Nee die redenatie gaat niet op. Ook bij een quantum fluctuatie, moet er iets zijn om te fluctueren.Peter van Velzen schreef:Het cosmogisch argument is een argument dat tracht aan te tonen dat er een eerste oorzaak is die aan alle gebeurtenissen vooraf gaat. Daarin faalt het weliswaar met oog op de quantummechanica welke ons alle reden geeft om aan te nemen dat er quantum fluctuaties zijn die géén oorzaak hebben. Dergelijke gebeurtenissen kunnen dan ook aan alle oorzaken vooraf gegaan zijn.
Een quantum vacuum is niet hetzelfde als een absoluut niets. Maar goed, deze argumenten heb ik al eerder in dit topic geschreven, dus het wordt anders een nodeloze herhaling.
De vraagstelling in dit topic is "Geef mij nou eens 1 goede reden voor het bestaan van god".Maar dat daargelaten: het bestaan van een eerste oorzaak, die aan alle gebeurtenissen vooraf gaat, wil nog niet zeggen dat er ook een almachtig alwetend en alomtegenwoordig persoon bestaat, die geïnteresseerd is in mijn sexleven. Oftewel dat de Christelijke god bestaat.
Ik zie dus niet in hoe het een goede reden zou kunnen zijn.
Er wordt niet gevraagd om het bewijs van het bestaan van de Christelijke God.
Het antwoord is in dat opzicht dus gegeven.
Hoewel je ook eigenschappen van God via filosofie kunt afleiden, lijkt me het bestaan van een God al wel opmerkelijk genoeg (gezien de aard van het forum).