Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

Fundi
Ervaren pen

Re: Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god

Bericht door Fundi »

HankS schreef: God wordt dan een vliegende theepot en dat was een opmerking van een filosoof en niet de eerste de beste maar Bertrand Russel.
Als hij aannemelijk kan maken dat de theepot niet materieel is, niet afhankelijk van ruimte, boven tijd uitstijgt, uitermate machtig is, zelfstandig kan beslissen een universum te creëren, dan heeft die een punt. En waarom het dan nog een vliegende theepot noemen? God lijkt me dan een betere benaming.
Dit zelfde geldt voor het vliegende spaghetti monster en de roze olifant.
Het idee van Russel is totaal achterhaald.

Dit soort opmerkingen geven slechts aan dat het Kosmologisch argument niet goed begrepen wordt. De logica van de argumenten en de conclusie die er uit volgt zijn geen semantisch spelletje. Het zijn logische stappen die naar een conclusie leiden.
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
HankS
Diehard

Bericht door HankS »

Het kosmologisch argument is denk ik prima begrepen door Bertrand Russel, jij geeft nu blijk dat je de analogie met de vliegende theepot of de roze eenhoorn dan wel het vliegend spaghettimonster niet echt begrepen hebt. Het is toch voor jou van belang dat je het God noemt, waarom noem jij God niet het vliegend spaghetti monster ?
jij en veel moderne gelovigen zoeken tegenwoordig hun toevlucht in vage metafysica zodat dat wat eigenlijk betekenisloze verbeelding is over iets waar je eigenlijk niets over kunt zeggen omdat het volgens jouzelf in het onwaarneembare domein plaatsvind. Hoe kan iets dat eigenlijk dus onkenbaar is en onwaarneembaar buiten rumte en tijd en de natuur staat er de invloed op hebben die jij en vele gelovigen met jou menen te kunnen merken ( waarnemen dus ) .

Je komt niet weg met een letterlijke deus ex machina in een argument dat niet cht de logica heeft die jij meent . Het is alleen maar overtuiging en een die te veel leunt op cirkelredeneringen.
Sorry, je goede reden voor het bstaan van God is een flauwekul argument , waarbij je notabene je eigen argument om ver blaast .
Alles is echt alles zonder uitzonderingen, dus als alles zonder uitzondering wel een uitzondering kent in de vorm van een onwaarneembare en duidelijk dus ook onkenbare God waar je niets over kunt zeggen maar wel veel betekenis aan geeft dat alleen maar ntroten is uit een niet bijster oorspronkelijke vorm van verbeelding omdat je het ook maar van horen zeggen hebt van mensen die er ook niets over te zeggen hebben .
Het bljven dus sterke staaltjes van talige systeembouw gebaseerd op wensdenken en verbeelding .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.

—Bertrand Russell
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Fundi,
"Atheists say that the universe has been here forever" is een normale manier om te verwoorden dat dit idee algemeen ingang heeft bij atheisten. Beetje onredelijk dat je dat dan leugen noemt.
Atheïsten zijn mensen die weten dat er geen god is. In de regel hebben ze geen enkel probleem met wetenschap. En aangezien de wetenschap zegt dat het heelal een begin heeft....
Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat atheïsten denken dat het heelal er altijd al is geweest.
Dat is óf een bewuste leugen óf een bewering gedaan uit onwetendheid.

Ik zie dat je erg veel tekst besteed aan de vraag van mij, waarom de oorzaak van ons universum zonder ruimte, tijd materie, oorzaak moet zijn.
Uiteindelijk kom je met een antwoord:
Aangezien deze oorzaak ruimte en tijd veroorzaakt heeft, moet de oorzaak zelf onafhankelijk zijn van ruimte en tijd.

Ja, ik weet inmiddels dat je ervan uitgaat DAT dit zo is. Mijn vraag was nu juist: WAAROM moet dat zo zijn ?

Heel opmerkelijk schrijf je :
met als gevolg dat er nooit een eerste oorzaak is, en er dan geen universum kan bestaan.
Wel Fundi, hoe zit dat dan met jouw god ?
Die heeft in jouw ogen ook geen oorzaak, en kan dus niet bestaan.
niet gebonden aan tijd: voor God is een dag als 1000 jaar en 1000 jaar als een dag.
Vreemd. Ik lees hierin dat die 'god' kennelijk een ander tijdsbesef heeft dan wij. Maar niet dat hij geheel buiten de tijd staat, Want dan had er gestaan dat 1000 jaar voor god geen betekenis heeft.
niet gebonden aan ruimte: 1 Kon 8:27
Moeilijk he, een antwoord geven in plaats van verwijzen naar waar ik het antwoord misschien zou kunnen vinden. Ik vermoed dat de tekst waar je naar verwijst een lofzang van Salomo is. Zoals ik ook wel eens tegen een vrouw heb gezegd dat mijn liefde onmetelijk was. Dat soort zaken moet je natuurlijk niet letterlijk nemen, dat snapt iedereen. Of.. ?
Heeft zelf geen oorzaak: Ik ben de IK BEN, deut 6:4, Jes 44:6
Moeilijk he, een antwoord geven in plaats van verwijzen naar waar ik het antwoord misschien zou kunnen vinden. O wacht, dat schreef ik net ook al. Deze teksten zeggen helemaal niets over jouw bewering dat god geen oorzaak heeft. Ik ben ook wie ik ben. Maar ik heb wel degelijk een oorzaak. Om precies te zijn bevruchte mijn vader mijn moeder in de lente na de keiharde winter van 1963.
En overigens klopt jouw stelling ook niet. Waaruit bestaat bijvoorbeeld het getal 3? (welke ruimte, tijd of materie is van toepassing?)
Waar hebben we het over. 3 Varkens, 3 planeten of 3 bier ?
Wat je nu doet is een stelling die gaat over concrete zaken, toe passen op abstracte begrippen.
Om jouw woorden te gebruiken: beetje onredelijk.
Als je echt niet beter kunt, hou dan op. Ik heb geen zin in discussies op kleuterniveau.
De vraag stellen wat dan de oorzaak van dit universum is, is niet een verzinsel maar gewoon een wezenlijke vraag.
Ik had het over het antwoord op de vraag. Dat is een verzinsel.
Dat kan ik ook als wedervraag poneren.
Goed dat je die in de gaten hebt, dat wilde ik je juist laten inzien.
Dat is zeker wel mogelijk. Ik denk zelfs dat het (ongeveer) zo is.
Maar dat wijzigt verder niets aan het argument.
Natuurlijk wel, want dan wordt het hele plaatje anders. Dan heeft god dus ook een begin en eind, heeft hij niet ons universum geschapen maar wel onze wereld (volgens jouw beeld dan he)
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

dat beloof ik schreef:Ik heb geen zin in discussies op kleuterniveau.
Ik ben bang dat het niveau niet veel hoger gaat worden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
iznogoodh
Banned

Bericht door iznogoodh »

Fundi schreef:Anderzijds: het Kosmologisch argument is al vele eeuwen oud.
En het is al vele eeuwen als een beroerd argument herkend. Wie er zich op beroept is hardleers.
Berjan
Bevlogen

Bericht door Berjan »

Fundi schreef:Als hij aannemelijk kan maken dat de theepot niet materieel is, niet afhankelijk van ruimte, boven tijd uitstijgt, uitermate machtig is, zelfstandig kan beslissen een universum te creëren, dan heeft die een punt. En waarom het dan nog een vliegende theepot noemen? God lijkt me dan een betere benaming.
Dit zelfde geldt voor het vliegende spaghetti monster en de roze olifant.
Het idee van Russel is totaal achterhaald.

Dit soort opmerkingen geven slechts aan dat het Kosmologisch argument niet goed begrepen wordt. De logica van de argumenten en de conclusie die er uit volgt zijn geen semantisch spelletje. Het zijn logische stappen die naar een conclusie leiden.
Jij hebt de neiging om woorden te gebruiken die de lading niet dekken. Logische stappen die naar een conclusie leiden? Het kosmologisch argument is niet logisch, want als alles een oorzaak moet hebben en een gevolg moet zijn moet jouw godheid ook een gevolg zijn van een eerdere oorzaak. Het idee van Russel (en overigens van de weldenkende menigte) is dus totaal niet achterhaald. En waarom zou je een wezen dat je niet kan zien en dat niet afhankelijk van ruimte en tijd GOD moeten noemen? God is gebaseerd op het Duitse woordje GUTT, dus goed. Iets dat niet afhankelijk is van ruimte en tijd kent GOED ook niet.

En dan nog wel de belangrijkste kwestie aangaande het kosmologisch flauwekul argument met betrekking tot de christelijke godheid. Die twee zaken zijn niet met elkaar verbonden. Er kan best een oorzaak zijn voor dit universum wat je god zou kunnen noemen (hoe je iets dat buiten tijd en ruimte staat noemt maakt niks uit, net als dat je een leeuw een naam geeft, want als het roept komt het toch niet), maar dit hoeft niet te leiden tot de christelijke godheid of de joodse godheid. Waarschijnlijker is het dat het iets is dat wij nog niet kennen, en misschien wel nooit gaan kennen. Want de oorzaak van het universum is zelf ook een gevolg van iets anders, wat ook weer een gevolg is van iets anders, wat ook weer een gevolg is van iets anders, wat ook weer een gevolg is van iets anders, wat weer een gevolg is van iets anders ......
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

dat beloof ik schreef: Atheïsten zijn mensen die weten dat er geen god is.
Atheïsten zijn mensen die denken dat er geen God is.
Ik mag aannemen dat jij niet je hoofd buiten het universum hebt gestoken om rond te kijken wat daar is.
Ik ben atheist geweest, ik dacht dat er geen God was, en je kunt aan mijn reacties zien dat daar nogal verandering in is gekomen.
In de regel hebben ze geen enkel probleem met wetenschap. En aangezien de wetenschap zegt dat het heelal een begin heeft....
Ik heb ook geen probleem met wetenschap en ben het daar dan ook mee eens.
Ik weet niet waar het idee vandaan komt dat atheïsten denken dat het heelal er altijd al is geweest.
Dat is óf een bewuste leugen óf een bewering gedaan uit onwetendheid.
Je zou ze de kost moeten geven...
Maar ze zijn er wel degelijk, ook hier op het forum.
Uiteindelijk kom je met een antwoord:
Aangezien deze oorzaak ruimte en tijd veroorzaakt heeft, moet de oorzaak zelf onafhankelijk zijn van ruimte en tijd.
Ja, ik weet inmiddels dat je ervan uitgaat DAT dit zo is. Mijn vraag was nu juist: WAAROM moet dat zo zijn ?
Als "iets veroorzaakt wordt", dan betekent dat dat het er niet was, en na 'het veroorzaken' wel.
Wel Fundi, hoe zit dat dan met jouw god ?
Die heeft in jouw ogen ook geen oorzaak, en kan dus niet bestaan.
Ik kom deze opmerking al een paar keer tegen. Hopelijk beklijft het deze keer:
God heeft geen begin (zoals het universum). Hij heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan.
Iets wat geen begin heeft, heeft geen oorzaak nodig, zoals het universum dat dus wel heeft (want het universum heeft wel een begin).

Je zou kunnen zeggen: God bestaat, omdat Hij bestaat. Hij heeft een noodzakelijk bestaan in Zichzelf.
Ik vrees dat als men dit leest, dit gezien wordt als geloofs standpunt en zo, en men dit daarom direct verwerpt als niet ter zakedoende geraaskal van een christen.
Maar zo ligt het niet. Dit is de logische conclusie waar je uitkomt, vanwege het bestaan van een universum dat een begin heeft.

Vreemd. Ik lees hierin dat die 'god' kennelijk een ander tijdsbesef heeft dan wij. (etc)
Ik weet inmiddels dat het in bepaalde gevallen weinig zin heeft om met bijbelteksten te komen. Het is meeer dan eens voorgekomen dat ik er redelijk wat tijd in steek om het op te zoeken en te citeren, om dan als reactie te krijgen: "De bijbel is onzin".
Mocht je werkelijk geinteresseerd zijn, dan kun je het wel opzoeken.
Waar hebben we het over. 3 Varkens, 3 planeten of 3 bier ?
Wat je nu doet is een stelling die gaat over concrete zaken, toe passen op abstracte begrippen.
Om jouw woorden te gebruiken: beetje onredelijk.
Als je echt niet beter kunt, hou dan op. Ik heb geen zin in discussies op kleuterniveau.
Ik gaf daarmee inderdaad aan dat abstracte begrippen buiten tijd, ruimte kunnen bestaan. Je stelde "als iets niet bestaat in ruimte, tijd en materie, bestaat het niet", wel, abstracte begrippen kunnen daar blijkbaar zonder. Uiteraard is God anders dan een abstract begrip zoals een getal.Het ging me er om je duidelijk te maken dat alles gedwongen binnen het raamwerk van het universum plaatsen, zoals jij doet, een opgelegde beperking in denken is.
God is niet een abstract begrip (want Hij is in staat een universum te scheppen) maar Hij is ook geen materieel wezen, onderhevig aan natuurwetten, ruimte etc.
En nogmaals: niet omdat dit een geloofscredo is, maar omdat dit de logische conclusie is van het bestaan van een universum dat een begin heeft.
Natuurlijk wel, want dan wordt het hele plaatje anders. Dan heeft god dus ook een begin en eind, heeft hij niet ons universum geschapen maar wel onze wereld (volgens jouw beeld dan he)
Waarom ik zei dat het wel (ongeveer!) zo is, het heeft te maken met de Vader en de Zoon, verder laat ik dat maar even in het midden, dat voert te ver en leidt alleen maar af.
Het blijft namelijk: De God die aan de oorsprong ligt is de veroorzaker. Voor Hem blijft gelden dat Hij geen begin noch einde heeft en onafhanklijk van het universum is.

Hetzelfde gaat op voor de (theoretische) multiverse, het blijft een begin hebben, dus verandert niets wezenlijks aan het KA.

Ik zie dat je een nieuwe reactie geplaatst hebt, dus neem ik meteen maar mee:
Het kosmologisch argument is niet logisch, want als alles een oorzaak moet hebben en een gevolg moet zijn moet jouw godheid ook een gevolg zijn van een eerdere oorzaak.
Heb ik hierboven (en vaker) al beantwoord. Alles wat een begin heeft, moet een oorzaak hebben.
Het idee van Russel (en overigens van de weldenkende menigte) is dus totaal niet achterhaald.
Dus wel, in zeker vwb. het KA.
En waarom zou je een wezen dat je niet kan zien en dat niet afhankelijk van ruimte en tijd GOD moeten noemen? God is gebaseerd op het Duitse woordje GUTT, dus goed. Iets dat niet afhankelijk is van ruimte en tijd kent GOED ook niet.
Omdat Hij de Schepper van het universum is lijkt me een goede reden om Hem God te noemen.
God is geen abstract begrip, want Hij schiep, iets wat een abstract begip niet kan.
En dan nog wel de belangrijkste kwestie aangaande het kosmologisch flauwekul argument met betrekking tot de christelijke godheid. Die twee zaken zijn niet met elkaar verbonden. Er kan best een oorzaak zijn voor dit universum wat je god zou kunnen noemen (hoe je iets dat buiten tijd en ruimte staat noemt maakt niks uit, net als dat je een leeuw een naam geeft, want als het roept komt het toch niet), maar dit hoeft niet te leiden tot de christelijke godheid of de joodse godheid.
Ik denk dat de beschrijving van God dichtbij hetgeen komt met de eigenschappen die in de bijbel over Hem genoemd worden.
Mocht je werkelijk serieuze interesse hebben, ga op zoek.
Waarschijnlijker is het dat het iets is dat wij nog niet kennen, en misschien wel nooit gaan kennen.
Tja, en misschien ook niet.
Want de oorzaak van het universum is zelf ook een gevolg van iets anders, wat ook weer een gevolg is van iets anders, wat ook weer een gevolg is van iets anders, wat ook weer een gevolg is van iets anders, wat weer een gevolg is van iets anders ......
Je beseft dat deze oneindige regressie, zonder een werkelijk eerste oorzaak, leidt tot het niet bestaan van het actuele universum?
De eerste slok uit de beker der natuurwetenschap maakt atheïstisch, maar op de bodem wacht God. (Werner Heisenberg)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Op het ontstaan van de God van Fundi schrijft hij
Ik kom deze opmerking al een paar keer tegen. Hopelijk beklijft het deze keer:
God heeft geen begin (zoals het universum). Hij heeft altijd bestaan en zal altijd bestaan.
Iets wat geen begin heeft, heeft geen oorzaak nodig, zoals het universum dat dus wel heeft (want het universum heeft wel een begin).

Je zou kunnen zeggen: God bestaat, omdat Hij bestaat. Hij heeft een noodzakelijk bestaan in Zichzelf.
Ik vrees dat als men dit leest, dit gezien wordt als geloofs standpunt en zo, en men dit daarom direct verwerpt als niet ter zakedoende geraaskal van een christen.
Maar zo ligt het niet. Dit is de logische conclusie waar je uitkomt, vanwege het bestaan van een universum dat een begin heeft.
Zouteloze KUL! Wat nou God heeft geen begin? Waarom niet? Hoe weet je dat? Wat zijn de aanwijzingen hiervoor? Waarom heeft God geen begin nodig en het heelal wel? Waarom schiet je die laatste gaten-God niet gewoon af?? Want het is in dit geval gewoon wachten tot de wetenschap ook hier een antwoord op heeft bedacht, dat WEL onderbouwd is met de feiten!
Als een wetenschapper iets dergelijks formuleert (Het heel heeft een noodzakelijk bestaan in zichzelf) wordt deze (terecht) weggehoond en belachelijk gemaakt. Wat een zielige vertoning om op deze manier in een god te moeten kunnen geloven. Pathetisch gewoon. Er is geen 1 enkele aanwijzing of reden voor het bestaan van god. Ook deze faalt weer hopeloos.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Fundi schreef:Atheïsten zijn mensen die denken dat er geen God is.
Atheïsme komt uit het Grieks en is samengesteld uit a- dat 'zonder' betekent en theïsme van het woord 'theos' dat 'god' betekent. Het woord 'atheïst' betekent dus letterlijk 'zonder god'. Het wordt gekenmerkt door de afwezigheid van het geloof in het bestaan van god of goden.

Bron: De Atheïst

Ze denken dus helemaal niet dat er geen goden zijn, er zijn simpelweg geen goden in hun beleving.
Fundi schreef:Ik ben atheist geweest,
Ik betwijfel dat ten zeerste gezien je misvatting omtrent wat een atheïst is.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

God is niet een abstract begrip (want Hij is in staat een universum te scheppen) maar Hij is ook geen materieel wezen, onderhevig aan natuurwetten, ruimte etc.
En nogmaals: niet omdat dit een geloofscredo is, maar omdat dit de logische conclusie is van het bestaan van een universum dat een begin heeft.

Inderdaad, geraaskal van een christen.
Dit is door mensen verzonnen om te voorkomen dat men in een discussie over god direct wordt afgeserveerd.
Als iets niet abstract is, is het concreet en dus materieel etc.
Dát is logica.
Iets anders beweren mag best, maar dát is dan een geloofscredo.
Om bij dit topic te blijven: nog steeds geen reden voor het bestaan van god.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@fundi

M.a.w. Je "argument" is te belachelijk voor woorden. Afgekeurd dus. Volgende reden voor het bestaan van god (of Shiva of de alomtegenwoordige broodrooster)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

erik schreef: Ze denken dus helemaal niet dat er geen goden zijn, er zijn simpelweg geen goden in hun beleving.
=D>
Ik ben atheist geweest
Ik betwijfel dat ten zeerste gezien je misvatting omtrent wat een atheïst is.
Ongelovig, totaal onkerkelijk, actief bestrijdend dat God bestaat. Dat lijkt me redelijk atheïstisch.
Had ik ergens belijdenis moeten afleggen en formulieren van eenheid erkennen, om waarlijk atheist te zijn? [-X
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

fundi, ik volg het topic maar probeer me niet onnodig te mengen. Mag ik desondanks toch een vraagje stellen? Zou je me even een omschrijving kunnen geven van dat begrip "god" waar je het steeds over hebt. Je beschrijft het als een entiteit of individu, maar ik snap er verder niks van. Wat of wie is dat, god?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Fundi
Ervaren pen

Bericht door Fundi »

dat beloof ik schreef: Inderdaad, geraaskal van een christen.
Dit is door mensen verzonnen om te voorkomen dat men in een discussie over god direct wordt afgeserveerd.
Als iets niet abstract is, is het concreet en dus materieel etc.
Dát is logica.
Iets anders beweren mag best, maar dát is dan een geloofscredo.
Om bij dit topic te blijven: nog steeds geen reden voor het bestaan van god.
Onmacht en dogmatische standpunten. Erg vrij in denken vind ik je niet.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Fundi schreef:Ongelovig, totaal onkerkelijk, actief bestrijdend dat God bestaat. Dat lijkt me redelijk atheïstisch.
Dus een atheïst is iemand die actief de christelijke god bestrijd? :lol:
Dat is dus totaal afwijkend van de omschrijving die ik gaf, hetgeen mijn twijfels omtrent jouw vermeend atheïstische verleden bevestigd.
Overigens moet je als "bekeerling" nogal wat moraal en ethiek overboord hebben gegooid, iets waar ik altijd wat moeite mee heb aan te nemen.
Meestal kun je dat alleen maar als een dergelijke moraal er vanaf kindsbeen in is gesleten, en zelfs dan komen deze mensen er op latere leeftijd vaak achter dat er moraal gezien iets flink scheef zit in het christendom.
Als er denkbeelden zijn waar ik nog minder respect voor heb dan die van "geboren" en gevormde gelovigen, dan zijn het wel bekeerlingen, want zij hebben willens en wetens hun vrijdenken en geweten verkwanseld.

Plaats reactie