Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Bevlogen

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door lost and not found yet! »

ChaimNimsky schreef: 07 jul 2025 21:28
dikkemick schreef: 07 jul 2025 17:23 Ik weet het. Israël....het beloofde tolerante land
Klopt. Israel is het meest tolerante land tegenover inwonende Palestijnen. In geen enkel Arabisch buurland hebben Palestijnen meer rechten, meer bewegingsvrijheid, of meer mogelijkheden tot politieke vertegenwoordiging dan in Israel. Terwijl landen als Libanon, Syrië en Egypte Palestijnse vluchtelingen geen burgerschap, geen stemrecht en geen toegang tot volwaardig onderwijs of arbeid bieden, wonen er in Israel heel veel Palestijnen, en zij hebben stemrecht, zitten in het parlement, studeren aan universiteiten en werken in alle sectoren van de samenleving.

Als je kijkt naar hoe Palestijnen in de omliggende landen structureel worden uitgesloten, onderdrukt en vervolgd, dan is het verschil onmiskenbaar. Israel wordt vaak bekritiseerd door mensen die totaal blind lijken voor wat er in de rest van de regio gebeurt. Dat is geen oprechte solidariteit met Palestijnen, maar selectieve verontwaardiging.

Wie werkelijk om Palestijnen geeft, zou ook kritisch moeten durven kijken naar hoe ze behandeld worden in Arabische landen. Israel verdient niet alleen kritiek, maar ook erkenning waar het op zijn plaats is: namelijk als het enige land in de regio waar Palestijnen op z’n minst formeel rechten, rechtszekerheid en kansen hebben.
Mooi uitgelegd Chaimnimsky! De meesten zijn niet pro Palestijnen maar anti Israël! Ik ben hier ook nog geen zogenaamd pro Palestijns forumlid tegengekomen die een oplossing voorstelde. Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom Palestijnen het zo moeilijk hebben in Egypte. Maar dat heeft waarschijnlijk met de moslimbroederschap te maken. Dan kan ik erin komen.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
lost and not found yet!
Bevlogen

Mus schreef: 06 jul 2025 23:08
lost and not found yet! schreef: 06 jul 2025 22:12 Eindelijk eens wat goed nieuws vanuit het Midden Oosten en speciaal vanaf de Palestijnse kant:

⚫ Palestijnse sjeiks in Hebron hebben voorgesteld de Palestijnse Autoriteit te verlaten en zich aan te sluiten bij de Abrahamakkoorden, waaronder sjeik Wadee' al-Jaabari, het hoofd van de machtigste clan van Hebron. Dat blijkt uit een primeur van Elliot Kaufman en Yonah Jeremy Bob van de Wall Street Journal.

Wat moet u weten over dit voorstel?

In een brief aan de Israëlische minister van Economie Nir Barkat schreven vijf vooraanstaande sjeiks uit Hebron: "Het emiraat Hebron zal de staat Israël erkennen als de natiestaat van het Joodse volk... en de staat Israël zal het emiraat Hebron erkennen als de vertegenwoordiger van de Arabische inwoners van het district Hebron."

De brief, die door nog eens 16 sjeiks wordt gesteund, vraagt ​​om een ​​tijdschema voor de onderhandelingen over toetreding tot de Abrahamakkoorden, naast "een eerlijke en fatsoenlijke regeling die de Oslo-akkoorden zou vervangen, die alleen maar schade, dood, economische rampspoed en vernietiging brachten."

Wat is er mis met Oslo? Volgens de sjeiks hebben de akkoorden "de corrupte Palestijnse Autoriteit over ons gebracht, in plaats van het traditionele, authentieke lokale leiderschap te erkennen." En dus gaan de sjeiks verder, in wezen met als doel de PA te ontmantelen en lokaal bestuur in hun gemeenschappen te vestigen.

Ze hebben inderdaad weinig goeds te zeggen over de Palestijnse Autoriteit. "De PLO noemde zichzelf een bevrijdingsbeweging. Maar toen ze eenmaal de macht hadden, deden ze niets anders dan het geld van de bevolking stelen", vertelde een vooraanstaande sjeik aan de Journal.

Dus, hoeveel Palestijnen zullen hierbij betrokken zijn? Hebron is de grootste Palestijnse stad in Judea en Samaria, en volgens de Journal geven de 21 sjeiks die zich bij het initiatief hebben aangesloten leiding aan zo'n 750.000 Palestijnen. In eerste instantie vraagt ​​de brief Israël om 1.000 Hebron-arbeiders toe te laten voor een pilot, daarna nog eens 5.000. Twee sjeiks vertelden de Journal echter dat Barkat hen had verteld dat dit aantal uiteindelijk zou oplopen tot minstens 50.000.

Cruciaal is dat de brief "nultolerantie" belooft voor terreurdaden van de arbeiders, "in tegenstelling tot de huidige situatie waarin de Palestijnse Autoriteit hulde brengt aan de terroristen".

Oké, dat klinkt mooi, maar waar komt dit allemaal vandaan? Het plan is in feite gewoon een oud idee dat stelt dat de erfzonde van de PA was om corrupte voormalige terroristen uit Tunis (het hoofdkwartier van de PLO vóór de Oslo-akkoorden) binnen te halen om Palestijnse steden te besturen, in plaats van te vertrouwen op lokaal leiderschap. Dat is inderdaad wat Israël nu in Gaza probeert: samenwerken met verschillende clans in een poging Hamas te vervangen.

Met andere woorden, het is minder Palestijns nationalisme, meer tribalisme – en wel op een agressieve manier. De sjeiks vertelden de Journal dat ze, "afhankelijk van hoe agressief ze te werk gaan", de PA in één dag uit Hebron zouden kunnen verdrijven – zolang Israël "buiten beeld" blijft.

Hoe zit het met een staat Palestina? "Er zal geen Palestijnse staat zijn – zelfs niet over 1000 jaar", vertelde sjeik Jaabari aan de Journal, die een andere belangrijke sjeik uit Hebron citeerde: "Alleen maar denken aan het stichten van een Palestijnse staat zal ons allemaal naar een ramp leiden."

U vraagt ​​zich nu waarschijnlijk af: wat vindt Benjamin Netanyahu hiervan? Volgens de Journal "zegt een hoge Israëlische bron dat meneer Netanyahu ondersteunend maar voorzichtig is geweest en wachtte af hoe het initiatief zich zou ontwikkelen."

Maar de sjeiks kijken ook naar Washington. "Als we de zegen van de eervolle president Trump en de Verenigde Staten voor dit project krijgen, zou Hebron net zo kunnen zijn als de Golf, net als Dubai", zei een sjeik uit Hebron.

Dat is zeker een ambitie om naartoe te werken.

Amit Segal
https://www.wsj.com/opinion/new-palesti ... os1&page=1

Zou er dan toch een soort begin zijn van het einde aan deze ellende?
Je denkt dit serieus? Ja vast. Ik denk dat de terroristenstaat met de terroristische kolonisten stiekem in hun vuistje lachen om dit verraad aan de Palestijnen. Wat denken die sjieks, dat deze terroristische staat die zich Israël noemt ineens vriendjes zal willen worden met de Palestijnen en ze met rust zal laten? Man, ik heb nog nooit zo hard gelachen. Het lijkt wel op dat fantastisch plan van de VS in samenwerking met de terroristenstaat die zich Israël noemt om de Palestijnen in de Gazastrook in de val te lokken met dat zgn voedselhulpplan. Wat een idioten, werkelijk waar.

Go terroristen staat die zich Israël noemt, go 👍🏼
Hoelang blijf je in je nietszeggende scheldproza zitten? Wat zou voor jou een bevredigende en constructieve oplossing zijn? Op jouw manier kun je iedere sjeik die een constructieve oplossing zoekt wel een NSBer noemen! Zijn deze sjeiks geen Arabieren en zoniet waarom niet? Maar nogmaals, wat zou jou oplossing zijn?
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 07 jul 2025 21:37
dikkemick schreef: 07 jul 2025 17:23 Ik weet het. Israël....het beloofde tolerante land
Klopt. Israel is het meest tolerante land tegenover inwonende Palestijnen. In geen enkel Arabisch buurland hebben Palestijnen meer rechten, meer bewegingsvrijheid, of meer mogelijkheden tot politieke vertegenwoordiging dan in Israel. Terwijl landen als Libanon, Syrië en Egypte Palestijnse vluchtelingen geen burgerschap, geen stemrecht en geen toegang tot volwaardig onderwijs of arbeid bieden, wonen er in Israel heel veel Palestijnen, en zij hebben stemrecht, zitten in het parlement, studeren aan universiteiten en werken in alle sectoren van de samenleving.

Als je kijkt naar hoe Palestijnen in de omliggende landen structureel worden uitgesloten, onderdrukt en vervolgd, dan is het verschil onmiskenbaar. Israel wordt vaak bekritiseerd door mensen die totaal blind lijken voor wat er in de rest van de regio gebeurt. Dat is geen oprechte solidariteit met Palestijnen, maar selectieve verontwaardiging.

Wie werkelijk om Palestijnen geeft, zou ook kritisch moeten durven kijken naar hoe ze behandeld worden in Arabische landen. Israel verdient niet alleen kritiek, maar ook erkenning waar het op zijn plaats is: namelijk als het enige land in de regio waar Palestijnen op z’n minst formeel rechten, rechtszekerheid en kansen hebben.
Mooi uitgelegd Chaimnimsky! De meesten zijn niet pro Palestijnen maar anti Israël! Ik ben hier ook nog geen zogenaamd pro Palestijns forumlid tegengekomen die een oplossing voorstelde. Ik heb me ook altijd afgevraagd waarom Palestijnen het zo moeilijk hebben in Egypte. Maar dat heeft waarschijnlijk met de moslimbroederschap te maken. Dan kan ik erin komen.
Ik denk dat er geen oplossing is voor groepen idioten, die een aanslag plegen (met ook nog heel veel slachtoffers).
Net zoals dat geldt voor 'lone wolfs' á la Breivik of de groep 9/11 of van die auto-gekken, die dan veel mensen omver rijden. Daar moet je volgens mij dan niet acuut de hele zak met tegenstellingen en de politiek in de regio bij halen.
¥¥
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Klopt. Israel is het meest tolerante land tegenover inwonende Palestijnen.
Zeg dat tegen de vermagerde uitgehongerde Palestijnen die op weg naar voedselhulp worden DOOD geschoten.

Wat ik zei: Gaza finished, op naar de westbank!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

Gerard R. schreef: 07 jul 2025 21:49

Ik denk dat er geen oplossing is voor groepen idioten, die een aanslag plegen (met ook nog heel veel slachtoffers).
Net zoals dat geldt voor 'lone wolfs' á la Breivik of de groep 9/11 of van die auto-gekken, die dan veel mensen omver rijden. Daar moet je volgens mij dan niet acuut de hele zak met tegenstellingen en de politiek in de regio bij halen.
Geen goede vergelijking Gerard R. De hele politiek in de regio heeft er hier mee te maken! Kijk gewoon wat er gebeurt is na 07-10-2023. Wat is er over van Hezbollah in Libanon, wat is er over van het regiem van Assad in Syrië, wat is er over van de legerleiding in Iran, wat is er over van Hamas in Gaza? Je kunt dat niet vergelijken met Breivik, of met individuen die een paar mensen met auto’s omver rijden! In het midden-oosten is alles het gevolg van iets. Alles hangt met elkaar samen of komt samen. In het midden-oosten vinden er bijna geen individuele aanslagen plaats. Bijna alles is georganiseerd en dat moet, vanuit perspectief van beide partijen ook wel. En meestal wint degene met de meeste hersens en de minst radicale, aan anderen op willen leggende religie! Kortom, Islamisme sucks!!!

Ps, ik heb de vraag eerder gesteld: kan iemand mij hier een democratisch Islamitisch land waar ook ter wereld noemen? Ik stel het sterker, wie van de gerespecteerde forumleden hier zou er in een huidig Islamitisch land willen leven en er dan tevens vanuit kunnen gaan dat je dezelfde vrijheden hebt als hier in Nederland?
We will dance again!
lost and not found yet!
Bevlogen

dikkemick schreef: 07 jul 2025 21:53
Zeg dat tegen de vermagerde uitgehongerde Palestijnen die op weg naar voedselhulp worden DOOD geschoten.

Weerleg het eens! Kun je niet hè! Lekker doorgaan joh! Met je negativiteit! Voelt goed mag ik hopen? Oplossing? Kom je nooit mee! Je zegt hiermee letterlijk dat Hamas toleranter is dan Israël! Graag een onderbouwing of bewijs hiervan! Kom op man! Je kunt het! De eeuwige goede Palestijnse vriend! Door jou gaan ze het allemaal overleven! OMG, je gaat de Nobelprijs voor de vrede krijgen!
We will dance again!
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

lost and not found yet! schreef: 07 jul 2025 22:04
Gerard R. schreef: 07 jul 2025 21:49

Geen goede vergelijking Gerard R. De hele politiek in de regio heeft er hier mee te maken! Kijk gewoon wat er gebeurt is na 07-10-2023. Wat is er over van Hezbollah in Libanon, wat is er over van het regiem van Assad in Syrië, wat is er over van de legerleiding in Iran, wat is er over van Hamas in Gaza? Je kunt dat niet vergelijken met Breivik, of met individuen die een paar mensen met auto’s omver rijden! In het midden-oosten is alles het gevolg van iets. Alles hangt met elkaar samen of komt samen. In het midden-oosten vinden er bijna geen individuele aanslagen plaats. Bijna alles is georganiseerd en dat moet, vanuit perspectief van beide partijen ook wel. En meestal wint degene met de meeste hersens en de minst radicale, aan anderen op willen leggende religie! Kortom, Islamisme sucks!!!

Ps, ik heb de vraag eerder gesteld: kan iemand mij hier een democratisch Islamitisch land waar ook ter wereld noemen? Ik stel het sterker, wie van de gerespecteerde forumleden hier zou er in een huidig Islamitisch land willen leven en er dan tevens vanuit kunnen gaan dat je dezelfde vrijheden hebt als hier in Nederland?
Nederland begint een uitzondering te vormen. Geen goed voorbeeld Hoewel, daar wordt flink aan gewerkt. Wie weet waar we nog komen...

En dan die samenhang in die regio: die wil IK juist even buiten beschouwing laten.
Bij aanslagen had en heeft Israël het recht zich te verdedigen. Maar dan moet je de burger aantoonbaar in redelijke mate met rust laten ipv. deels verdelgen. En ik snap wel dat het in de fik zetten van de hele regio te maken heeft met die 'samenhang' maar dit wat voorligt is wel een beetje draconisch als je oorzaak en gevolg bekijkt. In mijn ogen dan.
¥¥
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 07 jul 2025 22:05

Weerleg het eens! Kun je niet hè! Lekker doorgaan joh! Met je negativiteit! Voelt goed mag ik hopen? Oplossing? Kom je nooit mee! Je zegt hiermee letterlijk dat Hamas toleranter is dan Israël! Graag een onderbouwing of bewijs hiervan! Kom op man! Je kunt het! De eeuwige goede Palestijnse vriend! Door jou gaan ze het allemaal overleven! OMG, je gaat de Nobelprijs voor de vrede krijgen!
Ik zeg letterlijk dat Israël niet klaar is als Gaza opgeschoond is. Ik hen het niet over Hamas, ik heb het over Israël. Gaza, westbank en Golanhoogte. Alles is voor Bassie.
Laten we anders afwachten. Misschien houdt Israël zich aan een komend bestand. Misschien ook niet.
Ik heb dat laatste voorspeld, maar ik zou ernaast kunnen zitten.
Het koloniseren op de westelijke Jordaan oever zou kunnen stoppen. IK denk dat het doorgaat. In samenwerking met jouw humane leger.
Maar misschien wordt Israël inderdaad tolerant. Wie weet?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lost and not found yet!
Bevlogen

dikkemick schreef: 07 jul 2025 22:15
lost and not found yet! schreef: 07 jul 2025 22:05

Ik zeg letterlijk dat Israël niet klaar is als Gaza opgeschoond is. Ik hen het niet over Hamas, ik heb het over Israël. Gaza, westbank en Golanhoogte. Alles is voor Bassie.
Laten we anders afwachten. Misschien houdt Israël zich aan een komend bestand. Misschien ook niet.
Ik heb dat laatste voorspeld, maar ik zou ernaast kunnen zitten.
Het koloniseren op de westelijke Jordaan oever zou kunnen stoppen. IK denk dat het doorgaat. In samenwerking met jouw humane leger.
Maar misschien wordt Israël inderdaad tolerant. Wie weet?
Alweer! Je hele post bewijst dat je niet pro Palestijnen bent maar anti Israël! Je hebt het al pagina’s lang over Israël maar je laat je zogenaamde Palestijnse vrienden steeds buiten beschouwing. Daarbij kom je ook al in het hele topic niet met een oplossing! Het enige wat je uitstraalt is negativiteit! En niet alleen in dit topic! Voorbeelden nodig? Rokende wegwerkers?? Voelt dat wel lekker? Lekker dingen en ideeën afzeiken zonder met eventuele oplossing te komen?
We will dance again!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Nogmaals verzoek ik een ieder om oordelen over elkaar als persoon achterwege te laten, en on topic te blijven!

Verder denk ik dat deze video wellicht nuttig kan zijn om te bekijken

Ik wens u alle goeds
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ik ben geen specialis in het Midden-Oosten. Maar als er wordt gesteld dat de Palestijnen heel veel rechten hebben in Israël, dan wil ik wel even melden dat Amnesty International daar toch heel anders over denkt.
Het heeft er veel van weg dat de stat Israël haar Joodes inwoners oneerlijk veel voordelen brengt.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Henry II schreef: 08 jul 2025 11:37 Ik ben geen specialis in het Midden-Oosten. Maar als er wordt gesteld dat de Palestijnen heel veel rechten hebben in Israël, dan wil ik wel even melden dat Amnesty International daar toch heel anders over denkt.
Het heeft er veel van weg dat de stat Israël haar Joodes inwoners oneerlijk veel voordelen brengt.
"Het heeft er veel van weg"?
Dat lijkt me een eerste gedachte die opkomt als je alleen de kop hebt gelezen:
  • "Israël voert apartheidspolitiek tegen Palestijnen"
Waar ergens in dat 250 pagina’s tellende rapport las je iets over concrete
bewijzen die de ernstige beschuldiging voor jou voldoende aantonen?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Weer gelijk :evil:

Ik lees dat Israël maandag aanvallen heeft uitgevoerd op Jemen.
Het begint erop te lijken dat Israël niet zonder oorlog kan.
Einstein/Mick
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Martin Shaw, auteur van het boek What is Genocide, vindt dat in Gaza genocide plaatsvindt.
Zoals voorspeld door de andere genocide deskundige: Dikkemick.
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik ken niemand die zich Dikkemick noemt,

wel ene die zich dikkemick noemt ...
Geen o cynisch deskundige moet weten dat planmatige opzet bewezen moet zijn.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Bobby Kennedy:
. . ."Some men see things as they are, and ask why?
I dream of things that never were, and ask why not?"
.
Gesloten