non sum qualis eram
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Ik heb de volgende uitspraak van Jezus altijd erg merkwaardig gevonden:

Matteüs 5
17 Denk niet dat ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen. 18 Ik verzeker jullie: zolang de hemel en de aarde bestaan, blijft elke jota, elke tittel in de wet van kracht, totdat alles gebeurd zal zijn. 19 Wie dus ook maar een van de kleinste van deze geboden afschaft en aan anderen leert datzelfde te doen, zal als de kleinste worden beschouwd in het koninkrijk van de hemel. Maar wie ze onderhoudt en dat aan anderen leert, zal in het koninkrijk van de hemel in hoog aanzien staan.
Er is dus een bepaalde hiërarchie in de hemel? Moet ik dan denken aan een soort kaste-systeem? Dit bevreemdt mij heel erg, omdat ik er altijd vanuit ging dat toelating tot de hemel een beloning was voor toewijding aan God/Jezus. Merkwaardig dat Jezus daar bepaalde gradaties in aanbrengt. Kan iemand daar iets meer over zeggen?
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
elle
Ervaren pen

Bericht door elle »

Ja er is loon in de hemel volgens Markus 6:23
Verblijdt u in dien dag, en zijt vrolijk; want, ziet, uw loon is groot in den hemel;

De één krijgt een groot loon, de ander weinig loon al naar gelang wat je hebt gedaan of hebt nagelaten voor Jezus.
Ik haal er gelijk maar even de keerzijde bij: ook in de hel zijn gradaties, het lijden van de één zal veel zwaarder zijn dan van de ander.
Mijn persoontje bijvoorbeeld zal volgens sommige fundamentalistische christenen in het diepste gedeelte van de hel geworpen worden, daar waar mensen het zwaarst gepijnigd worden. En waarom? Wel, ik heb mijn geloof vaarwel gezegd, m.a.w. ik heb Jezus verloochend en de Heilige Geest gebannen uit mijn leven.

:shock:

Hier heb ik een bijbeltekst die gradaties aanbrengt in straf, Lukas 12:47,48

En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.
Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen, die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. En een iegelijk, wien veel gegeven is, van dien zal veel geeist worden; en wien men veel vertrouwd heeft, van dien zal men overvloediger eisen.

Ik weet te veel helaas, van mij zal dus veel geëist worden.

:(

Snelcursus Quoten Denk even om het quoten Elle.
Jim
Non sum qualis eram
Getses
Forum fan

Bericht door Getses »

Doppelganger schreef: Er is dus een bepaalde hiërarchie in de hemel? Moet ik dan denken aan een soort kaste-systeem? Dit bevreemdt mij heel erg, omdat ik er altijd vanuit ging dat toelating tot de hemel een beloning was voor toewijding aan God/Jezus. Merkwaardig dat Jezus daar bepaalde gradaties in aanbrengt. Kan iemand daar iets meer over zeggen?
Inderdaad, er zijn meerdere hemelen;

Paulus aan het woord;

2 Kor 12,2
Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel.
Met hard fietsen heb je altijd wind tegen.
aton

Bericht door aton »

Doppelganger schreef: Er is dus een bepaalde hiërarchie in de hemel? Moet ik dan denken aan een soort kaste-systeem? Dit bevreemdt mij heel erg, omdat ik er altijd vanuit ging dat toelating tot de hemel een beloning was voor toewijding aan God/Jezus. Merkwaardig dat Jezus daar bepaalde gradaties in aanbrengt. Kan iemand daar iets meer over zeggen?
Zeer interesante passage. Men zou zich eerder moeten verwonderen dat deze passage het redigeren overleeft heeft. Dit is duidelijk een historische uitspraak die niks vandoen heeft met de mystieke/religieuze versie van de Jezus-figuur. Voor de chistenen is het ' koninkrijk der hemelen ' de Hemel. Iets waar je naartoe kunt als je dood bent. Voor de joden betekende dit wel totaal iets anders. Het koninkrijk Gods (of koninkrijk der hemelen ) was het land dat JHWH aan de Hebreeuwen had toegewezen. Wel te verstaan een vrij koninkrijk onder het bestuur van een Davidische koning. En wat moesten de joden daarvoor doen om een vrij ' Koninkrijk de hemelen ' te bekomen ? Leven volgens de Wet van Mozes ( de Torah ) volgens de profeten. Men mocht daar geen jota van afwijken, wat ook Jezus zei; ik ben niet gekomen om daar iets aan te wijzigen. Een orthodoxe jood met andere woorden. Ook gekend onder de verzamelnaam Zeloten. Zelfs worden er al vier ' apostelen ' als zeloot herkend.
Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.
Hij was dus duidelijk tegen het helleniseren, wat afschaffen van deze wet inhield. Wat was zijn bedoeling, zijn missie ? De profetie in vervulling laten gaan, m.a.w. een vrij Koninkrijk der hemelen, een Koninkrijk Gods stichten. Hij zou niet ophouden, als voorspelde messias, tot verzet op te roepen ( en te plegen ) tot deze profetie in vervulling zou gaan. Wie met hem was zou een goed postje krijgen in het toekomstige bestuur van Palestina ( Het Rijk Gods )naar gelang zijn inzet en bijdrage.
aton

Bericht door aton »

Getses schreef:
Inderdaad, er zijn meerdere hemelen;

Paulus aan het woord;

2 Kor 12,2
Ik weet van een mens in Christus, veertien jaar is het geleden – of het in het lichaam was, weet ik niet, of dat het buiten het lichaam was, weet ik niet, God weet het – dat die persoon weggevoerd werd tot in de derde hemel.
Ja maar, dit is de gnosticus Paulus die aan het woord is en heeft niks te maken met de historische Jezus. Deze versie ( de Hermetisch-gnostische ) is later ontwikkeld als het christendom.
"De derde hemel " is het derde niveau van bewustwording en heeft ook weer niks te maken met de Hemel na de dood. Kun je best vergelijken met de niveau's bij de Vrijmetselaars .
Doppelgänger
Bevlogen

Bericht door Doppelgänger »

Ah, dus als ik het goed begrijp bedoelde Jezus met 'het koninkrijk van de hemel' niet het hiernamaals, maar een aards koninkrijk onder joods bestuur, gestoeld op de leer van God/Jezus? Dan wordt het een stuk duidelijker. Het verbaasde me namelijk dat mensen ook na hun dood nog onderworpen zouden zijn aan een bepaalde hemelse hiërarchie, al naar gelang hoe goed ze God/Jezus hadden gevolgd, terwijl je zou verwachten dat status en ego in het hiernamaals onbelangrijk zouden zijn.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Vilaine
Bevlogen

Bericht door Vilaine »

WPS schreef:Weet iemand wat er met "de goden" in vers 6 bedoeld wordt?
Zie Psalm 82

1 God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden;
2 Hoe lang zult gijlieden onrecht oordelen, en het aangezicht der goddelozen aannemen? Sela.
3 Doet recht den arme en den wees; rechtvaardigt den verdrukte en den arme.
4 Verlost den arme en den behoeftige, rukt hem uit der goddelozen hand.
5 Zij weten niet, en verstaan niet; zij wandelen steeds in duisternis; dies wankelen alle fondamenten der aarde.
6 Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten;
7 Nochtans zult gij sterven als een mens; en als een van de vorsten zult gij vallen.
8 Sta op, o God! oordeel het aardrijk, want Gij bezit alle natien.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
aton

Bericht door aton »

Doppelganger schreef:Ah, dus als ik het goed begrijp bedoelde Jezus met 'het koninkrijk van de hemel' niet het hiernamaals, maar een aards koninkrijk onder joods bestuur, gestoeld op de leer van God/Jezus? Dan wordt het een stuk duidelijker. Het verbaasde me namelijk dat mensen ook na hun dood nog onderworpen zouden zijn aan een bepaalde hemelse hiërarchie, al naar gelang hoe goed ze God/Jezus hadden gevolgd, terwijl je zou verwachten dat status en ego in het hiernamaals onbelangrijk zouden zijn.
Nog een bijkomend probleem; Jezus heeft nooit één jota aan de Torah willen wijzigen. Dus, geen leer van Jezus. Paulus heeft Jezus enkel als kapstok gebruikt om er een mysterie-religie voor de gehelleniseerde joden aan op te hangen naar voorbeeld van de overige Hermitische culten.
aton

Bericht door aton »

Vilaine schreef:
WPS schreef:Weet iemand wat er met "de goden" in vers 6 bedoeld wordt?
Zie Psalm 82

1 God staat in de vergadering Godes; Hij oordeelt in het midden der goden;
2 Hoe lang zult gijlieden onrecht oordelen, en het aangezicht der goddelozen aannemen? Sela.
3 Doet recht den arme en den wees; rechtvaardigt den verdrukte en den arme.
4 Verlost den arme en den behoeftige, rukt hem uit der goddelozen hand.
5 Zij weten niet, en verstaan niet; zij wandelen steeds in duisternis; dies wankelen alle fondamenten der aarde.
6 Ik heb wel gezegd: Gij zijt goden; en gij zijt allen kinderen des Allerhoogsten;
7 Nochtans zult gij sterven als een mens; en als een van de vorsten zult gij vallen.
8 Sta op, o God! oordeel het aardrijk, want Gij bezit alle natien.
Duidelijk een polytheïsche tekst. Alle vertalingen hebben het over goden ( meervoud ).
Bij Job 1: 6 zijn ze er nog niet uit.
NBV: Hemelbewoners
Herziene Staten : zonen van God
Staten: kinderen gods
Willibrord: hemelingen
Dat is nog uit de tijd dat Satan bij God op de koffie kwam.
Plaats reactie