Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..
Gesloten
Labyrint
Bevlogen

Re: Christelijk geloof verdedigd door Karssenberg

Bericht door Labyrint »

Karssenberg schreef:Je hebt zoveel woorden nodig, Labyrint. Je lijkt inderdaad wel een doolhof. Of ben je politicus. Je kunt toch wel, net als Kiks zeggen waar het op staat?
Ja dat kan ik. Ik denk dat ik het er bij deze maar bij laat daar je mij en mijn vragen volgens mij helemaal niet serieus neemt en ik nu bijna denk dat je 'woorden-ruzie' en ergernis' op zoekt. Ik denk dat dit niet gezond is voor je hoor. Dit wekenlang wichelroede lopen. Ik ben nauwelijks aanwezig geweest in deze discussie en stelde je heel redelijke vragen (waarbij verdedigen helemaal niet gevraagd werd) maar die je blijkbaar om de een of andere reden toch niet wilt beantwoorden en vervolgens bijt je je op een merkwaardige manier boos vast in een opmerking die blijkbaar 'verkeerd viel' en die je nog steeds niet hebt verwerkt en begrepen ondanks 2 maal uitleggen op jouw verzoek waarop je mij vervolgens hoont voor het gebruik van veel woorden. Heb ik jou iets verkeerds aangedaan? Ik gebruik veel woorden zeg je maar je bent hier zelf al wekenlang achtereen aan het praten. En dan kom je met het bovenstaande briljante reactie. Het ging je blijkbaar niet eens om mijn antwoord dat je tot 2 maal toe vraagt. Nee ik ben een doolhof en een politicus. Wat is je doel ermee? Het lijkt me nou niet dat je hier echt komt omdat je er zoveel plezier aan beleefd want je bent je voortdurend aan het ergeren. Goed je moet maar zien of je nog een antwoord wilt geven op de vragen die ik je 4 berichten en 3 pagina's terug stelde want er komen van mijn kant geen nieuwe meer bij als het zo moet gaan. Succes verder.
Laatst gewijzigd door Labyrint op 30 nov 2014 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Karssenberg schreef: ben je dan niet verbaasd dat er na zoveel miljarden jaren nog nooit iets helemaal fout is gegaan? En is het niet een heel angstaanjagende gedachte, dat er elk moment een ongecontroleerde catastrofe kan plaatsvinden?
Wat betreft je eerste vraag.
Hoezo 'fout gaan' ?
Wat bedoel je daar mee ?

Wat betreft de tweede:
Nee, in het geheel niet. Als de klap komt is het gewoon over. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Ik leidt nu gelukkig een leven waarin ik dat onnodig leven in angst achter mij heb gelaten. En dat is lekker kan ik je zeggen !
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Erik schreef:
En hier vraag ik het je nog eenmaal, want je blijft vol van je ontwerper.
Wie of wat heeft jouw ontwerper ontworpen?
God staat buiten ruimte en tijd maar grijpt er wel in en DAT MOET je geloven. Dat is nl. het ware christenDOM.

Maar K, geef jij eens antwoord op deze vraag. Hoe ga je die ontwijken?
Vrede kan niet met geweld worden gehandhaafd (Albert Einstein)
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Labyrint schreef: Ja dat kan ik. Ik denk dat ik het er bij deze maar bij laat daar je mij en mijn vragen volgens mij helemaal niet serieus neemt en ik nu bijna denk dat je 'woorden-ruzie' en ergernis' op zoekt.
Je denkschema lijkt te zijn: Alle religie is fout en alles wat fout is is religie. En dan gooi je bij religie alles op één hoop zonder enige nuancering. We hebben het in dit topic over de verdediging van het christelijk geloof (niet de verdediging van de christenen). Je noemt een aantal kwalijke zaken, die het gevolg zijn van 'religie' en als ik voordat we verder gaan vraag aan jou wat je nu precies bedoelt dan krijg ik te horen, dat ik het niet zo zwaar moet opvatten en het dan maar op de Islam moet betrekken. Als jij dat 'woorden-ruzie' wilt noemen dan doe je dat maar.

Het christelijk geloof bevat voldoende zelfcorrigerend vermogen om uitspraken, die sommige extreme christenen ten beste geven te bestrijden. Als een predikant in Montfoort over de schreef gaat m.b.t. een uitspraak over Els Borst, dan neemt de kerk daar bewust en duidelijk afstand van. De uitspraken van de Westboro Baptist Church m.b.t. homo's worden door vrijwel geen enkele christen overgenomen en krachtig bestreden. Maar mensen als jij blijven maar suggereren, dat elke christen eigenlijk hier achter staat of in ieder geval sociologisch goed voorgesorteerd staat om zo te gaan denken. En als ik dan toevallig niet vind dat homo's dood moeten dan krijg ik het 'verwijt' dat ik niet consequent ben, zoals pas nog iemand (maar dat was jij niet) aangaf. Ja, zo lust ik er ook een paar.

Ik begrijp, dat je het er verder bij wilt laten. Zoals je wilt, Labyrint.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Als een predikant in Montfoort over de schreef gaat m.b.t. een uitspraak over Els Borst, dan neemt de kerk daar bewust en duidelijk afstand van.
En als een heel groot deel van het christendom nou gebaseerd is op die verderfelijke erfzonde en dat je alleen maar gered kunt worden door in Hem te geloven..
En als die erfzonde een Adam en Eva vereist, waarvan nu inmiddels wel bekend is, dat zij de eerste mens niet waren...
En als er dan gevraagd wordt waarom Jezus voor onze zonden gestorven is, terwijl A en E nooit bestaan hebben....
En als de predikant nou GELOOFT in zijn uitspraak m.b.t. Els Borst....
Karssenberg
Banned

Bericht door Karssenberg »

Dat beloof ik schreef:
Karssenberg schreef: ben je dan niet verbaasd dat er na zoveel miljarden jaren nog nooit iets helemaal fout is gegaan? En is het niet een heel angstaanjagende gedachte, dat er elk moment een ongecontroleerde catastrofe kan plaatsvinden?
Wat betreft je eerste vraag.
Hoezo 'fout gaan' ?
Wat bedoel je daar mee ?

Wat betreft de tweede:
Nee, in het geheel niet. Als de klap komt is het gewoon over. De mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. Ik leidt nu gelukkig een leven waarin ik dat onnodig leven in angst achter mij heb gelaten. En dat is lekker kan ik je zeggen !
Vraag 1) Ik ging in op Zennie. Die had het over een 'lullig komeetje'. Zoiets bedoel ik.

Vraag 2) dat mag je dan hopen, dat het 'gewoon over' is. Van de atoombom (een geplande catastrofe) in 1945 zijn de gevolgen nu nog merkbaar.
Maar het is niet mijn bedoeling om je bang te maken of je van je lekkere gevoel te beroven. Maar denk ook niet dat alle gelovigen nog voortdurend in angst leven. Wij geloven in een Ontwerper, die de zaak controleert.
Laatst gewijzigd door Karssenberg op 30 nov 2014 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wat angst betreft:
Arjan, ik weet dat God mij stilgezet heeft, en dat ik jaren heb gezondigd tegen beter weten in. Maar elke keer liet God mij steeds weer zien dat ik toch een uitverkorene van Hem in Christus was! En in de achterliggende jaren heb ik vaak in onze gemeente moeten horen dat het voor mij niet kon, omdat mijn levenswandel niet was zoals ze bij ons in de gemeente gewend zijn. Twee weken geleden heeft God mij ook een openbaring laten zien, dat we in de laatste dagen van deze wereld leven. God heeft mij laten zien, hoe de geesten in de lucht oorlog voerden, waarvan in Openbaring al reeds gesproken werd.
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/172 ... e-eindtijd" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat een fijn geloof is dit. Steun, zorg, euforie, blijdschap zijn de eerste woorden die in me opkomen.
Maar het was een openbaring! En dus zitten we tegen die eindtijd aan te hikken. Misschien moeten de Jehoava's zich WEER eens wagen aan een voorspelling welke ze uit de bijbel weten te filteren.
Hoe kun je in godsnaam deze fantasieën blijven verdedigen? Je ziet toch dat de indoctrinatie(angst) er vanaf druipt?
Labyrint
Bevlogen

Bericht door Labyrint »

Karssenberg schreef:Je denkschema lijkt te zijn: Alle religie is fout en alles wat fout is is religie. En dan gooi je bij religie alles op één hoop zonder enige nuancering.
Onjuist en ook dat is gewoon in alle rust na te lezen zowel in mijn vragen als in mijn antwoorden en excuses maar ik ga hier verder geen tijd meer aan besteden. Nogmaals succes met je semantisch avontuur.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Je negeren van sommige vragen is ronduit onbeschoft!
Ik heb er (alweer) genoeg van.

Veel plezier nog met je geestelijke verslaving aan je bijgeloof.

Gegroet.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Erik schreef:Je negeren van sommige vragen is ronduit onbeschoft!

Gegroet.
FOUT!
Alle andere geloven zijn bijgeloven. K heeft het echte enige ALware geloof. ALS je dat nl. gelooft (ALS je daar voor open staat) , dan is dat zo. Verder heb je gelijk.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Erik schreef:Je negeren van sommige vragen is ronduit onbeschoft!

Gegroet.

Misschien handig om alle nog openstaande vragen even op een rij te zetten, ook van anderen.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef: En is het niet een heel angstaanjagende gedachte, dat er elk moment een ongecontroleerde catastrofe kan plaatsvinden?
Wat is daar voor angstaanjagends aan?
Zo belangrijk zijn wij toch niet?
We mogen hier allemaal een poosje leven, de éen wat langer dan de ander en dan is het voor ons afgelopen.
Wat er na ons komt weten we niet, voor ons is het dan uit.
De aarde draait echt niet om ons een plezier te doen, wij leven hier omdat deze planeet op koers ligt, zodra dat verandert houdt het op, zo simpel is het.
Maar ik zei het al een keer eerder, christenen denken dat alles in het grote heelal om hen gaat.
Jij gelooft nog in de mythe van de eerste mensen die dachten dat een God hun aarde, éen aarde, gemaakt had met
daar omheen éen zon, éen maan en heel veel sterretjes in de lucht.
Zo zei jij al een keer eerder dat je gelooft dat jouw God elke dag de zon op liet gaan.
En nu suggereer je dat dankzij jouw God de aarde nog nooit uit de bocht is gevlogen of een fatale botsing heeft gehad.
Je ziet jouw God als de ontwerper van het heelal en de aarde in de juiste baan op de juiste afstand van de zon heeft gebracht.
Elders heb je kunnen lezen hoeveel planeten er in ons melkwegstelsel zijn.
Is het dan niet naïef van je om dan toch nog te blijven denken dat het geen toeval kan zijn dat éen van hen een bewoonbare planeet is?
Maar waar het hier ook over gaat, alles wat jij niet begrijpt schrijf jij aan een God toe.
En ook al wordt je er dan op gewezen dat jouw God dan toch wel erg veel fouten maakt, je schuift het allemaal terzijde.
Daarom zal ik de ijstijden die hier op aarde waren niet noemen, je zal wel zeggen dat die door de zondeval zijn gekomen.
Als Adam en Eva zich gedragen hadden had God de aarde wel voor ongewenste natuurkrachten behoed.
En zo praat je alles van jouw God goed omdat je gewoon wil blijven geloven, ondanks alle argumenten die je hier worden voorgehouden en dat God een verzinsel is van mensen die nog in een klein wereldje leefden.
En jij voel je in dat kleine wereldje blijkbaar gelukkig, dat er een God is die de aarde aan een onzichtbaar draadje vasthoudt en jaar in jaar uit om de zon slingert en alles wat er in de baan van de aarde zou kunnen komen een andere richting geeft.
En waarom doet Hij dat?
Omdat Karssenberg zo belangrijk is, omdat God zoveel van Hem houdt.
Lees dit eens van de wijze Salomo:

Ik zeide in mijn hart van de gelegenheid der mensenkinderen, dat God hen zal verklaren, en dat zij zullen zien, dat zij als de beesten zijn aan zichzelven.
Want wat den kinderen der mensen wedervaart, dat wedervaart ook den beesten; en enerlei wedervaart hun beiden; gelijk die sterft, alzo sterft deze, en zij allen hebben enerlei adem, en de uitnemendheid der mensen boven de beesten is geen; want allen zijn zij ijdelheid.
Zij gaan allen naar een plaats; zij zijn allen uit het stof, en zij keren allen weder tot het stof.
Wie merkt, dat de adem van de kinderen der mensen opvaart naar boven, en de adem der beesten nederwaarts vaart in de aarde?
Dies heb ik gezien, dat er niets beters is, dan dat de mens zich verblijde in zijn werken, want dat is zijn deel; want wie zal hem daarhenen brengen, dat hij ziet, hetgeen na hem geschieden zal?
(Pred. 3:18-21)
Laatst gewijzigd door writer op 01 dec 2014 09:03, 3 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Aton
Diehard

Bericht door Aton »

writer schreef: met
...en heel veel sterretjes in de lucht.
Correctie: Met gaatjes in de hemelkoepel waar het licht van hemel doorscheen. :)
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Willempie schreef:
Aton schreef:En als Paulus ook beter Genesis 3 had gelezen zou hij gemerkt hebben dat dit niks veranderde aan het feit dat de mens altijd al sterfelijk was.
De mens werd volgens Genesis pas sterfelijk nadat hij had gegeten van de boom der kennis van goed en kwaad. Van alle andere bomen had God tegen de mens gezegd daarvan juist wel te eten. Dat was dus inclusief de boom des levens.
Paulus had de boeken van Mozes echt wel goed gelezen.
Niet mee eens. Zoek maar zelf op. Het joodse geloof stelt simpel dat Adam en Eva na het eten van die ene boom werden weggestuurd OPDAT ze niet zouden eten van die andere. Er staat nergens dat ze onsterfelijk waren. Joden geloven ook niet dat Adam en Eva onsterfelijk waren. Geboren worden en sterven is altijd onderdeel van de schepping geweest.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Karssenberg schreef:.... Wij geloven in een Ontwerper, die de zaak controleert......
Alleen het grote werk zeker, de baan om de zon en de stand van de aardas, alhoewel.....
Met details als aard- en zeebevingen bemoeit Hij zich dan niet.
De vloedgolf van 2004 met 230.000 doden liet Hij gewoon komen.
Het is altijd een vertrouwen in de God zolang het goed gaat.
Zodra het mis gaat is het Zijn wil geweest, de doden kunnen niet meer protesteren en de overlevenden zijn dankbaar dat zij gespaard zijn........
Wat houdt die controle dan in?
Denk je nu echt dat jouw God een grote meteoriet richting jouw huis of richting aarde (2036) tegen zal houden?
NB: Doe wel en zie niet om.
Gesloten